DROPS / 85 / 9

DROPS 85-9 by DROPS Design

Gebreide trui voor heren met sjaalkraag in 2 draden DROPS Highlander.

Trefwoorden: sjaalkraag, truien,
Dit model heeft nog geen naam. Heeft u misschien een goede voorstel?

Maat: (12/14 jaar) S/M - L -XL - XXL
Materialen: DROPS Highlander van Garnstudio,
(250) 300-350-350-400 gr nr. 12, beige
(150) 200-200-250-250 gr nr. 04, olijfgroen
(50) 50-100-100-100 gr nr. 03, mosterd
(50) 50 - 50 - 50-100 gr nr. 11, turkooisblauw
50 gr voor alle maten van de volgende kleuren:
Nr. 15 oranje, nr. 13 bruin en nr. 06 blauw.

DROPS Breinld 15 mm, of de maat die u nodig heeft voor de juiste steekverhouding.

Steekverhouding: 6 st x 8 nld met breinld 15 mm in tricotst = 10 x 10 cm. Gebruik eventueel grotere of kleinere naalden om de juiste steekverhouding te krijgen. Brei een proeflapje!

Boordst: *2 r, 2 av*, herhaal steeds *-*
Ribbelst (heen en weer op de nld): Alle naalden recht breien.

Patroon: Zie de teltekeningen M.1, M.2, M.3, M.4 en M.5. Het patroon wordt geheel in tricotst gebreid.

Voorpand: De getallen tussen de ( ) gelden voor de kleinste maat. Zet (28) 30-32-34-36 st op met breinld 15 mm en 1 draad olijfgroen + 1 draad beige en brei de Boordst als volgt:
Maat S/M + XL: *2 r, 2 av*, herhaal steeds *-*, en eindig met 2 r.
Maat 12/14 jaar + L + XXL: *2 r, 2 vr*, herhaal steeds *-*.
Brei vanaf een hoogte van (6) 7 cm door in tricotst – pas tegelijkertijd het aantal st aan naar (27)-29-31-33-35 st in de 1e nld na de Boord. Let op de steekverhouding! Brei bij een hoogte van (7) 8-10-11-13 cm door volgens de teltekening M.1. Brei na M.1 door met 1 draad olijfgroen + 1 draad beige tot een hoogte van (17) 20-22-24-26 cm. Brei dan volgens teltekening (M.4) M.2. Brei na (M.4) M.2 door met 1 draad oranje + 1 draad beige tot een hoogte van (45) 54-56-58-60 cm. Brei vervolgens door met 1 draad olijfgroen + 1 draad beige tot de vereiste afmetingen. Meerder tegelijkertijd bij een hoogte van 15 en 24 cm 1 st aan de weerskanten = 31-33-35-37-39 st. Kant bij een hoogte van (35) 44-45-47-48 cm af voor de armsgaten aan de weerskanten in elke 2e nld: 1 x 2 st en (1) 0-0-1-1 x 1 st = (25) 29-31-31-33 st. Kant bij een hoogte van (47) 56-58-60-62 cm de middelste (5) 7 st losjes af voor de hals. Kant daarbij af aan de halszijden in elke 2e nld: 2 x 1 st = (8) 9-10-10-11 st op elke schouder. Kant bij een totale hoogte van (56) 66-68-70-72 cm de resterende st af.

Achterpand: Zet de st op als het voorpand, en brei de Boordst als volgt:
Maat S/M + XL: 2 av, *2 r, 2 av*, herhaal steeds *-*.
Maat 12/14 jaar + L + XXL: *2 r, 2 av*, herhaal steeds *-*.
Brei door als het voorpand. Kant af voor de armsgaten als op het voorpand en brei door tot een totale hoogte van (54) 64-66-68-70 cm. Kant nu de middelste (7) 9 st losjes af voor de hals. Kant in de volgende nld 1 st af aan de halszijden = (8) 9-10-10-11 st op elke schouder. Kant de resterende st af bij een totale hoogte van ca (56) 66-68-70-72 cm.

Mouwen: Zet (12) 12-16-16-16 st losjes op met breinld 15mm en 1 draad olijfgroen + 1 draad beige. Brei (8) 9 cm Boordst. Brei vervolgens door in tricotst en pas tegelijkertijd het aantal st aan naar een totaal van (14) 14-14-15-15 st in de 1e nld na de Boord. Brei vanaf een hoogte van (9) 10 cm volgens de teltekening (M.5) M.3. Brei na de teltekening door met 1 draad olijfgroen + 1 draad beige tot de vereiste afmetingen. Meerder tegelijkertijd vanaf een hoogte van (12) 14-15-15-16 cm (5) 6 x 1 st aan de weerskanten bij elke (8) 6½ cm = (24) 26-26-27-27 st. Kant bij een hoogte van (46) 49-50-50-51 cm af voor de mouwkop aan de weerskanten in elke 2e nld: (1) 1 x 3 st. Kant vervolgens steeds 2 st af aan de weerskanten tot een hoogte van (52) 54-55-57-58 cm, en kant nu (1) 1 x 3 st af aan de weerskanten. Kant de resterende st af. De mouw heeft een totale hoogte van ca (54) 56-57-59-60 cm.

Afwerken: Sluit de schoudernaden.

Hals: Brei de hals heen en weer met de breinld vanaf het middenvoor. Neem met breinld ca 24 tot 32 st op (het aantal st moet deelbaar met 4 zijn) met breinld 15mm en 1 draad olijfgroen + 1 draad beige rondom de hals (begin aan de linkerkant van de afgekante (5) 7 st aan het middenvoor en eindig aan de rechterkant van de afgekante (5) 7 st aan het middenvoor). Brei 1 nld r op de verkeerde kant en 1 nld r op de goede kant. Brei de volgende nld op de verkeerde kant als volgt: 1 ribbelst, *2 av, 2 r*, herhaal steeds *-*, en eindig met 2 av en 1 ribbelst. Op de goede kant zult de Boord met 1 ribbelst en 2 r beginnen en eindigen. Meerder bij een hoogte van (hals) van (8) 10 cm 1 st in de middelste 4 partijen met 2 av (als gezien op de goeden) naar 3 av (op deze manier wordt de hals niet te strak) = 28 til 36 st. Brei door met r boven r en av boven av. Kant bij een hoogte van (10) 12 cm losjes af. Plaats de rechterkant van de hals boven de linkerkant. Naai op de goede kant als volgt: De ribbelst van de rechterkant vastnaaien aan de afgekante rand aan het middenvoor. Naai op de verkeerde kant als volgt: De ribbelst van de linkerkant vastnaaien aan de afgekante rand aan het middenvoor.
Naai de mouwen in de trui. Sluit de mouw- en zijnaden in één keer met de 1 kantst als naadtoeslag – zorg ervoor dat de naad niet te dik wordt.

Telpatroon

= 1 draad olijfgroen + 1 draad beige
= 1 draad olijfgroen + 1 draad mosterdgeel
= 1 draad olijfgroen + 1 draad blauw/turkoois
= 1 draad olijfgroen + 1 draad blauw
= 1 draad blauw/turkoois + 1 draad beige
= 1 draad mosterdgeel + 1 draad beige
= 1 draad mosterdgeel + 1 draad bruin
= 1 draad bruin + 1 draad oranje
= 1 draad oranje + 1 draad beige

Linda Ann Whittle 08.01.2019 - 20:14:

Good Day : I am wanting to knit the pattern drops 85-9 and it is saying the highlander wool in discontinued .. What wool can I substitute .I want to knit a men ex-lg . Thank-you

DROPS Design 09.01.2019 kl. 08:41:

Dear Mrs Whittle, that's correct DROPS Higlander is discontinued, you will find all informations to find an alternative here and more informations about the yarn and some suggestions there. Happy knitting!

Elin Gullesen Bratt 04.01.2018 - 19:29:

Jeg får ikke oppskriften til å stemme. Forstykket er dårlig forklart, eller det virker som om noen av setningene kan ha stokket seg?? Kan dere se på dette. Når skal jeg begynne å øke egentlig? Hvor mange masker skal str L ha på forstykket før jeg begynner å felle for armene? Vennlig hilsen ELin

Jennifer Larkin 30.06.2016 - 22:39:

I am thinking of knitting this jumper in Drops Polaris, in one color (and one thread). Is this wool suitable? Also, my calculations for an XL jumper in Polaris is only 10 balls of yarn, would this be correct? Thanks!

DROPS Design 01.07.2016 kl. 17:46:

Dear Mrs Larkin, 2 strands yarn group E (= Highlander) = 1 strand yarn group F (= Polaris), so that you can use Polaris here, jumper is worked with 2 strands of yarn - read more here how to calculate new amount of yarn. Happy knitting!

Wietske 03.10.2015 - 02:52:

Is er nog enige kans dat deze wol (highlander) weer terug komt? Ik vind dit namelijk een super mooie wol en heb nog niets kunnen vinden dat qua kleur en uiterlijk gelijk is. En ik vind dat juist het mooiste aan deze trui..

DROPS Design 05.10.2015 kl. 13:46:

Hoi Wietske. Nee, dat zit niet in de planning. De DROPS Cloud is bijvoorbeeld een mooie vervanger voor de Highlander.

Lara Evans 13.03.2015 - 12:12:

Hi, I am looking at several patterns but can't find how many balls of wool are required for any of them. Thanks

DROPS Design 13.03.2015 kl. 14:09:

Dear Mrs Evans, you will find total weight of required yarn for each size at the right side of the picture under tab "Materials" - divide by 50 g (1 ball Highlander = 50 g/80 m) to get number of balls in each size. To find an alternative to this discontinued yarn, look at group E and calculate here new quantity of yarn. Happy knitting!

Anouchka 14.10.2013 - 21:01:

Beste Een zeer mooi trui. Zou deze graag breien, maar highlander wol kan ik precies niet meer verkrijgen? Wat neem ik best in de plaats? MVG

DROPS Design 15.10.2013 kl. 13:26:

Hoi Anouchka. Kijk onder Garenalternatieven op het patroon. Je kan Eskimo of Andes goed gebruiken. Veel breiplezier.

Amy Sunder 17.04.2013 - 14:11:

Hi, I would love to make this awesome sweater for my husband, however, the highlander yarn is discontinued? Eskimo is the sub but what colors would I buy to have the finished sweater look as the picture? Please help. Thank you so much. Sincerely, Amy Sunder, PA

DROPS Design 17.04.2013 kl. 14:21:

Dear Mrs Sunder, please do not hesitate to contact your Drops store to request all advices with colours. They will answer you also per mail. Happy Knitting !

Tanja 04.03.2013 - 02:52:

Würde gerne diesen Pulli stricken. Eventuell mit Eskimo. Ergeben zwei Fäden Eskimo mit Nadelstärke 15 auch eine Probe von 6M x 8R? Da Highlander bei 50g 80m Lauflänge hatte und Eskimo bei 50g nur 50m brauche ich ja rund ein Drittel mehr Garn. Stimmt das? Dann wird der Pulli ja wahnsinnig schwer... Welche Garn Alternativen (mind. 2 fädig gestrickt, wegen dem Muster) schlagen sie vor?

DROPS Design 04.03.2013 kl. 08:26:

Liebe Tanja, Sie haben Eskimo und Andes als Garnalternativen, aber in beiden Fällen wird der Pullover schwerer, da diese Qualitäten keinen Synthetikanteil haben und der Faden nicht gebauscht ist.

Laat een opmerking achter voor DROPS 85-9