DROPS / 81 / 13

DROPS 81-13 by DROPS Design

DROPS Pannenlappen, handdoeken en onderzetter van “Paris”.

Dit model heeft nog geen naam. Heeft u misschien een goede voorstel?

Pannenlappen:
Afmetingen: ca. 44 x 30 cm
Materialen: DROPS Paris van Garnstudio,
300 gr nr. 17, naturel voor 2 pannenlappen

DROPS breinld 4 mm of de maat die u nodig heeft voor de juiste steekverhouding.

Ribbeltjes handdoek:
Afmetingen: ca. 29 x 42 cm
Materialen: DROPS Paris van Garnstudio,
150 gr nr. 17, naturel voor 1 handdoek

DROPS breinld 4 mm, of de maat die u nodig heeft voor de juiste steekverhouding.

Geruite handdoek:
Afmetingen: ca. 29 x 42 cm
Materialen: DROPS Paris van Garnstudio,
150 gr nr. 17, naturel voor 1 handdoek

DROPS breinld 4 mm, of de maat die u nodig heeft voor de juiste steekverhouding.

Onderzetter:
Afmetingen: ca. 18 x 18 cm
Materialen: DROPS Paris van Garnstudio,
100 gr nr. 17, naturel voor 2 onderzetters

DROPS breinld 4 mm, of de maat die u nodig heeft voor de juiste steekverhouding.

Gehaakte onderzetter:
Afmetingen: ca. 18 cm in doorsnede.
Materialen: DROPS Paris van Garnstudio,
100 gr nr. 17, naturel voor 2 onderzetters

DROPS haaknld 4 mm, of de maat die u nodig heeft voor de juiste steekverhouding.

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden: doekjes, keuken, pannenlap,

PANNENLAPPEN:

Steekverhouding: 19 st x 38 nld in ribbelst = ca. 10 x 10 cm.

Pannenlap: Zet 84 st en brei 6 nld ribbelst – haal de 1e st van elke nld af. Brei de volgende nld als volgt (op de goede kant): 1 r afh, 2 r, 2 r samenbr, 1 omsl, brei ribbelst tot de laatste 5 st, 1 omsl, 1 r afh, 1 r, afgeh st overh, 3 r. Er zit een gaatje aan weerskanten. Brei de nld met gaatjes elke 4e nld, en brei de overige st ribbelst. Brei bij een hoogte van ca. 28 cm 6 nld ribbelst, en kant dan alle st af.

RIBBELTJES HANDDOEK:

Steekverhouding: 19 st x 38 nld in ribbelst = ca. 10 x 10 cm.

Handdoek: Zet 55 st op en brei 6 nld ribbelst – haal de 1st st van elke nld af. Brei de volgende nld als volgt (goede kant): 1 r afh, 2 r, 2 r samenbr, 1 omsl, ribbelst tot de laatste 5 st, 1 omsl, 1 r afh, 1 r, afgeh st overh, 3 r. Er zit een gaatje aan weerskanten. Brei de nld met gaatjes elke 4e nld.
Brei bij een hoogte van 40 cm 6 nld ribbelst over alle st. Zet in de laatste nld, als er nog 1 st over is, 8 nieuwe st voor het lusje, brei de laatste st van de nld en kant dan alle st af.

GERUITE HANDDOEK:

Steekverhouding: 19 st x 25 nld in Patroon 1 = ca. 10 x 10 cm.

Patroon: Zie de teltekening. Het patroon is weergegeven op de goede kant. De Nederlandse verklaring van de symbolen in de teltekening staan onderaan dit patroon, in dezelfde verticale volgorde als de symbolen bij de teltekening.

Handdoek: Zet 55 st op en brei 6 nld ribbelst – haal de 1e st van elke nld af. Brei vervolgens Patroon 1, met 3 st ribbelst aan weerskanten. Brei bij een hoogte van ca. 40 cm – d.w.z. na een volledige herhaling – 6 nld ribbelst over alle st. Zet in de laatste nld, als er nog 1 st over is, 8 nieuwe st op voor het lusje, brei de laatste st van de nld en kant dan alle st af.

ONDERZETTER:

Steekverhouding: 19 st x 25 nld in Patroon 1 = ca. 10 x 10 cm.

Patroon: Zie de teltekening. Het patroon is weergegeven op de goede kant. De Nederlandse verklaring van de symbolen in de teltekening staan onderaan dit patroon, in dezelfde verticale volgorde als de symbolen bij de teltekening.

Onderzetter: Zet 34 st op en brei 6 nld ribbelst – haal de 1e st van elke nld af. Brei Patroon 1, met 3 st in ribbelst aan weerskanten. Brei als u 4 vierkantjes in de hoogte hebt gebreid 6 nld ribbelst over alle st. Zet in de laatste nld 8 st op voor het lusje, brei de laatste st en kant dan alle st af.

GEHAAKTE ONDERZETTER:

Steekverhouding: 16 hstk x 16 toeren = 10 x 10 cm.

Haak tips: Het eerste hstk van elke toer wordt vervangen door 2 l. Om te zorgen dat de onderzetter aan beide kanten gelijk is keert u het werk aan het eind van elke toer.

Onderzetter: 4 l, sluit tot een ring met 1 hv en keer. Lees de haak tips!
Toer 1: 6 hstk in de ring, eindig met 1 hv in de eerste st, keer het werk.
Toer 2: 2 hstk in elk hstk = 12 hstk, eindig met 1 hv in de eerste st, keer het werk.
Toer 3: Afwisselend 1 hstk en 2 hstk in elk hstk, eindig met 1 hv in de eerste st = 18 hstk, keer het werk.
Toer 4: * 1 hstk in 2 hstk, 2 hstk in het 3e hstk *, eindig met 1 hv in de eerste st = 24 hstk, keer het werk.
Haak zo verder, en haak steeds 1 hstk tussen de meerderingen in elke nld. Haak door totdat de onderzetter een doorsnede heeft van 16 cm.
Haak de volgende toer als volgt: 3 l (= 1 stk), * 1 l, sla 1 hstk over en 1 stk *, herhaal van * - *, meerder op dezelfde 6 plaatsen als eerst, en eindig de toer met 1 hv in de 3 l van het begin van de toer. Keer het werk en haak 1 toer hstk in elke l en elk stk van de vorige toer. Haak dan 1 lusje als volgt: 8 l, en bevestig deze met 1 hv in de volgende st. Haak 10 hstk in de lus en hecht af.

Telpatroon

= r op de goede kant, av op de verkeerde kant
= av op de goede kant, r op de verkeerde kant

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 81-13.