DROPS / 13 / 21

DROPS 13-21 by DROPS Design

DROPS Trui met driehoekjes van “Muskat”. Maat S - L.

Trefwoorden: meerkleurig, truien,

DROPS design: Model nr. R-041
-------------------------------------------------------

DROPS Retro 1980-1993

Maat: Small (Medium -Large)
Materiaal: DROPS Muskat van Garnstudio,
500 (550-600) gr nr. 008, naturel
100 (100-100) gr nr. 009, licht bruin
100 (100-100) gr nr. 020, licht mintgroen
100 (100-100) gr nr. 005, licht lila

DROPS Rondbreinaald en breinaalden zonder knop 2,5 mm en 4,5 mm, of de breinaalden die u nodig heeft voor de juiste steekverhouding.
Evt. schoudervullingen.

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 32.48€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

Steekverhouding: 19 st x 25 nld met Muskat op breinld 4,5 mm in tricotsteek =10 x 10 cm. Gebruik indien nodig dikkere of dunnere naalden. Brei altijd een proeflapje!

Boordsteek: 1e nld: * 1 verdraaid r, 1 av *, herhaal steeds *-*.
2e nld: * 1 r, 1 av *, herhaal steeds * -*. Herhaal steeds de 1e en 2e nld.

Patroon: Zie teltekening M.I en M.II (1 keer de teltekening = 1 rapport). De teltekening geeft het motief weer aan de goede kant. Zowel de heengaande als de teruggaande nld zijn weergegeven. Brei het hele patroon in tricotsteek.

Patroon I: Zie de teltekening, maar wissel voor iedere nieuwe rij driehoekjes de kleur als volgt; licht mintgroen, licht bruin, licht lila. Bij het wisselen naar donkere kleuren kan het mooier zijn om 6 nld naturel tussen de rijen driehoekjes te breien in plaats van 4 nld.

Panden: Brei de trui rond op de rondbreinld. Knip de st in de armsgaten later door, of deel het werk in twee delen. Zet 150 (160-168) st op met rondbreinld 2,5 mm en naturel. Brei 5 cm boordsteek. Wissel naar rondbreinld 4,5 mm. Brei volgens teltekening M.II. Meerder gelijkmatig verdeeld in de 1e nld: 58 (64-72) st = 208 (224-240) st. Brei na M.II verder volgens M.I. Deel bij een hoogte van 29 (30-30) cm het werk in twee delen. Brei het voor- en achterpand apart verder. Als u de armsgaten openknipt: meerder aan weerszijden 5 st. (Deze st zijn om later door te knippen. Brei de st niet mee in het Patroon.)

Voorpand: = 104 (112-120) st. Kant bij een hoogte van 54 (56-56) cm de middelste 38 (40-40) st af voor de hals. Kant daarna aan beide halszijden af in iedere 2e nld: 1 keer 2 st en 1 keer 1 st. Kant de resterende 30 (33-37) st af bij een hoogte van 58 (60-60) cm.

Achterpand: = 104 (112-120) st. Kant bij een hoogte van 57 (59-59) cm de middelste 42 (44-44) st af voor de hals. Kant in de volgende nld aan beide halszijden nog 1 st af. Kant de resterende 30 (33-37) st af bij een hoogte van58 (60-60) cm.

Mouwen: Zet 44 (46-46) st op met breinaalden zonder knop 2,5 mm en naturel. Brei rond. Brei 5 cm boordsteek. Wissel naar breinaalden zonder knop 4,5 mm. Brei verder volgens M.II. Meerder gelijkmatig verdeeld in de 1e nld: 8 (8-10) st = 52 (54-56) st. Meerder bovendien midden in de ondermouw 29 (30-29) keer 2 st in Maat S: om en om iedere 3e en 4e nld, Maat M+L: iedere 3e nld, iedere 4e nld, iedere 3e nld = 110 (114-114) st – Brei na M.I, vanaf een hoogte van 40 (38-37) cm, strepen als volgt: 8 nld licht mintgroen, 1 nld naturel, 8 nld licht bruin, 1 nld naturel, 8 nld licht lila - De mouw heeft nu een hoogte van 50 (48-47) cm. Kant alle st af. Brei, als u de armsgaten openknipt, nog 5 nld averechte tricotsteek voor het beleg over de knipranden van de panden. Kant alle st losjes af.

Afwerken: Naai de mouwen in de trui. Sluit de schoudernaden. Neem rond de hals ca 100 st op met breinaalden zonder knop 2,5 mm en naturel. Brei 6 nld tricotsteek, 1 nld av, 5 nld tricotsteek. Kant alle st af. Sla de rand dubbel naar binnen en zoom deze vast.
Bij opengeknipte armsgaten: Rijg een merkdraad midden in de gemeerderde st aan de zijkant bij de armsgaten. Werk met de naaimachine (bijvoorbeeld zigzagsteek of locksteek) de zomen rond de merkdraden af: 1e zoom = ½ st van de merkdraad, 2e zoom= ½ st van de 1e zoom. Knip de st in de armsgaten door. Sluit de schoudernaden. Naai de mouwen in de trui aan de goede kant als volgt: naai om en om 1 st van de laatste rechtgebreide nld van de mouw voor het beleg en 1 st van de panden naast de machinale zoom. Keer de trui met de verkeerde kant naar buiten. Zoom het beleg van de mouwen over de knipranden op de panden.

Telpatroon

= naturel
= mintgroen
= lichtbruin
= paars

Laat een opmerking achter voor DROPS 13-21