DROPS / 81 / 6

DROPS 81-6 by DROPS Design

DROPS top med snoning og korte ærmer i "Muskat"

Tags: snoning, toppe,

300-350-400-450-500 gr f.nr 18, hvid.

DROPS Pinde nr 3,5.
Lille rundp nr 3,5 (til hals)

Pga mønsteret vil tøjet trække sig sammen i forhold til målene på måleskitsen.

Garnet til denne opskrift koster fra 77.7kr. Læs mere.
Strikkefasthed: P.nr er vejledende! 22 m x 30 p på p 3,5 og glatstrik = 10 x 10 cm

Rib: * 4 vr, 2 r *, gentag fra *-*.

Mønster: Se diag M.1 - mønst ses fra retsiden.

Lukketips-1 (gælder ærmegabet på forstk): Alle aflukninger sker fra retsiden! Der lukkes indenfor 1 kantm og 1 m r i højre side set på p, og indenfor 1 kantm, 2 r og 2 vr i venstre side set på p. Luk således i højre side: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 r, løft den løse m over. OBS: På p tilbage strkkes de 2 sidste m før kantm vrang. Luk således i venstre side: 2 r sm.

Lukketips-2 (gælder ærmegabet på rygstk): Alle aflukninger sker fra retsiden! Der lukkes indenfor 1 kantm og 1 r i hver side. Luk således efter 2 m: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 r, løft den løse m over. Luk således før 2 m: 2 r sm.

Ryg- og forstykke: Der skal kun øges på hver side af forstk og altså ikke på rygstk. Dette for at undgå at tage ud i Ribben, da bliver siderne pænere. Derfor slåes der fra starten flere m op på rygstk end på forstk.

Forstk: Slå 81-93-105-117-129 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 3,5 med Muskat. Strik således (1.p = retsiden): 1 kantm, 2 vr, * 2 r, 4 vr *, gentag fra *-* over 24-30-36-42-48 m, 2 r, 5 vr, 3 r, 4 vr, 4 r, 7 vr, 2 r, * 4 vr, 2 r *, gentag fra *-* over 24-30-36-42-48 m, 2 vr og 1 kantm. Strik således i 4 p - OBS: På sidste p tages der ud hvor der er 4 ret til 6 ret = 83-95-107-119-131 m. Derefter fortsættes der således (fra retsiden): 1 kantm, 26-32-38-44-50 m glatstrik med vrangen ud, M.1 (= 27 m), 28-34-40-46-52 m glatstrik med retsiden ud og 1 kantm. Husk på strikkefastheden!
Sideudtagning: Når arb måler 8 cm tages der 1 m ud i hver side på hver 3. cm 8 gange, i beg af p tages der ud i vrang og sidst på p tages der ud i ret = 99-111-123-135-147 m.
Ærmegab: Når arb måler 31-32-33-34-35 cm lukkes der 8 m af i hver side. Luk derefter af til ærmegab i hver side på hver 2.p - se Lukketips-1: 1 m 3-6-12-15-18 gange. Samtidig når arb måler 38-40-42-44-46 cm lukkes de midterste 23 m af til hals. Videre lukkes der mod halsen på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 2 gang og 1 m 4 gange. Efter alle aflukninger til ærmegab og hals er der 16-19-19-22-25 m tilbage på hver skulder. Når arb måler 50-52-54-56-58 cm lukkes der af.

Rygstk: Slå 98-110-122-134-146 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 3,5 med Muskat. Strik således (1.p = retsiden): 1 kantm, 2 vr, * 2 r, 4 vr *, gentag fra *-* til der er 5 m tilbage, strik 2 r, 2 vr og 1 kantm. Fortsæt ribben (der tages ikke ud i siden på rygstk).
Ærmegab: Når arb måler 31-32-33-34-35 cm lukkes der 8 m af i hver side. Luk derefter af til ærmegab på hver 2.p - se Lukketips-2: 1 m 3-6-12-15-18 gange = 76-82-82-88-94 m. Når arb måler 47-49-51-53-55 cm sættes de midterste 38 m på 1 tråd til hals. Videre lukkes der mod halsen på hver 2.p: 2 m 1 gang og 1 m 1 gang = 16-19-19-22-25 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler 50-52-54-56-58 cm.

Ærme: Slå 74-80-86-92-98 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 3,5 med Muskat. Strik 4 p Rib med 1 kantm i hver side (1.p = retsiden), derefter strikkes 1 p ret fra retsiden og 1 p ret fra vrangen før der fortsættes med glatstrik til færdig mål. Når arb måler 3 cm lukkes der 8 m af i hver side. Luk derefter af til ærmekuppel i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 1 gang, 1 m 9-11-12-14-15 gange og derefter 2 m i hver side til arb måler 10-12-13-14-15 cm, videre lukkes der 3 m 1 gang i hver side før de resterende m lukkes af. Arb måler ca 11-13-14-15-16 cm.

Montering: Sy skuldersømmene.

Hals: Strik 114 eller 120 m op (delbart med 6 incl m på tråden bagpå) rundt i halsen på lille rundp 3,5. Strik 1 omg vrang, 1 omg ret og fortsæt med 3 omg Rib (= 2 r, 4 vr) – sørg for at m stemmer over hinanden i halsen bagpå, luk derefter af i Rib.
Sy ærmerne i. Sy ærme- og sidesøm i et indenfor 1 kantm.

Diagram

= r fra retsiden, vr fra vrangen
= vr fra retsiden, r fra vrangen
= sæt 3 m på hj.p foran arb, 2vr, 3r fra hj.p.
= sæt 2 m på hj.p bag arb, 3r, 2vr fra hj.p.
= sæt 3 m på hj.p foran arb, 3r, 3r fra hj.p.
= sæt 3 m på hj.p bag arb, 3r, 3r fra hj.p.

Karina 27.04.2018 - 00:22:

Ik snap dit echt niet Herhaal Nld 1 en 2 nog een keer en meerder in de laatste nld de 4 r tussen de 4 av en 7 av naar 6 r = 83-95-107-119-131 Dus meerderen in de 2de naald? 4 rechtse tussen de 4 av en 7 av naar 6 r ? De laatste is toch dan minderen en per slot van rekening zijn er 2 steken meer?! Hoe lees ik dit correct ?

Talentetta 05.08.2017 - 01:14:

Is the diagram correct? My armscye is slanted more like a raglan, not straight up and down, as in the diagram. Also, all the Drops patterns would benefit from a diagram of the sleeve shown flat, with more measurements than just how long it is from the shoulder down.

DROPS Design 07.08.2017 kl. 11:40:

Dear Talentetta, diagram is correct, start reading diagram on the bottom corner on the right side from RS and read from the right towards the left from RS and from the left towards the right from WS. Happy knitting!

Talentetta 04.08.2017 - 15:33:

I think there is a mistake on the armhole decreases. The decreasing tips seem to be switched for the front and back (last tip only.) The left side says to do decrease within last 5 sts for the front. I think it should be last 4, to match RS. The tip references the rib pattern that is part of the back only, so I think they were swapped in the pattern.

Marjolein Van Dijke 15.01.2015 - 19:24:

Als ik de kleinste mt wil aanhouden dus 81 st opzetten kom ik bij nld 1 al niet uit , dus als ik de eerste nld brei volgens beschrijving blijf ik uitkomen op 93 steken

Simone 06.05.2013 - 09:32:

Stuck again!.. on the cable pattern the 2 tram lines that run up either side of the cable are ending up next to each other on one side of the top! with pattern chart, I take it I start, with RS facing me, from right side of chart, then left side on next row? then 34 stitches stockinette stitch with RS facing, so I assume carry on with my Purl row as WS is still facing? p.s can you confirm that main side panels of front of top show as reversed stockinette stitch? Thanks

DROPS Design 06.05.2013 kl. 13:11:

Dear Simone, seen from RS, right side of cable (before M1) is worked in reverse stockinette (P side = RS) and after M1 you work regular stockinette (= K side = RS), so that from WS, you first P before M1 and K after M1. Happy knitting!

Simone 02.05.2013 - 23:14:

I have knitted rows 1 & 2.... pattern now says repeat Rows 1 & 2 one more time increasing on the last row the K4 between the P4 and P7 to K6. This last row would be row 2 and the stitches mentioned are actually in Row 1. Please advise me.. Thanks

DROPS Design 03.05.2013 kl. 08:04:

Dear Simone, the sections K4 and P4 are meant seen from RS. Happy knitting!

Jenny 19.03.2012 - 08:14:

Ska det verkligen vara slätstickning med avigan ut på ena sidan av flätan och slätstickning med rätan ut på andra sidan om flätan? Eller är det jag som läser helt galet?

DROPS Design 19.03.2012 kl. 12:59:

Hej, det stämmer som det står i mönstret:-) Lycka till!

Drops Design 03.01.2012 - 07:21:

Michelle, thank you numers were switched around in translation, row 2 is updated!

Michelle King 26.12.2011 - 15:13:

Should the middle 27sts on row 2 of front pattern not be reversed and read as follows: P2, K7, P4, K4, P3, K5, P2? If the stitches are knitted in this order then they will continue the pattern set out out in row 1. If knitted as written in the pattern, then the sequence of stitches is all wrong. Unfortunately I can not see from the photo what the first four rows look like.

DROPS Deutsch 16.02.2011 - 08:57:

Achtung: Bei der letzten R. werden alle 4 re. auf 6 re. erhöht (die Anleitung ist jetzt angepasst).

Kommentere opskrift DROPS 81-6