DROPS Extra / 0-169

DROPS Extra 0-169 by DROPS Design

DROPS sweater i perlestrik i Ardesia.

Materiale: DROPS Ardesia fra Garnstudio
500 gr. farve nr. 6036

Rundp. nr. 3 og 7

Strikkefasthed: 10 x 10 cm = 13 m x 15 p på p nr. 7 i dobbelt perlest.

Mønster: Enkelt perlest.: l.p: 1 r, 1 vr, gentag p ud
De følgende p strik r over vr og vr over r.
Dobbelt perlest.: 1.p: 1 r, 1 vr, gentag p ud
2.p: r over r og vr over vr
3.p: Strik r over vr og vr over r
4.p: som 2.p
Gentag disse 4 p hele tiden.

Sweater: Strikkes på tværs i et stykke:
Begynd med rib på det ene ærme og slå 40 m op på p nr. 3. Strik enkel perlestrik 5 cm. Skift til p nr. 7 og dobbelt perlestrik. Tag 1 m ud i begyn-delsen af hver p til arbejdet måler 35 cm = 86 m. Tag nu ud på hver p 5 x 3 m, 3 x 4 m. Der er nu 140 m på p. Strik videre til arbejdet måler 6o cm. Nu deles arbejdet i 2 på midten = 70 m til forstykket og 70 m til ryggen. Sæt maskerne til forstykket på en hjælpepind indtil videre. Strik ryggen og luk af til hals i begyndelsen af p (ved halsen) 1 x 2m, 2 x 1 m. Strik videre til ryggen måler 75 cm. Nu er du midt på ryggen. Sæt maskerne på en hjælpep og strik forstykket. Luk i begyndelsen af hver p fra halsen 1 x 4m, 2 x 2m. Strik til stykket måler 75 cm. Din sweater er nu halvfærdig og den anden halv-del strikkes færdig tilsvarende, men der skal tages ud der hvor der er lukket og der skal lukkes der hvor der er taget ud.
Luk det andet ærme af i perlestrik.

Montering: Sy ærme- og sidesømmene sammen. Saml 80 m op rundt
i halsen på p nr. 3 og strik ca 2 cm i enkelt perle-strik. Luk af. Saml100 m op forneden på arbejdet på p nr. 3 og strik enkelt perlestrik ca 18 cm. Luk maskerne af.

Løs høj hals: Slå 90 m op på p nr. 7 og strik enkelt perlestrik ca 30 cm. Luk maskerne af.

Diagram

Miranda 08.01.2019 - 00:30:

For children sizes I could just half the measurements, correct?

DROPS Design 08.01.2019 kl. 09:24:

Dear Miranda, measure a garment in the children size and compare these measurements to the chart, so that you can adjust from your tension and the gauge of the pattern as well as on measurement chart. Please contact the store where you bought the yarn for any further individual assistance. Happy knitting!

Mette Bremer Sørensen 31.10.2017 - 12:05:

Hejsa. Hvor meget garn går der til, syntes ikke jeg kan finde det nogen steder

Sauvaire 08.10.2017 - 13:57:

Hello bonjour, i don't understand after it says " continue to back piece": at what height do i start working on the neckline ? right away ? merci, Valérie

DROPS Design 09.10.2017 kl. 09:01:

Dear Mrs Sauvaire, when piece measures 60 cm, you divide work into 2 pieces and you continue each piece separately for neckline: work first over the first 70 sts dec for neckline as stated until piece measures 75 cm then cast on new sts for neckline on back piece and put sts aside. Slip all sts from st holder back on needle and dec for neckline then cast on new sts for neckline when piece measures 75 cm. Then slip all sts back on needle = 140 sts and work 2nd half of jumper from top down. Happy knitting!

Victoria 03.04.2017 - 18:35:

Hei, hvilke garn kan jeg bruke i stede for Ardesia? Kjenner noen som har brukt Melody uni colour (colour 15, dyelot 7A7136), men jeg finner ikke denne fargen.

DROPS Design 04.04.2017 kl. 09:28:

Hei Victoria. Garnkvalitetene som gir deg best resultat som ligner mest på Ardesia er 2xDROPS Brushed Alpaca Silke eller 1 DROPS Melody Farge nr 15 i Melody er en beige farge. Her finner du: Fargekart for Melody Og her: Omregning av garnkvaliteter God fornøyelse!

Debra 19.01.2016 - 17:47:

Can you tell me how to alter the pattern for a size small?

DROPS Design 20.01.2016 kl. 11:38:

Dear Debra, we are not able to re-write our patterns adjusted to every single request, remember you can get any personnal assistance from your DROPS store, even per mail or telephone. Happy knitting!

Marianne 20.04.2015 - 00:20:

Når jeg skal øke fra 86 til 140, Skal jeg øke med 3m 5 ganger og så 4m 3 ganger? Eller på samme pinn? Skjønte ikke dette, det er jo totalt 54 m som skal økes, 12m pr omg??

DROPS Design 20.04.2015 kl. 15:17:

Hei Marianne. Du öker i begynnelsen af hver pind 5 gange 3 m og 3 gange 4 m i hver side = 15+15 og 12+12 = 140 m

Marina 21.01.2015 - 21:28:

Have started knitting this jumper but worried now it won't fit as one size pattern. I'm a 16_18 should l start again?

DROPS Design 22.01.2015 kl. 09:58:

Dear Marina, you will find a measurement chart at the bottom of the pattern with measures in cm, compare these to a garment you have and like the shape, and remember to check your tension (= 12 sts x 14 rows in double moss st = 10 x 10 cm). Happy knitting!

Isabella 08.01.2015 - 11:30:

Hello! I would love to knit this jumper but I'm a bit clueless about which yarn to use since all the suggested yarn alternatives are not available anymore (Vienna, Verdi, Symphony). Could you help me choose from the present Drops assortment? Maybe mixing two qualities? Thanks in advance!

DROPS Design 08.01.2015 kl. 13:38:

Dear Isabella, DROPS Ardesia belong to group D, click to see how to use a different yarn and to calculate amount of yarn using another strand from same group or alternatives like 2 strands group B. Your DROPS store may help you if required. Happy knitting!

Rosa 10.11.2011 - 11:17:

Hej! 86+2(3x5)+2(4x3)=140! 2 för man ökar ju i båda sidorna!

Tessa 09.11.2011 - 19:09:

Til winnis spørgsmål... Altså tager man 3 m ud fordelt på 1p, 5 gange, og derefter 4m ud fordelt på 1p 3 gange? For... Hvordan bliver det til 140 m? Måske kan jeg ikke regne... Og tak for hjælpen med mit første spørgsmål :)

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-169