DROPS / 85 / 23

To the Sea by DROPS Design

Gebreide trui voor heren met kabels en hoge col in DROPS Alaska, plus muts in DROPS Eskimo.

Trefwoorden: hoge kraag, kabel, mutsen, raglan, truien,

Trui:
Maat: (12/14 jaar) - S/M - L - XL - XXL
Materialen: DROPS Alaska van Garnstudio,
(750) 900-1000-1100-1200 gr nr. 02, ecru

DROPS Rondbreinld en sokkenbreinld 4 mm en 5 mm, of de maat die u nodig heeft voor de juiste steekverhouding.

Muts:
Maat: One-size
Materialen: DROPS Eskimo van Garnstudio,
100 gr nr. 15, marineblauw

DROPS Sokkenbreinld 9 mm, of de maat die u nodig heeft voor de juiste steekverhouding.

Opmerkingen (93)

100% wol
vanaf 2.07 € /50g
DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 2.07 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 2.07 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 37.26€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

Steekverhouding: 17 st x 22 nld met breinld 5 mm in tricotst = 10 x 10 cm. Gebruik eventueel grotere of kleinere nld om de juiste steekverhouding te krijgen. Brei een proeflapje!

Boordst: *3 r, 3 av*, herhaal steeds *-*.

Patroon: Zie de teltekeningen M.1 t/m M.4. Het patroon is weergegeven op de goede kant.

Gerstekorrelst:
1e nld: 1 r, 1 av. 2e nld: av boven r en r boven av.

Tips minderen (voor de raglanmouwen):
Minder op de goede kant van het werk als volgt: Begin 4 st voor de merkdraad: 1 st r afhalen, 1 r, en haal de afgeh st daarover, 4 r (de merkdraad zit tussen deze 4 st), 2 st r samen breien.
Minder op de verkeerde kant als volgt: Begin 4 st voor de merkdraad: 2 st av samen breien, 4 av, 2 st verdraait av samen breien.

Achter- en voorpand: De getallen tussen de ( ) gelden voor de kleinste maat. Zet (155) 159-179-183-203 st op met rondbreinld 4 mm en Alaska. Brei de Boordst als volgt: (3) 5-3-5-3 r (plaats 1 merkdraad in de middelste van deze st = zijkant), *3 av, 3 r*, herhaal steeds *-* over de volgende (24) 24-30-30-36 st. Brei volgens teltekening M.1 (= 26 st), *3 r, 3 av*, herhaal steeds *-* over de volgende (24) 24-30-30-36 st, (3) 5-3-5-3 r (plaats 1 merkdraad in de middelste van deze st = zijkant), * 3 av, 3 r *, herhaal steeds *-* over de volgende 72-72-84-84-96 st en eindig met 3 av. NB: Minder in de laatste nld van de teltekening M.1 2 st in het achterpand – en meerder tegelijkertijd 4 st in het voorpand zoals beschreven in d teltekening = (157) 161-181-185-205 st. Wissel na één herhaling van teltekening M.1 (de hoogte is nu ca 4 cm) naar rondbreinld 5 mm. Brei door als volgt: (3) 5-3-5-3 r, teltekening M.2 over de volgende (24) 24-30-30-36 st, teltekening M.3 (= 30 st) en teltekening M.2 over de volgende (24) 24-30-30-36 st – begin het patroon met 5 r, zodat het patroon gelijk wordt aan de weerskanten van teltekening M.3! Brei (3) 5-3-5-3 r en volgens teltekening M.2 over de resterende (73) 73-85-85-97 st (eindig met 1 gerstekorrelst). Let op de steekverhouding! Meerder vanaf een hoogte van 12 cm (4) 6-4-6-6 x 1 st aan de weerskanten van de merkdraden bij elke (5) 4-6-4-4 cm – de nieuwe st in tricotst breien totdat zij deel van de teltekening M.2 vormen = (173) 185-197-209-229 st. Kant bij een hoogte van (34) 41-42-43-43 cm 7 st af voor de armsgaten aan de weerskanten (= st met de merkdraad + 3 st aan de weerskanten van deze) = (82) 88-94-100-110 st op het voorpand, en (77) 83-89-95-105 st op het achterpand. Leg het werk terzijde en brei de mouwen.

Mouwen: Zet (42) 42-42-48-48 st op met sokkenbreinld 4 mm en Alaska. Brei boordsteek. Wissel bij 4 cm naar sokkenbreinld 5 mm en brei en brei door volgens teltekening M.2 – zorg dat er 1 gerstekorrelst in het midden van de ondermouw komt. Meerder vanaf een hoogte van (9) 12-14-14-14 cm (11) 14-17-15-20 x 1 st aan de weerskanten van de gerstekorrelst bij elke (3½) 2½-2-2½-2 cm (de st geleidelijk met het patroon breien = De eerste st in gerstekorrelst breien, de 5 volgende st in tricotst breien enz) = (64) 70-76-78-88 st. Kant bij een hoogte van (50) 51-53-53-54 cm 7 st af van het midden van de ondermouw = (57) 63-69-71-81 st. Leg het werk terzijde en brei nog 1 mouw.

Pas: Zet de mouwen op dezelfde rondbreinld als de panden boven de afgekante st van de armsgaten = (273) 297-321-337-377 st. Plaats 1 merkdraad in elke overgang tussen de mouwen en de panden = 4 merkdraden. Brei (2) 3-0-0-0 nld voordat de minderingen voor de raglan begint.

Lees a.u.b. het volgende stukje goed door, voordat u doorgaat met breien!
Raglan: Minder (18) 21-23-24-24 x 1 st aan de weerskanten van alle merkdraden in elke 2e nld (= 8 minderingen per nld) – Zie Tip Minderen! En vervolgens (0) 0-1-1-6 keer in elke nld.
Patroon: Brei tegelijkertijd vanaf een hoogte van (50) 59-61-63-65 cm – na een kabeltje afpassen – volgens de teltekening M.4 over de middelste 30 st (de 4 vermeerderde st van eerder, worden nu weer verminderd) – brei de overige st op de beschreven manier. Zet in de volgende nld de middelste (30) 30-30-34-34 st van het voorpand op 1 draad voor de hals – de rest van het werk wordt heen en weer op de breinld gebreid. Kant daarbij af aan beide halszijden in elke 2e nld als volgt: (1) 2 x 1 st. Als de minderingen voltooid zijn, staan er totaal (93) 91-91-95-95 st op de breinld. Het werk heeft een totale hoogte van ca (56) 66-68-70-72 cm tot aan de schouder.
Hals: Neem ca 32 tot 38 st op met sokkenbreinld 4 en Alaska voor aan in de hals (incl. de st van de draad). Zet alle st op dezelfde breinld = ca 125 tot 133 st. Brei 1 nld av, en vervolgens 1 nld r en pas tegelijkertijd het aantal st (minder/meerder) aan naar een totaal van (83) 89-89-95-95 st. Brei de Boord met 3 r, 3 av – zorg ervoor dat er komen 2 av boven de 2 av in het midden van het voorpand. Kant bij een hoogte van (18) 20-20-22-22 cm af met r boven r en av boven av. De hals naar buiten omvouwen.
NB: Als u col (hoge hals) wenst, brei dan als volgt: Brei ca (10) 11-12-12-13 cm Boordst en kant af met r boven r en av boven av. De hals naar de binnenkant omvouwen en vastnaaien met kleine matrasst.

Afwerken: Sluit de naden onder de armen.

MUTS:

Steekverhouding: 10 st x 14 nld met breinld 9 mm in tricotst = 10 x 10 cm. Gebruik eventueel grotere of kleinere nld om de juiste steekverhouding te krijgen. Brei een proeflapje!

Boordst: *5 av, 2 r*, herhaal steeds *-*.

Muts: Zet 56 st op met sokkenbreinld 9 mm en Eskimo en brei 1 nld tricotst. Brei door in Boordst – zie de beschrijving hierboven. Minder bij een hoogte van 12 cm alle 5 av naar 4 av = 48 st. Minder bij een hoogte van 15 cm alle 4 av naar 3 av = 40 st. Brei door en minder tegelijkertijd nog 2 keer (met 3 cm ertussen) op dezelfde manier = totaal 24 st (Er staan nu 2 r/1 av op de hele nld. Brei bij een hoogte van 22 cm de volgende nld als volgt: *2 st r samen breien, 1 av*, herhaal steeds *-* = 16 st. Rijg nu de draad door de resterende st en hecht stevig af. De muts heeft een totale hoogte van ca 23 cm.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Mouwen: Zet (42) 42-42-48-48 st op met sokkenbreinld 4 mm en Alaska. Brei 4 cm Boordst en brei vervolgens door volgens teltekening M.2 – zorg dat er 1 gerstekorrelst in het midden van de ondermouw komt. Meerder vanaf een hoogte van (9) 12-14-14-14 cm (11) 14-17-15-20 x 1 st aan de weerskanten van de gerstekorrelst bij elke (3½) 2½-2-2½-2 cm
Gewijzigd online: 17.04.2009
Mouw: Zet (42) 42-42-48-48 st op met sokkenbreinld 4 mm en Alaska. Brei boordsteek. Wissel bij 4 cm naar sokkenbreinld 5 mm en brei en brei door volgens teltekening M.2...
Gewijzigd online: 16.04.2013
Nieuwe teltekening M.1
Gewijzigd online: 04.12.2013

Telpatroon

= geen st (sla dit ruitje over)
= recht
= averecht
= meerder 1 st door 2 st in 1 st te breien
= 2 st av samen
= 2 st r samen
= haal 1 st r van de nld af, 1 r, haal de afgeh st daarover
= 5 st op een kabelnld achter het werk leggen, 5 r, 5 r van de kabelnld
= 5 st op een kabelnld voor het werk leggen, 5 r, 5 r van de kabelnld

Opmerkingen (93)

Plaats uw opmerking!

Annette Joel 14.03.2017 - 13:25:

Som beskrevet har jeg den korrekte strikkefasthed, så det var ikke meget hjælp at få :-(

Oliver 01.05.2015 - 09:52:

Ja, genau. Ich habe schon so viele Sachen und Pullover gestrickt und hatte nie Probleme. Ich glaube, ich stehe momentan auf'm Schlauch. Das wird sich sicher beim stricken von selbst auflösen, manchmal ist das ja so ;-) Vielen Dank für die ausführliche Hilfe und Entschuldigung für die mehrfach-Posts! O

Oliver 29.04.2015 - 18:56:

Sind wir uns darüber einig, dass ich zum Schluss zwei Rapporte auf jeder Seite erarbeitet habe (eine links, fünf rechts)?

Oliver 29.04.2015 - 18:46:

Sind wir uns darüber einig, dass ich zum Schluss zwei Rapporte auf jeder Seite erarbeitet habe (eine links, fünf rechts)?

Oliver 29.04.2015 - 18:44:

Sind wir uns darüber einig, dass ich zum Schluss zwei Rapporte auf jeder Seite erarbeitet habe (eine links, fünf rechts)?

Gabriele H. 14.12.2014 - 21:20:

Liebes Drops Team. Lieben Dank. Yippi den ersten Ärmel richtig geschafft. Schöne Weihnachten. L.G Gabriele H.

Gabriele H. 07.12.2014 - 21:01:

Liebes Dropsteam. Lieben Dank, für die schnelle Antwort. Probiere es.,Wenn es nicht funktioniert, wende mich nochmal an Sie. L.G.

Lisa Andersson 28.03.2014 - 19:53:

Får inte ihop antalet uplagda maskor med hur jag ska sticka första varvet. Jag lägger upp 159 och ska sticka: 5+6+24+26(M1)+6+24+5+6+72=174 maskor! Var är det fel?

PÄIVI PIETILÄ 16.03.2014 - 10:48:

I made this modell of Alaska by Big Fabel to my son. He seems to be very lucky to have it

Lotte H. Ruge 27.02.2014 - 15:26:

Her dere flere bilder av denne genseren? Ville være nyttig. Jeg strikker den i en grågrønn variant med alpakkagarn i seg. Mitt navneforslag er " Varanger" siden jeg for her ved Varangerfjorden og det er en bra og vakker utegenser. Hilsen Lotte i Finnmark, Norge

Laat een opmerking achter voor DROPS 85-23