DROPS / 98 / 3

DROPS 98-3 by DROPS Design

DROPS pulsvarmere med snoninger i ”Alpaca”.

Mål: Længde: ca 22 cm.
Omkreds: ca 25 cm
Materialer: DROPS Alpaca fra Garnstudio
50 gr f.nr 01, natur
og brug: DROPS Puddel fra Garnstudio
50 gr f.nr 01, natur (til kanter)

DROPS Pinde nr 2,5 – eller den p du skal bruge for at få 26 m x 34 p glatstrik med Alpaca på 10 x 10 cm.
DROPS Hæklenål nr 6 (til kant).

Retstrik: Ret både frem og tilbage på p

Mønster: Se diag M.1 og M.2. Diag viser mønsteret set fra retsiden.

Venstre Pulsvarmer: Arbejdet strikkes frem og tilbage på p. Slå 66 m løst op på p 2,5 med Alpaca og strik 2 p retstrik.
Næste p strikkes således fra retsiden:
3 m retstrik, 4 vr, 2 r, 4 vr, M.1 (= 16 m), 4 vr, M.2 (= 8 m), 4 vr, 2 r, 4 vr, 2 r, 4 vr, 2 r, 4 vr og 3 m retstrik. Fortsæt mønsteret således med ret over ret og vrang over vrang og 3 m retstrik i hver side. Når arb måler ca 22 cm – afpas efter en hel rapport af M.1 i højden – strikkes der 2 p retstrik før der lukkes løst af.

Højre Pulsvarmer: Strikkes som venstre men spejlvendt. Dvs 3 m retstrik, 4 vr, 2 r, 4 vr, 2 r, 4 vr, 2 r, 4 vr, M.2 (=8 m), 4 vr, M.1 (= 16 m), 4 vr, 2 r, 4 vr og 3 m retstrik.

Hæklekant: Hækl 1 kant øverst og nederst på pulsvarmerne på nål 6 med Puddel således: 1 fm i første m, * 3 lm, spring over 1 cm, 1 fm i næste m *, gentag fra *-*.

Montering: Sy pulsvarmeren sammen i yderste retstriksm, der skal være en åpning til tommelf på ca 3,5 – 4 cm i siden, åbningen starter ca 5 cm fra toppen.

= sæt 2 m på hj.p foran arb, 2 vrang, 2 ret fra hj.p
= sæt 2 m på hj.p bag arb, 2 ret, 2 vrang fra hj.p
= sæt 2 m på hj.p bag arb, 2 ret, 2 ret fra hj.p
= sæt 2 m på hj.p foran arb, 2 ret 2 ret fra hj.p

Kommentarer (30)

Skriv din kommentar her!

Eirill 21.03.2016 - 18:09:

Jeg har fulgt diagrammene nå en hel runde, men flettemønsteret blir jo synlig på vranga. Hva går galt? Har fulgt oppskrift og flettinga skjer på raden på retten... Skal egentlig flettinga skje på vranga?

DROPS Design 06.04.2016 kl. 11:57:

Hej Eirill, Du strikker fletterne fra retsiden, du starter diagrammet i nederste højre hjørne og strikker mod venstre fra retsiden, og på næste pind strikker du diagrammet fra venstre mod højre fra vrangen (M.1 bliver da 6r,4vr,6r fra vrangen). Du kan prøve at strikke diagrammet over de 16 m (+ 2kantm i hver side) først, så du kan se hvordan det ser ud. God fornøjelse!

Gery 06.12.2015 - 13:30:

I also think that the numbers of sts we have to cast on are too much and the circumference becomes around 30 cm. Normal it should be around 25 cm and the sts to be 50 instead 66.

DROPS Design 07.12.2015 kl. 11:52:

Dear Gerry, number of sts to cast on is correct - tension is given in stocking st, but you then work cables that will tighten piece tog, that's why you have to cast on 66 sts to get stated measurements. Happy knitting!

Milka 27.10.2015 - 11:12:

Ik ben niet zo ervaren haakster en daarom begrijp ik niet de afkorting van breien. (wat betekend 3l ? 1v? en de rest) Haak 1 toer langs de boven als volgt, * 3 l, 1 cm overslaan, 1 v in de volgende st *, herhaal steeds *-*.

DROPS Design 27.10.2015 kl. 14:37:

Hoi Milka. Wij gebruiken standaardtermen voor het haken en breien. Dus l = losse, v = vaste, st = steken, stk = stokje.

Valeria 11.12.2014 - 07:42:

Please, Are you sure that the bigger pattern is correct? I tryed many times but the result is wrong. Thank you

DROPS Design 11.12.2014 kl. 10:22:

Dear Valeria, diagram M.1 is correct - . Happy knitting!

DROPS Design 21.07.2010 - 10:34:

Det flettes på retten. Har du husket å starte med M1,M2 fra retten??

Elisabeth K. Knudsen 19.07.2010 - 22:55:

Nydelige pulsvarmere, men jeg får ikke flettene på M1 og M2 til å synes på retten, men på vrangen. Har fulgt oppskriften til punkt og prikke. Gjør jeg noe feil eller er det noe feil i oppskriften???

Mariana 28.04.2007 - 18:46:

Hej är inte alls med på den virkade kanten. Vad betyder * 3 lm, hoppa över 1 cm, 1 fm i nästa m *, upprepa *-* ??

Irene 13.02.2007 - 14:49:

Du kan bruke en gammel "enslig" pinne du har til overs og bøye den som en V i midten, slik: _/\_ med rette ender, det går helt fint!

Irene 13.02.2007 - 14:39:

Hj.st. betyr/betyder hjelpepinne (hjelpestickor på svensk ?) den pinnen du bruker når du skal sette masker foran eller bak når du strikker/sticka (?)fletter/flätor. Jeg har strikket disse pulsvarmare med flätor, de blir jättefine (svensken min er inte bra, unnskyld!) Lykke til!

DROPS design 24.01.2007 - 10:21:

Det är förkortning för hjälpsticka. Som hjälpsticka kan man använda en strumpsticka eller just en "hjälpsticka". Det är små korta stickor som finns att köpa i butikerna.

Kommentere opskrift DROPS 98-3