DROPS Children 12-14 by DROPS Design

DROPS Muts, wanten en sjaal met traditioneel Noors motief van “Karisma Superwash”.

Trefwoorden: mutsen, scandinavisch, set, sjaal, wanten,
Dit model heeft nog geen naam. Heeft u misschien een goede voorstel?

Muts:
Maat: 3/5 - 6/9 - 10/14 jaar.
Materialen: DROPS Karisma Superwash van Garnstudio,
50-50-50 gr nr. 01, ecru
50-50-50 gr nr. 16, donkergrijs
50-50-50 gr nr. 21, grijs
50-50-50 gr nr. 44, lichtgrijs
DROPS Breinld en mouwenbreinld 4 mm.

Handschoenen:
Maat: 3/5 - 6/9 - 10/14 jaar.
Materialen: DROPS Karisma Superwash van Garnstudio,
50-50-50 gr nr. 01, ecru
50-50-50 gr nr. 16, donkergrijs
50-50-50 gr nr. 21, grijs
50-50-50 gr nr. 44, lichtgrijs
DROPS Sokkenbreinld 2,5mm en 3mm.

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 19.12€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

MUTS:

Steekverhouding: 21 x 28 nld op breinld 4mm in tricotst = 10 x 10 cm. Gebruik eventueel grotere of kleinere naalden om de juiste steekverhouding te krijgen. Brei een proeflapje!

Ribbelst (heen en weer op de breinld): Alle naalden rechts breien.

Ribbelst (rondbreien): 1e nld: av en 2e nld r.

Motief: zie teltekeningen M.1 en M.2. De teltekening geeft het motief aan van de goede kant.
M.2 in tricotst breien.
M.1. in ribbels breien – dwz dat 1 rij in de teltekening = 2 nld ribbelst.
M.1 alleen op de oorkleppen breien, hecht daarom de draden af na elke streep.

Oorklep: Zet 5 st op met breinld 4mm en grijs. Brei ribbelst volgen teltekening M.1 – zie beschrijving hierboven - (heeft u nog ruimte over na M.1, brei gewon door met de kleur van de laatste streep). Meerder tegelijkertijd na de 2e nld ribbelst: 1 st door 1 omsl naast de eerste 2 st aan de weerskanten te maken. Brei deze omsl in de volgende nld verdraait r, zodat er geen gaatje vormt. Meerder in elke 4e nld x 8-9-10 = 21-23-25 st. Brei door tot een hoogte van 8-9-10 cm. Leg het werk terzijde en brei nog 1 oorklep.

Muts: Zet de ene oorklep op breinld 4mm en zet 14-16-18 nieuwe st op met de laatste kleur van M.1 en zet de tweede oorklep op de breinld na de nieuwe st = totaal 56-62-68 st. Brei 4 nld ribbelst over alle st en meerder tegelijkertijd 1 st x 2 aan de weerskanten naast de eerste 2 st (zoals op de kleppen) in elke 2e nld = 60-66-72 st. Wissel in de volgende nld naar ecru en zet daarbij 28-30-32 nieuwe st op tussen de oorkleppen voorin = 88-96-104 st. Brei de muts door in het rond op de mouwenbreinld. Vanaf hier het werk verder meten! Brei 4 nld ribbelst, knip de draad af en begin opnieuw in het middenachter van de muts. Brei door in tricotst en volgens M.2 in tricotst over alle st op de rest van het werk. Let op de steekverhouding! Minder bij een hoogte van 13 cm 3-1-4 st gelijkmatig in een nld = 85-95-100 st. Plaats vervolgens 5 merkdraden in de muts met 17-19-20 st tussen elke merkdraad. Minder vervolgens in elke 2e nld om bij 2 st aan de rechterkant van elke draad r samen te breien. Minder totdat er staan 10 st op de breinld. Knip de draad af en rijg deze door de overige st. Hecht stevig af. De muts heeft een hoogte van ca 24-25-26 cm vanaf het midden voorin tot de punt.

HANDSCHOENEN:

Steekverhouding: 23 x 32 nld op breinld 3mm in tricotst = 10 x 10 cm. Gebruik eventueel grotere of kleinere naalden om de juiste steekverhouding te krijgen. Brei een proeflapje!

Boordst: * 1 r, 1 av *, herhaal steeds *-*.

Motief: zie teltekening M.3. De teltekening geeft het motief aan van de goede kant. Het motief in tricotst breien.

Handschoen: Zet 48-52-56 st op met sokkenbreinld 2,5mm en grijs en brei 10 cm Boordst. Wissel naar sokkenbreinld 3mm en brei door in tricotst volgens teltekening M.3. Minder tegelijkertijd gelijkmatig 12 st in de 1e nld = 36-40-44 st. Vanaf hier het werk meten! Let op de steekverhouding! Meerder na 1-1-2 cm voor de duim als volgt: Plaats 1 merkdraad, meerder 1 st om bij 2 r in de volgende st te breien, 1 r, en meerder nog 1 st om bij 2 r in de volgende st te breien, plaats nog 1 merkdraad en brei de rest van de nld. De st tussen de merkdraden = duim-st. Meerder daarbij 1 st x 3-3-4 aan de binnenkant van beide merkdraden in elke 2e nld = 11-11-13 duim-st. Plaats de duim-st op een draad bij een hoogte van 3-4-4 cm. Zet vervolgens 3 nieuwe st op achter de duim-st = 36-40-44 st. Brei door in tricotst. Brei bij een hoogte van 6-7,5-9 cm de volgende nld als volgt: 14-16-17 st = boven op de hand, plaats 8-8-10 st op 1 draad voor de pink, brei 14-16-17 st = handpalm. Brei vervolgens de vingers met sokkenbreinld 2,5mm en grijs.

Pink: Plaats de 8-8-10 st van de draad op breinld 2,5mm en zet daarbij 3 nieuwe st op naast de ringvinger = 11-11-13 st. Brei 3-4-5 cm tricotst in het rond. Brei vervolgens alle st 2 en 2 samen tot er maar 2 st over zijn. Knip de draad af, rijg deze door de laatste st en hecht stevig af.

Ringvinger: Plaats 4-5-5 st van boven op de hand en 4-4-5 st van de handpalm op breinld 2,5mm. Neem daarbij 3 st op naast de pink en zet 2 nieuwe st op naast de middelvinger = 13-14-15 st. Brei 5-6-7 cm tricotst in het rond. Brei vervolgens alle st 2 en 2 samen tot er maar 2 st over zijn. Knip de draad af, rijg deze door de laatste st en hecht stevig af.

Middelvinger: Plaats 4-5-5 st van boven op de hand en 5-5-6 st van de handpalm op breinld 2,5mm. Neem daarbij 3 st op naast de ringvinger en zet 2 nieuwe st op naast de wijsvinger = 14-15-16 st. Brei 6-7-8 cm tricotst in het rond. Brei vervolgens alle st 2 en 2 samen tot er maar 2 st over zijn. Knip de draad af, rijg deze door de laatste st en hecht stevig af.

Wijsvinger: Plaats de overige 11-13-13 st op breinld 2,5mm. Neem 3 st op naast de middelvinger = 14-16-16 st. Brei 4½ -5½ -6½ cm in het rond. Brei vervolgens alle st 2 en 2 samen tot er maar 2 st over zijn. Knip de draad af, rijg deze door de laatste st en hecht stevig af.

Duim: Plaats de 11-11-13 duim-st op breinld 2,5mm. Neem daarbij 3 st op van achter deze st = 14-14-16 st. Brei 3½ -4½ -5½ cm tricotst in het rond. Brei vervolgens alle st 2 en 2 samen tot er maar 2 st over zijn. Knip de draad af, rijg deze door de laatste st en hecht stevig af.

Brei nog 1 handschoen maar in spiegelbeeld.

Sjaal:
Zie het patroon bij model nr. 15-12.

Telpatroon

= grijs nr. 21
= antraciet nr. 16
= lichtgrijs nr. 44
= naturel nr. 01

Claire 20.12.2008 - 20:47:

Le diagrame ne veut pas s'afficher voudriez-vous me l'envoyer car le modèle est tres beau merci!

Fru Dart 08.03.2006 - 15:57:

Har du sjekket strikkefastheten din? I følge mønsteret skal det stemme. Strikkefastheten der er oppgitt til 28 p på 10 cm. Feller du 5 m på annenhver pinne, blir det felt 70 masker på 10 cm. (14 x 5 = 70)

Mona Kværner 05.12.2005 - 15:22:

Er relativ fersk i faget, men prøvde meg på denne lua. Fikk ikke fellingen til å stemme. Jeg strikket to rette sammen på høyre side av hver merketråd = felt 5 masker. Dette gjorde jeg på annenhver runde. Da mønsteret tok slutt og lua var noen og tjue cm lang hadde jeg MYE mer enn ti masker igjen. Er det jeg som har gjort noe feil eller er det feil i oppskriften?

Laat een opmerking achter voor DROPS Children 12-14