DROPS Extra / 0-179

DROPS Extra 0-179 by DROPS Design

DROPS patenstrikket sommertop i Erio og Retinella med knapning i ryggen.

Tags: toppe, uden ærmer,

Drops Nostalgi 1980-1984

Størrelse: Smal-Medium (Medium-Large)
Materiale: DROPS Erio fra Garnstudio
100 (100)gr. farve ecry.
Retinella
300 (350)gr. farve ecry.

Pinde nr. 3½ og 8. 5 knapper.

Strikkefasthed: 10 x 10 cm = 7 m x 18 p på p nr. 8 med 1 tråd Erio
og 1 tråd Retinella i helpatent.
10 x 10 cm = 15 m x 40 p på p nr. 3½ med Retinella i helpatent.

Helpatent: 1.p: "1 r, løft 1 m løs af p med 1 omslag".
2.p: "løft 1 m løs af p med omslag, strik masken med omslag fra forrige p r sm".
NB! HUSK AT 1 m I HØJDEN = 2 p I HELPATENT.

Forstykke: HUSK -STREK ARBEJDET LIDT I LENGDEN FØR DER TAGES MÅL.
Slå 65 (69)m op på p nr. 3½ med Retinella og strik 3 cm helpatent. På sidste p lukkes 34 m jævnt for-delt = 31 (35)m. Skift til p nr. 8 og strik helpa-tent med dobbelt garn. Strik 10 cm og tag så 1 m x
11 (1 m x 14) ud på hver side af 1 r midtermaske hver 2p. Lad de udtagede masker gå and i mønsteret efterhån-den. Når arbeidet måler 20 cm lukkes 2 m x 4 og 1 m x 2 på hver 2.p i hver side. Fortsæt med at strikke lige op samtidig med udtagningen midt foran fortsæt-ter. Luk alle 37 (43)m når arbejdet måler 48 (50)cm.

Højre bagstyk.: Slå 36 (38)m op på p nr. 3½ med Retinella og strik 3 cm helpatent. På sidste p lukkes 18 (19)m jævnt fordelt = 18 (19)m. Skift til p nr. 8 og strik hel-patent med dobbelt garn som på forstykket. Strik 1 knaphul i overgangen mellem nederste kant og blusen: strik 2 m, luk 2 m (fra venstre kant) og strik p ud. Strik næste knaphul når arbejdet måler 9 cm. Strik lige op til arbejdet måler 20 cm og luk af.

Venstre bagst.: Strikkes som højre, men uden knaphuller.

Seler /Kanter: Slå 132 (140)m op på p nr. 3½ med Retinella og strik helpatent til kanten måler 4 cm. Luk så 3 m til knap-hul 13 (15)m fra kanten. Luk af når arbejdet måler 7 cm. Strik 1 sele /kant magen til.

Montering: Sy med Retinella ved monteringen. Sy sidesømmene ved skiftevis at sy i for- og bagstykkets kantmaske. Læg selen/kant langsmed bagstykkets overkang (knap-hul bagtal), videre langs ærmegab og lad resten være løs til sele. Strek delene lidt ud og sy skiftevis i blusen og kanten og lad stå åben til 1 knaphul på høj-re bagstykke. Sy den anden sele/kant i tilsvarende. Sy knapperne i.

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-179