DROPS / 47 / 6

DROPS 47-6 by DROPS Design

DROPS genser i Karisma med stjerner og ruter med votter og strømper

DROPS design: Modell nr U-366
-------------------------------------------------------

Størrelse: Dame: Small - Medium - Large
Herre: (Small/medium - Medium/large)
Materialer: DROPS Karisma fra Garnstudio
400-450-450 (500-600) gr f.nr 01, natur
300-350-400 (450-500) gr f.nr 16, grå

DROPS Rundp og Ermp 2,5 og 3,5.
DROPS Hekter: 3 stk. (Kari - hekte nr 600)

Strikkefasthet: 21 m x 28 p på p 3,5 og mønster = 10 x 10 cm.
Husk pinnenr er kun veiledende!

Mønster: Se diagram (1 diagram = 1 rapport).
Mønsteret i diagrammet sees fra retten. Hele mønsteret glstrikkes.

Vrbord: * 2 r, 2 vr *, gjenta fra *-*.

Kant: Strikk 3 cm glstrikk, 1 omg vr (= brettekant), 3 cm glstrikk.

Bolen: Tallene i () = herrestr. Genseren strikkes rundt på rundp og klippes opp til ermehull og halssplitt etterpå. Legg opp 188-192-200 (200-208) m med natur på rundp 2,5 og strikk vrbord i 6 cm. Bytt til rundp 3,5 og strikk M.1 samtidig som det økes 52-60-64 (52-56) m jevnt fordelt på 1.omg = 240-252-264 (252-264) m. Fortsett med M.2 oppover - start ved startpil - strikk m over forstk = 120-126-132 (126-132) m, start ved startpil igjen og strikk m over bakstk = 120-126-132 (126-132) m. Husk på strikkefastheten. Samtidig når arb måler 36-36-43 (35-42) cm økes det 5 m i hver side (disse m er til å klippe opp i etterpå og strikkes ikke inn i mønsteret). Når arb måler 44-44-52 (43-51) cm felles de midterste 12 m foran til splitt. På neste omg legges det opp 5 nye m over de felte m - disse m er til å klippe opp i etterpå og strikkes ikke inn i mønsteret. Når arb måler ca 52-52-60 (52-60) cm (avpass etter en hel eller en halv stjerne av M.2), strikkes M.3. Samtidig når arb måler 58-58-66 (57-65) cm felles de midterste 14-16-16 (16-20) m + 5 oppklippsm foran til hals. Det strikkes nå ferdig frem og tilbake på p. Videre felles det mot halsen på hver 2.p: 3 m x 1, 2 m x 1, 1 m x 2. Samtidig når arb måler 61-61-69 (61-69) cm felles de midterste 36-38-38 (38-42) m bak til hals. Deretter felles det 2 m i hver side på neste p mot halsen bak. Etter M.3 strikkes 1 p grå. Fell av. Arb måler ca 63-63-71 (63-71) cm.

Erme: Legg opp 48-48-52 (52-56) m på ermp 2,5 med natur og strikk vrbord i 5 cm samtidig som det økes 6-8-4 (4-2) m jevnt fordelt på siste omg = 54-56-56 (56-58) m. Bytt til ermp 3,5 og strikk M.1. Etter M.1 strikkes M.4 oppover til ferdig mål. Samtidig etter vrborden økes det midt under ermet: 2 m x 30-29-31 (31-32) på Dame S+M og Herre S/M + M/L: Vekselvis hver 3.og 4.omg, Dame L: Hver 3.omg = 114-114-118 (118-122) m. Når arb måler 46-46-45 (51-51) cm settes 4 m midt under ermet på en tråd og det strikkes videre frem og tilbake på p. Deretter settes m på tråden i hver side til ermtopp på hver 2.p: 12-12-12 (12-13) m x 3. Sett alle m fra tråden tilbake på p og strikk 2 cm glstrikk med vrangen ut til belegg over klippekanten. Fell av.

Montering: Sy en merketråd ned midt i de økte m i hver side og midt foran i splitten. Sy to maskinsømmer rundt merketrådene, 1.søm = 1/2 m fra tråden, 2.søm = 1/2 m fra 1.søm. Klipp opp til ermehull og splitt. Sy skuldersømmene. Plukk opp ca 20-30 m langs venstre side av splitten på forstk på p 2,5 med grå og strikk Kant. Gjenta langs høyre side av splitten. Brett kantene dobbelt mot vrangen og sy. Sy fast splitten nederst med maskesting fra retten. Plukk opp ca 106-116 m rundt halsen på ermp 2,5 med grå og strikk 2,5 cm glstrikk. Bytt til natur og strikk 1 p glstrikk, 1 p vr = brettekant. Bytt tilbake til grå og strikk 2,5 cm glstrikk, fell av. Brett kanten dobbel mot vrangen og sy. Sy ermene til bolen fra retten slik: Sy vekselvis et sting i siste rettstrikkede omg på ermet før belegget og et sting på bolen etter maskinsømmen. Vreng genseren og sy belegget fra ermet over klippekanten på bolen for hånd. Sy i hektene.

Votter:
Se større bilde under modell nr 47-7

Størrelse: Dame (Herre)
Materialer: DROPS Karisma fra Garnstudio
100 (100) gr f.nr 16, grå
50 (50) gr f.nr 01, natur

DROPS Strømpep nr 3

Strikkefasthet: 22 m x 30 p på p 3 og glstrikk = 10 x 10 cm.
Husk pinnenr er kun veiledende!

Vrbord: * 2 r, 2 vr *. Gjenta fra *-*.

Votter: Tallene i () = herrestr. Legg opp 48 (56) på ermp 3 med grå og strikk glstrikk i 3 cm, neste p slik: * 2 r sm, 1 kast *, 3 cm glstrikk. Denne kanten brettes dobbel mot vrangen og sys fast etterpå. Videre strikkes M.6 samtidig som det felles 4 (4) m jevnt fordelt på 1.omg = 44 (52) m - sørg for å få en stjerne midt oppå hånden. Etter M.6 strikkes neste p slik: M.8, 17 (21) m av M.10, M.8, 17 (21) m av M.9. (M.10 = oppå hånden). Sett en merketråd i overgangen mellom M.9 og M.10 for tommel - herfra måles arb oppover. Når arb måler 1 cm økes det på hver side av 1 m ved merketråden på hver 3.omg: 1 m x 6 = 56 (64) m - de økte m strikkes inn i M.9 etterhvert. Når arb måler 6,5 (7) cm settes de midterste 13 (13) m over tommelen på en tråd. Videre på neste omg legges det opp 1 m over m på tråden = 44 (52) m. Fortsett å strikke mønster til arb måler 17 (18) cm. Nå felles på hver side av M.8 på hver p: 1 m x 10 (11) ganger (= 4 m mindre pr omg). Trekk tråden igjennom de siste m og sy fast.

Tommel: Plukk opp i alt 17 (21) m rundt tommelen og strikk M.9 i 6,5 cm. Deretter strikkes m sammen to og to på neste omg og trekk så tråden dobbelt igjennom de resterende m.

Strømper:

Størrelse: (38-41) (41-44)
Lengde: 58 (65) cm.
Fotlengde: 23 (26) cm.
Materialer: DROPS Karisma fra Garstudio
200 (250) gr f.nr 16, grå
100 (100) gr f.nr 01, natur

DROPS Strømpep nr 3

Strikkefasthet: 22 m x 30 p på p 3 og glstrikk = 10 x 10 cm.
Husk pinnenr er kun veiledende!

Vrbord: * 2 r, 2 vr *, gjenta fra *_*

Helfelling:
1.p (=retten): Strikk til det gjenstår 8 (9) m på p, løft neste m løst av, 1 r og løft den løse over 1 r. Snu arb.
2.p (=vrangen): Strikk til det gjenstår 8 (9) m på p, løft neste m løst av, 1 vr og løft den løse over 1 vr. Snu arb.
3.p (=retten): Strikk til det gjenstår 7 (8) m på p, løft neste m løst av, 1 r og løft den løse over 1 r. Snu arb.
4.p (=vrangen): Strikk til det gjenstår 7 (8) m på p, løft neste m løst av, 1 vr og løft den løse over 1 vr. Snu arb.
5.p (=retten): Strikk til det gjenstår 6 (7) m på p, løft neste m løst av, 1 r og løft den løse over 1 r. Snu arb.
6.p (=vrangen): Strikk til det gjenstår 6 (7) m på p, løft neste m løst av, 1 vr og loft den løse over 1 vr. Snu arb.
7.p (=retten): Strikk til det gjenstår 5 (6) m på p, løft neste m løst av, 1 r og løft den løse over 1 r. Snu arb.
8.p (=vrangen): Strikk til det gjenstår 5 (6) m på p, løft neste m løst av, 1 vr og løft den løse over 1 vr. Snu arb.

Fortsett å strikke til det gjenstår 1 m mindre før m tas løs av p. Fortsett til det gjenstår 12 (14) m.

Strømpe: Legg opp 68 (76) m på ermp 2,5 med grå og strikk 13 (16) cm vrbord. Bytt til ermp 3 og strikk 2 omg glstrikk samtidig som det økes 2 (4) m jevnt fordelt på 1.omg = 70 (80) m. Strikk M.S. Deretter strikkes neste p slik: M.7 over 65 (75) m (plasser en rapport midt foran) og M.8 over de siste 5 m (M.8 = midt bak). Fortsett mønsteret. Når arb måler 29 (32) cm begynner fellingene for leggen: Strikk de 2 første m av M.7 rett sammen, og de siste 2 m av M.7 vridd rett sammen på hver 4.omg i alt 11 (14) ganger = 48 (52) m. Når arb måler 50 (56) cm settes de midterste 24 (26) m foran (= oppå foten) på en tråd. Deretter strikkes det hel over de 24 (26) midterste m bak slik: Strikk 1 p grå, deretter ferdig med M.11. Etter 5 (6) cm felles det til hel (se helfelling - fork! over). Videre plukkes det opp 12 (13) m på hver side av helen og nå settes alle m jevnt fordelt på 4 p = 60 (66) m. Fortsett M.7 over de 24 (26) øverste m med 1 m grå på hver side, de resterende m strikkes med M.11. Fell videre slik: Strikk de 2 første m av M.11 r sm og de 2 siste m av M.11 r sm på hver 2.omg i alt 6 ganger = 48 (54) m. Strikk til foten måler ca 19 (21,5) cm. Strikk 1 omg grå over alle m og deretter strikkes det ferdig med M.11 (behold fremdeles 1 m grå i hver side av foten). Fell for tåen på hver side av den grå m slik: Strikk de 2 m før rett sammen og de 2 m etter vridd rett sammen, gjenta 3 ganger på hver 2.omg = 36 (42) m. Deretter 7 (9) ganger på hver omg = 8 (6) m. Trekk m sammen og fest godt.