DROPS / 98 / 8

DROPS 98-8 by DROPS Design

DROPS pulsvarmere med nordisk mønster i "Karisma Superwash". Str S-XL

DROPS design: Modell nr U-519
--------------------------------------------------------

Størrelse: S/M - L/XL
Materialer: Karisma Superwash
50 gr f.nr 01, natur
50 gr f.nr 44, lysgrå
50 gr f.nr 21, grå
50 gr f.nr 16, mørkgrå

DROPS Strømpep nr 4 –
eller de p du må ha for å få 21 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS Strømpep nr 3 (til vrbord)

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: nordisk, pulsvarmere,

Høyre pulsvarmer: Legg opp 40-48 m på strømpep 3 med lys grå. Strikk 10 cm vrbord med 2 r/2 vr. Bytt til strømpep 4 og strikk 1 omg rett (samtidig på str S/M økes det 1 m = 41 m). Videre strikkes M.1 fortløpende på omg. Etter at det er strikket 2 omg av M.1 settes det en merketråd på beg av omg og det startes å øke for kile til tommelen slik:
1.omg: Rett uten økninger.
2.omg: Rett uten økninger.
3.omg: Strikk til det gjenstår 1 m før merketråden, øk 1 m (de økte m strikkes inn i mønstret fortløpende).
4.omg: Strikk 1 m, øk 1 m i den 2.m etter merketråden og strikk så omg ut.
Gjenta 1. til 4. omg til det er 12 m i kilen (dvs 6 økte m på hver side av merketråden) = 53-60 m. Strikk 2 omg etter siste øking og sett deretter de 12 m i kilen på en tråd. På neste p legges det opp 2 nye m bak de 12 m = 43-50. Strikk ferdig M.1 i høyden, arb måler nå ca 24 cm fra oppleggskanten. Bytt til strømpep 3 og strikk 5 omg vrbord med lys grå før det felles løst av.

Tommel: Sett de 12 m fra tråden over på strømpep 3 og strikk opp 2 m i de 2 m som ble lagt opp bak kilen = 14 m. Strikk 1 omg rett samtidlig som m-antallet justeres til 12-16 m. Strikk 4 omg vrbord med lys grå. Fell løst av.

Venstre pulsvarmer: Strikk som høyre (men på str L/XL settes merketråden for kile til tommel etter 9 m fra beg av omg).

Diagram

= natur
= lysgrå
= grå
= mørkgrå