DROPS Baby / 14 / 22

DROPS Baby 14-22 by DROPS Design

Teppe med hullmønster i ”Alpaca”

Mål: ca 60 x 85 cm
Materialer: DROPS Alpaca fra Garnstudio
250 gr f.nr 0100, natur

DROPS Rundp nr 3 – eller den p du må ha for å få 28 m med M.1 på 10 cm i bredden og 24 m x 32 p med M.5 til M.7 på 10 x 10 cm.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: bølgemønster, hullmønster, type oppskrift: babytepper,

Mønster: Se diag M.1, M.5, M.6 og M.7. Diag viser mønsteret sett fra retten –
NB: Teppet er ikke likt i hver ende.

Teppe: Pga m-ant strikkes arb frem og tilbake på en rundp. Brett rundp dobbel (evt bruk 2 stk rundp med samme tykkelse) og legg opp 169 m over 2 pinner nr 3 med Alpaca (dette gjøres for at oppleggskanten skal bli elastisk). Trekk den ene p ut og strikk 3 p rett (1.p = vrangen).

Deretter fortsettes det slik (1.p = retten):
De 8 ytterste m i hver side strikkes rett på hver p til ferdig mål. Samtidig strikkes de midterste m slik - NB: Når det felles/økes m jevnt fordelt som forkl under, felles/økes det ikke over de 8 ytterste m i hver side:
Strikk M.1. Når arb måler ca 19 cm - avpass etter en hel rapport i høyden - strikkes M.7 - samtidig på første p i M.7 felles det 26 m jevnt fordelt = 143 m på p. Etter M.7 strikkes M.5 slik fra retten: M.5A (= 3 m), M.5B over de neste 120 m og M.5C (= 4 m). Fortsett mønsteret slik til arb måler ca 29 cm - avpass etter 1 hel rapport i høyden. Strikk M.7 igjen samtidig som det på siste p i M.7 økes 3 m jevnt fordelt = 146 m på p. Etter M.7 strikkes M.6. Når arb måler ca 64 cm - avpass etter 1 hel rapport i høyden - strikkes M.7 igjen samtidig som det på første p i M.7 felles 3 m jevnt fordelt = 143 m. Etter M.7 strikkes M.5 slik fra retten: M.5A (= 3 m), M.5B over de neste 120 m og M.5C (= 4 m). Fortsett mønsteret slik til arb måler ca 84 cm - avpass etter 1 hel rapport i høyden. Strikk 2 p rett og fell løst av med rett fra vrangen - NB: For at avfellingskanten ikke skal stramme lages det 1 kast etter ca hver 8.m samtidig som det felles (kastene felles som m).

= Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over
= Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett smn, løft den løse m over