DROPS / 47 / 23

DROPS 47-23 by DROPS Design

DROPS genser og strømper til herre i Karisma med nordisk stjerner og lus.

DROPS design: Modell nr U-361
-------------------------------------------------------

Størrelse: Dame: Small - Medium - Large
Herre: (Small/medium - Medium/large)
Materialer: DROPS Karisma fra Garnstudio
450-500-600 (650-700) gr f.nr 53, koksgrå
200-200-250 (250-250) gr f.nr 44, lys grå
50 - 50 - 50 ( 50 - 50) gr f.nr 49, rust
50 - 50 - 50 ( 50 - 50) gr f.nr 52, gul
50 - 50 - 50 ( 50 - 50) gr f.nr 36, grønn
50 - 50 - 50 ( 50 - 50) gr f.nr 48, vinrød

DROPS Rundp og Ermp 2,5 og 3,5, Ermp 3.

Genser med splitt:
DROPS hekter: 3 stk. (Kari - hekte nr 600)

DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 16.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 16.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 272kr. Les mer.
Strikkefasthet: 21 m x 28 p på p 3,5 og glstrikk = 10 x 10 cm.
Husk pinnenr er kun veiledende!

Mønster: Se diagram (1 diagram = 1 rapport).
Mønsteret i diagrammet sees fra retten.

Vrbord: * 1 r, 1 vr * gjenta fra *-*.

Kant: Strikk M.5, 1 omg vr (= brettekant), 3 cm glstrikk med koksgrå.

Bolen: Tallene i () = herrestr. Genseren strikkes på rundp og klippes opp til ermehull og evt halssplitt etterpå. Legg opp 188-192-200 (200-208) m på rundp 2,5 med koksgrå og strikk vrbord i 5 cm. Bytt til rundp 3,5, strikk M.1 og øk 52-64-72 (56-64) m jevnt fordelt på 1.omg = 240-256-272 (256-272) m. Etter M.1 strikkes videre med M.2 til arb måler 28,5- 30,5- 32,5 (35,5- 38,5) cm (avslutt med 3 omg koksgrå). Nå strikkes det ferdig med M.3 - start ved startpil. Husk på strikkefastheten. Samtidig når arb måler 33-35-36 (39-41) cm økes det 5 m i hver side (disse m er til å klippe opp i etterpå og strikkes ikke inn i mønsteret). Fortsett mønsteret oppover.

Genser med rund hals: Når det gjenstår 15 p av M.3 - arb måler ca 55- 57-59 (62-65) cm - felles de midterste 32-34-36 (36-38) m på forstk til hals og det strikkes ferdig frem og tilbake på p. Videre felles mot halsen på hver 2.p: 2 m x 2, 1 m x 1. Samtidig når arb måler 58-60-62 (65-68) cm felles de midterste 38-40-42 (42-44) m bak til hals. Deretter felles 2 m i hver side på neste p mot halsen. Fell av etter M.3 - arb måler ca 60-62-64 (67-70) cm.

Genser med splitt: Når arb måler 40-42-44 (47-50) cm felles de midterst 12 m foran til splitt. Legg opp 5 nye m over de felte på neste p (disse m er til å klippe opp i etterpå og strikkes ikke inn i mønsteret). Når arb måler 55-57-59 (62-65) cm felles de midterste 16-18-20 (20-22) m + de 5 oppklippsmaskene og det strikkes ferdig frem og tilbake på p. Videre felles mot halsen på hver 2.p 2 m x 2, 1 m x 3. Samtidig når arb måler 58-60-62 (65-68) cm felles de midterste 38-40-42 (42-44) m bak til hals. Deretter felles 2 m i hver side på neste p mot halsen bak. Fell av etter M.3 - arb måler ca 60-62-64 (67-70) cm.

Erme: Legg opp 48-48-50 (50-52) m på ermp 2,5 med koksgrå og strikk vrbord i 5 cm. Bytt til ermp 3,5, strikk M.1 og deretter strikkes M.2 oppover samtidig som det økes 6-8-6 (6-6) m jevnt fordelt på 1.omg = 54-56-56 (56-58) m. Samtidig etter vrborden økes det midt under ermet: 2 m x 30-29-31 (31-32) m på Dame: Vekselvis hver 3. og 4.omg og Herre: Hver 4.omg = 114-114-118 (118-122) m. Samtidig når arb måler 32,5- 31,5- 30,5 (37,5- 36,5) cm strikkes M.4 og deretter M.S. Etter M.5 - arb måler ca 49-48-47 (54-53) cm strikkes 2 cm glstrikk med vrangen ut til belegg over klippekanten på bolen med koksgrå. Fell av.

Montering:
Genser med rund hals: Sy en merketråd ned midt i de økte m i hver side. Sy to maskinsømmer rundt merketråden, 1.søm = 1/2 m fra tråden, 2.søm = 1/2 m fra 1.søm. Klipp opp til ermehull. Sy skuldersømmene. Plukk opp ca 100-106 m rundt halsen på ermp 3 med koksgrå og strikk Kant, fell av. Sy ermene til bolen fra retten slik: Sy vekselvis et sting i siste rettstrikkede omg på ermet før belegget og et sting på bolen etter maskinsømmen. Vreng genseren og sy belegget fra ermet over klippekanten på bolen for hånd.

Genser med splitt: Sy en merketråd ned midt i de økte m i hver side og midt foran i splitten. Sy to maskinsømmer rundt merketrådene, 1.søm = 1/2 m fra tråden, 2.søm = 1/2 m fra 1.søm. Klipp opp til ermehull og splitt. Sy skuldersømmene. Plukk opp ca 20-30 m langs venstre side av splitten på forstk på ermp 3 med koksgrå og strikk 3 cm glstrikk, 1 p vr (= brettekant), 3 cm glstrikk. Gjenta langs høyre side av splitten. Sy splitten fast nederst med maskesting fra retten. Brett kantene dobbelt mot vrangen og sy. Plukk opp ca 106-116 m rundt halsen på ermp 3 med koksgrå og strikk 2,5 cm glstrikk. Bytt til vinrød og strikk 2 p glstrikk, 1 p vr, 2 p glstrikk. Bytt tilbake til koksgrå og strikk 2,5 cm glstrikk, fell av. Brett kanten dobbel mot vrangen og sy. Sy ermene til bolen fra retten slik: Sy vekselvis et sting i siste rettstrikkede omg på ermet før belegget og et sting på bolen etter maskinsømmen. Vreng genseren og sy belegget fra ermet over klippekanten på bolen for hånd. Sy i hektene.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 03.03.2006
M.7 = p 1 tom p 36 i det høye diagrammet.

= rust
= vinrød
= grønn

Rebekka Mie Bohm 19.07.2018 - 19:53:

Hej igen. Nu er jeg nået til indtagning til halsen (jeg strikker "bluse med rund hals). Jeg er lidt usikker på, hvad det betyder: "... videre lukkes der af mod halsen på hver 2.p: 2 m 2 gange, 1 m 1 gang." Skal jeg ikke lukke en maske af i hver side af halskanten på hver 2. pind? Mvh. Rebekka

Rebekka Mie Bohm 11.03.2018 - 17:31:

Hej :) Jeg er lidt i tvivl, når der skrives i opskriften: "..når arbejdet måler xx cm." Er det inklusiv de 5 cm rib eller uden? Mvh. Rebekka Bohm

DROPS Design 16.03.2018 kl. 15:35:

Hej Rebekka, du måler fra starten med mindre vi skriver "herfra måles nu arbejdet". God fornøjelse!

Anngelica Lind 07.02.2017 - 14:01:

Jag har ju avmaskat 12 maskor för sprundet. Alltså har jag 260 maskor.

DROPS Design 07.02.2017 kl. 14:12:

Hej. Mit svar forbliver det samme. Du flytter ikke mönstret. Du springer over de 12 m og strikker de samme masker som för.

Anngelica Lind 07.02.2017 - 08:17:

Jag har ju avmaskatid 12 maskor för sprundet. Alltså har jag 260 maskor.

Anngelica Lind 02.02.2017 - 21:03:

Nej jag har 260 maskor. Eftersom jag maskar av 12 maskor för sprundet. Nånting måkte vara fel i mönstret

DROPS Design 07.02.2017 kl. 14:06:

Hej Anngelica. Det aendrer ikke paa hvad jeg forklarede dig. Du har lukket af de 12 m i midten til split - og saa har du 260 m, men du strikker jo stadig mönstret fra starten af pinden paa samme maade som för over de samme m som för - men du har saa ikke de 12 m midtfor, dem springer du over og fortsaetter som för paa den anden side. Det du vil er starte forfra fra pilen og saa strikke direkte over de 260 m - men saa forskyder du mönstret og det er ikke det du skal. Det er ikke fejl.

Anngelica Lind 01.02.2017 - 14:35:

Jag får verkligen inte ihop det. Jag har ju 260 maskor när jag räknat bort de som är för att klippa i sen. Men jag får 260/16 till 16,25 jag får alltså tre maskor över när jag gör som du skriver 😢

DROPS Design 02.02.2017 kl. 14:12:

Hej Anngelica. Du skal öke maskerne til at klippe i. Du skal have 272 m ekslusiv de 5 m i hver side. Og naar du senere lukker af til split eller hals, saa skal du strikke over de samme masker som för, du skal ikke begynde paany, for saa forskyder du jo mönstret.

Anngelica Lind 24.01.2017 - 16:12:

Jag stickar storlek L

DROPS Design 25.01.2017 kl. 16:41:

Hej Anngelica. Dvs, du har 272 m paa omgangen og du er igang med M.3 ikke sandt? Saa er du startet ved pilen og strikket 4 m för du begynder paa en hel ny gentagelse, saa strikker du 16 hele gentagelser af M.3 (16 m) = 256 + 4 m strikket = 260 m i alt. Slut af med de 12 förste m af M.3 - og mönstret skulle nu stemme hele vejen rundt. Men naar du op til splitten, skal du ikke flytte mönstret. Du har mindre masker, men du strikker de samme masker over de samme om du forstaar. Saa det har ikke noget at göre med at det skal gaa om i 16 m. Haaber det hjaelper dig :)

Anngelica Lind 23.01.2017 - 20:11:

Har kommit fram tills jag har avmaskatid sprundet. Men när jag ska börja med stjärnorna så stämmer inte mönstret. Madkantalet är ju inte delbart med 16 m som mönster rapporten är på. Vad ska jag göra?

DROPS Design 24.01.2017 kl. 15:58:

Hej Anngelica. Kan du sige hvilken str du laver, saa kan jeg tjekke det hurtigere.

Anngelica Lind 13.12.2016 - 08:28:

Hejsan Jag vill sticka denna tröja men jag får inte tag på drops karisma färgnummer 49 rost och 36 grön. Jag har letat i flera dagar nu. Vart kan jag hitta dessa färgnummer eller har dom utgått? Med vänliga hälsningar Anngelica.

DROPS Design 13.12.2016 kl. 11:59:

Hej Anngelica. De to farver er udgaaet. Du kan finde en alternativ farve paa Karisma garnkortet her

Barbara Merle-Smith 20.02.2016 - 21:46:

I don't understand the instructions for sewing the sleeves to the body of the sweater. 1) it says to do reverse stockinette stitch for 2 cm at the top of the sleeve. I do not see this in the picture of the finished sweater. 2) The "set in sleeves" part does not make sense to me. Sew the sleeve to the body on the right side then turn it inside out and sew it again?

DROPS Design 22.02.2016 kl. 09:54:

Dear Mrs Merle-Smith, these 2 cm reversed stockinette are for the edge sewn over the steek sts on armholes. See video below for steek sts - your DROPS store will help you for any further individual assistance. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 47-23