DROPS / 9 / 2

DROPS 9-2 by DROPS Design

DROPS Camelia bluse med bobler i Kid-Mohair

Tags: bluser,

DROPS design: Model nr Z-001
-------------------------------------------------------

DROPS Retro 1980-1993

Størrelse: Small (Medium- Large)
Materialer: DROPS Camelia fra Garnstudio
400 (400-450) gr f.nr 008, natur-hvid

DROPS Kid-mohair fra Garnstudio
100 (100-100) gr f.nr 001, natur-hvid

DROPS Rundp og Strømpep 2,5 og 3,5.
Hjælpep nr 3,5.
Skulderpuder.

Strikkefasthed: 10 x 10 cm = 22 m x 32 p på p 3.5 og glatstrik med Camelia .

42% Alpaca, 35% Kid mohair, 18% Uld, 5% Nylon
Mønster: Boblerne danner et trekants-mønster midt foran. Boblerne strikkes i Kid-mohair.
1. boblerække: har bare 1 boble i midterste m på forstk, derefter strikkes 9 omg glatstrik. 2. boblerække: starter 4 m længere mod højre og har 2 bobler 9 m mellem boblerne 3. række: Starter 4 m længere mod højre og har 3 bobler - 9 m mellem hver - Husk der strikkes 8 omg glatstrik mellem hver boblerække. Fortsæt boblemønsteret til der er 13 (14-14) bobler på en række.
1 Boble: Strik 5 m med kid-mohair i 1 m Camelia . Strik 5 p frem og tilbage over disse m. På 6. p strikkes de 5 m sammen til 1 m igen, fortsæt med Camelia til næste boble.

Rib: *1 ret, 1 vrang *

Ryg- og forstykke: Slå 232 (242-250) m op på rundp 2,5. Strik 6 cm rib. Skift til rundp 3,5 og strik glatstrik samtidig med der tages 15 (23-37) m ud jævnt fordelt på 1.p - 247 (265-287) m. Forstk = 123 (133-143) m. Rygstk = 124 (132-144, m. Når arb måler 21,5 (22-23) cm startes boblemønsteret på forstk - se diagrammet. Når arb måler 26 (31-31) cm deles det i to og for- og rygstk strikkes færdige for sig.
Hvis man ønsker at strikke blusen på rundp hele vejen og klippe op til ærmegab bagefter, tages der 5 m ud i hver side i stedet for at dele arb i to, disse 5 m strikkes ikke ind i mønsteret, fortsæt på rundp til halsaflukningen.

Forstk: = 123 (133-143)m. Fortsæt boblemønsteret. Når der er strikket 12 (13-13) boblerækker måler arb ca 55 (59-60) cm, nu lukkes de midterste 45 (45-47) m af til hals, derefter lukkes der 2 m af 2 gange på hver 2.p – fortsæt med at strikke endnu en boblerække. Luk de resterende m af til skulderen når arb måler 58 (61-62) cm.

Rygstk: = 124 (132-144)m. Fortsæt med glatstrik til arb måler 56 (59-60) cm så lukkes de midterste 46 (44-48) m af, derefter lukkes der 2 m af 2 gange på hver 2.p mod halsen. Luk de resterende m af til skulderen når arb måler 58 (61-62) cm.

Ærme: Slå 50 (50-54) m op på strømpep 2,5. Strik 6 cm rib. Skift til strømpep 3,5 og glatstrik samtidig med der tages 15 (17-13) m ud jævnt fordelt på 1.p = 65 (67-67) m. Videre tages der 1 m ud 34 (33-35) gange på hver side af masken midt under ærmet (-2 nye m pr. omg) skiftevis på hver 3. og 4. omg = 133 (133-137) m. Samtidig når arb måler 9 cm strikkes der 1 omg med bobler -1 boble i hver 10.m.- Når ærmet måler 49 (48-46) cm lukkes der af. Hvis blusen er strikket på rundp hele veien strikkes i tillæg 2 cm glatstrik med vrangen ud til belæg over klippekanten, luk af.

Montering: ( Se forkl til opklippede ærmegab hvis blusen er strikket rundt). Sy skuldersømmen. Sy ærmerne til ryg- og forstk. Saml ca 100 (100-104) m op på rundp 3,5 rundt i halsen. Strik 4 cm glatstrik, luk af og buk kanten dobbelt mod vrangen og sy. Sy skulderpuder i.

Opklip til ærmegab: Sy en mærketråd ned midt i de 6 udtagede m i hver side. Sy på maskine 2 sømme rundt om hver mærketråd - 1.søm 1 m fra tråden , 2.søm 1/2 m længere inde. Klip op til ærmegab. Sy skuldersømmen. Sy ærmerne til ryg- og forstk i hånden så de sidste 2 cm glatstrik kommer på vrangen på følgende måde: Sy skiftevis 1 sting i sidste glatstrikkede m før ombukket på ærmet og 1 sting i 1.m efter sømmen på ryg- og forstk ved ærmegabet. Vend blusen og sy de sidste omg på ærmet over klippekanten på ryg- og forstk.

Kommentere opskrift DROPS 9-2