DROPS / 21 / 16

Josefina by DROPS Design

DROPS Retro 1980-1993

Trefwoorden: bloem, kantpatroon, meerkleurig, truien,

Maten: S/M – M/L
Materiaal: DROPS Muskat van Garnstudio
400-450 g, kleur nr. 18, wit
200-200 g kleur nr. 1, lichtblauw
100-100 kleur nr. 36, kobaltblauw
50-50 g kleur nr. 28, donkerroest

DROPS rondbreinaalden en breinaalden zonder knop maat 2.5 (voor de boord) en 4 mm - of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 20 steken x 26 naalden in tricotsteek (met naald 4 mm) = 10 cm in de breedte x 10 cm in de hoogte.
----------------------------------------------------------

Opmerkingen (10)

100% katoen
vanaf 1.85 € /50g
DROPS Muskat uni colour DROPS Muskat uni colour 1.85 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 25.90€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

PATROON:
Zie telpatroon M.1 en kantpatroon hieronder. Brei M.1 en kantpatroon afwisselend. Het telpatroon laat het patroon aan de goede kant zien.

KANTPATROON: deze instructies zijn voor het breipatroon heen en weer gebreid op de naald. Als u het patroon in de rondte breit, brei dan de steken averecht op naald 2, en de steken recht op naald 4, 6, 8, 10 en 12. Het patroon is deelbaar door 9 steken.
Naald 1 (= goede kant): alle steken averecht
Naald 2: alle steken recht
Naald 3: *2 recht samen in de achterste lus, 1 omslag, 1 recht, 1 omslag, 4 recht, 2 recht samen*, herhaal van *-*.
Naald 4, 6, 8, 10 en 12: alle steken averecht.
Naald 5: *2 recht samen in de achterste lus, (1 recht, 1 omslag) 2 keer, 3 recht, 2 recht samen*, herhaal van *-*
Naald 7: *2 recht samen in de achterste lus, 2 recht, 1 omslag, 1 recht, 1 omslag, 2 recht, 2 recht samenbreien*, herhaal van *-*
Naald 9: *2 recht samen in de achterste lus, 3 recht, (1 omslag, 1 recht) 2 keer, 2 recht samen*, herhaal van *-*.
Naald 11: *2 recht samen in de achterste lus, 4 recht, 1 omslag, 1 recht, 1 omslag, 2 recht samen*, herhaal van *-*.
Boordsteek: *1 recht, 1 averecht*, herhaal van *-*.
----------------------------------------------------------

LIJF:
De trui wordt in de rondte gebreid op de rondbreinaald. Zet 180-190 steken op rondbreinaald 2.5 mm met wit en brei 5 cm Boordsteek. Ga verder met rondbreinaald 4 mm en ga verder in patroon (zie hierboven, begin met de 1e herhaling van M.1 bij de pijl), meerder tegelijkertijd 54-62 steken verdeeld op de eerste naald = 234-252 steken. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Bij een hoogte van 28-28 cm, verdeelt u het werk in tweeën en breit u het voor- en achterpand apart verder.

ACHTERPAND:
117-126 steken. Meerder 1 steek aan elke kant voor de naad = 119-128 steken. Ga verder in patroon. Kant bij een hoogte van 57-57 cm (pas aan op het patroon) de middelste 45-46 steken af voor de hals en minder 1 steek op de halslijn op de volgende naald. Hecht de overgebleven steken op schouder af bij een hoogte van 58-58 cm.

VOORPAND:
117-126 steken. Meerder 1 steek aan elk kant voor de naad = 119-128 steken. Ga verder in patroon. Kant bij een hoogte van 54-54 cm de middelste 39-40 steken af voor de hals en minder om de halslijn te vormen om de naald: 1 keer 2 steken, 2 keer 1 steek. Hecht de overgebleven steken op de schouder af bij een hoogte van 58-58 cm.

MOUW:
Zet 44-46 steken op breinaalden zonder knop maat 2.5 mm met wit en brei 5 cm boordsteek. Ga verder met breinaalden zonder knop maat 4 mm en ga verder in patroon (zie hierboven, plaats een meerkeerdraad midden onder in de mouw), Meerder TEGELIJKERTIJD 16-14 steken verdeeld op eerste naald = 60-60 steken. Meerder TEGELIJKERTIJD na de rand 2 steken midden onder de arm (aan beide zijden van de markeerdreed 1 steek) in totaal 31-31 keer op iedere 3e en 4e naald afwisselend = 122-122 steken – brei de gemeerderde steken gaandeweg in patroon mee. Hecht af bij een hoogte van 49-49 cm.

AFWERKING:
Naai de schoudernaden samen. Neem ongeveer 106 steken op de voor de hals op naald 2.5 mm met wit en brei 2 cm tricotsteek, ga verder met lichtblauw, brei 1 naald averecht, 2 cm tricotsteek, en hecht dan af. Vouw de rand dubbel richting de VERKEERDE KANT en hecht af. Naai de zijnaden dicht tot het armsgat. Zet de mouwen erin.

Telpatroon

= wit
= averecht met wit, gezien vanaf de goede kant
= blauw
= lichtblauw
= donkerroest

Nanny 20.11.2017 - 19:48:

Heb het achterpand tot op 54 cm gebreid, dit is t/m de 16e naald van M1 (waar 4x de afwijkende kleur in komt). Als ik nu verder brei is het gehele blauwe gedeelte af op het achterpand. Op de foto zie ik t/m de 16e naald van M1 op het voorpand, dus een half blauw patroon). Na het naaien van de schoudernaden klopt het patroon (op de foto). Hoe krijg ik dat voor elkaar?

DROPS Design 15.12.2017 kl. 14:25:

Hallo Nanny, Op de foto loopt het patroon ook niet door op de schouder, alleen zie je dat niet. Op de foto zie eigenlijk alleen het voorpand. Op de schouder worden beide panden aan elkaar genaaid in het blauwe gedeelte van het patroon met maassteken.

Nanny 07.11.2017 - 19:30:

Wat wordt bedoeld met 'de rand': Mouw: Meerder TEGELIJKERTIJD na de rand 2 steken midden onder de arm.

DROPS Design 08.11.2017 kl. 08:33:

Hallo Nanny, Hier wordt de 5 cm boord in boordsteek mee bedoeld.

Nanny 07.11.2017 - 19:19:

Dag, prachtig patroon. Vergissing bij beschrijving Lijf: minder tegelijkertijd 54-62 steken verdeeld op de eerste naald = 234-252 steken. Dit moet zijn: MEERDER, want men begint met 180-190 steken.

DROPS Design 09.11.2017 kl. 10:08:

Hallo Nanny, Dankjewel voor het doorgeven! Het is aangepast.

Joke 17.04.2017 - 11:42:

En toch klopt het niet, onderstaand heb ik toegepast: 3e naald: * 2 afh. en sbr., 1 omsl., 1r., 1 omsl., 4 r., 2 st. r. sbr. vanaf * herh. 5e naald: *2 afh. en sbr., 1r., 1 omsl., 1r., 1 omsl., 3 r., 2st.r.sbr., vanaf * herh. 7e naald: * 2 afh. en sbr., 2 r., 1 omsl., 1 r., 1 omsl., 2r., 2st. r. sbr., van * herh. 9e naald: * 2 afh. en sbr., 3 r., 1 omsl., 1 r., 1 omsl., 1r., 2st.r.sbr., vanaf * herh.

Joke 16.04.2017 - 20:25:

Dank, nu moet het lukken!

Joke 16.04.2017 - 16:52:

Dank voor nld 7! Nu snap ik naald 5 nog niet, er staan 2 herhalingen in, hoe verwerk ik deze?

DROPS Design 16.04.2017 kl. 20:06:

Hoi Joke, Excuses; naald 5 staat nu ook goed beschreven.

Joke 16.04.2017 - 16:27:

Waar moet er een omslag in naald 5 worden gebreid?

Joke 16.04.2017 - 15:23:

Ik mis Naald 7 in het kantpatroon

DROPS Design 16.04.2017 kl. 15:53:

Hallo Joke, Je hebt gelijk! Ik heb naald 7 nu toegevoegd in de beschrijving.

Barb Barraclough 12.04.2017 - 01:16:

The clock and diamond symbol is now appearing on the pattern pictures along with needles and hook. Needles and hook are easy to identify but what do the others indicate? Thanks

DROPS Design 12.04.2017 kl. 12:33:

Dear Mrs Barraclough, the clock means the pattern has been added recently, the diamond is on the pattern shown on the home page. Happy knitting!

Jonna Nielsen 31.01.2017 - 15:11:

Til drops 21-16 mangler diagrammet, det er lidt svært at lave uden.

DROPS Design 31.01.2017 kl. 15:38:

Hej Jonna. Vi skal faa det sat paa hurtigst muligt. Indtil da kan du ogsaa se det paa den norske opskrift her

Laat een opmerking achter voor DROPS 21-16