DROPS / 85 / 23

To the Sea by DROPS Design

Gebreide trui voor heren met kabels en hoge col in DROPS Alaska, plus muts in DROPS Eskimo.

Trefwoorden: hoge kraag, kabel, mutsen, raglan, truien,

Trui:
Maat: (12/14 jaar) - S/M - L - XL - XXL
Materialen: DROPS Alaska van Garnstudio,
(750) 900-1000-1100-1200 gr nr. 02, ecru

DROPS Rondbreinld en sokkenbreinld 4 mm en 5 mm, of de maat die u nodig heeft voor de juiste steekverhouding.

Muts:
Maat: One-size
Materialen: DROPS Eskimo van Garnstudio,
100 gr nr. 15, marineblauw

DROPS Sokkenbreinld 9 mm, of de maat die u nodig heeft voor de juiste steekverhouding.

Opmerkingen (93)

100% wol
vanaf 2.07 € /50g
DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 2.07 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 2.07 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 41.40€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

Steekverhouding: 17 st x 22 nld met breinld 5 mm in tricotst = 10 x 10 cm. Gebruik eventueel grotere of kleinere nld om de juiste steekverhouding te krijgen. Brei een proeflapje!

Boordst: *3 r, 3 av*, herhaal steeds *-*.

Patroon: Zie de teltekeningen M.1 t/m M.4. Het patroon is weergegeven op de goede kant.

Gerstekorrelst:
1e nld: 1 r, 1 av. 2e nld: av boven r en r boven av.

Tips minderen (voor de raglanmouwen):
Minder op de goede kant van het werk als volgt: Begin 4 st voor de merkdraad: 1 st r afhalen, 1 r, en haal de afgeh st daarover, 4 r (de merkdraad zit tussen deze 4 st), 2 st r samen breien.
Minder op de verkeerde kant als volgt: Begin 4 st voor de merkdraad: 2 st av samen breien, 4 av, 2 st verdraait av samen breien.

Achter- en voorpand: De getallen tussen de ( ) gelden voor de kleinste maat. Zet (155) 159-179-183-203 st op met rondbreinld 4 mm en Alaska. Brei de Boordst als volgt: (3) 5-3-5-3 r (plaats 1 merkdraad in de middelste van deze st = zijkant), *3 av, 3 r*, herhaal steeds *-* over de volgende (24) 24-30-30-36 st. Brei volgens teltekening M.1 (= 26 st), *3 r, 3 av*, herhaal steeds *-* over de volgende (24) 24-30-30-36 st, (3) 5-3-5-3 r (plaats 1 merkdraad in de middelste van deze st = zijkant), * 3 av, 3 r *, herhaal steeds *-* over de volgende 72-72-84-84-96 st en eindig met 3 av. NB: Minder in de laatste nld van de teltekening M.1 2 st in het achterpand – en meerder tegelijkertijd 4 st in het voorpand zoals beschreven in d teltekening = (157) 161-181-185-205 st. Wissel na één herhaling van teltekening M.1 (de hoogte is nu ca 4 cm) naar rondbreinld 5 mm. Brei door als volgt: (3) 5-3-5-3 r, teltekening M.2 over de volgende (24) 24-30-30-36 st, teltekening M.3 (= 30 st) en teltekening M.2 over de volgende (24) 24-30-30-36 st – begin het patroon met 5 r, zodat het patroon gelijk wordt aan de weerskanten van teltekening M.3! Brei (3) 5-3-5-3 r en volgens teltekening M.2 over de resterende (73) 73-85-85-97 st (eindig met 1 gerstekorrelst). Let op de steekverhouding! Meerder vanaf een hoogte van 12 cm (4) 6-4-6-6 x 1 st aan de weerskanten van de merkdraden bij elke (5) 4-6-4-4 cm – de nieuwe st in tricotst breien totdat zij deel van de teltekening M.2 vormen = (173) 185-197-209-229 st. Kant bij een hoogte van (34) 41-42-43-43 cm 7 st af voor de armsgaten aan de weerskanten (= st met de merkdraad + 3 st aan de weerskanten van deze) = (82) 88-94-100-110 st op het voorpand, en (77) 83-89-95-105 st op het achterpand. Leg het werk terzijde en brei de mouwen.

Mouwen: Zet (42) 42-42-48-48 st op met sokkenbreinld 4 mm en Alaska. Brei boordsteek. Wissel bij 4 cm naar sokkenbreinld 5 mm en brei en brei door volgens teltekening M.2 – zorg dat er 1 gerstekorrelst in het midden van de ondermouw komt. Meerder vanaf een hoogte van (9) 12-14-14-14 cm (11) 14-17-15-20 x 1 st aan de weerskanten van de gerstekorrelst bij elke (3½) 2½-2-2½-2 cm (de st geleidelijk met het patroon breien = De eerste st in gerstekorrelst breien, de 5 volgende st in tricotst breien enz) = (64) 70-76-78-88 st. Kant bij een hoogte van (50) 51-53-53-54 cm 7 st af van het midden van de ondermouw = (57) 63-69-71-81 st. Leg het werk terzijde en brei nog 1 mouw.

Pas: Zet de mouwen op dezelfde rondbreinld als de panden boven de afgekante st van de armsgaten = (273) 297-321-337-377 st. Plaats 1 merkdraad in elke overgang tussen de mouwen en de panden = 4 merkdraden. Brei (2) 3-0-0-0 nld voordat de minderingen voor de raglan begint.

Lees a.u.b. het volgende stukje goed door, voordat u doorgaat met breien!
Raglan: Minder (18) 21-23-24-24 x 1 st aan de weerskanten van alle merkdraden in elke 2e nld (= 8 minderingen per nld) – Zie Tip Minderen! En vervolgens (0) 0-1-1-6 keer in elke nld.
Patroon: Brei tegelijkertijd vanaf een hoogte van (50) 59-61-63-65 cm – na een kabeltje afpassen – volgens de teltekening M.4 over de middelste 30 st (de 4 vermeerderde st van eerder, worden nu weer verminderd) – brei de overige st op de beschreven manier. Zet in de volgende nld de middelste (30) 30-30-34-34 st van het voorpand op 1 draad voor de hals – de rest van het werk wordt heen en weer op de breinld gebreid. Kant daarbij af aan beide halszijden in elke 2e nld als volgt: (1) 2 x 1 st. Als de minderingen voltooid zijn, staan er totaal (93) 91-91-95-95 st op de breinld. Het werk heeft een totale hoogte van ca (56) 66-68-70-72 cm tot aan de schouder.
Hals: Neem ca 32 tot 38 st op met sokkenbreinld 4 en Alaska voor aan in de hals (incl. de st van de draad). Zet alle st op dezelfde breinld = ca 125 tot 133 st. Brei 1 nld av, en vervolgens 1 nld r en pas tegelijkertijd het aantal st (minder/meerder) aan naar een totaal van (83) 89-89-95-95 st. Brei de Boord met 3 r, 3 av – zorg ervoor dat er komen 2 av boven de 2 av in het midden van het voorpand. Kant bij een hoogte van (18) 20-20-22-22 cm af met r boven r en av boven av. De hals naar buiten omvouwen.
NB: Als u col (hoge hals) wenst, brei dan als volgt: Brei ca (10) 11-12-12-13 cm Boordst en kant af met r boven r en av boven av. De hals naar de binnenkant omvouwen en vastnaaien met kleine matrasst.

Afwerken: Sluit de naden onder de armen.

MUTS:

Steekverhouding: 10 st x 14 nld met breinld 9 mm in tricotst = 10 x 10 cm. Gebruik eventueel grotere of kleinere nld om de juiste steekverhouding te krijgen. Brei een proeflapje!

Boordst: *5 av, 2 r*, herhaal steeds *-*.

Muts: Zet 56 st op met sokkenbreinld 9 mm en Eskimo en brei 1 nld tricotst. Brei door in Boordst – zie de beschrijving hierboven. Minder bij een hoogte van 12 cm alle 5 av naar 4 av = 48 st. Minder bij een hoogte van 15 cm alle 4 av naar 3 av = 40 st. Brei door en minder tegelijkertijd nog 2 keer (met 3 cm ertussen) op dezelfde manier = totaal 24 st (Er staan nu 2 r/1 av op de hele nld. Brei bij een hoogte van 22 cm de volgende nld als volgt: *2 st r samen breien, 1 av*, herhaal steeds *-* = 16 st. Rijg nu de draad door de resterende st en hecht stevig af. De muts heeft een totale hoogte van ca 23 cm.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Mouwen: Zet (42) 42-42-48-48 st op met sokkenbreinld 4 mm en Alaska. Brei 4 cm Boordst en brei vervolgens door volgens teltekening M.2 – zorg dat er 1 gerstekorrelst in het midden van de ondermouw komt. Meerder vanaf een hoogte van (9) 12-14-14-14 cm (11) 14-17-15-20 x 1 st aan de weerskanten van de gerstekorrelst bij elke (3½) 2½-2-2½-2 cm
Gewijzigd online: 17.04.2009
Mouw: Zet (42) 42-42-48-48 st op met sokkenbreinld 4 mm en Alaska. Brei boordsteek. Wissel bij 4 cm naar sokkenbreinld 5 mm en brei en brei door volgens teltekening M.2...
Gewijzigd online: 16.04.2013
Nieuwe teltekening M.1
Gewijzigd online: 04.12.2013

Telpatroon

= geen st (sla dit ruitje over)
= recht
= averecht
= meerder 1 st door 2 st in 1 st te breien
= 2 st av samen
= 2 st r samen
= haal 1 st r van de nld af, 1 r, haal de afgeh st daarover
= 5 st op een kabelnld achter het werk leggen, 5 r, 5 r van de kabelnld
= 5 st op een kabelnld voor het werk leggen, 5 r, 5 r van de kabelnld

Opmerkingen (93)

Plaats uw opmerking!

Larocque 23.03.2018 - 16:03:

Re bonjour, pour M2 si j'ai bien compris c'est un tour tout à l'endroit, l'autre tour 5 end. 1 env. 5 end. et ainsi de suite?

DROPS Design 23.03.2018 kl. 18:02:

Exactement. Bon travail!

Larocque 23.03.2018 - 15:33:

Bonjour, À partir d'ici, est-ce que je dois continuer M3 aussi ''A 12 cm de hauteur totale, augm. .....''? Merci

DROPS Design 23.03.2018 kl. 15:54:

Bonjour Larocque! Oui, vous continuez M3 sur toute la longueur du pull (sauf le col). Bon travail!

Beatrice 31.12.2017 - 04:11:

I am trying to knit this pattern, but the directions say Pattern 1 etc, but the graphs are M.1, how to I know which one to apply. Then when working the back at the begin over the 85 sts is p4,k10,p2,k10 then back to p2 or p4? I tried it both ways and it don't seem to work. My son really like this sweater please help. Thank you and Happy Holiday's

DROPS Design 31.12.2017 kl. 07:22:

Hi Beatrice, To answer your first question, pattern 1 is M1 and pattern 2 is M2 etc. The diagrams show all the rows seen from the right side and you are working in the round, so you read the diagram from bottom right to left and repeat when necessary on each round. So reading from right to left when working the last row of M1, you start the round with P3, K,3 repeated over the first 24-24-30-30-36 stitches, then M1 where you P4, K10, P2, K10, P4, then repeat K3, P3 over the next 24-24-30-30-36 stitches etc. So M1 is only worked on the front as it is the pattern for the cables. I hope this helps and Happy Holidays!

Maria 18.10.2017 - 22:48:

Huten tag. ich hab eine frage. ich wuerde gern diesen pulli striucken aber in groesse xxxl. wie kann man das vergroessern. koennten sie mir bitte aushelfen? vielen dank im voraus

DROPS Design 19.10.2017 kl. 09:40:

Liebe Maria, leider können wir nicht jede unserer Anleitung nach jedem Geschmack anpassen, aber gerne können Sie sich von einem ähnlichen Modell in der richtigen Grössen inspirieren und so anpassen. Ihr DROPS Laden wird Ihnen damit auch gerne hilfen. Viel Spaß beim stricken!

Signe 06.10.2017 - 23:33:

Under body in the last row of Pattern 1, I see where the increase of the 4sts should be according to the diagram but where do I decrease the 2? It just says dec 2sts on back. But what back? The actual jumper so on the opposite side of the pattern?

DROPS Design 09.10.2017 kl. 08:31:

Dear Mrs Signe, you increase in M.1 as shown in diagram and dec 2 sts over back piece sts (= sts from 2nd marker to beg of round). Happy knitting!

Annette Joel 06.03.2017 - 08:34:

Hvor lang er svartiden generelt? Synes efterhånden jeg har ventet længe på svar på mit spørgsmål :-(

DROPS Design 06.03.2017 kl. 09:08:

Hej Annette, vi har svaret på dit spørgsmål, se længere nede i mønsterbloggen :)

Annette Joel 21.02.2017 - 14:11:

Jeg er lidt desperat for at få svar på mit spørgsmål fra d. 15.2. om højde på ryg i forhold til udtagninger til raglan. Skulle have brugt trøjen som fødselsdagsgave d. 18.2. :-( Håber på snarligt svar. Mvh. Annette Joel

DROPS Design 21.02.2017 kl. 15:59:

Hej Annette. Ifm sygdom er jeg desvaerre godt bagud - men jeg skal pröve at faa set paa dit spörgsmaal saa hurtig jeg kommer til det.

Annette Joel 15.02.2017 - 12:24:

Jeg er nået til halsen. Det passer dog ikke i ranglanindtagning med højde på ryggen (har taget ind til raglan på hver 2. pind 23 gange). Maskeantal foran til hals passer med 61 cm. Jeg har dog kun 63 cm i fuld længde når ranglanindtagning er færdig (str. L) ????Strikkefastheden passer også.

DROPS Design 02.03.2017 kl. 08:42:

Hej Annette, Da stemmer strikkefastheden ikke i højden, hvis du bliver færdig med raglanindtagningen for tidlig så må du strikke en ekstra pind ind i mellem uden indtagning. God fornøjelse!

Raquel 04.02.2017 - 14:51:

Hi! I am already at the neckband part but, what does it means “Decreasing evenly distributed to 95st? Where should I decrease and how many times? I have 133 stitches on the needle, no markers on and I am not sure at all :( Thank you!

DROPS Design 06.02.2017 kl. 09:29:

Dear Raquel, please read here how to dec evenly on a row/round. Happy knitting!

Sara 17.01.2017 - 08:51:

Merci de votre réponse. Mais donc normalement il s'agit de l'avant dernier rang de M1? C'est en tout ce qu'il est indiqué dans le diagramme? Cela signifie qu'on continue en côte un dernier rang sauf sur M1? Merci de votre aide.

DROPS Design 17.01.2017 kl. 09:37:

Bonjour Sara, tricotez l'avant-dernier rang de M.1 en faisant les augmentations dans M.1 puis tricotez le tour suivant comme indiqué et commencez alors M.3. Bon tricot!

Laat een opmerking achter voor DROPS 85-23