DROPS / 85 / 11

DROPS 85-11 by DROPS Design

Strikket bluse til herre, med snoninger i DROPS Karisma eller Merino Extra Fine

Tags: bluser, snoning,

Størrelse: (12/14 år) S/M - L - XL - XXL
Materialer: DROPS Karisma Superwash fra Garnstudio
(550) 700-750-850-950 gr f.nr 57, olivenmel

Eller brug:
Merino Extra Fine fra Garnstudio
(550) 700-750-850-950 gr f.nr 06, brun

DROPS Pinde nr 3 og 4.
DROPS Lille rundp nr 3 (til hals).

Kommentarer (44)

Garnet til denne opskrift koster fra 209.3kr. Læs mere.
Strikkefasthed: P.nr er vejledende!
21 m x 28 p på p 4 og glatstrik = 10 x 10 cm.

Rib: * 1 r, 2 vr *, gentag fra *-*.

Mønster: Se diag M.1 og M.2. Diag viser mønst set fra retsiden

Forstk: Tallene i ( ) gælder den mindste str. Slå (95) 104-110-125-131 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 3 med Karisma eller Merino Extra Fine og strik Rib med 1 kantm i hver side. Når ribben måler (5) 7-7-7-7 cm skiftes til p 4 og der strikkes 1 p vrang fra vrangen og 1 p vrang fra retsiden, derefter strikkes der 1 p vrang fra vrangen samtidig med at der tages (17) 16-16-15-15 m ud jævnt fordelt på p = (112) 120-126-140-146 m.

Strik næste p således fra retsiden:
1 kantm, (1) 2-5-12-15 m glatstrik, 1 vr, 1 r, M.1 over de næste (84) 90 m, M.2 (= 22 m), (1) 2-5-12-15 m glatstrik og 1 kantm. Fortsæt mønst således. Husk på strikkefastheden! Når arb måler 10 cm tages der 1 m ud i hver side på hver (4.) 5.-5.-7.-7. cm totalt (6) 6-6-5-5 gange = (124) 132-138-150-156 m – de nye m strikkes i glatstrik. Når arb måler (36) 44-45-46-47 cm lukkes der af til ærmegab i hver side på hver 2.p: 3 m (1) 1 gang, 2 m (3) 1-1-3-4 gange og 1 m (3) 3-3-3-4 gange = (100) 116-122-126-126 m. Fortsæt mønst som før. Når arb måler (50) 59-61-63-65 cm - afpas efter 5. eller 11.p i diag – tages der 4 m ind over hver af de 2 midterste snoninger således: * 1 r, 2 r sm *, gentag fra *-* totalt 4 gange (de øvrige m på p strikkes som før) = (92) 108-114-118-118 m. Strik 1 p tilbage, derefter sættes de midterste (18) 22-22-26-26 m på 1 tråd til hals. Videre lukkes der mod halsen på hver 2.p: 2 m 2 gange og 1 m 4 gange = (29) 35-38-38-38 m tilbage på hver skulder. Når arb måler (55) 65-67-69-71 cm tages der 4 m ind over snoningen på hver skulder på samme måde som ved halsen = (25) 31-34-34-34 m tilbage på hver skulder. Strik 1 p tilbage og luk af, arb måler ca (56) 66-68-70-72 cm.

Rygstk: Slå op og strik som forstk. Luk af til ærmegab som på forstk og strik videre til arb måler (53) 63-65-67-69 cm - afpas efter 5. eller 11.p i diag - nu tages der 4 m ind over hver af de 2 midterste snoninger på samme måde som på forstk. Strik 1 p tilbage, derefter lukkes de midterste (30) 34-34-38-38 m af til hals. Videre lukkes der på hver side af halsen på hver 2.p: 1 m 2 gange = (29) 35-38-38-38 m tilbage på hver skulder. Når arb måler (55) 65-67-69-71 cm tages der 4 m ind over snoningen på hver skulder på samme måde som på forstk. Strik 1 p tilbage og luk af, arb måler ca (56) 66-68-70-72 cm.

Ærme: Slå (47) 50-53-53-56 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 3 med Karisma eller Merino Extra Fine og strik Rib med 1 kantm i hver side. Når arb måler (7) 9 cm skiftes der til p 4. Strik 1 p ret fra retsiden og 1 p ret fra vrangen, derefter fortsættes der med glatstrik til færdig mål. Samtidig når arb måler (12) 12-12-16-16 cm tages der 1 m ud i hver side totalt (15) 17-18-21-22 gange på hver (2,5.) 2.-2.-1,5.-1,5. cm = (77) 84-89-95-100 m. Når ærmet måler (46) 48-50-50-52 cm lukkes der af til ærmekuppel i hver side på hver 2.p: 4 m (1) 1 gang, 3 m (1) 1 gang, 2 m (2) 3-3-4-4 gange og 1 m (5) 2-2-3-3 gange, videre lukkes der 2 m i hver side til arb måler (54) 55-57-58-61 cm, derefter lukkes der 3 m 1 gang i hver side. Luk de resterende m af, arb måler ca (55) 56-58-59-62 cm.

Montering: Sy skuldersømmene.

Hals med rullekant: Strik ca 93 til 117 m op (delbart med 3) rundt i halsen på lille rundp 3 med Karisma elle Merino Extra Fine. Strik Rib i (6) 7-7-8-8 cm og luk løst af i Rib.
Strik ca 87 til 106 nye m op på 1.p af ribben på lille rundp 3 med Karisma eller Merino Extra Fine og strik 6 omg glatstrik (= rullekant). Luk løst af - for at rullekanten ikke skal stramme i aflukningskanten laves der et omslag efter ca hver 8. m samtidig med at der lukkes af.
Buk ribben i halsen dobbelt mod vrangen og sy pænt fast med små sting – sørg for at sømmen ikke strammer.

Sy ærmerne i. Sy ærme- og sidesøm i et indenfor 1 kantm.

Diagram

= r fra retsiden, vr fra vrangen
= vr fra retsiden, r fra vrangen
= sæt 4 m på hj.p foran arb, 4 r, 4 r fra hj.p
= sæt 4 m på hj.p bag arb, 4 r, 4 f fra hj.p

Joros 25.11.2018 - 14:43:

Bonjour j'ai tricoté le dos jusqu'à la fin des emmanchures et me suis aperçue que j'ai oublié de faire les augmentations après 10cm...dois je défaire ou y a t'il moyen d'adapter. J'ai 116 mailles et fait la taille XL. Merci pour votre réponse.

DROPS Design 26.11.2018 kl. 09:40:

Bonjour Mme Joros, si vous ne défaites pas, le dos ne sera pas assez large car il manquera les augmentations. Je crains que la seule possibilité soit de détricoter jusqu'au début des diminutions. Cette technique peut vous aider à reprendre les mailles plus bas pour repartir plus sereinement. Votre magasin peut également avoir une astuce à vous proposer, n'hésitez pas à le contacter, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Joros 06.11.2018 - 10:57:

Merci pour votre rapide réponse. Si je comprends bien j'ai fait tout à l'envers les rangs endroits je suis partie de gauche à droite et à l'envers de droite à gauche et d'après ce que vous dites je dois faire le contraire ? Le 1er rang du diagramme ont commence par l'endroit c'est bien ça ?

DROPS Design 06.11.2018 kl. 12:40:

Bonjour Mme Joros, tout à fait, vous commencez à lire les diagrammes dans le coin en bas à droite et de droite à gauche sur l'endroit, puis de gauche à droite sur l'envers - le 1er rang de M.1 et M.2 se tricote sur l'endroit, donc de droite à gauche. Bon tricot!

Joros 06.11.2018 - 09:03:

Je trouve étrange le dessin n'est pas symétrique pour le XL. J'ai fait 1 m lis, 12 m jersey endroit, 1 m env, 1m end, 1m end 1m env 6m end 1m env 1m end 4m env 12m end 4m env (=3XM1)puis 1m env 1m end 4m env 12m end 4 m env (=1x M2) 15m jersey end et 1m lis point mousse. Rang suivant comme les mailles se présentent. Merci de me dire si c'est bien exact que le dessin n'est pas symétrique.

DROPS Design 06.11.2018 kl. 09:32:

Bonjour Mme Joros, les motifs vont être symétriques: on commence par 1 m lis, 12 m end, 1 m env, 1 m end puis 3 fois M.1 (= 30 m), puis 1 x M.2 (= 22 m = on termine par 1 m end, 1 m env), puis 12 m end et 1 m lis - sur l'endroit, lisez bien les rangs de droite à gauche, et sur l'envers, de gauche à droite. Bon tricot!

Wilma 08.04.2018 - 14:10:

Na een aantal vragen gelezen te hebben snap ik de verwarring. Ik begon zelf namelijk ook verkeerd. Het patroon moet van rechts naar links gelezen worden. Normaal lees je van links naar rechts.

Crystal 28.02.2018 - 16:02:

I am trying to determine the size to make for my husband. I can not see anywhere the positive ease in the finished garment. If you could please advise. Thank you

DROPS Design 28.02.2018 kl. 17:41:

Dear Crysstal, you will find all finished measurements for each size, taken flat from side to side (in cm) in the chart at the bottom of the page. Compare these measurements to a similar garment he has and like the shape to find out the matching size. Read more about sizing here. Happy knitting!

Kim 01.02.2017 - 06:19:

I am at the point of putting the center stitches on a holder but reading ahead, don't see where they are worked. The next instruction for the neck is to pick up stitches for the rolled neckline. Should those center stitches be bound off rather than put on a holder?

DROPS Design 01.02.2017 kl. 09:59:

Dear Kim, First work from RS row 5 or 11 in diagram dec in cables as explained, work then 1 row from WS and slip the middle sts on a st holder for neck. When working neck later you will pick up sts around the neck including the sts from st holder. Happy knitting!

Andrew 20.07.2016 - 06:40:

I'm knitting the armhole part but no quite sure what you mean by 3 st once, 2 st 4 times and 1 st 4 times. (size XL). Could you explain a bit more?

DROPS Design 20.07.2016 kl. 08:59:

Dear Andrew, cast off 3 sts at the beg of next row from RS, work remaining sts on row, turn and cast off 3 sts at the beg of next row from WS (= 3 sts cast off on each side), work remaining sts on row, then at the beg of next row from RS cast off 2 sts, work row to the end, turn and cast off 2 sts at beg of row from WS. Repeat these 2 rows a total of 4 times, then cast off first st at beg of row both from RS and from WS a total of 3 times in size XL, 4 times in size XXL = 12-15 sts cast off on each side (= a total of 24-30 sts are now cast off). Happy knitting!

Gillian 19.07.2016 - 04:59:

Hi, I'm knitting the xl size and the pattern said knitting the pattern until the piece is 47 cm long. So the piece means from the ribbing section or from the cable section only? Thank you :)

DROPS Design 19.07.2016 kl. 08:30:

Dear Gillian, you've to measure the piece from the beginning! Happy knitting!

Gillian 19.07.2016 - 04:58:

Hi, I'm knitting the xl size and the pattern said knitting the pattern until the piece is 47 cm long. So the piece means from the ribbing section or from the cable section only? Thank you :)

DROPS Design 19.07.2016 kl. 08:29:

Dear Gillian, you've to measure the piece from the beginning! Happy knitting!

Eugenie Tijdink 23.02.2016 - 09:21:

Ik heb een vraag over de boord bij de hals. Eerst moet je een stuk boord breien van 6-8 cm en afkanten. Daarna weer nieuwe steken opzetten van de 1e naald. Moet dat aan de goede kant of aan de binnenkant van de trui? Wat doe je dan met die eerste boord?

DROPS Design 23.02.2016 kl. 15:55:

Hoi Eugenie. Je breit eerst de boordsteek. Je neemt vervolgens de st op van de eerst nld boordsteek op de buitenkant en breit de 6 nld tricotsteek. De eerste boord is klaar en afgekant. De "gerolde" rand ligt op de buitenkant, je kan eventueel ook kijken op de foto, het is net te zien :-)

Kommentere opskrift DROPS 85-11