DROPS / 96 / 1

Sweet Snuggle by DROPS Design

DROPS slå om bluse i ”Alpaca” og ”Vivaldi” med snoninger foran. Str S-XXL

Størrelse: S - M - L - XL - XXL
Materialer: DROPS Alpaca fra Garnstudio
250-250-300-300-350 gr f.nr 100, natur
og brug: DROPS Vivaldi fra Garnstudio
150-200-200-250-250 gr f.nr 06, natur

DROPS Pinde nr 4,5 (til Rib)
DROPS Pinde nr 5 – eller den p du skal bruge for at få 16 m x 20 p med 2 tråde og glatstrik på 10 x 10 cm.
OBS: Strikkefastheden i højden skal overholdes for at målene på forstk skal stemme.

Kommentarer (118)

Retstrik: Ret både frem og tilbage på p

Måletips: Læg arb fladt på bordet når det måles!

Rib: * 3 r, 5 vr *, gentag fra *-*.

Mønster: Se diag M.1 og M.2.
Diag viser mønsteret set fra retsiden.

Udtagningstips (gælder kraven):
Alle udtagninger sker fra retsiden!
Der tages ud indenfor 1 m retstrik ved at slå om, på p tilbage strikkes omslaget drejet ret så der ikke bliver hul (Strik i den bagerste del af m istedet for i den forreste del).

Indtagningstips (gælder ærmegabet):
Tag ind således før 1 m: 2 r sm.
Tag ind således efter 1 m: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over.

Rygstk: Slå 61-69-77-85-93 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 4,5 med 1 tråd af hver kvalitet. Strik Rib med 1 kantm og 3 ret i hver side. Når arb måler 6 cm skiftes der til p 5. Fortsæt således: 1 kantm, 19-19-19-27-27 m glatstrik, 21-29-37-29-37 m Rib, 19-19-19-27-27 m glatstrik og 1 kantm.
Når arb måler 10 cm tages der 1 m ud på hver side af Rib-m på hver 4.cm totalt 5 gange – de nye m strikkes i glatstrik = 71-79-87-95-103 m. Når arb måler 29-30-31-32-33 cm lukkes der af til ærmegab i hver side på hver 2.p: 3 m 1-1-1-2-2 gange, 2 m 1-2-3-3-4 gange og 1 m 2-3-4-4-5 gange = 57-59-61-63-65 m. Når arb måler 46-48-50-52-54 cm lukkes de midterste 13-13-15-15-17 m af til hals. Videre lukkes der 1 m på næste p mod halsen = 21-22-22-23-23 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler 48-50-52-54-56 cm.

Højre forstk: Forstk strikkes på skrå! Læs hele forklaringen + Måletips før der strikkes!
Slå 20-26-26-32-32 m op på p 5 med 1 tråd af hver kvalitet. Strik 2 p retstrik (1.p = vrangen). Fortsæt således: 4 m retstrik, M.1 så langt det går - se startpil for str – OBS: Da 1.p strikkes fra vrangen strikkes der fra startpilen og mod højre i diag.
Venstre side i diag (= mod nederkant) = side-1. Slå nye m op i den anden side = side-2 (mod sidesømmen) på hver 2. p (helt fra begyndelsen)1 m 4-4-6-5-7 gange, 2 m 7-8-7-10-9 gange, 3 m 3-3-3-2-2 gange og 4 m 1 gang = 51-59-59-67-67 m. – de nye m strikkes ind i M.1 løbende. Arb måler nu ca 15-16-17-18-19 cm i højden. Fortsæt mønsteret til færdig mål.
Samtidig når arb måler 38-40-42-44-46 cm tages der ud i side-2 til krave – se Udtagningstips – tag ud på hver 2.p totalt 12-13-14-15-16 gange – de nye m strikkes i retstrik = totalt 16-17-18-19-20 retstrik-m mod midt foran.
Samtidig når arb måler 41-45-48-51-55 cm (fra opslåningskanten) lukkes der af i side-1 på hver 2.p: 1 m 7-8-8-9-9 gange – luk af fra kanten.
Efter aflukningen måler arb ca 48-53-56-60-64 cm – sæt 1 mærketråd i side-1 (denne markerer sidesømmen) På næste p lukkes der 6-12-12-18-18 m af i side-1 til ærmegab. Fortsæt med 1 m retstrik mod ærmegabet –samtidig tages der 1 m ind indenfor denne m på hver 2.p til færdig mål – se Indtagningstips.
Samtidig når arb måler ca 50-53-57-61-64 cm fra opslåningskanten sættes de yderste 16-17-18-19-20 retstrik-m på 1 tråd til krave, videre lukkes der af fra kraven mod skulderen således: Luk 2 m af på hver 2.p til alle m er lukket. Arb måler ca 60-64-68-72-76 cm fra opslåningskanten til yderst på skulderen.
Sæt m fra tråden tilbage på p og strik 5-5-6-6-6 cm retstrik over disse, luk af.

Venstre forstk: Slå op og strik som højre men spejlvendt – i stedet for M.1 strikkes M.2 – se startpil for ønsket str –
OBS: Da 1.p strikkes fra vrangen strikkes der fra startpilen og mod højre i diag til der er 4 m tilbage på p, disse strikkes i retstrik hele vejen.

Ærme: Slå 42-42-42-50-50 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 4,5 med 1 tråd af hver kvalitet. Strik Rib med 1 kantm i hver side. Når arb måler 12 cm fortsættes der i glatstrik til færdig mål. Samtidig når arb måler 13 cm tages der 1 m ud i hver side på hver 5,5.-4.-3.-3,5.-2,5. cm totalt 7-9-11-9-11 gange = 56-60-64-68-72 m. Når ærmet måler 49-47-46-44-43 cm lukkes der af til ærmekuppel i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 3 gange, 1 m 1-2-3-5-6 gange og derefter 2 m i hver side til arb måler 56 cm, derefter lukkes der 3 m 1 gang i hver side. Luk de resterende m af, arb måler ca 57 cm.

Montering: Sy skuldersømmene. Læg højre forstk over venstre på rygstk så de 4 retstrik-m øverst i side-1 på højre forstk ligger lige over de 4 retstrik-m som starter skråkanten i side-2 på venstre forstk og de 4 retstrik-m som starter skråkanten i side-2 på højre forstk ligger lige over de 4 øverste retstrik-m i side-1 på venstre forstk.
Sy sidesømmene op til mærketrådene på forstk – ved de retstrikkede m syes der igennem alle 3 lag. Sy kraven midt bagpå og sy den til halsudskæringen bagpå så sømmen kommer på vrangen. Sy ærmesømmene og sy ærmerne i.

= Sæt 3 m på hj.p bag arb, 3 r, 3 r fra hj.p.
= Sæt 3 m på hj.p foran arb, 3 r, 3 r fra hj.p.
= Boble: Strik 5 m i samme m således: 1 r, slå om, 1 r, slå om, 1 r, vend arb, strik 4 p glatstrik over disse m, derefter løftes 2.m på højre p over første, så 3. over første, 4. over første og 5. over første = 1 m tilbage.

Kommentarer (118)

Skriv din kommentar her!

Diana 10.10.2018 - 10:48:

Buenos días, os ruego me ayudeis quiero hacer este proyecto pero quiero hacerlo más largo, que llegue a mitad de muslo, cómo puedo hacer? Espero vuestra respuesta. Buen día.

DROPS Design 12.10.2018 kl. 14:14:

Hola Diana. Debido a que el patrón tiene una forma especifica, no se puede alargar solo trabajando unos cm de más. Habría que reescribir el patrón.

Cecilia 01.12.2017 - 15:33:

Salve vorrei sapere se posso farlo tutto a maglia rasata magari mi sfina un po'.grazie

DROPS Design 02.12.2017 kl. 11:44:

Buongiorno Cecilia, può apportare le modifiche che desidera al modello, ma di sicuro a maglia rasata non otterrà lo stesso risultato della foto: il particolare di questo modello è la costruzione e il motivo, a maglia rasata perderà sicuramente di struttura. Buon lavoro

Cecilia 27.11.2017 - 19:20:

Salve mi piace molto questo modello,ma sono una 52 di tg ho seno e stomaco,vorrei un consiglio e un informazione:mi starebbe bene?potrei reaizzarlo in maglia rasata?cioè semplice?e come.grazie buona serata

Emilie 22.10.2017 - 16:42:

Bonjour, Je voudrai savoir a quoi correspond "diminuer a chaque autre rang" est ce pareil que "tous les 2 rangs" ou que "tous les rangs"? Merci de votre reponse!

DROPS Design 23.10.2017 kl. 11:44:

Bonjour Émilie, tout à fait, c'est que qu'il faut comprendre ici. Bon tricot!

Rajka Stirjan 13.11.2015 - 09:15:

Ich habe ein Problem bei rechten Vorderteil. Die Stelle bei Größe S, nach 38 cm den Kragen mit Krausrippen auf 16 M verbreiten. Von wo werden 38 cm gemessen? Welche Anschlagseite meint man. Ich messe vom 1. Maschenanschlag Beginn der Arbeit oder wird die Krausrippendiagonale auf 38 cm gemessen? Nach Stilllegung der 16 Krausm. weiß ich nicht von wo man abkettet von Hals zu Schulter oder von Schulter Richtung Hals. Ein Schema wäre wirklich hilfreich davon. Bitte helfen Sie mir!

DROPS Design 08.03.2016 kl. 14:37:

Libe Rajka. Sie messen in Strickrichtung von der Anschlagskante. Wegen des Abkettens: es steht: ..."weiter vom Kragen gegen die Schulter abk". Haben Sie diese Stelle gemeint?

Natalie Laube 30.11.2014 - 18:42:

Hi, ich habe eine Frage zum Rückenteil und zwar ab der Stelle, an der ich zum Hals abketten muss. Mir ist nicht ganz klar was nach dem Abketten der 15 mittleren Maschen kommt und wie ich da zählen muss. An welcher Stelle kette ich die 1 Masche ab und wie komme ich dann auf 22 Maschen?

DROPS Design 01.12.2014 kl. 12:07:

Wenn Sie die mittleren 15 M abgekettet haben, müssen Sie ja jede Schulter einzeln zu Ende stricken. Am Anfang der nächsten R, die am Halsrand beginnt (also neben den gerade abgeketteten 15 M) ketten Sie nun 1 M ab, das machen Sie an beiden Schulterstücken, auf diese Weise wird der Halsausschnitt etwas abgerundet. Die M-Zahl ergibt sich dann wie folgt: 61 M - 15 M = 46 M, d.h. 23 M pro Schulter, dann 1 M abketten pro Schulter = 22 M pro Schulter.

Tineke Van Rijn-Smits 15.08.2014 - 18:16:

Heb ook een vraag m.b.t. dit patroon. Minder je bij het voorpand na de 12 afgekante steken steeds 1 steek naast de kantsteek en 2 steken aan kant 2 tot alle steken op zijn? Ziet er een beetje raar uit ...

DROPS Design 21.08.2014 kl. 16:41:

Hoi Tineke. Ja, dat klopt. Je gaat door met de minderingen aan kant 1 tot de vereiste afmetingen (dus tot aan het eind). Aan de andere kant (Kant 2) heb je de 17-18 st ribbelst op een draad of stekenhouder voor de kraag. Daarna minder je ook aan deze kant door tot alle st afgekant zijn.

Gailliot 06.06.2014 - 19:50:

J'ai du mal évaluer la quantité de laine qu'il va me falloir pour la taille XL d'anciens ce modèle. À l'aide ! Et je trouve les modèles vraiment trop beaux, c'est difficile de choisir ....Bravo

DROPS Design 07.06.2014 kl. 11:19:

Bonjour Mme Gailliot et merci. Pour trouver la bonne taille, référez-vous au schéma des mesures en bas de page et comparez-les à un vêtement analogue. Les quantités de laine sont indiquées au poids à droite de la photo sous l'onglet "Fournitures", soit en XL: 300 g Alpaca(= 6 pelotes de 50 g) + 250 Vivaldi (= 5 pelotes de 50 g). Bon tricot!

Betsy Boere 05.11.2013 - 10:55:

Ik ben nog steeds bezig met dit model. heb nu het linkerpand een heel eind af, maar kom weer bij hetzelfde probleem. Moeten die 18 steken wel in 1x afkant worden? Ik krijg na de 9x1 st. een haakse hoek en dan de 18 afgekante steken. Op de tekening staat een heel ander armsgat.

DROPS Design 07.11.2013 kl. 17:50:

Hoi Betsy. Ja, je moet de 18 st in één keer afkanten: Kant in de volgende nld 6-12-12-18-18 st aan Kant 1 voor het armsgat (genomen van de beschrijving voor het rechter voorpand). Daarna ga je minderen naast de 1 ribbelst zoals beschreven in Tips voor het minderen.

Paolafi 07.06.2013 - 09:49:

Cari signori ho comprato la lana per fare questo stupendo modello ma alle spiegazioni scalfo manica scollo dav dt e spalle nn torna mi potete aiutare grazie infinite ennesima spesa a vuoto purtroppo io nn so come fare grazie ancora

DROPS Design 21.06.2013 kl. 14:39:

Il davanti dinisce in punta davanti e deve essere cucito al dietro, poi si riprendono le m per il collo.

Kommentere opskrift DROPS 96-1