DROPS Baby / 13 / 29

Mama Duck by DROPS Design

DROPS Eend van Safran/Muskat

Trefwoorden: dieren, speelgoed,

Materialen: Safran/Muskat
Gebruik restjes en kies zelf de kleuren die u leuk vindt (zie de foto voor een voorbeeld). U heeft minder dan 50 gr nodig.

DROPS Haaknld nr. 3 voor ”Safran” of 3 ½ voor ”Muskat”
Extra: watten om de knuffel mee te vullen.

vanaf 1.40 € /50g
DROPS Safran uni colour DROPS Safran uni colour 1.40 € /50g

Haak v samen op deze manier: 2 v naar 1 v samen haken als volgt: steek de haaknld in de eerste v, haal de draad door en steek de haaknld door de volgende st, haal de draad door en maak 1 omsl. Haal de draad door alle 3 lussen op de haaknld.

EEND:

De eend wordt van Safran gehaakt, met een lijf van een kleur, een gestreepte jurk, snavel en een kuifje van oranje.

Lijf:
1e tr: haak 3 l, en sluit deze tot een ring met 1 hv in de eerste l.
2e tr: haak 6 v in de ring. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l.
3e tr: 2 v in elke v = 12 v. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l.
4e tr: * 1 v, 2 v in de volgende st *, herhaal steeds *-*. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l = 18 v.
5e tr: * 2 v, 2 v in de volgende v *, herhaal steeds *-*. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l = 24 v.
6e tr: * 3 v, 2 v in de volgende v *, herhaal steeds *-*. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l = 30 v
7e tr: * 4 v, 2 v in de volgende v *, herhaal steeds *-*. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l = 36 v.
8e tr: * 5 v, 2 v in de volgende v *, herhaal steeds *-*. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l = 42 v.
9e tr: * 6 v, 2 v in de volgende v *, herhaal steeds *-*. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l = 48 v.
10e -13e tr: 1 v in elke v. Sluit de tr af met 1 hv in de eerste v, 1 l.
Haak vervolgens nog 8 tr met 1 v in elke v = 48 v. Leg het werk terzijde.

Jurk: Haak 68 l en sluit deze tot een ring met 1 hv. Haak 4 tr met 1 v in elke st. Haak vervolgens nog 1 tr en minder tegelijkertijd gelijkmatig 6 st (dwz haak ca de 10e en 11e v samen – zie beschrijving boven het patroon). * Haak 1 tr met 1 v in elke st, haak vervolgens 1 tr en minder gelijkmatig 5 v * herhaal steeds *-* totaal 4 keer. Er zijn nu 13 tr gehaakt en er zijn 42 st op de tr.
Doe het lijf in de jurk en haak nu de 2 delen samen met v met de kleur van de jurk. Haak 1 tr v in elke st.
1e tr: * 5 v, haak de 6e en 7e v samen tot 1 v *, herhaal steeds *-*. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l = 36 v
2e tr: * 4 v, haak de 5e en 6e v samen tot 1 v *, herhaal steeds *-*. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l = 30 v.
3e tr: * 3 v, haak de 4e en 5e v samen tot 1 v, herhaal steeds *-*. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l = 24 v.
4e tr: * 2 v, haak de 3e en 4e v samen tot 1 v *, herhaal steeds *-*. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l =18 v.
Vul de bal met watten
5e tr: * 1 v, haak de 2e en 3e v samen tot 1 v *, herhaal steeds *-*. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l = 12 v
6e tr: * haak alle v 2 aan 2 samen.

PICOTRAND:
Haak langs de onderrand van het jurkje een picotrand als volgt: 1 v, * 3 l, 1 stk in de 1e l, ca 1 cm overslaan, 1 v in de volgende st *, herhaal steeds *-* en eindig met 1 hv in de eerste v van de toer.

Hoofd:
1e tr: haak 3 l, en sluit deze tot een ring met 1 hv in de eerste l.
2e tr: haak 6 v in de ring. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l.
3e tr: 2 v in elke v = 12 v. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l.
4e tr: * 1 v, 2 v in de volgende st *, herhaal steeds *-*. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l = 18 v.
5e tr: * 2 v, 2 v in de volgende v *, herhaal steeds *-*. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l = 24 v.
6e tr: * 3 v, 2 v in de volgende v *, herhaal steeds *-*. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l = 30 v.
7e - 14e tr: 1 v in elke v. Sluit de tr af met 1 hv in de eerste v, 1 l.
15e tr: * 3 v, haak de 4e en 5e v samen tot 1 v, herhaal steeds *-*. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l = 24 v.
16e tr: * 2 v, haak de 3e en 4e v samen tot 1 v *, herhaal steeds *-*. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l = 18 v.
Vul de bal met watten.
17e tr: * 1 v, haak de 2e en 3e v samen tot 1 v *, herhaal steeds *-*. Eindig met 1 hv in de eerste v, 1 l = 12 v.
Wissel naar oranje en haak nu 7 tr voor de snavel. Vul de snavel en de kop met watten. Sluit de snavel aan de voorkant.
Haak alle v 2 aan 2 samen.

Naai de kop vast aan het lijf.

Kuifje en pootjes: Haak 2 pootjes en 1 kuifje naai 2 vast onder het lijf en naai het laatste pootje boven op de kop als kuifje.
1e tr: haak 5 l, keer het werk, de eerste l overslaan en 4 v terug, 2 l, keer het werk.
2e tr: 2 v in elke v, 2 l. Keer het werk.
3e tr: haak 1 tr met v = 8 v, 2 l. Keer het werk.
4e tr: 1 v, 4 l, 3 stk in de eerste van deze l, 1 v overslaan, 1 v in de volgende v, 4 l, 3 stk in de eerste van deze l, 2 v overslaan, 1 v in de volgende v, 4 l, 3 stk in de eerste van deze l, 1 v overslaan en 1 v in de laatste.

Ogen: Haak 2 ogen.
1e tr: haak 3 l en sluit deze tot een ring met 1 hv in de eerste l.
2e tr: 6 v in de ring en eindig met 1 hv in de eerste v.
3e tr: 1 v in elke v en eindig met 1 hv in de eerste v. Hecht de draad af.

Pupillen: Haak 2 pupillen en naai deze op de ogen. Naai de ogen op het hoofd van de eend.
1e tr: haak 3 l en sluit deze tot een ring met 1 hv in de eerste l.
2e tr: 6 v in de ring en eindig met 1 hv in de eerste v. Hecht de draad af.

Voeten:
1e tr: Haak 5 l, keer het werk, sla de eerste l over en haak 4 v terug, 2 l, keer het werk.
2e tr: 2 v in elke v, 2 l, keer het werk.
3e tr: Haak 1 v in elke v = 8 v, 2 l, keer het werk.
4e tr: 1 v, 4 l, 3 stk in de eerste l, sla 1 v over, 1 v in de volgende v, 4 l, 3 stk in de eerste l, sla 2 v over, 1 v in de volgende v, 4 l, 3 stk in de eerste l, sla 1 v over en 1 v in de laatste v.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Haak aan de onderkant van de jurk een picotrand als volgt: 1 v, * 3 l, 1 stk in de eerste l, sla ongeveer 1 cm over, 1 v in de volgende st *, herhaal van *-* en eindig de toer met 1 hv in de eerste v van het begin van de toer.
Gewijzigd online: 25.02.2009

Opmerkingen (15)

Plaats uw opmerking!

Drops Design NL 24.08.2011 - 20:06:

U haakt voor de snavel verder in de rondte met oranje en zo 7 toeren haken. Nu via de snavel de kop en snavel opvullen met wat vulling. Dan de steken 2 aan 2 samen haken en dichtnaaien. gr. Angelique

Ineke 23.08.2011 - 14:03:

Ik snap de beschrijving van de snavel niet

DROPS Design NL 27.02.2009 - 15:03:

Stk = stokje. Je kan eigenlijk een picot maken met zowel een vaste als een stokje. Ik had een vaste voorgesteld, maar volgens Design moet het een stokje zijn. Gr. Tine

Jacqueline Kattenberg-Gronloh 27.02.2009 - 13:27:

Ik ben pas begonnen met haken en begrijp het nog niet helemaal, sorry. Moet ik voor dat picotrandje nu een stokje of een vaste in de 1e losse haken? Ofwel: staat de afkorting stk voor stokje of steek? Verder natuurlijk mijn dank voor de hulp en de aanpassing. De (proef-)kip is erg leuk geworden!

DROPS Design NL 25.02.2009 - 12:53:

Hoi Jacqueline. De picotrand is nu ook toegevoegd op het patroon! Gr. Tine

DROPS Design NL 23.02.2009 - 13:54:

Hoi Jacqueline. Dit is een picotrandje langs de rand van het jurkje. Deze wordt helaas niet beschreven in het patroon (ook niet het originele). Ik zal onze Designteam vragen om dit aan te passen. Maar een picotrandje is makkelijk. U kunt een maken als volgt: haak 1 v in het randje, 3 l en 1 v in de eerste l, 1 v in het randje. Gr. Tine

Jacqueline Kattenberg-Gronloh 23.02.2009 - 10:38:

Als ik de beschrijving volg krijg ik een rechte rand onderaan. Hoe kreeg ik dat leuke gegolfde randje (op het voorbeeld rood)?

Marit 14.05.2008 - 12:10:

Nei, det var jeg som hadde sett feil der!Det står mellomstor ball.

Marit 13.05.2008 - 19:09:

Jeg tror det kan være en liten feil, eller så har jeg misforstått. Det sies at kroppen skal hekles som stor ball i 13 omg, dvs 48 fm, men på "Kroppen" står det 42 fm.

Line Angelsen 11.10.2007 - 04:23:

And?? Synes d minner mer om en høne jeg:p hehe... Men den var kjempesøt! Tror nok jeg må prøve å lage en sånn til tantebarnet mitt:)

Laat een opmerking achter voor DROPS Baby 13-29