DROPS / 96 / 2

DROPS 96-2 by DROPS Design

DROPS kofta med flätor och strukturmönster i ”Silke-Tweed”. Stl S-XXL

Tags: fläta, koftor, v-hals,
Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Storlek: XS/S – S/M – M/L - XL - XXL
Garnåtgång: DROPS Silke-Tweed från Garnstudio
300-350-350-400-450 gr nr 17, natur
och använd: DROPS Cotton Viscose från Garnstudio
50 gr till alla stl av nr 02, natur

DROPS St nr 2,5
DROPS St nr 3,5 - eller det st.nr du måste ha för att 23 m x 30 v i slätst = 10 x 10 cm
DROPS Virknål nr 3.
DROPS Pärlemorknapp, nr 523: 6 st.

Kommentarer (65)
DROPS Silke-Tweed DROPS Silke-Tweed
52% silke, 48% lammull
Avmaskningstips (gäller halsavm på framst): Maska av innanför 1 kantm.
Alla avm görs på rätsidan!

Vänster framst:
Maska av så här före 1 kantm: Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, sticka 1 rm, drag den lyfta m över

Höger framst:
Maska av så här efter 1 kantm: 2 rm tills.

Bakst: Lägg upp 106-114-122-138-154 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 2,5 med Silke-Tweed. Sticka M.4 med 1 kantm i varje sida (varv 1 = avigsidan). När arb mäter 4 cm byts det till st 3,5, nästa v stickas så här (på avigsidan): 1 kantm, M.2 över 10-14-18-26-34 m, M.3 (= 6 m), M.2 (= 4 m), M.1 (= 32 m), (du har nu kommit till mitt bak), M.1 (= 32 m), M.2 (= 4 m), M.3 (= 6 m), M.2 över 10-14-18-26-34 m och 1 kantm. Fortsätt mönstret så uppöver – samtidigt när arb mäter 12 cm ökas det 1 m i varje sida på var 6:e cm totalt 4 ggr = 114-122-130-146-162 m – de ökade m stickas in i M.2 efterhand. När arb mäter 35-36-37-38-39 cm avm för ärmhål i varje sida på vartannat v: 4 m 1 gång, 3 m 0-1-1-2-3 ggr, 2 m 1-1-2-3-4 ggr och 1 m 3-3-3-4-5 ggr = 96-98-102-106-110 m. Sticka vidare tills arb mäter 52-54-56-58-60 cm. Nu maskas de mittersta 32-32-34-34-36 m av till hals. Fortsätt avm 1 m mot halsen på vartannat v 2 ggr = 30-31-32-34-35 m kvar på varje axel. När arb mäter 53-55-57-59-61 cm stickas de 6 m i M.3 ihop 2 och 2 till 3 m = 27-28-29-31-32 m på axeln. På nästa v maskas alla m av.

Vänster Framst: Lägg upp 51-59-59-67-75 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 2,5 med Silke-Tweed. Sticka så här från mitt fram (varv 1 = avigsidan): 1 kantm, 1 am, M.4 över 48-56-56-64-72 m, 1 kantm. Från rätsidan blir det 2 rm mot mitt fram före kantm. När arb mäter 4 cm byts det till st 3,5. Sticka mönster (som förkl nedan) samtidigt som m-antalet justeras till 54-58-62-70-78 m. Sticka så här (varv 1 = avigsidan):
1 kantm, M.1 (= 32 m), M.2 (= 4 m), M.3 (= 6 m), M.2 över 10-14-18-26-34 m och 1 kantm. Fortsätt mönstret uppöver – samtidigt när arb mäter 12 cm ökas det i sidan som på bakst = 58-62-66-74-82 m.
Läs hela nästa avsnitt innan du stickar!

Ärmhål: När arb mäter 35-36-37-38-39 cm avm för ärmhål i sidan som på bakst.

Halsringning: Samtidigt när arb mäter 36-37-38-39-40 cm avm 1 m innanför 1 kantm - se avm.tips- på vartannat v: 15 ggr och sedan på vart 4:e v: 4-4-5-5-6 ggr.
Efter alla avm för ärmhål och hals är det 30-31-32-34-35 m kvar på axeln.
När arb mäter 53-55-57-59-61 cm stickas de 6 m i M.3 ihop 2 och 2 till 3 m = 27-28-29-31-32 m. På nästa v maskas alla m av.

Höger Framst: Lägg upp och sticka som vänster framst men motsatt.

Ärm: Lägg upp 58-58-66-66-74 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 2,5 med Silke-Tweed. Sticka M.4 med 1 kantm i varje sida (varv 1 = avigsidan). När arb mäter 10 cm byts det till st 3,5 och fortsätts med M.2 över alla m till färdigt mått. När arb mäter 12 cm ökas det 1 m i varje sida med 3-2½-3-2-2 cm mellanrum totalt 12-14-12-16-14 ggr = 82-86-90-98-102 m – de ökade m stickas in i M.2 efterhand. När arb mäter 49-48-47-45-43 cm avm för ärmkulle i varje sida på vartannat v: 4 m 1 gång, 3 m 1 gång, 2 m 3 ggr och 1 m 3-5-6-9-12 ggr, fortsätt avm 2 m i varje sida tills arb mäter 56 cm, sedan avm 3 m i varje sida 1 gång innan de resterande m maskas av. Arb mäter ca 57 cm.

Montering: Sy axelsömmarna.

Höger framkant + halskant: Plocka upp med Silke-Tweed på st 2,5 längs höger framst, upp längs halsringningen och till mitt bak i nacken: ca 163-171-179-183-191 m.
Sticka så här (varv 1 = avigsidan): 1 kantm,
1 am, * 2 rm, 2 am *, upprepa *-* och avsluta med 1 kantm som stickas rät på alla v. Sticka resår i 1 cm, på nästa v avm för 6 knapphål jämnt fördelat längs framkanten – översta knapphålet ska vara 1 cm före halsringningen och nedersta ca 1 cm från nederkanten. 1 knapphål = avm 2 m och lägg upp 2 nya m över de avm på nästa v. Sticka vidare i resår i 1 cm till, maska av med rm över rm och am över am.

Vänster framkant + halskant:
Sticka som höger men maska inte av för knapphål. Sy ihop halskanten mitt bak i nacken innanför 1 kantm.
Sy i ärmarna och sy ärm- och sidsöm i ett innanför 1 kantm. Sy fast knapparna.

Virkad kant: Virka med Cotton Viscose och nål 3 nederst runt ärmarna och längs båda framkanterna + halskanten. Virka så här:
1 fm i första m, * 1 picot (= 4 lm, 1 st i den första lm), hoppa över 1 cm, fäst med 1 fm i nästa m *, upprepa *-*.

= sätt 2 m på hj.st framför arb, 1 am, 2 rm från hj.st
= sätt 1 m på hj.st bakom arb, 2 rm, 1 am från hj.st
= sticka 2:a m rät utan att lyfta den av st, sedan stickas 1:a m rät och båda m släpps av från vänster st.
= sätt 3 m på hj.st framför arb, 3 rm, 3 rm från hj.st

PARISSE 29.10.2015 - 19:21:

Pouvez-vous me dire comment remplacer la partie crochet par un point au tricot ? MERCI

DROPS Design 30.10.2015 kl. 09:54:

Bonjour Mme Parisse, il vous faudrait trouver un point analogue au tricot. Rappelez-vous que vous pouvez apprendre le crochet et comment réaliser cette bordure grâce à nos leçons et vidéos. Pour toute assistance complémentaire, votre magasin DROPS saura vous aider et vous conseiller. Bon tricot!

Ruth Rabbani 17.02.2015 - 19:57:

Beautiful sweater. I have lots of Drops 100% pure alpaca, 23 stitches x 30 rows gauge. Can I use this alpaca yarn for drops 96-2 sweater?

DROPS Design 18.02.2015 kl. 09:06:

Dear Mrs Rabbani, DROPS Silke Tweed was group A (see here, and Alpaca belongs to group A, so that you can use Alpaca as an alternative to Silke Alpaca. Click here to calculate amount of required yarn when working with an alternative. Happy knitting!

Myriam De HONTHEIM 04.02.2015 - 21:03:

Explication des diagrammes: il manque un mot = mettre 3 m sur l’aiguille auxiliaire devant l’placer, 3 m end, reprendre les 3 m de l’aiguille auxiliaire et les tricoter à l’end... Je suppose: mettre 3 m sur l'aiguille auxiliaire devant l'ouvrage, reprendre...

DROPS Design 05.02.2015 kl. 09:50:

Bonjour Mme De Hontheim et merci, la légende a été corrigée. Bon tricot!

Karin Venner 02.01.2014 - 23:57:

Meget sød, den vil jeg prøve at strikke.

Bonnie Reynell 07.03.2010 - 00:37:

Where the explanation to pattern diagram says 'K2 tog without lifting st off needle, K1 and slip both sts off needle' I think it should say 'K 2nd st without lifting st off needle, K 1st st and slip both sts off needle.' I couldn't figure out the English instruction so I read it in Dutch and then it made sense.

Drops Design 30.09.2006 - 09:45:

Hej Nej det är rätt som det står. Eftersom man ska ha en högre ärmkulle i de större storlekarna så måste man börja tidigare. Det blir så när man har en skräddad ärm.

Birgitta WE 27.09.2006 - 21:55:

Verkar vara fel på beskrivningen för ärm!? "När arbetet mäter49-----42 cm...." Bprde det inte börja lågt och bli högre i st för tvärtom?

Birgitta Larsson 08.09.2006 - 09:02:

tack på förhand

Marja 02.09.2006 - 19:41:

Kiitos! Kokeilin eri tavalla ja keksin sen näköjään sittenkin oikein, tuosaa mallissa on haastetta, mutta parempi niin kuin liian simppeli malli.

Birgit 02.09.2006 - 16:15:

Jag vill görna ha mönster till denna kofta.Garnet ligger och väntar

Kommentér oppskrift DROPS 96-2