DROPS Extra / 0-211

DROPS Extra 0-211 by DROPS Design

DROPS sommartopp i Zebrino med stickad spets.

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Drops Retro 1980-1993

STORLEK: Small (Medium - Large)
MATERIAL: DROPS ZEBRINO från Garnstudio
200 (250 - 300) gr färg 005, mintgrön.

Stickor nr 4, 6 och 8.
Virknål nr 31/2
Kv. smal resår

STICKFASTHET: 10 x 10 an = 15 m x 20 v på st. 8 och slätstickning.

MÖNSTER:Se rutdiagram!

HALVARV: Varv 1: 1 kantor, * 2 m vriden råt tills (tag i bakre maskbågar), 1 omsi* 1 kantor.

Varv 2: Sticka m och Øl avigt.

BAKSTYCKE: Lägg upp 60 (64 - 68) m på st. 4 och sticka 3 cm resår, 1 vr rm, 1 am. Byt till st. 8, sticka slätst och avm samtidigt 1 m x 4 vart 6:e (8:e - 8:e) v i var sida = 54 (56 - 60) m. Når arb måter 18 (19 -20) cm stickas 1 hålvarv för dragsko. tika 1 m x 2 vart 12;e (14:e - 14:e) v i var sida. Avm när arb måter 38 (40 -42) om.
FRAMSTYCKE: Lägg upp och sticka som bakstycket tills arb måter 38 (40 42)cm. Avm de mittersta 2 m och sticka färdigt var del för sig.
Avm 1 m x 13 varje varv i var sida och avm. rest 4 (6 - 10) m. Sticka den andra sidan lika.
STICKAD SPETS: Lägg upp 13 m på st. 6 och sticka 1:a v (från avigan): 2 rm, 9 am,
2 rin. Sticka nu efter rutdiagrammet. Avm når spetsen räcker runt toppens överkant, ca 76 (80 -84) om.

AKELBAND:Sticka 2 st å 32 cm. Lägg upp 9 m på st. 4 och sticka resår, 1 vr an, 1 am och avm.

MONTERING:Sy sidsömmarna genom att sy växelvis i kantor från varje del och dra ihop sömmen. Börja i ene sidsömmen och lägg spetsens rätsida mot toppens avigsida i överkanten och sy efterntygn med 1 m sömsmån. Vik spetsen över rätsidan. Sy fast axelbanden. Virka 1 snodd av luftm + 1 varv fasta m, ca 140 an lång. Trå snodden genen hålvarvet för snörning. Ev. kan en smal resår träs under spetsen på toppens överkant så att den sitter båttre. Plagget kan PRESSAS LÄTT på avigan, men pressa ej spetskanten (hålmönstret blir ej fint vid presyning).

Diagram

= lyft 1 m
= 1 rm
= 1 omsl
= 2 rm tills
= Hopp over og start på neste rute.
= lyft 1 m, 1 rm och dra den lyfta m över.
= lyft 1 m, 2 rm tills och dra den lyfta m över.
= Avigan: 2 rm, stica am och sluta med 2 rmGjenta 1.-14. p. fortløpende.

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-211