DROPS / 97 / 24

DROPS 97-24 by DROPS Design

DROPS bluse med Norsk rund bærestykke i dobbelt tråd "Alpaca". Str S-XXL

Størrelse: S - M - L- XL - XXL
Materialer: DROPS Alpaca fra Garnstudio
250-300-300-350-350 gr f.nr 401, lys brun
150-200-200-200-200 gr f.nr 100, natur
50 - 50 - 50 - 50 - 50 gr f.nr 601, mørk brun
50 - 50 - 50 - 50 - 50 gr f.nr 506, koksgrå

DROPS Rundp og Strømpep nr 4,5 – eller den p du skal bruge for at få 18 m x 23 p glatstrik med dobbelt garn på 10 x 10 cm.
DROPS Rundp og Strømpep 3,5 (til Rib).

Kommentarer (123)

Garnet til denne opskrift koster fra 220kr. Læs mere.
Mønster: Se diag M.1 og M.2. Diag viser mønsteret set fra retsiden.

Rib: * 3 r, 3 vr *, gentag fra *-*.

Ryg- og forstykke: Arb strikkes rundt. Slå 150-162-180-198-216 m op på rundp 3,5 med 2 tråde lys brun. Skift til 2 tråde natur og strik Rib i 6 cm. Skift til rundp 4,5 og fortsæt i glatstrik samtidig med at m-ant justeres til 144-152-176-192-208 m på 1.p. Sæt 1 mærketråd i hver side (= 72-76-88-96-104 m imellem mærketrådene). Når arb måler 10 cm strikkes M.1 (pilen gælder kun ærmet). Fortsæt nu i glatstrik og lys brun. Samtidig når arb måler 18 cm tages der 1 m ud på hver side af begge mærketråde på hver 7.-7.-8.-8.-9. cm totalt 3 gange = 156-164-188-204-220 m. Når arb måler 34-35-36-37-38 cm strikkes næste omg således: Luk 4 m af til ærmegab, strik 70-74-86-94-102 m (= forstk), luk 8 m af til ærmegab, strik 70-74-86-94-102 m (= rygstk) og luk 4 m af til ærmegab. Læg arb til side og strik ærmerne.

Ærme: Arb strikkes rundt. Slå 42-48-54-54-60 m op på strømpep 3,5 med 2 tråde lys brun. Skift til 2 tråde natur og strik Rib i 6 cm. Skift til strømpep 4,5 og fortsæt i glatstrik samtidig med at m-ant justeres til 42-45-49-51-55 m på 1.p. Når arb måler 8-10-10-10-9 cm tages der 2 m ud midt under ærmet på hver 4.-3,5.-3,5.-3,5.-3,5. cm totalt 10 gange = 62-65-69-71-75 m. Samtidig når arb måler 15 cm strikkes M.1. Placere 1 rapport midt oven på ærmet (se pil i diag som markerer midten), maskerne som tages ud strikkes ind i mønsteret – sørg for at mønsteret ikke forskydes. Når arb måler 46-45-45-45-44 cm lukkes der 8 m af midt under ærmet = 54-57-61-63-67 m. Læg arb til side og strik 1 ærme til.

Bærestk: Sæt ærmerne ind på samme rundp som ryg- og forstykke hvor der er lukket af til ærmegab = 248-262-294-314-338 m. Sæt 1 mærketråd i alle overgange imellem ryg- og forstykke og ærmer = 4 mærketråde. Fortsæt i glatstrik samtidig med at der tages ind til raglan. Strik 2-3-2-1-2 omg før indtagningen starter. Der er 8 indtagninger pr omg.
Tag ind således før mærketrådene: 2 r sm.
Tag ind således efter mærketrådene: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 r, løft den løse m over.
Luk af på hver 4.omg 0-0-4-5-5 gange, derefter på hver 2. omg 4-4-0-0-0 gange = 216-230-262-274-298 m. Strik 3-4-2-1-2 omg med lys brun samtidig med at m-ant justeres til 216-225-261-270-297 m på 1.omg. Derefter strikkes der og tages ind efter M.2. Efter sidste indtagning er der 120-125-145-150-165 m på p. Derefter strikkes der 1 omg natur samtidig med at der tages ind jævnt fordelt til 102-108-108-114-120 m. Skift til strømpep 3,5 og strik Rib med natur i 12 cm, luk derefter af i Rib.

Montering: Sy åbningerne under ærmerne.

= mørk brun
= koksgrå
= 2 ret sammen

Kommentarer (123)

Skriv din kommentar her!

Jorunn Røbekk Hopshaug 29.01.2018 - 09:18:

Jeg strikker str S. Når man skal beg med raglanfelling, så står det hver 4 omg fell 0. Betyr det at jeg skal strikke 20 omg uten felling og så beg på felling hver 2 omg tre ganger?? Eller starter jeg rett på felling hver 2 omg tre ganger... osv. Mvh Jorunn

DROPS Design 08.03.2018 kl. 10:32:

Hei Jorunn. Du skal ikke strikk 20 omganger uten felling, du starter rett på fellingen i din størrelse. Felle på hver 2. omgang 4 ganger (= 216 masker). mvh Drops design

Amanda Kilb 26.12.2017 - 23:10:

Ich bin jetzt bei der Rundpasse angekommen und bin etwas verwirrt - in Größe S soll ich jede 4. Reihe 0 Mal, und danach jede 2. Reihe 4 Mal abketten. Was bedeutet das? Wie viele 4.Reihen muss ich auslassen bis ich zu "alle 2 Reihen" komme? Bzw heißt das, dass ich gleich in jeder 2. Reihe abketten soll? Vielen Dank schon mal!

DROPS Design 02.01.2018 kl. 08:38:

Liebe Frau Kilb, in der 1. Größe nehmen Sie jede 2. Reihe 4 x ab (keine Abnahme in jeder 4. Reihe). Viel Spaß beim stricken!

Unni 14.11.2017 - 22:11:

Beklager. Jeg skrev feil. Når jeg strikker M1 blir den lik som VENSTRE arm på begge armene og bolen min.

DROPS Design 22.11.2017 kl. 15:02:

Hej Unni, jeg forstår ikke helt dit spørgsmål. Det er samme M.1 som skal strikkes på begge ærmer, så alle 3 dele skal blive ens. God fornøjelse!

Konni 25.01.2016 - 20:00:

Für Größe XXL benötigt man trotz stimmiger Maschenprobe 1 Knäuel 401 hellbraun und 2 Knäuel 100 Natur mehr.

Konni 12.01.2016 - 22:26:

Muss es nicht heißen "nach 16 cm M1 stricken", statt 10, wenn immer ab Anschlag angegeben wird? Beim Ärmel heißt es "nach 15 cm M1", das sieht auch auf der Abbildung so aus. Aber dann reicht die Farbe 100 Natur nicht. Ich bin beim 2. Ärmel. Sehr ärgerlich, wenn ich wegen 1 Knäuel wieder 4,95 Euro Versand zahlen muss.

DROPS Design 08.02.2016 kl. 13:39:

Die cm-Angaben gelten immer ab Anschlag, es sei denn, es wird ausdrücklich etwas anderes genannt. Nach 15 cm Gesamtlänge des Ärmels stricken Sie das Muster. M.1 hat ja auch noch mal ein paar Reihen in natur, die Sie bei der Abbildung mitberücksichtigen müssen. Dann reicht auch die Wolle.

Karen Marie Davidsen 08.03.2015 - 21:12:

Bildet: vrangbord (6cm) og et lengre felt hvitt (10?) før M1. Oppskrift: 10cm totalt på bolen før M1 og 15cm totalt på erm før M1. Ikke som bildet. 1) Skal det være 6 cm + 10 cm hvitt før man beg på M1? 2) Skal erm ha lengre felt (5 cm mer) hvitt før M1 enn bolen? Oppskrift gir helt annerledes uttrykk enn på bildet... Strikkes lengre hvitt på bolen blir det brune feltet for kort ifht bildet. 3) Hvordan få det som på bildet?

DROPS Design 25.05.2015 kl. 14:14:

Hej Karen Marie, du starter på M1 når bolen måler totalt 10 cm og når ærmet totalt måler 15 cm, ja det hvide stykke er længere på ærmet. God fornøjelse!

Dorthea 30.10.2014 - 20:27:

Jag förstår inte hur jag ska sticka mönstret i ärmen? Mönstret är på 8 maskor men när man ska börja med mönstret har man ju en maska för mycket på första varvet så att säga.

DROPS Design 31.10.2014 kl. 09:58:

Hej Dorthea, Se till at mönstret stämmer mitt på ärmen och runt, men när du ökar under ärmen stickar du de nya m ind i mönstret (mönstret vill inte stämma under ärmen). Lycka till.

Kirsti Loe Andersen 01.07.2014 - 11:49:

Hei! Snart ferdig med denne i et tynnere garn. Blanding av merino og bomull. Når jeg følger største størrelse passer det til meg som vanligvis bruker L. Har også valgt andre farger. Morsomt med et mønster som ikke er symetrisk, men litt uvandt å strikke. Kanskje derfor noen synes den er litt vanskelig.

Anita 01.06.2014 - 16:51:

Nach 6cm Rand folgen 10 cm bis M1 oder wird immer vom unteren Maschenrand gemessen und nur 4cm glatt rechts gestrickt?

DROPS Design 04.06.2014 kl. 09:30:

Liene Anita, die Maßangaben beziehen sich immer auf die Gesamtlänge, soweit nicht anders angegeben. Es sind also 10 cm ab dem Maschenanschlag gemeint.

Gartenlady 05.05.2014 - 11:15:

Bei vorder- bzw. rückenteil: für armloch 4m stricken, 8m stricken, 4m abketten. auf diese weise entsteht nur auf einer seite ein halbes loch. es sollte nicht stricken, sondern abketten heissen. vielleicht kann man das korrigieren.

DROPS Design 05.05.2014 kl. 13:38:

Vielen Dank für den Hinweis, die Anleitung wurde gerade korrigiert. Viel Spaß beim Weiterstricken!

Kommentere opskrift DROPS 97-24