DROPS Baby / 13 / 7

Toby by DROPS Design

DROPS Bluse, hue, bold og rangle

Bluse og hue:
200-200-200 (250-250) gr f.nr 0100, natur
Hue:
50 gr i alle størrelser f.nr 0100, natur

DROPS Rundp og strømpep nr 4 –
eller den p du skal bruge for at få 19 m x 25 p glatstrik med 2 tråde på 10 x 10 cm.
DROPS Rundp og strømpep nr 3,5 (til kanter).
DROPS træ-knapper nr 503: 3 stk.

Garnet til denne opskrift koster fra 109.75kr. Læs mere.
Rib: * 3 r, 3 vr *, gentag fra *-*.

Mønster: Se diag M.1 og M.2 - diag viser mønsteret set fra retsiden og gentages til færdig mål.

Indtagningstips (gælder raglan):
Tag ind således fra retsiden: Strik 4 kantm i retstrik, 2 r sm. * Strik til der er 3 m tilbage før næste mærketråd, tag 1 m løs af som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, 2 r, 2 r sm *, gentag fra *-* ved de 2 næste mærketråde, strik til der er 6 m tilbage på p, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, 4 forkantm i retstrik.
Tag ind således fra vrangen: Strik 4 kantm i retstrik, 2 vr sm, * Strik til der er 3 m tilbage før næste mærketråd, 2 drejet vr sm (dvs strik i den bagerste del af m istedet for i den forreste), 2 vr, 2 vr sm *, gentag fra *-* ved de 2 næste mærketråde, strik videre til der er 6 m tilbage på p, 2 drejet vr sm, 4 kantm i retstrik. OBS: Sørg for at m ligger den rigtige vej på retsiden.

Knaphul (gælder raglan): Der lukkes af til knaphul på den raglankant som sidder på ærmedelen. Luk således: 1 r, 2 r sm, slå om, 1 r. Luk af til knaphul når forkanten måler:
Str 1/3 mdr: 2, 5 og 8 cm.
Str 6/9 mdr: 3, 6 og 9 cm.
Str 12/18 mdr: 3, 7 og 10 cm.
Str 2 år: 3, 7 og 11 cm.
Str 3/4 år: 4, 8 og 12 cm.

BLUSE:

Ryg- og forstykke: Slå 102-114-126 (138-150) m op på rundp 3,5 med 2 tråde Alpaca. Strik 1 omg glatstrik, derefter fortsættes der med Rib i 3 cm. Skift til rundp 4 strik 1 omg glatstrik. Næste omg strikkes således: 11-14-17 (20-23) m glatstrik, sæt 1 mærketråd i den første af disse m (= siden), M.1 (= 33 m), 11-14-17 (20-23) m glatstrik, sæt 1 mærketråd i den sidste af disse m (= siden), 47-53-59 (65-71) m glatstrik. Fortsæt således til arb måler 16-17-20 (23-25) cm. Nu lukkes der 5 m af i hver side til ærmegab (= m med mærketråd + 2 m på hver side af denne) = 49-55-61 (67-73) m på forstk og 43-49-55 (61-67) m på rygstk.
Læg arb til side og strik ærmerne.

Ærme: Slå 30-30-36 (36-36) m op på strømpep 3,5 med 2 tråde. Strik 1 omg glatstrik, fortsæt i Rib i 3 cm. Skift til strømpep 4, fortsæt i glatstrik. Samtidig når arb måler 6 cm tages der 2 m ud midt under ærmet på hver 3.-2.-3.(2,5.-2,5.) cm totalt 4-6-5 (7-9) gange = 38-42-46 (50-54) m. Når arb måler 17-19-20 (25-29) cm lukkes der 5 m af midt under ærmet = 33-37-41 (45-49) m. Læg arb til side og strik 1 ærme til.

Bærestk: Sæt ærmerne ind på samme rundp som ryg- og forstykke hvor der blev lukket af til ærmegab = 158-178-198 (218-238) m. Sæt 1 mærketråd i alle overgange mellem ryg- og forstk og ærmer. Fortsæt at strikke frem og tilbage fra højre ”raglansøm” foran. Slå 4 ekstra m op på forstk-delen (= knappekant) = 162-182-202 (222-242) m.
Læs hele næste afsnit før det strikkes! Fortsæt i glatstrik og snoninger midt foran samt 4 m retstrik i beg og slutningen af p (til knappekant). Samtidig tages der ind til raglan – se Indtagningstips – tag ind på hver 2.p: 11-11-12 (12-13) gange og derefter på hver p: 1-3-4 (6-7) gange. OBS: Der lukkes også af til knaphul – se forkl over. Samtidig når arb måler 23-25-29 (32-35) cm sættes de midterste 13-13-13 (15-15) m på 1 tråd til hals. Videre lukkes der af mod halsen på hver 2.p: 2 m 1 gang og 1 m 2-2-2 (3-3) gange. Efter alle indtagninger til raglan og hals er der 45-49-53 (53-57) m på p.

Hals: Saml ca 23 til 27 m op foran i halsen (inkl m på tråden) = 68 til 84 m. Sæt alle m på rundp 4 – strik 1 omg glatstrik samtidig med at der tages ind jævnt fordelt til 50-54-58 (62-66) m. Strik 8 omg glatstrik, luk løst af – halsen skal rulle sig.

Montering: Sy åbningerne sammen under ærmerne. Læg knappekanterne over hinanden med knaphulsdelen øverst og sy i nederkanten fra vrangen.

Ca 40/42 - 42/44 - 44/46 (48/50 - 50/52) cm.

Slå 80-90-90 (100-100) m op på strømpep 4 med 2 tråde. Strik 1 omg r, 1 omg vr, 1 omg r og 1 omg vr. Fortsæt med M.2. Når arb måler 10-11-12 (13-14) cm tages der 1 vr ind mellem hver snoning. Gentag indtagningen på hver 2.omg til alle vrang-m er taget ind = 32-36-36 (40-40) m. På næste omg strikkes alle r m sammen 2 og 2 = 16-18-18 (20-20) m. Klip tråden og træk den igennem de resterende m. Huen måler ca 15-16-17 (18-19) cm i højden.

Bold og rangle:
Se opskrift under model nr b13-32

= sæt 2 m på en hj.p bag arb, 2 r, 2 r fra hj.p
= sæt 2 m på en hj.p foran arb, 2 r, 2 r fra hj.p

Pascale 29.10.2018 - 12:40:

Bonjour. Je n'arrive pas à comprendre si le devant et le dos sont tricotés en rond (sans couture donc, comme le suggèrent les finitions où il n'y a que le dessous des manches à coudre) ou s'il faut faire des allers-retours endroit envers et donc une couture côté. Merci de m'éclairer !

DROPS Design 29.10.2018 kl. 14:08:

Bonjour Pascale, le pull se tricote en rond du bas en haut jusqu'aux emmanchures, on rabat les mailles des emmanchures et on tricote les manches - en rond également. On reprend ensuite toutes les pièces pour tricoter l'empiècement en rond jusqu'à l'encolure, où on continue en allers et retours. Bon tricot!

Minalou 20.09.2018 - 14:47:

Bonjour, j'exécute le pull Toby en taille 3/4 ans. j'ai tricoté 10 cm dos/devant avec aiguilles circulaires. La largeur du pull est bien de 38 cm comme indiqué sur le modèle mais cela me semble beaucoup trop large. ... pour preuve un autre de vos pulls dans la même taille (lucky jack) indique 32 cm. Y a t-il une erreur sur le modèle Toby ? Merci d'avance pour votre réponse.

DROPS Design 20.09.2018 kl. 15:10:

Bonjour Minalou, ce modèle date d'il y a quelques années, depuis, la forme des modèles a changé, vous pouvez ajuster en fonction des mesures souhaitées à l'aide du schéma, des explications et d'un modèle similaire si vous le souhaitez. Votre magasin saura vous assister si nécessaire, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Katrin 05.10.2016 - 10:06:

Hallo, ich wollte die Mütze stricken, kann aber das Diagramm für M2 nicht finden. Kann man das noch irgendwo anders nachgucken oder könnte man es wieder hinzufügen? Danke

DROPS Design 05.10.2016 kl. 11:04:

Liebe Katrin, M.2 ist im M.1, dh M.2 = die ersten 10 Maschen in M.2 (siehe oben im Diagram M.1).

Anne 19.08.2016 - 16:14:

Hej! Tänkte sticka en tröja Toby ( baby 13-7 ). I beskrivningen används alpackagarn och stickor Nr 4. Jag tänkte sticka i Drops Love you#6. rekomenderade stickor till det garnet är strl 3,5. Hur gör jag för att storleken ska bli den önskade? M.v.h. Anne

DROPS Design 07.09.2016 kl. 14:13:

Hej Anne. Strik en pröve med DLY#6 og tjek din strikkefasthed er som angivet i mönstret. Juster evt med tykkere eller tyndere p for at faa den korrekte fasthed.

Mary 26.11.2015 - 14:50:

Ik vind breien op een rondbreinaald te moeilijk. Is het ook mogelijk om dit breisel ook op twee pennen te breien.

DROPS Design 26.11.2015 kl. 15:43:

Hoi Mary. Je kan hier lezen hoe je een breiwerk aanpast van ronde naar rechte naalden. Veel breiplezier.

Marie Martin 28.09.2015 - 21:56:

Bonsoir Pouvez vous me dire comment transformer les explications pour tricoter avec des aiguilles normales ( je ne peux pas avec des aiguilles circulaires ) Merci

DROPS Design 29.09.2015 kl. 09:19:

Bonjour Mme Martin, cliquez ici pour plus d'informations pour adapter un modèle sur aiguilles droites. Votre magasin DROPS pourra vous apporter toute assistance complémentaire. Bon tricot!

Brenda 14.12.2013 - 23:38:

Hi all, I do not understand why, when knitting the bottom half of the sweater the pattern says to knit it 23cm (3 yrs) before casting off 5 stitches by the armhole. That seems like a very short sweater, especially since the drawing shows that for a 3 yr old the bottom of the sweater needs to be 37 cm. I would very much appreciate your help with this. Thanks!

Sara 15.12.2013 kl. 10:58:

37 cm means the whole length of sweater!

Annie 04.11.2013 - 20:21:

Waarvoor is die linkse steek dan heb je maar een kleine kabel van 2 steken

DROPS Design 07.11.2013 kl. 17:52:

Hoi Annie. Wat bedoel je precies en waar in het patroon?

Nadia 09.05.2012 - 08:42:

I am having trouble on the yoke! The parte that says to put 13st at the center mid front on a thread for the neck.. I really don't understand what that means! Can someten help!!?? Thanks

DROPS Design 10.05.2012 kl. 02:05:

When it tells you to do that, you can put the sts on a strand of yarn or a stitch holder. Then you work sts each side of neck separately until finished.

Linda T 28.11.2011 - 08:48:

Jeg har strikket denne i 2 forskjellige størrelser med garnet Merino Extra Fine, og det garnet egnet seg også veldig fint. Spesielt flettemønsteret foran gjorde seg utrolig bra :)

Kommentere opskrift DROPS Baby 13-7