DROPS Baby / 14 / 5

Little Miss Berry Cardigan by DROPS Design

DROPS jakke med rund bærestykke, hat og sko /sokker

150-200-200 (250-300) gr nr 3720 gml-rosa
+ en rest af nr 7300 lime og 3140 lys rosa (til blomster)
Hat:
50-50 (100) gr nr 3720 gml-rosa
+ en rest af nr 7300 lime og 3140 lys rosa
(til blomster)
Sko:
50-50-50 (50-50) gr nr 3720 gml-rosa
+ en rest af nr 7300 lime og 3140 lys rosa (til blomster og kant)

DROPS Hæklenål nr 3 - eller den nål du skal bruge for at få 24 st x 13 rækker med Alpaca på 10 x 10 cm.
DROPS lys træknap, nr 503: 5 stk til jakken og 2 stk til skoene.

Kommentarer (155)

Garnet til denne opskrift koster fra 99.75kr. Læs mere.
Indtagningstips-1:
Der tages 1 st ind ved at hækle 2 st sammen, dvs hækl 1 st men vent med sidste omslag og gennemtræk (= 2 m tilbage på nålen), hækl 1 st i næste st og træk sidste omslag igennem alle 3 m på nålen.
Indtagningstips-2:
Tag ind således i beg af rækken: Erstat 1 fm/st med 1 km.
Tag ind således i slutningen af rækken: Vend arb når der er det antal fm/st tilbage som skal tages ind og hækl tilbage.

Hækleinfo: På beg af hver række med st erstattes 1.st med 3 lm og sidst på rækken hækles sidste st i 3.lm i beg af forrige række. Der hækles i hver st (ikke imellem).
Hækletips: Når flere dbl-st skal hækles sammen gøres det således: Hækl 1 dbl-st men vent med sidste omslag og gennem-træk (= 2 m på nålen), hækl næste dbl-st men vent med sidste omslag og gennem-træk (= 3 m på nålen), fortsæt således til der er hæklet det ant dbl-st som skal hækles sammen og træk sidste omslag gennem alle m på nålen.

JAKKE:

Rygstk: Læs Hækleinfo! Hækl 110-120-129 (138-148) ret løse lm (inkl 3 lm til at vende med) på nål 3 med gammel-rosa.
Første række hækles således: 1 st i 4.lm fra nålen, * spring over 1 lm, 1 st i hver af de 3 næste lm *, gentag fra *-* rækken ud men i Str 1/3 mdr og 2 år afsluttes der med 1 st i hver af de 5 sidste lm (i stedet for de 3 sidste lm) og i Str 12/18 mdr afsluttes der med 1 st i hver af de 4 sidste lm = 82-89-96 (103-110) st, vend arb. Videre hækles der 1 st i hver st samtidig med at der nu tages 1 st ind i hver side totalt 12 gange på Str 1/3 mdr + 6/9 mdr: Skiftevis hver og hver 2.række, Str 12/18 mdr + 2 år: Hver 2.række og Str 3/4 år: Skiftevis hver 2. og 3.række - læs Indtagningstips-1 = 58-65-72 (79-86) st. Når arb måler ca 17-18-21 (24-26) cm tages der 5-5-6 (6-7) st ind i hver side til ærmegab - læs Indtagningstips-2 = 48-55-60 (67-72) st tilbage. Læg arb til side.

Venstre forstk: Hækl 61-66-70 (76-80) passende løse lm (inkl 3 lm til at vende med) på nål 3 med gammel-rosa.
Første række hækles således: 1 st i 4.lm fra nålen, * spring over 1 lm, 1 st i hver af de 3 næste lm *, gentag fra *-* rækken ud men i Str 1/3 mdr afsluttes der med 1 st i hver af de 4 sidste lm (i stedet for de 3 sidste lm) og i Str 6/9 mdr + 12/18 mdr afsluttes der med 1 st i hver af de 5 sidste lm = 45-49-52 (56-59) st, vend arb. Videre hækles der 1 st i hver st samtidig med at der tages ind i siden som på rygstk = 33-37-40 (44-47) st. Når arb måler ca 17-18-21 (24-26) cm - afpas efter rygstk – tages der ind til ærmegab i siden som på rygstk = 28-32-34 (38-40) st. Læg arb til side.

Højre forstk: Hækl som venstre men modsat. I tillæg lukkes der af til knaphul på højre forkant. 1 knaphul = hækl de 2 yderste st mod midt foran som før, 1 lm, spring over 1 st, derefter hækles der videre med 1 st i hver st. På næste række hækles der 1 st om lm.
Luk af til knaphul når arb måler:
Str 1/3 mdr: 5, 11, 16, 22 og 27 cm
Str 6/9 mdr: 6, 12, 18, 24 og 29 cm
Str 12/18 mdr: 7, 13, 20, 26 og 33 cm
Str 2 år: 9, 16, 23, 30 og 37 cm
Str 3/4 år: 10, 17, 25, 32 og 40 cm

Ærme: Hækl 46-49-50 (52-53) passende løse lm (inkl 3 lm til at vende med) på nål 3 med gammelrosa.
Første række hækles således: 1 st i 4.lm fra nålen, * spring over 1 lm, 1 st i hver af de 3 næste lm *, gentag fra *-* rækken ud men i Str 1/3 mdr og 12/18 mdr afsluttes der med 1 st i hver af de 5 sidste lm (i stedet for de 3 sidste lm) og i Str 6/9 mdr og 3/4 år afsluttes der med 1 st i hver af de 4 sidste lm = 34-36-37 (38-39) st, vend arb. Videre hækles der 1 st i hver st. Når arb måler 4 cm sættes der 1 mærketråd i arb (= foldekant) - herfra måles arb videre! Når arb måler 4 cm tages der ud i hver side ved at hækle 1 ekstra st i næst yderste st i hver side for ca hver 1,5. cm (= ca hver 2.række) totalt 6-7-9 (11-13) gange = 46-50-55 (60-65) st. Når arb måler ca 15-16-18 (23-27) cm fra mærketråden tages der 5-5-6 (6-7) st ind i hver side - læs Indtagningstips-2 = 36-40-43 (48-51) st. Læg arb til side og hækl et ærme til.

Rundaflukning: Nu hækles delene sammen således fra retsiden: Hækl 1 st i hver st på højre forstk, hækl 1 st i hver st på højre ærme, 1 st i hver st på rygstk, 1 st i hver st på venstre ærme og 1 st i hver st på venstre forstk = 176-199-214 (239-254) st. Hækl 2 rækker til med 1 st i hver st. Derefter fortsættes der med st samtidig med at der tages 10-10-10 (11-11) st ind jævnt fordelt på de næste 10-12-13 (14-15) rækker (der må ikke tages ind over de yderste 4 st i hver side) - læs Indtagningstips-1. Efter sidste indtagning hækles der 1 række st samtidig med at der tages 16-17-20 (19-21) st ind jævnt fordelt (ikke over de yderste 4 m i hver side) = 60-62-64 (66-68) st.

Montering: Sy ærmesømmene kant i kant med små pæne sting. Sy sidesømmene på samme måde og sy åbningen under ærmerne.

Krave: Hækl med nål 3 og gammel-rosa således - start og slut i den 3.st fra midt foran og ind på jakken:
1.række: Hækl 1 fm i hver st fra forrige række = 56-58-60 (62-64) fm, vend arb.
2.række: Hækl 7 lm (= 1 dbl-st + 3 lm), * spring over ca 2 til 2,5 cm, i næste fm hækles 3 dbl-st sm – læs Hækletips ovenfor, hækl 3 lm og 3 dbl-st sm i samme fm *, gentag fra *-* rundt hele halskanten og slut af med 3 lm og 1 dbl-st i sidste fm, vend arb.
3.række: Hækl 7 lm, * i lm-buen i selve dbl-st-gruppen hækles 4 dbl-st sm, 4 lm, 4 dbl-st sm og 4 lm *, gentag fra *-* rækken ud og slut af med 1 dbl-st i 4.lm som blev hæklet i beg af forrige række, vend arb.

Afsluttende kant: Hækl 1 omg med lm-buer langs hele åbningen af jakken på nål 3 med gammel-rosa således: 1 fm i første m, * 6 lm, spring over ca 0,5 til 1 cm, 1 fm i næste m *, gentag fra *-* og slut af med 6 lm og 1 km i første fm i beg af omg - OBS: Rundt om kraven hækles lm-buerne så der kommer 1 fm øverst i hver dbl-st-gruppe med 6 lm mellem hver.

Hæklet kant om ærmerne: Hækl 1.og 2. omg på samme måde som forkl under krave, derefter hækles der en afsluttende kant som på jakken.

Hæklet blomst: Hækl 3 lm på nål 3 med lys rosa og sæt dem til 1 ring med 1 km.
1.omg: Hækl 5 fm om ringen og slut af med 1 km i første fm i beg af omg.
2.omg: * 4 lm, 1 st i den første af de 4 lm som blev hæklet, 1 fm i næste m *, gentag fra *-* omg rundt = 5 blade, klip tråden.
Hækl 3 lm på nål 3 med lime og sæt dem til en ring med 1 km.
1.omg: Hækl 5 fm om ringen og slut af med 1 km i første fm i beg af omg.
2.omg: * 4 lm, hækl 3 st i den første af de 4 lm som blev hæklet, 1 fm i næste m *, gentag fra *-* omg rundt = 5 blade, klip tråden. Sy den lys rosa blomst på den lime blomst. Hækl 1 blomst til og sy blomsterne på højre forstk. Sy knapperne i.

HAT:
Størrelse: 1/3 - 6/18 mdr (2/4) år
Passer hovedmål: ca 40/42 - 44/46 (48/50) cm

Hækleinfo: På beg af hver omg med st erstattes 1.st med 3 lm og omg afsluttes med 1 km i 3.lm fra beg af omg.

Hat: Hækl 4 lm på nål 3 med gammel-rosa og sæt dem til 1 ring med 1 km.
1.omg: Hækl 12 st om ringen - læs Hækleinfo!
2.omg: Hækl 2 st i hver st = 24 st.
3.omg: Hækl 1 st i hver st = 24 st.
4.omg: * 1 st i hver af de 2 første st, 2 st i næste st *, gentag fra *-* omg rundt = 32 st.
5.omg: * 1 st i hver af de 3 første st, 2 st i næste st *, gentag fra *-* omg rundt = 40 st.
6.omg: * 1 st i hver af de 4 første st, 2 st i næste st *, gentag fra *-* omg rundt = 48 st.
7.omg: * 1 st i hver af de 5 første st, 2 st i næste st *, gentag fra *-* omg rundt = 56 st.
8.omg: * 1 st i hver af de 6 første st, 2 st i næste st *, gentag fra *-* = 64 st.
9.omg: * 1 st i hver af de 7 første st, 2 st i næste st *, gentag fra *-* = 72 st.
10.omg: * 1 st i hver af de 8 første st, 2 st i næste st *, gentag fra *-* = 80 st.
Slut udtagningen her i Str 1/3 mdr.
11.omg: * 1 st i hver af de 9 første st, 2 st i næste st *, gentag fra *-* = 88 st.
Slut udtagningen her i Str 6/18 mdr.
12.omg: * 1 st i hver af de 10 første st, 2 st i næste st *, gentag fra *-* = 96 st.
Slut udtagningerne her i Str 2/4 år.

Alle str: Fortsæt rundt med st uden at tage ud til arb måler ca 13-14 (16) cm fra toppen. Nu hækles der 1 omg med 2 st i hver 8.st = 90-99 (108) st på omg. Hækl 1 omg med st uden at tage ud, derefter hækles der 1 omg st med 2 st i hver 6.st (i den midterste str vil der blive 3 st tilbage på omg efter sidste udtagning i stedet for 6) = 105-115 (126) st på omg.

Blondekant:
1.omg: Hækl 4 lm (= 1 dbl-st), 2 dbl-st sm – læs Hækletips under jakken, 3 lm og 3 dbl-st sm i første st, * spring over ca 2 til 2,5 cm, i næste st hækles der 3 dbl-st sm, 3 lm og 3 dbl-st sm *, gentag fra *-* omg rundt og slut af med 1 km i den 4.lm som blev hæklet i beg af omg.
2.omg: Hækl 1 fm øverst i første dbl-st-gruppe, * 6 lm, 1 fm i næste dbl-st-gruppe *, gentag fra *-* omg rundt og slut af med 6 lm og 1 km i første fm i beg af omg. Klip og sy tråden, hatten måler ca 18-19 (21) cm fra toppen.

Hæklede blomster: Hækl 2 blomster som forkl under Jakken og sy blomsterne på hatten.

SKO:
Fodlængde: 10-11-12 (14-15) cm
Hækleinfo: I begyndelsen af hver række med fm erstattes 1. fm med 1 lm og i slutningen af rækken hækles sidste fm i lm i begyndelsen af forrige række. I begyndelsen af hver række med st erstattes 1. st med 3 lm og i slutningen af rækken hækles sidste st i 3. lm i begyndelsen af forrige række. Det hækles i hver fm/st (ikke imellem).

Venstre sko: Læs Hækleinfo og begynd med sålen. Hækl 15-18-20 (25-27) lm (inkl 1 lm til at vende med) på nål 3 med gl-rosa.
Første række hækles således: 1 fm i 2.lm fra nålen, 1 fm i hver af de næste 13-16-18 (23-25) lm = 15-18-20 (25-27) fm, vend arb. Videre hækles der 1 fm i hver fm fra forrige række samtidig med at der tages 2 fm ud i beg og slutningen af første række ved at hækle 3 fm i første og sidste fm på rækken = 19-22-24 (29-31) fm. Hækl fm frem og tilbage til der er 1 række tilbage før arb måler 3-4-4 (5-5) cm. Nu tages der 2 fm ind i hver side - læs Indtagningstips-2 (helt i beg af opskriften) = 15-18-20 (25-27) fm på rækken. Arb måler ca 3-4-4 (5-5) cm. Klip og sy fast tråden. Sæt 1 mærketråd i hvert hjørne = 4 mærketråde. Videre hækles der st rundt sålen således:
1. række: Start midt bagpå (= midt på den ene kortside) - hækl 1 fm i første m, 3 lm (= 1 st), 1 st i hver af de 2-3-3 (4-4) næste st, 2 st i hjørnet, 15-18-20 (25-27) st langs siden, 2 st i hjørnet, 5-7-7 (9-9) st langs den anden kortside (= tæerne), 2 st i hjørnet, 15-18-20 (25-27) st langs siden, 2 st i hjørnet og 2-3-3 (4-4) st, slut af med 1 km i 3.lm i beg af omg = 48-58-62 (76-80) st.
2. række: Som 1.række - men hækl 2 st sm ved hver af de 2 hjørner ved tæerne = 46-56-60 (74-78) st.
3. række og 4. række: Hækl 2 rækker med st uden at tage ind. Arb måler nu ca 2 cm i højden.

Ankelrem: Hækl 2 rækker med st over de midterste 5-5-5 (7-7) st midt bagpå til ankelrem, derefter hækles der 33-34-35 (36-37) lm i slutningen af sidste række, vend arb. Hækl 1 st i 4.lm fra nålen, 1 st i næste lm, 1 lm, spring over 1 lm (= knaphul), derefter hækles der 1 st i hver af de resterende 27-28-29 (30-31) lm og 1 st i hver af de 5-5-5 (7-7) sidste st. Klip og sy tråden.

Overdel: Hækl 1 st i hver af de 7-9-9 (11-11) st midt foran på skoen. Hækl frem og tilbage til overdelen måler 4-4-5 (5-6) cm. Klip og sy tråden. Sy overdelen til skoen i hver side med små pæne sting.
Skift til lys rosa og hækl krepse-m langs hele åbningen på skoen og rundt hele ankel-remmen (krebsem = hækl fm fra venstre mod højre).

Midterstrop: Hækl 5 fm over de midterste m foran på skoen med lys rosa (1.række hækles på bagsiden af krepse-m). Hækl frem og tilbage til stroppen måler 6 cm. Buk stroppen dobbelt mod vrangen og sy fast på indersiden af skoen.
Sy en knap midt bagpå på skoen ca 0,5 cm fra kanten.

Hæklet blomst: Hækl 1 blomst som forkl under kjolen og sy blomsten fast ovenpå skoen.

Højre sko: Hækl som venstre sko men modsat.

Kjole: se opskrift under model nr b14-4
Taske: se opskrift under model nr b14-4

Diagram

Sib 15.12.2018 - 11:08:

I would like to do this in a washable yarn. What would you suggest?

DROPS Design 15.12.2018 kl. 18:28:

Dear Sib, you can use Baby Merino or Fabel, but remeber to check your gauge first! Happy crafting!

Mia 21.11.2018 - 14:28:

Vad menas med "vart och vartannat varv" på bakstyckets beskrivning?

DROPS Design 23.11.2018 kl. 09:23:

Hei Mia. Det betyr at du feller på vekselsvis hver og annenhver omgang. Du hekler da slik: en omgang med felling, en omgang uten, en omgang med felling, en omgang med felling, en omgang uteb, en omgang med, en omgang med, en omgang uten osv. Med andre ord det felles annenhver gang på 1 og 2 omgang. God fornøyelse.

Clou 18.06.2018 - 12:33:

Hallo, ich habe den Hut gehäkelt mit der vorgeschlagenen Wolle. Allerdings ist der Häkelrand bei weitem nicht so steif wie in dem Foto sondern hängt eher runter bzw. fällt etwas in sich zusammen. Ich häkle eher fest, aber die Wolle ist sehr weich. Haben Sie einen Tipp wie bzw. womit ich den Rand stärken könnte?

DROPS Design 18.06.2018 kl. 13:54:

Liebe Frau Clou, Sie können vielleicht den Häkelrand etwas steifen. Ihr DROPS Laden kann auch Ihnen gerne damit weiterhelfen. Viel Spaß beim häkeln!

Monique 06.02.2018 - 13:58:

Hallo,..ik zou heel graag vragen hoe het na het afkanten van de steken voor de armsgaten gaat voor maat 1/3 maand. Moeten er dan nog rijen gehaakt worden? Enkel die rij afmaken met stokjes ? Of meerdere rijen? Vr. Groet. Monique

DROPS Design 07.02.2018 kl. 21:00:

Hoi Monique, Na het afkanten voor de armsgaten hoef je eerst niet verder te haken. Je haakt dan eerst de voorpanden en de mouwen. Daarna voeg je de panden en de mouwen samen en haak je weer verder.

Christiane 01.05.2017 - 14:24:

Komme ich mit der Anleitung für die Jacke so gar nicht klar. für 1-3 Monate sage und schreibe 110 LM locker anschlagen. Ergibt bei mir 50cm, und wenn ich dann die 1. Reihe häkele sind es immer noch 89 Maschen, und damit immer noch 40 cm, bei einem 3-Monate alten Baby. Das ist doch viel, viel zu weit. Bitte helft mir, Danke im Voraus. Ich muss sonst die tolle Alpaca Wolle zurück geben.

DROPS Design 02.05.2017 kl. 11:47:

Liebe Christiane, stimmt Ihre Maschenprobe? Sie sollen 24 Stb = 10 cm haben, so daß 89 Stb = 37 cm. Viel Spaß beim häkeln!

Anna 13.08.2016 - 22:56:

Hello, thank you for such a beautiful pattern. I am fairly new to crochet and am struggling with the back piece. I am making 1/3 months, but am finding my 110 chain down to 82 st on first row, measuring 46cm which is the largest 3/4 size. I have already made both sleeves and they measure perfectly, so I do not think it is a tension issue. Please could you advise me on where I am going wron. Thanks so much 😀

DROPS Design 15.08.2016 kl. 11:00:

Dear Anna, make sure you are always keeping correct tension (24 sts = 10 cm in width) so that the 82 sts = 34 cm. Happy crocheting!

Carolina 23.04.2016 - 08:41:

Muchas gracias por tu ayuda. No se por qué se suplicó el mensaje. Me puedes ayudar a entender cómo calcular la cantidad que necesito para la labor? En el patrón, pone varios números. Quiero hacerlo para 1-3 meses, por qué cifra me tengo que guiar? Por ejemplo, si pone 150-200-200 (250-250) qué significa? Me pasa lo mismo en otros patrones. Gracias y perdón por tanta pregunta, pero solo tengo Internet en el móvil y me cuesta encontrar las respuestas Muchas gracias de nuevo

DROPS Design 26.04.2016 kl. 12:09:

ver respuesta abajo

Carolina 23.04.2016 - 08:40:

Muchas gracias por tu ayuda. No se por qué se suplicó el mensaje. Me puedes ayudar a entender cómo calcular la cantidad que necesito para la labor? En el patrón, pone varios números. Quiero hacerlo para 1-3 meses, por qué cifra me tengo que guiar? Por ejemplo, si pone 150-200-200 (250-250) qué significa? Me pasa lo mismo en otros patrones. Gracias y perdón por tanta pregunta, pero solo tengo Internet en el móvil y me cuesta encontrar las respuestas Muchas gracias de nuevo

DROPS Design 26.04.2016 kl. 12:09:

ver respuesta abajo

Carolina 22.04.2016 - 09:29:

Muchas gracias por tu ayuda. No se por qué se suplicó el mensaje. Me puedes ayudar a entender cómo calcular la cantidad que necesito para la labor? En el patrón, pone varios números. Quiero hacerlo para 1-3 meses, por qué cifra me tengo que guiar? Por ejemplo, si pone 150-200-200 (250-250) qué significa? Me pasa lo mismo en otros patrones. Gracias y perdón por tanta pregunta, pero solo tengo Internet en el móvil y me cuesta encontrar las respuestas Muchas gracias de nuevo

DROPS Design 26.04.2016 kl. 12:08:

Hola Carolina, la cantidad necesaria en tu caso, controlando la tensión del tejido, sería la primera cifra (150 gr) ya que es la talla más pequeña y la sucesión de números se corresponde con las tallas de menor a mayor. En el patrón ocurre lo mismo, cada vez que veas una sucesión de números es porque corresponden a las diferentes tallas. Siempre es bueno hacer una muestra para comprobar que coincide con la tensión indicada, ya que si no la cantidad de material necesario puede variar.

Carolina 21.04.2016 - 16:56:

Buenas tardes. Me podéis indicar dónde encontrar la lista de abreviaturas? Y por otra parte, buscando patrones en ganchillo, me salen también patrones en punto, es que se pueden adaptar a ganchillo o salen porque tienen alguna parte de ganchillo? Muchas gracias

DROPS Design 21.04.2016 kl. 22:42:

La respuesta ver abajo.

Kommentere opskrift DROPS Baby 14-5