DROPS Baby / 14 / 22

Teint de Neige by DROPS Design

Teppe med hullmønster i ”Alpaca”

Mål: ca 60 x 85 cm
Materialer: DROPS Alpaca fra Garnstudio
250 gr f.nr 0100, natur

DROPS Rundp nr 3 – eller den p du må ha for å få 28 m med M.1 på 10 cm i bredden og 24 m x 32 p med M.5 til M.7 på 10 x 10 cm.

Kommentarer (95)

100% Alpakka
fra 25.00 kr /50g
DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 25.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 25.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 175kr. Les mer.
Mønster: Se diag M.1, M.5, M.6 og M.7. Diag viser mønsteret sett fra retten –
NB: Teppet er ikke likt i hver ende.

Teppe: Pga m-ant strikkes arb frem og tilbake på en rundp. Brett rundp dobbel (evt bruk 2 stk rundp med samme tykkelse) og legg opp 169 m over 2 pinner nr 3 med Alpaca (dette gjøres for at oppleggskanten skal bli elastisk). Trekk den ene p ut og strikk 3 p rett (1.p = vrangen).

Deretter fortsettes det slik (1.p = retten):
De 8 ytterste m i hver side strikkes rett på hver p til ferdig mål. Samtidig strikkes de midterste m slik - NB: Når det felles/økes m jevnt fordelt som forkl under, felles/økes det ikke over de 8 ytterste m i hver side:
Strikk M.1. Når arb måler ca 19 cm - avpass etter en hel rapport i høyden - strikkes M.7 - samtidig på første p i M.7 felles det 26 m jevnt fordelt = 143 m på p. Etter M.7 strikkes M.5 slik fra retten: M.5A (= 3 m), M.5B over de neste 120 m og M.5C (= 4 m). Fortsett mønsteret slik til arb måler ca 29 cm - avpass etter 1 hel rapport i høyden. Strikk M.7 igjen samtidig som det på siste p i M.7 økes 3 m jevnt fordelt = 146 m på p. Etter M.7 strikkes M.6. Når arb måler ca 64 cm - avpass etter 1 hel rapport i høyden - strikkes M.7 igjen samtidig som det på første p i M.7 felles 3 m jevnt fordelt = 143 m. Etter M.7 strikkes M.5 slik fra retten: M.5A (= 3 m), M.5B over de neste 120 m og M.5C (= 4 m). Fortsett mønsteret slik til arb måler ca 84 cm - avpass etter 1 hel rapport i høyden. Strikk 2 p rett og fell løst av med rett fra vrangen - NB: For at avfellingskanten ikke skal stramme lages det 1 kast etter ca hver 8.m samtidig som det felles (kastene felles som m).

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Nytt diagramsymbol på nederste diagramforklaring, og ny diagramtekst på de to nederste diagramforklaringene.

= Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over
= Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett smn, løft den løse m over
Oppdatert online: 09.10.2008
Nytt diagramm M.5
Oppdatert online: 02.01.2012
DROPS Rundp nr 3 – eller den p du må ha for å få 28 m med M.1 på 10 cm i bredden og 24 m x 32 p med M.5 til M.7 på 10 x 10 cm.
Oppdatert online: 28.10.2013

= Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over
= Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett smn, løft den løse m over

Kommentarer (95)

Legg inn en kommentar!

Heather Giler 05.10.2018 - 09:19:

A follow up to my question on section M5: for rows 3, 5, and 7 of the pattern do you still work the first 3 stitches, then repeat the pattern for the next 6 stitches over 120 stitches, then work the last 4 stitches in the pattern?

DROPS Design 05.10.2018 kl. 11:49:

Dear Mrs Giler, yes you will repeat the pattern every row like this: M.5A over the first 3 sts, then repeat M.5B over the next 120 sts and finish with M.5C over the next 4 sts. On row 7, work the last st in M.5A tog with the first st in M.5B, then work the last st in M.5B tog with the first 2 sts in next M.5B/in M.5C. Happy knitting!

Heather Giler 04.10.2018 - 19:30:

Section M5 is a 13-stitch pattern, but it\'s worked over 127 stitches. After 9 repeats I have 10 stitches left over. Am I just supposed to do the first 10 stitches of the pattern at the end of each row?

DROPS Design 05.10.2018 kl. 07:29:

Dear Mrs Giler, M.5 is worked as follows: M.5A (= 3 sts), repeat M.5 B a total of 20 times (= over the next 120 sts), finish with M.5C (= 4 sts) = 3+120+4 = 127 sts. Happy knitting!

Karolin 20.08.2018 - 23:54:

Hallo liebes Drops Team,\r\nsind die äußeren 8Maschen auf jeder Seite in Kraus oder Glatt rechts gestrickt? \r\nLiebe Grüße aus Norddeutschland

Hilde Harper 18.09.2017 - 08:27:

Would it be possible to get written instructions for each diagram? Many thanks, Hilde

DROPS Design 18.09.2017 kl. 09:32:

Dear Mrs Harper, there are only diagrams to this pattern, you"ll find here a video showing how to knit M1, this will help you to read the remaining diagrams. Read more about diagrams here and do not hesitate to contact your DROPS store for any further assistance with diagrams. Happy knitting!

Ulrika 14.09.2017 - 21:08:

Hej, Skulle gärna vilja göra denna filt lite bredare. Sitter och klurar på hur många maskor jag ska öka med för att få jämna rapporter, men får inte ihop det riktigt. Tacksam för hjälp! Hälsningar, Ulrika

DROPS Design 18.09.2017 kl. 16:34:

Vill du ha en bredare filt bör du först börja med att lägga upp maskor så maskantalet blir delbart med mönsterrapporten i M.1, dvs du kan lägga upp t.ex. 17 eller 34 maskor mer än det står i beskrivningen. Innan varje nytt diagram bör du sedan öka/minska maskor så att varje mönster går upp. Kom även ihåg att du behöver mera garn till en större filt.

Erja Weckström 17.03.2017 - 10:52:

Hei, neulotaanko M5 kohdassa tuo M5A ja M5C (ja niiden väliin tuo M5B) joka kerroksella? Eli ei siis niin, että vain ensimmäisellä kerroksella neulottaisiin nuo M5a ja b.

DROPS Design 17.03.2017 kl. 15:29:

Hei! Kaikki mallineuleen kerrokset neulotaan kuten tuo ensimmäinen selitetty kerros, eli M.5A, M.5B ja M.5C.

Dot 18.08.2016 - 16:14:

Hej! Jeg skal til at strikke M5. I opskriften står der "M5 strikkes således fra vrangen..." Men jeg er på det tidspunkt nået til min retside. Når jeg dobbelt tjekker med papporterne lander jeg også på min retside. Da både M1 og M7 har et lige antal pinde, og starter (efter opskriften) på retsiden, må den også afslutte på vrangsider og derved må M5 starte på retsiden igen. Eller er der noget jeg har overset eller ikke har styr på? Venlig Hilsen DL

DROPS Design 07.09.2016 kl. 14:25:

Hej Dot. Du har ret. Du skal starte fra retten, det er en lille skrivefejl i det danske mönster. Vi skal faa det rettet. Tak.

Ulla 18.08.2016 - 15:38:

Hej Dot! Den danska översättningen är fel, det ska vara rätsidan!

Linda Jamieson 08.06.2016 - 22:47:

Can you write out in words the first row of M1 please.

DROPS Design 09.06.2016 kl. 07:50:

Dear Linda, diagrams have to be read from bottom to top, from right to left, so you've to work the first row of M.1 as follow: K2tog (3 times), (yo, k1) 5 times, yo, k2tog (3 times). Happy knitting!

Sandy 22.01.2015 - 21:12:

I love this pattern but would like to make it for an adult. Is it possible to use larger needles and a different yarn? And if yes how much should I order? Thank you!

DROPS Design 23.01.2015 kl. 10:59:

Dear Sandy, this will vary depending on the requested size and yarn - you can also look at all our blankets to find out another pattern matching the size you'd like too and remember your DROPS store will help you with tips & advices for any individual assistance. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 14-22