DROPS / 98 / 12

DROPS 98-12 by DROPS Design

DROPS halsduk med volangkant och pannband med flätor.

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Halsduk:
Mått: ca 190 x 20 cm
Garnåtgång: 100 gr natur (nr 01) DROPS Alpaca från Garnstudio
och använd: 100 gr natur (nr 06) DROPS Vivaldi fra Garnstudio

Virknålar: DROPS Virknål nr 5 - eller det nål.nr du måste ha för att få 16 fm i bredden och 20 v
i höjden på 10 x 10 cm. DROPS Virknål nr 10 (till kant).

Virka ca 1,6 meter med lm med nål nr 5 och 2 trådar Alpaca .
varv 1 och varv 2: Virka fm runt hela lm-bandet (dvs på båda sidor om bandet) = 2 fm-varv.
varv 3: Virka 1 st i varje fm runt hela bandet (1:a st på v ersätts med 3 lm).
varv 4: Virka 1 st i varje st.
varv 5: Virka med nål nr 10 och Vivaldi 2 dst i varje st runt hela halsduken.
varv 6: Virka 1 dst i varje dst runt hela halsduken. Klipp tråden och fäst.

Pannband:
Storlek: one-size
Garnåtgång: 100 gr nr 01, natur Alpaca
Stickor: DROPS St nr 4 – eller det st.nr du måste ha för att få 19 m x 25 v i slätst med dubbelt garn på 10 x 10 cm.

Mönster: Se diagram M.1. Diagr visar mönstret sett från rätsidan.

Pannband
Lägg löst upp 33 m med dubbelt garn. Sticka med dubbelt garn på st 4: 2 räta v, sedan stickas nästa v så här från rätsidan: 2 m som stickas räta på varje v, 3 rm, 5 am, M.1 (= 13 m), 5 am, 3 rm och 2 m som stickas räta på varje v. Fortsätt mönstret så tills arb mäter ca 53 cm – avpassa så att det är stickat ca 2 v efter en flätning. Sticka 2 räta v och maska av löst. Sy ihop pannbandet mitt bak, sy så att de 4 rätst v ligger fint mot varann.

= sätt 3 m på hj.st bakom arb, 3 rm, 3 rm från hj.st.
= sätt 3 m på hj.st framför arb, 3 rm, 3 rm från hj.st.

Anne 24.09.2018 - 17:50:

Hvordan skal pandebåndet strikkes fra vrangsiden?

DROPS Design 27.09.2018 kl. 14:37:

Hei Anne. Når du strikker fra vrangsiden må du gjøre motsatt av det du gjør fra rettsiden. De 2 maskene i hver side strikkes rett fra både rettsiden og vrangsiden (slik at det blir riller). Du strikker altså slik fra vrangen: 2 rett, 3 vrang, 5 rett, M.1 (altså 6 vrang, 1 rett, 6 vrang), 5 rett, 3 vrang, 2 rett. God fornøyelse.

Petra 14.12.2017 - 09:30:

Beim Stirnband heißt es mit 2 Fäden 33 M anschlagen und 2 Reihen re stricken und dann? werden nur die ersten 2 Reihen mit doppeltem Faden gestrickt oder das ganze Stirnband?

DROPS Design 14.12.2017 kl. 10:38:

Liebe Petra, Stirnband wird von Anfang bis zur Ende mit 2 Fäden gestrickt, dh nicht nur die ersten 2 Reihen. Viel Spaß beim stricken!

Cecilia Xausa 11.07.2016 - 20:27:

I would like to make this scarf but I note the Vivaldi yarn has been discontinued, and was thinking of using DROPS Brushed Alpaca Silk instead. Does the brushed alpaca silk colour 01 off white match the DROPS Alpaca 0100 off white yarn?

DROPS Design 12.07.2016 kl. 09:35:

Dear Mrs Xausa, they should, for any further indidivual assistance and advices choosing a yarn remember to contact your DROPS store, they will help you even per mail or telephone. Happy crocheting!

Andrea 15.02.2016 - 21:27:

Guten Tag In der Anleitung beim Schal heisst es 1. und 2. Reihe um die Luftmaschen. Das habe ich verstanden. Wie sieht es ab der 3. R. aus? Da heisst es 1 Stäbchen in jede feste Masche, auch beidseits? Oder nur einseitig? Und jede weitere Reihe auch? Gruss, Andrea

DROPS Design 17.02.2016 kl. 13:06:

Ja, Sie häkeln stets auf beiden Seiten der Lm-Kette, d.h. immer in Runden.

Andrea 15.02.2016 - 13:16:

Guten Tag In der Anleitung beim Schal heisst es 1. und 2. Reihe um die Luftmaschen. Das habe ich verstanden. Wie sieht es ab der 3. R. aus? Da heisst es 1 Stäbchen in jede feste Masche, auch beidseits? Oder nur einseitig? Und jede weitere Reihe auch? Gruss, Andrea

DROPS Design 02.03.2016 kl. 17:45:

Liebe Andrea, nach der 2. Reihe wird in Runden gehäkelt und zwar in die Maschen der 1. und der 2. R, die ja aus beiden Seiten der Luftmaschenkette herausgehäkelt werden. Zunächst je 1 M in jede M und in der 5. Rd dann 2 D-Stb pro M, damit es sich kraust.

Bi Bi 08.02.2016 - 05:26:

Could you tell me how to make the borders of the head bend curled up, like little pipe/tube? I love the head band that you made.

DROPS Design 08.02.2016 kl. 13:49:

Dear Bi Bi, the edges on headband are shaped working 2 stss in garter st, K3, P5 at beg of row and P5, K3, 2 sts in garter st at end of row. Happy knitting!

Mamytartine 28.08.2015 - 11:45:

Bonjour, dans les explications du bandeau, après les 2 premiers rangs de mousse je pense qu'il faudrait indiquer : "2 m point mousse, 3 m jersey endroit, 5 m jersey envers, M1(=13m), 5m jersey envers, 3 m jersey endr,2 m mousse. Cette mention de " jersey" permettrait de savoir comment tricoter ces mailles sur le rang envers! Sinon quelle différence il y a entre les 2m de point mousse et les 3m endroit.?La mention de " jersey" clarifierait les choses

Nicole 06.10.2012 - 18:17:

Bonjour une petite question avant d'acheter ma laine,lorsque l'on arrive au bout de la chainette et que l'on commence l'autre côté doit-on faire plusieurs mailles serrées pour "tourner" merci

DROPS Design 08.10.2012 kl. 12:01:

Bonjour Nicole, vous crochetez 1 ms dans chaque ml, donc à chacune des extrémités de la chaînette, vous aurez 2 ms. Bon crochet !

Nadine 09.04.2012 - 11:54:

Bonjour à toutes, Merci de m'indiquer si je peux réaliser cette écharpe avec uniquement du fil VIVALDI.

DROPS Design 10.04.2012 kl. 09:01:

Bonjour Nadine, oui vous pouvez tout à fait réaliser cette écharpe tout en Vivaldi, pensez à calculer la quantité supplémentaire en conséquence. Demandez conseil à votre magasin si nécessaire. Bon crochet !

Jilet 26.02.2012 - 14:10:

J'ai acheté la laine delight drops pour le modèle DE l'écharpe il faut crocheter tout le tour comme au début ms?Merci de m'aider

DROPS Design 27.02.2012 kl. 10:50:

Bonjour Jilet, vous crochetez le 1er et le 2ème tour en ms : au 1er tour, 1 ms dans chaque ml tout autour de la chaînette de base, au 2ème tour : 1 ms dans chaque ms tout le tour. Bon crochet !

Kommentér oppskrift DROPS 98-12