DROPS / 19 / 10

DROPS 19-10 by DROPS Design

DROPS sweater i Vienna med geometrisk mønster i Dame- og Herrestr.

Tags: bluser, flerfarvet,

DROPS design: Model nr O-107
-------------------------------------------------------

DROPS Retro 1980-1993

Størrelse: Dame: Small/Medium - Medium/Large
Herre: (Small/Medium - Medium/large)
Materialer: DROPS Vienna fra Garnstudio
250-300 (350-350) gr f.nr 039, lilla
100-100 (100-150) gr f.nr 007, lys lilla
100-100 (100-150) gr f.nr 003, gul
50-100 (100-150) gr f.nr 024, violet
50-100 (100-100) gr f.nr 033, grøn

DROPS Rundp og Strømpep 3,5 og 6.

Strikkefasthed; 10 x 10 cm = 13 m x 16 p på p 6 og glatstrik.

Rib: *1 drejet r, l vr*

Mønster: Ryg- og forstykke:
Dame: M.4 (start ved pilen), Strik færdig med M.5
Herre: M.3, M.4, strik færdigt med M.5. Ærmet: M.1, M.2, M.3, Dame: strik færdigt med M.4. Herre: M.4, strik færdigt med lilla.

Ryg- og forstykke: Tallet i () = herrestr. Sweateren strikkes på rundp og klippes op til ærmegab bagefter. Slå 148-154 (156-162) m op med lilla på rundp 3,5 og strik 6 cm rib. Skift til rundp 6 og Mønster (se forkl) samtidigt med der tages 8-14 (12-18) m ud jævnt fordelt på 1.p = 156-168 (168-180) m. Husk på strikkefastheden. Når arb måler 30-31 (34-35) cm tages der ud 4 m ud i hver side til ærmegab (disse m er til at klippe i bagefter og strikkes ikke ind i mønsteret) Når arb måler 57-59 (60-62) cm lukkes der 26-26 (26-26) m af midt foran til hals og arb strikkes færdigt frem og tilbage på p. Videre lukkes der af i hver side mod halsen på hver 2.p således: 2 m 1 gang og 1 m 1 gang. Samtidigt når arb måler 59-61 (63-65) cm lukkes der 30-30 (30-30) m af midt bag til hals og videre lukkes der 1 m af i hver side mod halsen på næste p. Luk de resterende m af til skulder når arb måler 60-62 (64-66) cm.

Ærme: Slå 36-38 (38-40) m af på strømpep 3,5 med lilla og strik 5 cm rib. Skift til strømpep 6 og Mønster (se forkl) (sørg for at der kommer en rapport midt på ærmet) samtidigt med der tages 4-2 (2-0) m ud jævnt fordelt på 1.p = 40-40 (40-40) m. Videre tages der ud midt under ærmet således: 2 m 20-21 (20-21) gange på Dame S/M + Herre: skiftevis hver * 3. og 4.p * Dame M/L: hver 3.p = 80-82 (80-82) m. Når arb måler ca 49-48 (52-52) cm strikkes 5 omg glatstrik med vrangen ud til belæg over klippekanten, luk af.

Montering: Sy en mærketråd ned i de 4 udtagede m i hver side. Sy 2 maskinsømme rundt om mærketråden -1. søm 1/2 m fra mærketråden og 2.søm 1/2 m fra 1.søm. Klip op mellem maskinsømmene til ærmegab. Sy skuldersømmen. Saml ca 84-90 m op rundt i halsen på rundp 3,5 med lilla og strik 3 cm rib, luk af. Sy ærmerne til ryg- og forstk således: skiftevis 1 sting i sidste retstrikkede omg på ærmet og 1 sting i m efter maskinsømmen på ryg- og forstk. Vend vrangen ud på sweateren og sy de sidste 5 glstrikkede omg på ærmet over klippekanten i hånden.

Diagram

= violet

Kommentere opskrift DROPS 19-10