DROPS Extra / 0-159

DROPS Extra 0-159 by DROPS Design

DROPS jakke i Flores og Silke med knapning bag eller foran.

Materiale: DROPS Flores fra Garnstudio
300 gr f.nr 17 F syren-lilla
Retinella
100 gr f.nr 004 lilla,
-eller Silke
100 gr f.nr 351 syren-lilla,

Rundp nr. 5½ og 7. Hæklenål nr. 3. 4 stk. knapper a ca. 3 cm.

Strikkefasthed: 10 x 10 cm = 12 m x 17 p på p nr. 7 med Flores og glatst.

Mønster: Strikkes frem og tilbage på rundpind.
1.p vrangen på p nr. 5½ med Flores: strik ret
*) 2.p retten, på p nr. 5½ med dobbelt Lhasa: strik vrang
3.p retten, på p nr. 5½ med Flores: strik vrang
4.p vrangen på p nr. 5½ med Flores: "1 m vr, strik 3 m
i næste m (1 vr - 1 r - 1 vr) ".
5. - 16.p på p nr. 7 med Flores: strik glatstrikning. 17.p retten på p nr. 5½ med Flores: "1 m r, 3 m ret sm." Gentag fra 1. til og med 17.p fortløbende.
*) NB! 2.p med Lhasa: Strik 1 p og klip tråden af!
Skyd arbejdet til modsatte side af rundp, hvor Flores tråden er og strik videre derfra.

Pullen: Strikkes på højkant - fra midt bag i et stykke til midt bag.
Slå 45m op på p nr. 5½ med dobbelt silke og strik 6 p ret. Begynd nu at strikke mønster fra og med 2.p;og 1. felt i Flores strikkes KUN 4 cm. Strik derefter hele rapporter. Samtidig med 2. sil-keeffekt tages 3 m ud i højre side (halsudskæring). Strik 2 rapporter. Efter 4. silkeeffekt lukkes 28 m samtidig med 4.p i mønsteret i højre side (ærmegab). Strik 1 rapport og tag 28 m ud i højre side sidst på 17.p.fortsæt med at strikke rapporterne. NB! silkeeffekten skal være med på hver side af ærmegabet + 1 p Flores udenfor til sømrum for ær-met. Samtidig med 7. silkeeffekt lukkes 3 m i højre side til halsud-skæring. Ved 10. silkeeffekt tages 3 m ud til halsudskæring.
Ved 12. silkeeffekt lukkes der til ærmegab som tidligere.
Ved 13. silkeeffekt tages der ud til ærmegab som tidligere.
Ved 15. silkeeffekt Lukkes der til halsudskæring som tidl.
Efter 16. silkeeffekt strikkes Flores feltet 4 cm. Strik derefter kant med dobbelt silke på p nr. 5½. Strik 2 p ret og strik 4 knaphuller på næste p.: fra nederste kant: 4 m r, "luk 3m, 10 m r" x 3, luk 3 m, 2 m r. På næste p slås 3 nye m op over de lukkede. Luk efter 6.p ret.

Ærmerne: Strikkes glatstrik med Flores på p nr. 7.
Slå 20 m op på p nr. 5½ med dobbelt silke og strik 6 p ret. Skift til p nr. 7 og Flores og tag 8 m ud jævnt fordelt på 1.p = 28 m. Tag derefter 1 m x 30 ud i hver side på hver 2.p = 88 m. Luk når ærmet måler 42 cm.

Montering: Hækl 1 række fastm med enkelt silke langs jakkens ne-
derste kant. Hækl 1 række til, men kun i hver 2. luft-maskebue. Hækl nu 4 rækker fastm., kanten måler nu ca. 90 cm. Hækl fast-masker langs med halsen bag, fortsæt med at hækle for- og bagstykke sammen på skulderne ved at tage i kantm, drej og hækl fastmaske tilbage og fortsæt langs med halsen foran, hækl den anden skulder sammen som før, derefter fastm. langs med halsen på det andet bagstykke. Drej og hækl 1 række fastm. rundt i halsen, men "hop" over hver 3. luftmaskebue. Afslut med 4 rækker fastm. rundt i halsen. Sy ærmesømmene, men lad ca. 4 cm stå åben i øverste kant. Sæt ærmerne i jakken, rynk den overflødige vidde på ærmetoppen og sy. Sy knapperne i svarende til knaphullerne.

Diagram

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-159