DROPS / 98 / 9

DROPS 98-9 by DROPS Design

DROPS strømper med vrbord og striper i ”Karisma Superwash”.

DROPS design: Modell nr U-518
--------------------------------------------------------

Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/44
Fotens lengde: 22 24 27 cm
Lengde på skaft: 33 36 39 cm
Materialer: DROPS Karisma Superwash fra Garnstudio
100 gr i alle str f.nr 01, natur
100 gr i alle str f.nr 44, lys grå
100 gr i alle str f.nr 21, mellomgrå

DROPS Strømpep nr 3,5 –
eller de p du må ha for å få 22 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: striper, skostørrelse: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), type oppskrift: sokker,

1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 7-8-9 m på p, ta neste m løst av som om den skulle strikkes rett, 1 r, løft den løse m over.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 7-8-9 m på p, ta neste m løst av som om den skulle strikkes rett, 1 vr, løft den løse m over.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 6-7-8 m på p, ta neste m løst av som om den skulle strikkes rett, 1 r, løft den løse m over.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 6-7-8 m på p, ta neste m løst av som om den skulle strikkes rett, 1 vr, løft den løse m over.
5.p (= retten): Strikk til det gjenstår 5-6-7 m på p, ta neste m løst av som om den skulle strikkes rett, 1 r, løft den løse m over.
6.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 5-6-7 m på p, ta neste m løst av som om den skulle strikkes rett, 1 vr, løft den løse m over.
Fortsett å strikke til det gjenstrår 1 m mindre før m taes løst av p. Fortsett til du har igjen 10-10-10 m på p.

Strømper: Legg opp 66-72-78 m på strømpep 3,5 med natur og strikk vrbord og striper etter M.1. Når arb måler 30-33-36 cm, felles det 1 m i hvert vrang-parti ved å strikke de 2 første vrang-m vr sm, (= 3 r/2 vr hele veien rundt) = 55-60-65 m. Når arb måler 32-35-38 cm felles det 1 m i hvert rett-parti ved å strikke de 2 første m rett sm (= 2 r/2 vr hele veien rundt) = 44-48-52 m. Når arb måler 33-36-39 cm (avpass etter 6 p med natur) settes de midterste 22-24-26 m oppå foten på 1 tråd. Deretter strikkes det med lysgrå 5-5,5-6 cm glstrikk over de resterende 22-24-26 midterste m bak (= hæl). Videre felles det til hæl - se Hælfelling. Etter hælfellingen strikkes det opp 11-13-15 m på hver side av hælen. Fordel alle m på strømpep = 54-60-66 m. Videre strikkes det 12 omg lysgrå og 2 omg mellomgrå (deretter fortsettes M.1 som før) samtidig som det strikkes vrbord over de midterste 22-22-26 m oppå foten (de øvrige m strikkes i glstrikk). Samtidig felles det slik: Strikk de 2 m før vrborden oppå foten rett sm og de 2 m etter vrborden vridd rett sm (dvs at det strikkes i bakre del av m isteden for fremre) på hver 2.p totalt 6 ganger = 42-48-54 m. Strikk til foten måler ca 18-20-22 cm målt fra hælkanten. Avpass etter en rapport av M.1 og strikk til ferdig mål med natur. Sett 1 merketråd i hver side på foten og fell til tå på hver side av hver merketråd slik: Strikk de 2 m før rett sm og de 2 m etter vridd rett sm. Gjenta fellingen på hver 2.p totalt 3 ganger = 30-36-42 m. Deretter felles det på hver p totalt 6-7-9 ganger = 6-8-6 m. Trekk en tråd gjennom de resterende m og fest godt.

Diagram

= natur
= lysgrå
= mellomgrå