DROPS / 47 / 6

DROPS 47-6 by DROPS Design

DROPS genser i Karisma med stjerner og ruter med votter og strømper

DROPS design: Modell nr U-366
-------------------------------------------------------

Størrelse: Dame: Small - Medium - Large
Herre: (Small/medium - Medium/large)
Materialer: DROPS Karisma fra Garnstudio
400-450-450 (500-600) gr f.nr 01, natur
300-350-400 (450-500) gr f.nr 16, grå

DROPS Rundp og Ermp 2,5 og 3,5.
DROPS Hekter: 3 stk. (Kari - hekte nr 600)

Vil du bruke et annet garn? Her kan du konvertere!
Kommentarer (27)
DROPS Karisma DROPS Karisma
100% Ull
fra 21.00 kr /50g
DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 21.00 kr /50g
Strikkenett.no
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 21.00 kr /50g
Strikkenett.no
Pinner & Heklenåler
Strikkefasthet: 21 m x 28 p på p 3,5 og mønster = 10 x 10 cm.
Husk pinnenr er kun veiledende!

Mønster: Se diagram (1 diagram = 1 rapport).
Mønsteret i diagrammet sees fra retten. Hele mønsteret glstrikkes.

Vrbord: * 2 r, 2 vr *, gjenta fra *-*.

Kant: Strikk 3 cm glstrikk, 1 omg vr (= brettekant), 3 cm glstrikk.

Bolen: Tallene i () = herrestr. Genseren strikkes rundt på rundp og klippes opp til ermehull og halssplitt etterpå. Legg opp 188-192-200 (200-208) m med natur på rundp 2,5 og strikk vrbord i 6 cm. Bytt til rundp 3,5 og strikk M.1 samtidig som det økes 52-60-64 (52-56) m jevnt fordelt på 1.omg = 240-252-264 (252-264) m. Fortsett med M.2 oppover - start ved startpil - strikk m over forstk = 120-126-132 (126-132) m, start ved startpil igjen og strikk m over bakstk = 120-126-132 (126-132) m. Husk på strikkefastheten. Samtidig når arb måler 36-36-43 (35-42) cm økes det 5 m i hver side (disse m er til å klippe opp i etterpå og strikkes ikke inn i mønsteret). Når arb måler 44-44-52 (43-51) cm felles de midterste 12 m foran til splitt. På neste omg legges det opp 5 nye m over de felte m - disse m er til å klippe opp i etterpå og strikkes ikke inn i mønsteret. Når arb måler ca 52-52-60 (52-60) cm (avpass etter en hel eller en halv stjerne av M.2), strikkes M.3. Samtidig når arb måler 58-58-66 (57-65) cm felles de midterste 14-16-16 (16-20) m + 5 oppklippsm foran til hals. Det strikkes nå ferdig frem og tilbake på p. Videre felles det mot halsen på hver 2.p: 3 m x 1, 2 m x 1, 1 m x 2. Samtidig når arb måler 61-61-69 (61-69) cm felles de midterste 36-38-38 (38-42) m bak til hals. Deretter felles det 2 m i hver side på neste p mot halsen bak. Etter M.3 strikkes 1 p grå. Fell av. Arb måler ca 63-63-71 (63-71) cm.

Erme: Legg opp 48-48-52 (52-56) m på ermp 2,5 med natur og strikk vrbord i 5 cm samtidig som det økes 6-8-4 (4-2) m jevnt fordelt på siste omg = 54-56-56 (56-58) m. Bytt til ermp 3,5 og strikk M.1. Etter M.1 strikkes M.4 oppover til ferdig mål. Samtidig etter vrborden økes det midt under ermet: 2 m x 30-29-31 (31-32) på Dame S+M og Herre S/M + M/L: Vekselvis hver 3.og 4.omg, Dame L: Hver 3.omg = 114-114-118 (118-122) m. Når arb måler 46-46-45 (51-51) cm settes 4 m midt under ermet på en tråd og det strikkes videre frem og tilbake på p. Deretter settes m på tråden i hver side til ermtopp på hver 2.p: 12-12-12 (12-13) m x 3. Sett alle m fra tråden tilbake på p og strikk 2 cm glstrikk med vrangen ut til belegg over klippekanten. Fell av.

Montering: Sy en merketråd ned midt i de økte m i hver side og midt foran i splitten. Sy to maskinsømmer rundt merketrådene, 1.søm = 1/2 m fra tråden, 2.søm = 1/2 m fra 1.søm. Klipp opp til ermehull og splitt. Sy skuldersømmene. Plukk opp ca 20-30 m langs venstre side av splitten på forstk på p 2,5 med grå og strikk Kant. Gjenta langs høyre side av splitten. Brett kantene dobbelt mot vrangen og sy. Sy fast splitten nederst med maskesting fra retten. Plukk opp ca 106-116 m rundt halsen på ermp 2,5 med grå og strikk 2,5 cm glstrikk. Bytt til natur og strikk 1 p glstrikk, 1 p vr = brettekant. Bytt tilbake til grå og strikk 2,5 cm glstrikk, fell av. Brett kanten dobbel mot vrangen og sy. Sy ermene til bolen fra retten slik: Sy vekselvis et sting i siste rettstrikkede omg på ermet før belegget og et sting på bolen etter maskinsømmen. Vreng genseren og sy belegget fra ermet over klippekanten på bolen for hånd. Sy i hektene.

Votter:
Se større bilde under modell nr 47-7

Størrelse: Dame (Herre)
Materialer: DROPS Karisma fra Garnstudio
100 (100) gr f.nr 16, grå
50 (50) gr f.nr 01, natur

DROPS Strømpep nr 3

Strikkefasthet: 22 m x 30 p på p 3 og glstrikk = 10 x 10 cm.
Husk pinnenr er kun veiledende!

Vrbord: * 2 r, 2 vr *. Gjenta fra *-*.

Votter: Tallene i () = herrestr. Legg opp 48 (56) på ermp 3 med grå og strikk glstrikk i 3 cm, neste p slik: * 2 r sm, 1 kast *, 3 cm glstrikk. Denne kanten brettes dobbel mot vrangen og sys fast etterpå. Videre strikkes M.6 samtidig som det felles 4 (4) m jevnt fordelt på 1.omg = 44 (52) m - sørg for å få en stjerne midt oppå hånden. Etter M.6 strikkes neste p slik: M.8, 17 (21) m av M.10, M.8, 17 (21) m av M.9. (M.10 = oppå hånden). Sett en merketråd i overgangen mellom M.9 og M.10 for tommel - herfra måles arb oppover. Når arb måler 1 cm økes det på hver side av 1 m ved merketråden på hver 3.omg: 1 m x 6 = 56 (64) m - de økte m strikkes inn i M.9 etterhvert. Når arb måler 6,5 (7) cm settes de midterste 13 (13) m over tommelen på en tråd. Videre på neste omg legges det opp 1 m over m på tråden = 44 (52) m. Fortsett å strikke mønster til arb måler 17 (18) cm. Nå felles på hver side av M.8 på hver p: 1 m x 10 (11) ganger (= 4 m mindre pr omg). Trekk tråden igjennom de siste m og sy fast.

Tommel: Plukk opp i alt 17 (21) m rundt tommelen og strikk M.9 i 6,5 cm. Deretter strikkes m sammen to og to på neste omg og trekk så tråden dobbelt igjennom de resterende m.

Strømper:

Størrelse: (38-41) (41-44)
Lengde: 58 (65) cm.
Fotlengde: 23 (26) cm.
Materialer: DROPS Karisma fra Garstudio
200 (250) gr f.nr 16, grå
100 (100) gr f.nr 01, natur

DROPS Strømpep nr 3

Strikkefasthet: 22 m x 30 p på p 3 og glstrikk = 10 x 10 cm.
Husk pinnenr er kun veiledende!

Vrbord: * 2 r, 2 vr *, gjenta fra *_*

Helfelling:
1.p (=retten): Strikk til det gjenstår 8 (9) m på p, løft neste m løst av, 1 r og løft den løse over 1 r. Snu arb.
2.p (=vrangen): Strikk til det gjenstår 8 (9) m på p, løft neste m løst av, 1 vr og løft den løse over 1 vr. Snu arb.
3.p (=retten): Strikk til det gjenstår 7 (8) m på p, løft neste m løst av, 1 r og løft den løse over 1 r. Snu arb.
4.p (=vrangen): Strikk til det gjenstår 7 (8) m på p, løft neste m løst av, 1 vr og løft den løse over 1 vr. Snu arb.
5.p (=retten): Strikk til det gjenstår 6 (7) m på p, løft neste m løst av, 1 r og løft den løse over 1 r. Snu arb.
6.p (=vrangen): Strikk til det gjenstår 6 (7) m på p, løft neste m løst av, 1 vr og loft den løse over 1 vr. Snu arb.
7.p (=retten): Strikk til det gjenstår 5 (6) m på p, løft neste m løst av, 1 r og løft den løse over 1 r. Snu arb.
8.p (=vrangen): Strikk til det gjenstår 5 (6) m på p, løft neste m løst av, 1 vr og løft den løse over 1 vr. Snu arb.

Fortsett å strikke til det gjenstår 1 m mindre før m tas løs av p. Fortsett til det gjenstår 12 (14) m.

Strømpe: Legg opp 68 (76) m på ermp 2,5 med grå og strikk 13 (16) cm vrbord. Bytt til ermp 3 og strikk 2 omg glstrikk samtidig som det økes 2 (4) m jevnt fordelt på 1.omg = 70 (80) m. Strikk M.S. Deretter strikkes neste p slik: M.7 over 65 (75) m (plasser en rapport midt foran) og M.8 over de siste 5 m (M.8 = midt bak). Fortsett mønsteret. Når arb måler 29 (32) cm begynner fellingene for leggen: Strikk de 2 første m av M.7 rett sammen, og de siste 2 m av M.7 vridd rett sammen på hver 4.omg i alt 11 (14) ganger = 48 (52) m. Når arb måler 50 (56) cm settes de midterste 24 (26) m foran (= oppå foten) på en tråd. Deretter strikkes det hel over de 24 (26) midterste m bak slik: Strikk 1 p grå, deretter ferdig med M.11. Etter 5 (6) cm felles det til hel (se helfelling - fork! over). Videre plukkes det opp 12 (13) m på hver side av helen og nå settes alle m jevnt fordelt på 4 p = 60 (66) m. Fortsett M.7 over de 24 (26) øverste m med 1 m grå på hver side, de resterende m strikkes med M.11. Fell videre slik: Strikk de 2 første m av M.11 r sm og de 2 siste m av M.11 r sm på hver 2.omg i alt 6 ganger = 48 (54) m. Strikk til foten måler ca 19 (21,5) cm. Strikk 1 omg grå over alle m og deretter strikkes det ferdig med M.11 (behold fremdeles 1 m grå i hver side av foten). Fell for tåen på hver side av den grå m slik: Strikk de 2 m før rett sammen og de 2 m etter vridd rett sammen, gjenta 3 ganger på hver 2.omg = 36 (42) m. Deretter 7 (9) ganger på hver omg = 8 (6) m. Trekk m sammen og fest godt.

Sissel Fjeldvær 07.12.2015 - 16:54:

Hei, dette er en flott genser, men det er en feil på mønsteret som jeg syns er ganske betydelig. På mønster 1, er stjerna forskjøvet med e'n maske. Dessverre oppdaget jeg det ikke før jeg begynte på ermene, så mønsteret på bolen må forbli skjevt. Veldig irriterende når man legger så mye arbeid i et strikketøy. Hilsen Sissel

Liza 25.11.2015 - 02:51:

Hva betyr "Strikk M.S.", "M.7", "M.8", etc.?

DROPS Design 25.11.2015 kl. 08:21:

Hej. Det är namn på diagrammen du hittar längst ner på mönstret. Lycka till!

Angelica Lothaire 09.10.2015 - 17:50:

Wunderschönes Modell, aber wo ist das Diagramm?

DROPS Design 10.10.2015 kl. 09:09:

Sie finden die Diagramme ganz unten am Ende der gesamten Anleitungen (nach den Socken).

Ria Bosma 16.10.2014 - 17:26:

Waar kan ik de sluitingen die bij deze trui afgebeeld staan bestellen?

DROPS Design 16.10.2014 kl. 17:30:

Deze sluitingen zijn niet meer in ons assortiment, maar u kunt zoeken bij online winkels. Als u in Google zoekt op "Noorse sluitingen" vindt u een aantal adressen.

Anne 17.08.2014 - 21:49:

Jeg kunne godt bruge en lidt mere udførlig forklaring på montering af ærmet. Jeg synes opskriften springer fra at strikke 2 cm glatstrik med vrangen ud til under monteringsafsnittet at tale om ombuk på ærmet.

DROPS Design 18.08.2014 kl. 15:18:

Nederst i opskriften, under montering beskriver vi hvordan ærmerne og ombukket skal syes til ryg- og forstk.

Anne 13.08.2014 - 21:48:

Jeg kunne godt bruge en lidt mere udførlig forklaring på montering af ærmet. Jeg synes opskriften springer fra at strikke 2 cm glatstrik med vrangen ud til under monteringsafsnittet at tale om ombuk på ærmet.

Anne 23.07.2014 - 11:08:

Hov, jeg havde selvfølgelig bare lavet en fejl, undskyld!

Anne 23.07.2014 - 10:12:

Med 208 masker bliver de to første og 2 sidste ret, altså 4 masker ret i træk. Er det korrekt?

Kroezen Jcj 04.02.2013 - 15:48:

Hallo ik ben met de trui bij de hals en nu weet ik niet hoe het verder moet.ik moet nu afkanten voor de hals en dan voor de achterpand

DROPS Design 06.02.2013 kl. 18:11:

Eerst kant je af voor de hals in het voorpand. Je breit vanaf hier ook heen en weer. Dan bij een hoogte van 61-61-69 (61-69) cm worden de middelste st voor het achterpand afgekant. Ik heb voorpand toegevoegd eerst (stond er niet), maar bij de 61.. cm staat er wel achterpand.

Drops Design 09.09.2011 - 11:17:

Hej. Du kan bruge en 80 cm rundpind til sweatern. God fornøjelse!

Kommentér oppskrift DROPS 47-6