DROPS / 98 / 14

DROPS 98-14 by DROPS Design

DROPS settet består av: Løs hals og baskerlue i ”Eskimo”

DROPS design: Modell nr EE-105
--------------------------------------------------------

Løs hals:
50 gr f.nr 21, natur

DROPS Pinne nr 9 - eller den p du må ha for å få 10 m x 14 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS Heklenål nr 10.

Kommentarer (58)

100% Ull
fra 14.00 kr /50g
DROPS Eskimo uni colour DROPS Eskimo uni colour 14.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Eskimo mix DROPS Eskimo mix 16.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Eskimo print DROPS Eskimo print 18.00 kr /50g

Øketips: Øk fra retten ved å lage 1 kast etter rett-m. På neste p (vrangen) strikkes kastet vridd rett (strikk i bakre del av m istedenfor i fremre del) slik at det ikke blir hull. Neste gang det økes lages kastet før rett-m slik at økningen skjer i vekselvis høyre og venstre side av vrang-partiene.

Hals: Arb strikkes frem og tilbake på p, ovenfra og ned. Legg opp 43 m på p 9 med Eskimo. Første p strikkes slik fra retten: * 1 r, 2 vr *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 r. Fortsett slik. Når arb måler 12 cm økes alle 2 vr til 3 vr (sett fra retten) - les Øketips = 57 m. Gjenta økningen av vrang-m etter 2 p = 71 m. Deretter økes det på samme måte på hver 4.p totalt 3 ganger = 113 m på p. Når arb måler 22 cm felles det løst av.
Sy halsen sammen kant i kant i ytterste ledd av ytterste m slik at det blir som 1 rett.

Heklede kanter: Hekle nederst rundt halsen på nål 10 med 2 tråder Vienna slik: 1 fm i første m, * 2 lm, hopp over ca 1 cm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* og avslutt med 2 lm og 1 kjm i første fm på beg av omg.
Hekle en tilsvarende kant øverst på halsen på samme måte men med kun 1 lm mellom hver fm (istedenfor 2).

100 gr f. nr 01, natur

DROPS Ermp nr 9 - eller den p du må ha for å få 12 m x 10 p Bjørnebærmønster på 10 x 10 cm.
DROPS Liten Rundp nr 7 -
eller den p du må ha for å få 12 m x 16 p glstrikk på 10 x 10 cm.

Glstrikket bjørnebærmønster: Når dette mønsteret strikkes rundt vil retten komme på innsiden av arb. Mønsteret er delelig med 4.
1.omg: Strikk vrang.
2.omg: * Strikk 3 m i samme m slik: 1 r, 1 vr, 1 r, deretter strikkes de neste 3 m vrang sm *, gjenta fra *-*.
3.omg: Strikk vrang.
4.omg: * 3 vrang sm, deretter strikkes det 3 m i neste m slik: 1 r, 1 vr, 1 r * Gjenta fra *-*.

Rille ( på rundp):
1 rille = 1 omg rett og 1 omg vrang.

Lue: Legg opp 60 m på liten rundp 7 med Eskimo og strikk 4 riller - se forkl over. Deretter stikkes det 1 omg glstrikk samtidig som det økes 36 m jevnt fordelt = 96 m. Bytt til ermp 9 og sett en merketråd på beg av omg (= midt bak). Nå strikkes det glstrikket bjørnebærmønster - se forkl over. NB: Pass på å starte hver omg nøyaktig etter merketråden slik at ”bjørnebærene” kommer på skrå over hverandre. Når arb måler 12 cm strikkes det 1 rille samtidig som det felles 40 m jevnt fordelt på 1.omg = 56 m. Strikk videre i Bjørnebærmønster til arb måler 16 cm. Strikk 1 rille og fell 36 m jevnt fordelt på 1.omg = 20 m. Fortsett mønsteret til arb måler 20 cm. Nå strikkes alle m rett sammen 2 og 2 = 10 m. Trekk en tråd gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt. Vreng luen slik at rettsiden på mønsteret kommer ut.

Barbara 23.11.2016 - 14:26:

The Pattern For The Hat States That I Need Size 9 Mm Double Pointed Needles, And The Knitting Tension For The Berry Pattern Is Given As Size 9 Mm, But In The Main Part Of The Pattern It States "Change To Double Pointed Needles Size 7 Mm" For The Berry Pattern. Which Is Correct, Please?

DROPS Design 23.11.2016 kl. 15:35:

Dear Barbara, it looks like from original pattern berry pattern will be worked with needle size 9 mm, English pattern will be edited asap. Thank you. Happy knitting!

Pat Hanson 23.01.2015 - 02:32:

WhT does NB mean and MT in this pattern. Thanks.

DROPS Design 23.01.2015 kl. 13:45:

Dear Mrs Hanson, NB means "Note" (= Nota Bene), and MT is for marking thread (or marker). Happy knitting!

Kerstin 09.12.2012 - 17:11:

När man stickar björnbärsmönster på strumpstickor måste det väl vara så att vartannat varv stickas med räta maskor, inte aviga?

DROPS Design 13.12.2012 kl. 09:42:

Når dette mønsteret strikkes rundt vil retten komme på innsiden av arb

Lucia 25.02.2012 - 16:20:

Hi! Regarding my previous question, I just realized that it is really necessary to use the double pointed needles. The use of the circular needle at this point won't work, because of the large amount of decreasing. Anyway, thank you.

DROPS Design 28.02.2012 kl. 23:18:

Yes, you are right, towards the end when you are decreasing it will not work to have the fewer amount of sts on a circular.

Lucia 21.02.2012 - 14:47:

Hello! This is a very beautiful hat, and I'll try to do it, but I have one question. When the instructions read "Change to double pointed needles (...)", is it really necessary to use those double pointed needles? Or can I achieve the same result by using the circular needle? Thank you!

DROPS Design 29.02.2012 kl. 00:05:

Yes, you need the dpn's at the end.

Lucia 21.02.2012 - 14:47:

Hello! This is a very beautiful hat, and I'll try to do it, but I have one question. When the instructions read "Change to double pointed needles (...)", is it really necessary to use those double pointed needles? Or can I achieve the same result by using the circular needle? Thank you!

DROPS Design 29.02.2012 kl. 00:23:

Yes, you must use the double pointed needles when there are too few sts to fit on the circular.

Drops Design 27.01.2010 - 09:22:

Jo hvis du overholder strikkefastheden så er 43 m = 43 cm så målet stemmer! Sørg for at slå løst op (du kan jo evt slå op over 2 pinde) God fornøjelse!

Mette 27.01.2010 - 00:18:

Jeg synes halsen bliver meget lille? Jeg bruger ellers de anbefalede pinde og garn. Skal man strikke to gange opskriften og så sy dem sammen? Jeg kan hvert fald aldrig nogensinde få hovedet igennem når jeg bare har strikket efter opskriften og er startet med de 43 masker.

DROPS Design 09.11.2009 - 19:12:

I steden for Vienna kan du bruke DROPS DROPS SYMPHONY

Eli 09.11.2009 - 18:56:

Hvilket garn kan jeg bruke for å hekle rundt med når vienna er utgått?

Kommentér oppskrift DROPS 98-14