DROPS / 28 / 10

DROPS 28-10 by DROPS Design

DROPS genser i Vienna med Kløverblomster

Stikkord: blomst, flerfarget, gensere,

DROPS design: Modell nr O-146
-------------------------------------------------------

Størrelse: Small (Medium - Large)
Materialer: DROPS Vienna fra Garnstudio
300 (300-300) gr f.nr 035. marine
100 (100-100) gr f.nr 025, lavendel
50 (100-100) gr f.nr 041, lilla
50 ( 50- 50) gr f.nr 012, turkis
50 ( 50- 50) gr f.nr 046, gul
50 ( 50- 50) gr f.nr 004, mint
50 ( 50- 50) gr f,nr 045, grønn

DROPS Rundp og Ermp 3,5 og 6.

Strikkefasthet: 10 x 10 cm = 14 m x 16 p på p 6 og glstrikk.

Vrbord: * 1 r, 1 vr *

Mønster: Hele mønsteret glstrikkes.

Bolen: Genseren strikkes på rundp og klippes opp til ermhull etterpå. Legg opp 148 (156-160) m med marine på rundp 3,5 og strikk 5 cm vrbord. Bytt til rundp 6 og glstrikk samtidig som det økes 12 (12-16) m jevnt fordelt på 1.p = 160 (168-176) m. Når arb måler 10 (12-12) cm strikkes mønster oppover slik: vekselvis M.1 (start ved pilen og strikk m over forstk, start ved pilen igjen og strikk m over bakstk) og M.2 til ferdig mål - Husk på strikkefastheten. Når arb måler 32 (34-34) cm økes 4 m i hver side (disse m er til å klippe opp i etterpå og strikkes ikke inn i mønsteret). Når arb måler 58 (60-60) cm felles de midterste 24 (26-26) m foran til hals og arb strikkes ferdig frem og tilbake på p. Videre felles mot halsen på hver 2.p 2 m x 1, 1 m x 2. Når arb måler 60 (62-62) cm felles de midterste 30 (32-32) til hals bak og videre felles i hver side mot halsen 1 m. Fell de resterende m når arb måler 62 (64-64) cm.

Erme: Legg opp 36 (36-40) m på ermp 3,5 med marine og strikk 5 cm vrbord. Bytt til ermp 6 og glstrikk samtidig som det økes 4 (4-2) m jevnt fordelt på 1.p = 40 (40-42) m. Videre økes midt under ermet på hver side av midtm 1 m x 22 (23-22) på S: hver 3.p M+L: vekselvis hver * 2. og 3.p * = 84 (86-86) m. Samtidig når arb måler 13 (12-11) cm strikkes mønster oppover som på bolen til ferdig mål - (plasser en rapport midt oppå ermet). Når arb måler 50 (49-48) cm strikkes 2 cm glstrikk med vrangen ut til belegg over klippkanten på bolen, fell av.

Montering: Sy en merketråd ned midt i de økte a i hver side. Sy to maskinsømmer rundt merketråden, 1.søm = 1/2 m fra 1.m fra tråden, 2.søm = 1/2 m fra første søm. Klipp opp til ermehull. Sy skuldersømmene. Plukk opp ca 86 m på ermp 3,5 med marine og strikk 2,5
cm glstrikk, bytt til lilla, 2 omg glstrikk, neste p slik: * 2 r sm, 1 kast * 3 cm glstrikk, fell av og brett kanten dobbel mot vrangen og sy. Sy ermene til bolen fra retten slik: sy vekselvis 1 sting i siste rettstrikkede omg på ermet før belegget og 1 sting på bolen etter maskinsømmen. Vend genseren med vrangen ut og sy belegget fra ermet over klippkanten på bolen for hånd.

Diagram

= marine
= lavendel

Silke 13.03.2017 - 19:05:

Oh, thank you, I'm so relieved!

Silke 10.03.2017 - 21:02:

Hi, I am keen on knitting this sweater but the yarn Melody, which is gorgeous, is missing the colour blue (now that "Dark Jeans Blue" has been discontinued). Will you be adding shades of blue and when would they be available by?

DROPS Design 13.03.2017 kl. 09:51:

Dear Silke, This colour will not been discontinued (got the wrong symbol), so that you hcan still get it to work the jumper. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 28-10