DROPS Baby / 14 / 30

Toy Story by DROPS Design

Morsomme DROPS leker heklet av restegarn

Stikkord: dyr, leker,

DUKKEMANN ”PETER” OG DUKKE ”PERNILLE”
Høyde: ca 25 cm uten hår.
Materialer: Med dette garnforbruk kan begge dukkene hekles.
DROPS Muskat fra Garnstudio
50 gr f.nr 08 natur
50 gr f.nr 09 brun
50 gr f.nr 60 blå
50 gr f.nr 10 hudfarge
50 gr f.nr 06 rosa (kun til Pernille)
DROPS Glitter fra Garnstudio
1 spole f.nr 04 rosa (kun til Pernille)

DROPS Heklenål nr 3 - eller den nålen du må ha for å få 21 fm på 10 cm i bredden.

60% Cupro, 40% Metall
fra 18.00 kr /10g
DROPS Glitter colours DROPS Glitter colours 29.00 kr /10g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Glitter gold & silver DROPS Glitter gold & silver 18.00 kr /10g

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 124kr. Les mer.
Sammenhekling av staver: Hekle 2 st til 1 st: Hekle 1 st men vent med siste gjennomtrekning (= 2 tråder på nålen), hekle deretter neste st men ved siste gjennomtrekning trekkes tråden gjennom alle m på nålen.

Blondekant: Blondekanten hekles ikke gjennom hele m men bare gjennom det forrerste ledd av fm. Hekle slik: * 2 lm, 1 fm *, gjenta fra *-*. Omg etter blondekanten hekles i samme omg som blondekanten men i det bakerste ledd av fm.

Farger på Peter: Ben: 5 omg brun, 2 omg natur, 1 natur blondekant, 15 omg hudfarge. Arm: 7 omg hudfarge, 1 omg natur, 1 natur blondekant, * 2 omg natur, 1 omg blå *, gjenta fra *-* til ferdig mål. Bukseben + bukse: Blå. Genser: * 1 omg blå, 2 omg natur *, gjenta fra *-*.

Farger på Pernille: Ben: 5 omg brun, 1 omg natur, 1 natur blondekant, 11 omg hudfarge, 1 natur blondekant, deretter natur til ferdig mål. Arm: Hudfarge. Bukseben: Natur. Kjole: 1 tråd rosa og 1 tråd glitter.

DUKKEMANN PETER:
Se forklaring på farger over.
Det hekles 2 ben, 2 armer og 2 bukseben.

Ben: Hekle 4 lm og sett dem i en ring med 1 kjm.
1.omg: Hekle 6 fm om ringen. Avslutt med 1 kjm i første fm.
2.omg: 1 lm, * 1 fm, 2 fm i neste m *. Gjenta fra *-* (= 9 fm rundt). Avslutt med 1 kjm i første lm.
3-21.omg: 1 lm, 9 fm, avslutt med 1 kjm i første lm - husk Blondekant - se forkl over.
22.omg: 1 lm, 4 fm, 2 fm i neste fm, 3 fm, 2 fm i neste m (= 11 fm rundt). Avslutt med 1 kjm i første lm.
23.omg: 1 lm, hekle 2 fm i hver fm = 22 fm. Avslutt med 1 kjm i første lm. Klipp tråden og fest. Fyll i vatt.

Arm: Legg opp og hekle 1.-21. omg som ben, videre på neste omg felles 1 fm ved å hoppe over 1 m (= 8 fm på omg). Klipp tråden og fest. Fyll i vatt.

Bukseben: Hekle 22 lm og sett dem i en ring med 1 kjm.
1.omg: Hekle 1 fm i hver m. Avslutt med 1 kjm i første fm.
2.- 4.omg: 3 lm, 1 st i hver m. Avslutt med 1 kjm på beg av omg. Klipp tråden på det ene benet og fest den. På det andre benet skal tråden henge og brukes videre til sammenhekling av bena.

Bukse: Legg bena inn i hvert sitt bukseben. Hekle 3 lm med tråden fra det ene buksebenet.
1.omg: Videre hekles bena fast til buksen ved at det hekles både gjennom buksen og benet. Hekle en omg st rundt det ene benet og videre rundt det andre benet.
2.omg: 3 lm, 1 omg st samtidig som hver 4. st felles ved at 3. og 4. st hekles sammen - se forkl over = 33 st på omg. Avslutt med 1 kjm på beg av omg.
3.omg: 3 lm, 1 omg st samtidig som hver 3. st felles ved at 2. og 3. st hekles sammen = 22 st. Avslutt med 1 kjm på beg av omg.

Genser: Omg starter midt bak.
1.-10.omg: 1 lm, 1 fm i hver m, avslutt med 1 kjm i første lm.
11.omg: 1 lm, hekle 1 fm, hopp over 1 fm, 1 fm i hver av de neste 6 fm, hopp over 1 fm, 1 fm i neste m, hopp over 1 fm, 1 fm i neste m, hopp over 1 fm, 1 fm i hver av de 6 neste fm, hopp over 1 fm, 1 fm i neste m, hopp over 1 fm og fest med 1 kjm på beg av omg = 16 fm.
12.omg: Nå hekles armene fast på kroppen slik: 1 lm, 2 fm, legg armen dobbelt opp på genseren, hekle 4 fm gjennom både armen og genseren, deretter hekles 4 fm (= foran), videre hekles den andre armen inn på samme måte som den første, hekle 2 fm, avslutt med 1 kjm i 1.lm.
13.omg: Hekle 1 blondekant i natur.

Hode: Bytt til hudfarge.
1. og 2.omg: 1 lm, 16 fm rundt, avslutt med
1 kjm i første lm.
3.omg: 1 lm, * 1 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm, avslutt med 1 kjm i første lm.
4.- 7.omg: 1 lm, 1 fm i hver m omg rundt, avslutt med 1 kjm i første lm.
8.omg: 1 lm, 5 fm, i neste m hekles 1 øre slik: 3 st som hekles sammen i siste ledd (dvs vent med siste gjennomtrekkning i hver st til alle 3 st er heklet, lag så et kast på nåla og trekk det gjennom alle m). 11 fm, hekle 1 øre i neste m, hekle fm ut omg, avslutt med 1 kjm i første lm.
9.-13.omg: Hekle som 4.-7. omg.

Montering: Fyll vatt i kropp og hode, sy sammen mellom bena. Brodér øyne og munn. Legg hode flatt med ansiktet frem og hekle det sammen på toppen med hudfarge og fm gjennom begge lag.

Kort hår: 1 fm, * 5 lm, hekle tilbake over lm slik: Hopp over 1.lm, hekle 3 fm i hver av de neste 4 lm, hekle 1-2 fm bortover på hodet (alt etter hvor mye hår dukken skal ha) *, gjenta *-* raden ut, klipp tråden og fest.

DUKKE PERNILLE:
Se forklaring på farger over.
Pernilles ben, armer, genser og hode hekles som Peters.

Bukseben: Etter 23.omg hekles det 1 omg st med natur rundt det ene benet og videre rundt det andre benet.

Skjørt: Hekle 44 lm og sett dem til en ring med 1 kjm.
1.omg: Hekle 1 fm i hver m, avslutt med 1 kjm i første fm.
2.omg: 3 lm, 1 st i hver fm, avslutt omg med 1 kjm.
3.omg: Legg begge bena inn i skjørtet. Hekle 3 lm, deretter 1 omg st - nålen stikkes gjennom både benet og skjørtet - samtidig felles hver 4.st ved at hver 3. og 4.st hekles sammen - se forkl over = 33 st. Avslutt omg med 1 kjm.
4.omg: 3 lm, hekle 1 omg st - samtidig felles hver 3.st ved at hver 2. og 3.st hekles sammen = 22 st. Avslutt omg med 1 kjm.
Fortsett videre som forklart under genser.

Langt hår: Hekle som Peters korte hår men hvert hårstrå = 13 lm istedenfor 5 lm.

BAMSE:

Størrelse: Ca 13 cm lang
Materialer: DROPS Muskat fra Garnstudio
Bamsen veier under 50 gr. Bruk restegarn og velg selv de fargene / fargekombinasjonene du måtte ønske (se bilde for forslag).

DROPS Heklenål nr 4
Tilbehør: Vatt til fyll.

Hekleinfo: Første fm på beg av hver omg erstattes med 1 lm og hver omg avsluttes med 1 kjm i første fm på beg av omg.
Sammenhekling av fm: 2 fm hekles sammen til 1 fm slik: Stikk nåla inn i første m, hent tråden stikk nåla inn i neste m, hent tråden, lag et kast og trekk tråden gjennom alle 3 m på nåla.

Hode og kropp: Les Hekleinfo! Hekle 4 lm og sett dem til 1 ring med 1 kjm.
1.omg: Hekle 6 fm om ringen.
2.omg: 2 fm i hver fm = 12 fm.
3.omg: 1 fm i hver fm = 12 fm.
4.omg: * 1 fm i første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 18 fm.
5. til 8.omg: Hekle 1 fm i hver fm = 18 fm.
9.omg: * 1 fm i første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen (se forkl over) *, gjenta fra *-* omg rundt = 12 fm.
10.omg: 1 fm i hver fm = 12 fm.
11.omg: Hekle 2 og 2 fm sammen omg rundt = 6 fm.
12.omg: 1 fm i hver fm = 6 fm.
13.omg: Nå starter økningen til kropp:
Hekle 2 fm i hver fm = 12 fm.
14.omg: * 1 fm i første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 18 fm.
15.omg: 1 fm i hver fm = 18 fm.
16.omg: * 1 fm i hver av de 2 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm.
17.omg: 1 fm i hver fm = 24 fm.
18.omg: * 1 fm i hver av de 3 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 30 fm. 19. til 24.omg: Hekle 1 fm i hver fm = 30 fm.
25.omg: * 1 fm i hver av de 3 første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm.
26.omg: 1 fm i hver fm = 24 fm.
27.omg: * 1 fm i første fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 16 fm.
28.omg: Hekle 1 fm i hver fm = 16 fm.
29.omg: Hekle 2 og 2 fm sammen = 8 fm.
Fyll med vatt.
30.omg: Hekle 2 og 2 fm sammen = 4 fm.
Tråkle tråden opp og ned gjennom de 4 fm, snurp sammen og fest tråden.

Ben: Hekle 3 lm og sett dem til en ring med 1 kjm. Hekle 8 fm om ringen. Videre hekles det 2 fm i hver fm = 16 fm. Nå hekles neste omg slik: 1 fm i første m, * hekle de 2 neste fm sm, 1 fm i neste m * gjenta fra *-* omg rundt = 11 fm. Hekle 4 omg med 1 fm i hver m. Tråkle tråden opp og ned gjennom de 11 fm og snurp sammen. Ikke klipp tråden men trekk den opp gjennom hele benet, den skal senere brukes til å sy benet til kroppen med. Fyll vatt i bena. Hekle 1 ben til og sy de fast nederst på kroppen.
Arm: Hekle 3 lm og sett dem til en ring med 1 kjm. Hekle 6 fm om ringen. Videre hekles det 2 fm i hver fm = 12 fm. Nå hekles neste omg slik: 1 fm i første m * hekle de 2 neste fm sm, 1 fm i neste m * gjenta fra *-* omg rundt = 8 fm. Hekle 13 omg med 1 fm i hver m. Tråkle tråden opp og ned gjennom de 8 fm og snurp sammen. Ikke klipp tråden men trekk den opp gjennom hele armen, den skal senere brukes til å sy armen til kroppen med. Fyll vatt i armen, trekk litt i tråden slik at armen bøyes lett. Hekle 1 arm til og sy armene fast øverst på kroppen ca 1 til 2 omg under halsen.

Ører: Hekle 1 øre på hver side av hodet slik: 1 fm i en m, 5 lm, 1 halv-st i 3.lm fra nålen, 1 st i neste lm, hopp over ca 2 omg og fest med 1 fm. Fest tråden og gjenta i den andre siden av hodet.

Øyne, nese og munn: Brodér med lys brun og gi bamsen ditt personlige preg.

Hjerte: Hekle 2 lm.
1.rad: Hekle 1 fm i den 1.lm som ble heklet, snu arb.
2.rad: 1 lm, 3 fm i fm fra forrige rad, snu arb.
3.rad: 1 lm, 2 fm i første fm, 1 fm i neste fm, 2 fm i neste fm, snu arb = 5 fm.
4.rad: 1 lm, 1 fm i hver av de 2 første fm, 2 fm i neste fm, 1 fm i hver av de 2 neste fm, snu arb = 6 fm.
5.rad: 1 lm, 1 fm i hver av de 3 første fm, snu arb.
6.rad: 1 lm, deretter hekles de 3 fm sammen til 1 fm, klipp tråden.
Nå hekles de 1 fm i hver av de 3 resterende m på hjertet, snu arb. Hekle 1 lm og hekle deretter de 3 fm sammen til 1 fm, klipp og fest trådene. Sy hjertet fast på magen til bamsen.

<

BUKSEMANN OG FINGERTUPP:

Størrelse: Ca 23 cm lang
Materialer: DROPS Paris fra Garnstudio
Figurene veier under 50 gr.
Bruk restegarn og velg selv de fargene / farge-kombinasjonene du måtte ønske (se bilde for forslag).

DROPS Heklenål nr 4.
Tilbehør: Vatt til fyll.
Hekleinfo: 1.st på hver rad erstattes av 3 lm

BUKSEMANN:

Ben: Hekle 5 lm på nål 4. Hekle 6 rader med 1 st i hver st - les hekleinfo! Legg arb til side og gjenta det samme en gang til.

Kropp: Legg de to bena sammen og hekle 2 rader med st over de 10 st.
3.rad: Hekle 1 st i hver st men 2 st i første og siste st = 12 st.
4. til 7.rad: Hekle 1 st i hver st.
8.rad: Hekle som 3.rad = 14 st.
9.rad: Hekle 1 st i hver st.
10.rad: Hekle som 3.rad = 16 st.
Gjenta 9. og 10. rad til det totalt er heklet 20 rader.
Hekle et tilsvarende stykke ovenfra og ned. Sy på øynene før de 2 stykkene syes sammen. NB! Husk å fyll med vatt før den syes helt sammen.

Øyer: Hekle 3 lm, fest sammen til en ring med 1 kjm i første lm, videre hekles det 6 fm i ringen. På det ene øyet hekles det 1 omg til med 2 fm i hver m i en annen farge. Sy på som øyer på ca 17. rad.

FINGERTUPP:
Kroppen: Det startes på toppen og hekles nedover. Hekle 10 lm på nål 4. Hekle 7 rader med st - les hekleinfo. Legg arb til side. Hekle 5 lm og hekle 4 rader med st. Legg de to delene sammen = 15 st. Hekle 9 rader med st over de 15 st. Hekle 1 del til men speilvendt. Legg de 2 delene sammen og sy rundt hele - husk å fyll med vatt.
Hekle 1 rad med st på toppen av hodet.

Øyer: Hekle 3 lm, fest sammen til en ring med 1 kjm i første lm, videre hekles det 6 fm i ringen. Syes på som øyer på ca 13 rad.

Munn: Hekle 6 lm, snu å hekle 1 fm i hver lm. Sy på som munn nedenfor øynene.

BLEKKSPRUT, SOL, SKILPADDE, FROSK, FISK, AND, BALL OG RANGLE:

Materialer: DROPS Safran / Muskat fra Garnstudio
Alle kosedyr veier under 50 gr.
Bruk restegarn og velg selv de fargene/fargekombinasjonene du måtte ønske (se bilde for forslag).

DROPS Heklenål nr 3 til ”Safran” eller 3 ½ til ”Muskat”
Tilbehør: Vatt til å fylle med.

Sammenhekling av fm: Hekle 2 fm sammen til 1 fm slik: Stikk nåla inn i første m, hent tråden, stikk nåla inn i neste m, hent tråden, lag 1 kast og trekk tråden gjennom alle 3 m på nåla.

STOR BALL:

1.omg: Hekle 3 lm, fest til en ring med 1 kjm i første lm.
2.omg: Hekle 6 fm i ringen, avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm.
3.omg: 2 fm i hver fm = 12 fm, avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm.
4.omg: * 1 fm, 2 fm i neste m *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 18 fm.
5.omg: * 2 fm, 2 fm i neste fm * , gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 24 fm.
6.omg: * 3 fm, 2 fm i neste fm *. gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 30 fm
7.omg: * 4 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 36 fm.
8.omg: * 5 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 42 fm.
9.omg: * 6 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 48 fm.
10.-24.omg: 1 fm i hver fm avslutt omg med 1 kjm i første fm, 1 lm.
25.omg: * 6 fm, deretter hekles 7. og 8. fm sammen til 1 fm *- se forkl over gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 42 fm.
26.omg: * 5 fm, deretter hekles 6. og 7. fm sammen til 1 fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 36 fm
27.omg: * 4 fm, deretter hekles 5. og 6. fm sammen til 1 fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 30 fm.
28.omg: * 3 fm, deretter hekles 4. og 5. fm sammen til 1 fm , gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 24 fm.
29.omg: * 2 fm, deretter hekles 3. og 4. fm sammen til 1 fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm =18 fm.
Fyll ballen med vatt.
30.omg: * 1 fm, 2. og 3. fm hekles sammen til 1 fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 12 fm
31.omg: * Hekle alle fm sammen to og to.
Klipp tråden og sy sammen hullet.

MELLOMSTOR BALL:

1.-8. omg hekles som stor ball,
deretter 10.-14. omg og videre 26.-31. omg.

LITEN BALL:

1.-6. omg hekles som stor ball.
10.-18. omg og videre 28-31. omg.

FØTTER:

1.rad: Hekle 5 lm, snu, hopp over første lm og hekle 4 fm tilbake, 2 lm, snu.
2.rad: 2 fm i hver fm, 2 lm, snu.
3.rad: Hekle 1 rad fm = 8 fm, 2 lm, snu. 4.rad: 1 fm, 4 lm, 3 st i første lm, hopp over 1 fm, 1 fm neste fm, 4 lm, 3 st i første lm, hopp over 2 fm, 1 fm i neste fm, 4 lm, 3 st i første lm, hopp over 1 fm, 1 fm i siste fm.

ØYNE / ARMER:

1.omg: Hekle 3 lm, fest til en ring med 1 kjm i første lm.
2.omg: 6 fm i ringen, avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm.
3.omg: 2 fm i hver m = 12 fm, avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm.
4.-7.omg: Hekle fm rundt, avslutt med 1 kjm i første fm, fest tråden.

DUTT:

1.omg: Hekle 3 lm, fest til en ring med 1 kjm i første lm.
2.omg: 6 fm i ringen, avslutt med 1 kjm i første fm.

SPIRAL:

1.rad: Hekle 12 lm, snu.
2.rad: Hekle 3 fm i hver lm, klipp tråden.

BLEKKSPRUT:

Blekkspruten hekles med Safran, med ensfarget kropp, 6 armer i hver sin farge, 4 øyne og en spiral.
Kroppen: Hekle 1 stor ball.
Øyne: Hekle 4 øyne men det hekles kun 5 omg. Sy fast øyene jevnt fordelt ca midt på ballen.
Armer: Hekle 6 armer men gjenta 7. omg til det totalt er heklet 18 omg. Sy fast armene jevnt fordelt på 9.omg på ballen.
Nese: Hekle 4 dutter som syes fast som neser mellom hvert øye på 13. omg på ballen.
Spiral: Hekle en spiral som syes fast på toppen av blekkspruten.

SOL:

Solen hekles med Safran, med ensfarget kropp, stråler (spiral) i 3 forskjellige farger, munn og øyne.
Kropp: Hekle 1 mellom stor ball.
Øyer: Hekle 2 dutter som syes fast som øyer.
Munn: Hekle 10 lm, snu og hekle fm tilbake. Sy på under øynene.
Spiral: Hekle 9 spiraler som festes rundt midt på ballen som stråler.

SKILPADDE:

Skilpadden hekles med Muskat, med stripete skall, en spiral til hale, ensfarget føtter og hode.
Skallet: Skallet hekles som stor ball fra 1. til 9. omg. Videre hekles det to omg til, samtidlig som økningen fortsettes som før = 11 omg (Hekle 2 stk = under- og overskall)
Ben: Hekle 4 ben med utgangspunkt i øye/ arm-forkl, hekle 1. til 7.omg. Fyll med vatt og hekle åpningen sammen.
Hode: Hekle som stor ball fra 1. til 3.omg = 12 fm. Videre hekles det 10 omg (med 1 fm i hver fm = totalt 13 omg). Fyll med vatt og hekle åpningen sammen.
Øyer: Hekle som dutt men i tillegg hekles det 1 omg med 1 fm i hver m slik at det totalt er heklet 3 omg.
Hale: Hekle en spiral.

Montering: Legg føttene, hode og halen mellom under- og overskall. Hekle rundt skallet med fm, stikk nåla gjennom alle lagene slik at alle delene blir heklet fast. NB: Fyll vatt i skallet før det hekles helt sammen.

FROSK:

Frosken hekles i Safran, med ensfarget kropp og rosa munn.
Fot: Hekle 4 føtter.
Øye: Hekle 2 øyer.
Pupille: Hekle 2 dutter som syes fast som pupiller på hvert øye.
Kroppen: Hekle 5 lm, snu, hopp over første fm og hekle 4 fm tilbake. * 2 lm, snu, hekle 1 fm i hver fm, men i første og siste fm hekles det 2 fm, * Gjenta *-* oppover til det er 14 fm. Hekle deretter 28 rader fm (= oversiden). Bytt farge (til f.eks rosa = inni munnen) - hekle 15 rader. Bytt farge - hekle 28 rader. Nå felles det ved å hekle de 2 ytterste fm sammen (se forkl øverst i oppskriften) på hver rad til det gjenstår 4 fm (= undersiden). Fest og klipp tråden. Brett slik at den ene halvparten av munnen ligger mot undersiden og den andre halvparten mot oversiden. Hekle 2 rader fm rundt frosken - gjennom begge lag (det hekles ikke foran på frosken). Samtidig i den siste omg hekles føttene fast på hver side av kroppen. NB: Fyll vatt i frosken før den lukkes helt igjen. Sy fast øyene oppe på frosken.

FISK:

Fisken hekles i Safran, med ensfarget kropp, rød munn og finner i flere farger.

Kroppen: Hekles som stor ball, men det hekles 2 omg fm mellom hver omg (dvs hekle 1. og 2. omg etter beskrivelsen av stor ball, videre hekles 2 omg fm, så hekles 3. omg etter beskrivelsen av stor ball, deretter 2 omg fm, fortsett dette til og med 9. omg av beskrivelsen av stor ball = 23 omg totalt = 48 fm. Videre hekles 5 omg fm = 28 omg. Del arb i 2 deler = 24 fm og hekle 12 rader frem og tilbake, skift farge og hekle 12 rader til ( = inne i munnen). Gjenta dette over de andre 24 fm. Deretter brettes munnen slik at den ene halvparten av munnen ligger mot undersiden og den andre halvparten mot oversiden. Hekle 2 rader fm langs munnvikene på fisken - gjennom begge lag (det hekles ikke foran på fisken).
Øyne: Hekle 2 øyer (men det hekles kun 5 omg). Sy øynene fast oppe på fisken.
Finner: Hekle 7 spiraler. Fest 2 i hver side som finner og 3 bak som hale.

AND:

Anden hekles i Safran, med ensfarget kropp, stripete kjole og føtter, nebb og hanekam i orange.

Kroppen: Hekles som mellom stor ball fra 1.omg til 13. omg, deretter hekles 1 fm i hver m i 8 omg til = 42 fm. Legg arb til side.
Kjole: Hekle 68 lm og sett dem i en ring med 1 kjm. Hekle 4 omg med 1 fm i hver m, deretter hekles 1 omg, samtidig som det felles 6 m jevnt fordelt (dvs hekle ca hver 10. og 11.fm sm – se forkl øverst i oppskriften). * Hekle 1 omg med 1 fm i hver m, deretter 1 omg hvor det felles 5 fm jevnt fordelt * gjenta fra *-* totalt 4 ganger. Det er nå heklet 13 omg og det er 42 m på omg.
Legg kroppen inn i kjolen og hekle de 2 delene sammen med fm i kjolefargen. Hekle 1 omg fm i hver m. Deretter hekles de 6 siste omg på mellomstor ball.

Hodet: Hekles som liten ball til det er 12 fm igjen på omg. Videre hekles det 7 omg fm til nebb, fyll nebbet og hodet med vatt og hekle nebbet sammen foran. Sy hodet fast på kroppen.

Hanekam og føtter: Hekle 3 føtter og sy 2 fast som føtter under den største ballen og 1 syes fast oppe på hodet som hanekam.
Øyer: Hekle som dutt men i tillegg hekles det 1 omg med 1 fm i hver m slik at det totalt er heklet 3 omg.

BALL OG RANGLE:

De 2 lekene hekles i Muskat , en ball og en rangle.
Liten ball: Hekles som liten ball i striper. Fyll med vatt og ev. en bjelle før åpningen syes igjen. Hekle ca 5 cm lm som festes til ballen slik at den kan henges opp.

Rangle: Hekles som liten ball til det er 12 fm igjen. Fyll med vatt og evt en bjelle. Videre hekles 8 omg med 1 fm i hver m, deretter hekles 1 omg hvor det hoppes over hver 2.m. Klipp tråden. Fyll håndtaket med vatt før åpningen syes igjen.

Kommentarer (0)

Det er ingen kommentarer til denne oppskriften. Legg inn din kommentar!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 14-30