DROPS / 96 / 5

Irish Mint by DROPS Design

DROPS bluse i ”Eskimo” med snoninger og raglan. Str S-XL

Størrelse: S - M - L - XL
Materialer: DROPS Eskimo fra Garnstudio
750-850-950-1050 gr nr 31, lys mint

DROPS Strømpep og Rundp nr 6 (til Rib)
DROPS Strømpep og Rundp nr 8 –
eller den p du skal bruge for at få 17 m x 16 p med snoningemønster på 10 x 10 cm.

DROPS Eskimo uni colour DROPS Eskimo uni colour 13.00 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 209.25kr. Læs mere.
Mønster: Se diag M.1 og M.2. Diag viser mønsteret set fra retsiden.

Indtagningstips (gælder raglan):
Tag ind således før mærketråden: 2 r sm
Tag ind således efter mærketråden: tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 r, løft den løse m over.
På de omg der ikke tages ind strikkes 1 m på hver side af mærketrådene ret.

Ryg- og forstykke: Slå 144-160-176-208 m op på rundp 6. Strik Rib * 2 vr, 2 r * i 8 cm – start med 2 vr (= i siden). Skift til rundp 8, strik således:
Str S: * 2 vr (Sæt 1 mærketråd midt imellem disse = siden), 2 r, 2 vr, M.1A (= 6 m), M.1B over 16 m, M.1C (= 8 m), 2 vr (= midt foran), M.2A (= 6 m), M.2B over 16 m, M.2C (= 8 m), 2 vr, 2 r *, gentag fra *-* over rygstk.
Str M: * 2 vr (Sæt 1 mærketråd midt imellem disse = siden), M.1A (= 6 m), M.1B over 24 m, M.1C (= 8 m), 2 vr (= midt foran), M.2A (= 6 m), M.2B over 24 m, M.2C (= 8 m) *, gentag fra *-* over rygstk.
Str L: * 2 vr (Sæt 1 mærketråd midt imellem disse = siden), 2 r, 2 vr, M.1A (= 6 m), M.1B over 24 m, M.1C (= 8 m), 2 vr (= midt foran), M.2A (= 6 m), M.2B over 24 m, M.2C (= 8 m) 2 vr, 2 r *, gentag fra *-* over rygstk.
Str XL: * 2 vr (Sæt 1 mærketråd midt imellem disse = siden), 2 r, 2 vr, M.1A (= 6 m), M.1B over 32 m, M.1C (= 8 m), 2 vr (= midt foran), M.2A (= 6 m), M.2B over 32 m, M.2C (= 8 m) 2 vr, 2 r *, gentag fra *-* over rygstk.
Alle str: Strik således til arb måler 38-39-40-41 cm. Nu lukkes der 10 m af i hver side (= 5 m på hver side af hver mærketråd) = 62-70-78-94 m på hver for- og rygstk. Læg arb til side og strik ærmerne.

Ærme: Slå 40-40-48-48 m op på strømpep 6. Strik Rib * 2 vr, 2 r * i 8 cm – start med 2 vr (= midt under ærmet). Skift til strømpep 8 og fortsæt således:
Str S og M: 2 vr (Sæt 1 mærketråd midt imellem disse = midt under ærmet), M.1A (= 6 m), M.1B over 24 m, M.1C (= 8 m).
Str L og XL: 2 vr (Sæt 1 mærketråd midt imellem disse = midt under ærmet), 2 r, 2 vr, M.1A (= 6 m), M.1B over 24 m, M.1C (= 8 m), 2 vr, 2 r.
Fortsæt mønsteret. Samtidig når arb måler 10 cm tages der 1 m ud på hver side af de 2 vr midt under ærmet. Tag ud på hver 3.-3.-3.-2.cm totalt 12-12-12-16 gange = 64-64-72-80 m – de nye m strikkes ind i Rib dvs de 2 første i vr, de 2 næste i r osv.
Når arb måler ca 46 cm (afpas efter samme p i mønsteret som der blev lukket af på ryg- og forstykke) lukkes der 10 m af midt under ærmet - dvs 5 m på hver side af mærketråden = 54-54-62-70 m tilbage på p. Læg arb til side og strik 1 ærme til.

Bærestk: Sæt ærmerne ind på samme rundp som ryg- og forstykke hvor der er lukket af til ærmegab = 232-248-280-328 m. Sæt 1 mærketråd i alle overgange imellem ryg- og forstykke og ærmer = 4 mærketråde. Fortsæt mønsteret samtidig med at der tages ind til raglan – se Indtagningstips: Tag ind på hver 2.omg: 7-9-6-4 gange og derefter på hver omg: 15-13-20-26 gange. Efter alle indtagninger er der 56-72-72-88 m tilbage på p.

Hals: Skift til strømpep 6 og strik 1 p mønster samtidig med at der i de 3 største str lukkes 8 m af ved at strikke de 8 m øverst på hver ærme sammen 2 og 2 så de bliver til 1 vr, 2 r og 1 vr. Strik Rib * 2 r, 2 vr * så det stemmer over mønsteret – hvis det ikke stemmer helt ved raglanen på ryg- og forstykke, tages der ind så m går op = ca 56 til 80 m. Luk af med r over r og vr over vr når halsen måler 10 cm.

Montering: Sy åbningerne sammen under ærmerne.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 10.10.2007
Hals:
Skift til strømpep 6 og strik 1 p mønster samtidig som der i de 3 største str tages 8 m ind ved at strikke de 8 m sammen.....
Det skal være 8 m (og ikke 4 m)

= sæt 4 m på hj.p bag arb, 2 r, sæt de 2 vr-m tilbage på venstre p, strik disse vr og strik de resterende 2 m fra hj.p ret.
= sæt 4 m på hj.p foran arb, 2 r, sæt de 2 vr-m tilbage på venstre p, strik disse vr og strik de resterende 2 m fra hj.p ret.

Kommentarer (48)

Skriv din kommentar her!

Jan Schlaybaugh 25.01.2019 - 00:41:

Can this be made using garter stitch only rather than cabling? How much would the pattern need to be adjusted?

DROPS Design 25.01.2019 kl. 09:01:

Dear Mrs Schlaybaugh, the number of stitches in the pattern would be completely different since cabling require more stitches in width than garter stitch. It might be a good idea to find another pattern worked with garter stitch only to avoid any adjustments. Happy knitting!

Maiken 22.09.2018 - 23:19:

Jeg prøver og kjope strikkepinner, trenger jeg rundpinnene i 40, 60 eller 80cm?

DROPS Design 24.09.2018 kl. 07:54:

Hei Maiken, Du trenger rundpinne 80 cm i begge størrelsene. God fornøyelse!

Stella Jennison 18.12.2017 - 13:48:

Hi. I am knitting the medium size of the Irish Mint pattern. (160 sts) After completing the rib, I’ve started the pattern but the front section uses 88 sts instead of 80, leaving me 8 sts short for the front section. Is the cast on count wrong or should there be an increase after the rib? I look forward to your reply. Stella

DROPS Design 18.12.2017 kl. 14:44:

Dear Mrs Jennison, you are right, do not work the P2,K2 at the end of the repeat, ie work as follows: *P2 (insert a marking thread between these 2 sts = the side), M1.A (= 6 sts), M.1B over 24 sts, M.1C (= 8 sts), P2 (= mid front), M.2A (= 6 sts), M.2B over 24 sts, M.2C (= 8 sts)* - a correction will be made asap. Happy knitting!

Christina Søndergaard 23.09.2017 - 15:22:

Jeg har et problem med denne swetters str S Drops 96-5 der står at jeg skal slå 144 op og strikke 8 cm 2 ret 2 vrang derefter mønster og her går det galt jeg jeg har lagt tallene sammen og får et resultat der siger 166 hvad gør jeg forkert ? Med venlig hilsen Christina

DROPS Design 25.09.2017 kl. 12:16:

Hei Christina. Litt usikker på hvor det går feil hos deg, men du skal strikke: 2 vr +2r + 2vr + 6(M.1A) + 16(M.1B over 16 m) + 8( M.1C) + 2vr + 6(M.2A) +16(M.2B over 16 m) + 8(M.2C) + 2vr + 2r = 72 masker x 2 (foran og bak) = 144 masker omgangen rundt. God Fornøyelse!

Małgorzata 16.06.2017 - 19:18:

Dziękuję za odpowiedź,ale znam technikę robienia warkoczem. Doszłam do wniosku, że w opisie popełniono błąd. Uważam, że przy drugim opisie dod.zdejmowania oczek na drut zapasowy powinno być: zdjąć 2 o.na drut pomoc.przed robótką,a nie 4 o.Proszę o odp.czy mam rację.

Małgorzata 14.06.2017 - 19:15:

Mam pytanie odnośnie wzoru warkoczowego. Przerabiany w prawą i w lewą stronę nie wygląda tak samo. W przypadku, kiedy oczka na drut zapasowy przekłada się na tył robótki, to na wierzchu skrzyżowania warkocza biegną oczka prawe. Kiedy wykonuję skrzyżowanie warkocza przekładając oczka na drut zapasowy z przodu robótki oczka prawe jakby biegły w dwóch różnych rzędach i widoczne są też oczka lewe.

DROPS Design 16.06.2017 kl. 09:43:

Witaj Małgosiu! Aby poradzić sobie z techniką warkoczy proponuję obejrzeć video z różnymi ich rodzajami np. TUTAJ. Powodzenia!

Danuta 12.02.2017 - 23:17:

Nie rozumiem dodawania oczek , w rękawie, jeżeli marker włożę pomiędzy dwa ol. to dodając w opisany sposób nie uzyskam ściegu 2ol i 2op

DROPS Design 13.02.2017 kl. 11:08:

Witaj Danuto, w opisie jest tak: "Na wys. 10 cm od dołu robótki zacząć dodawanie 1 o. z 2 stron markera 12-12-12-16 razy co 3-3-3-2 cm." Zostanie dodane 2 oczka między 2 oczami lewymi na spodzie rękawa. Dalej ważne jest kolejne zdanie: "Przer. nowe oczka ściągaczem, tzn. 2 pierwsze o. na lewo, 2 nast. o. na prawo)". To nie znaczy, że pod spodem rękawa będzie biegł cały czas ściągacz 2 o.p., 2 o.l., ale efekt będzie w miarę niwidoczny i nie będzie odróżniał się zbyt od wzoru na rękawie. POWODZENIA

Monica 08.02.2017 - 21:32:

Please, can you say me the gauge in stockinette stitch? Tank you

DROPS Design 09.02.2017 kl. 08:47:

Dear Monica, with needle size 8 mm you should have approx 11 sts x 15 rows in stocking st = 10 x 10 cm. But remember to keep correct tension worked in pattern. Happy knitting!

Judithe Andersen 20.11.2015 - 19:10:

Jeg har et problem med denne swetters str S Drops 96-5 der står at jeg skalslå 144 op og strikke 8 cm 2 ret 2 vrang derefter mønster og her går det galt jeg jeg har lagt tallene sammen og får et resultat der siger 166 hvad gør jeg forkert ? Med venlig hilsen Judithe Andersen 50622419

Anette Clausen 24.07.2014 - 20:54:

Det er str. S. Har købt et x-tra nøgle og har ikke lavet den lange hals, da der stadig ikke er nok garn :(

Kommentere opskrift DROPS 96-5