DROPS / 95 / 1

DROPS 95-1 by DROPS Design

Dominostickad DROPS kofta i ”Silke-Tweed”. Str S-XXL

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Storlek: S - M - L - XL - XXL
Garnåtgång: DROPS Silke-Tweed från Garnstudio
300-350-400-400-450 gr nr 08, beige
100-100-150-150-150 gr nr 09, flinta
100-100-150-150-150 gr nr 10, grå
50-100-100-100-100 gr nr 01, natur

DROPS St nr 3,5 - eller det st.nr du måste ha för att få riktig storlek på rutorna - se förkl nedan.

Stickfasthet:
23 m x 44 v rätstickning = 10 x 10 cm.
Stl S: 1 ruta = 13 x 13 cm
Stl M: 1 ruta = 14 x 14 cm
Stl L: 1 ruta = 16 x 16 cm
Stl XL: 1 ruta = 17 x 17 cm
Stl XXL: 1 ruta = 18 x 18 cm

Rutornas färger och nummer:
Diag-1 visar rutornas färger och följden de är stickade i.
1 dominoruta stickas så här:
Lägg upp 59-65-73-79-83 m på st 3,5.
varv 1 (= avigsidan): Sticka räta.
varv 2 (= rätsidan): Lyft 1:a m, 27-30-34-37-39 rm, lyft 1 m, 2 rm tills, drag den lyfta m över, sticka rm v ut (= 28-31-35-38-40 m).
3:e v, 5:e v. osv: Lyft 1:a m, sticka rm v ut.
4:e v: Lyft 1:a m, 26-29-33-36-38 rm, lyft 1 m, 2 rm tills, drag den lyfta m över, sticka rm v ut.
Fortsätt på samma sätt, dvs att det minskas 2 m på mitten på vartannat v tills det är 1 m kvar på st, klipp tråden och drag den genom m.

Sticktips (gäller vid ihopsticking av rutor - se hänvisning i texten): Stick in st genom vänster hörn på 1:a rutan och sedan in genom höger hörn på 2:a rutan, drag tråden genom = 1 m.

Kofta: Fram- och bakst på koftan är stickade i dominostickning, dvs rutor och trekanter i olika färger som är ihopstickade.
1:a rad: Sticka de 5 första dominorutorna som förklaras ovan – se färger enl diagram. Alla rutorna ska ligga med avslutningsmaskan pekande uppåt.
2:a rad: Först stickas 1 trekant = 6:e rutan:

Start-trekant: Plocka upp m längs höger sida överst på 1:a rutan - plocka upp 1 m i uppläggn.kanten, sedan 1 m i varje ”rand” + 1 m i topp-m = 30-33-37-40-42 m.
varv 1 (= avigsidan): Lyft 1 m, sticka rm v ut. varv 2 (= rätsidan): Lyft 1 m, 2 rm tills, sticka rm v ut. Fortsätt 1:a och 2:a v uppöver tills det är 2 m kvar på st. Näst sista v (= avigsidan): Lyft 1 m, 1 rm. Sista v: Lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över, klipp tråden och drag den genom den sista m.
Plocka upp med beige 29-32-36-39-41 m ner längs vänster sida överst på 1:a rutan (starta med 1 m i topp-m på 1:a rutan), plocka sedan upp 1 m mitt mellan 1:a och 2:a rutan – se Sticktips, fortsätt och plocka upp 29-32-36-39-41 m upp längs vänster sida överst på 2:a rutan = 59-65-73-79-83 m. Sticka rutan som de andra dominorutorna. Sticka ruta 8, 9 och 10 på samma sätt.

Ruta 11 är en trekant som stickas så här:
Avslutnings-trekant: Plocka upp m längs vänster sida överst på 5:e rutan - starta med att plocka upp 1 m i topp-m, sedan 1 m i varje ”rand” och 1 m i uppläggn.kanten = 30-33-37-40-42 m. varv 1 (= avigsidan): Lyft 1 m, sticka rm v ut. varv 2 (= rätsidan): Lyft 1 m, sticka rm tills det återstår 3 m, 2 rm tills, 1 rm. Upprepa 1:a och 2:a v tills det är 3 m kvar på st. Nästa v (avigan): Lyft 1 m, 2 rm. Nästa v: Lyft 1 m, 2 rm tills, Näst sista v: Lyft 1 m, 1 rm. Sista v: 2 rm tills, klipp tråden och dra den genom sista m.
3:e rad: Sticka 5 rutor på samma sätt som de hela rutorna i 2:a raden stickades.
4:e rad: Sticka som 2:a rad.
5:e rad: Ruta 23 stickas som ruta 12. Sedan ska det nu göras ärmhål, det görs genom att nästa ruta delas i två och det stickas 2 trekanter i samma färg så här: starta med att sticka en avslutnings-trekant som Ruta 11 och sedan en start-trekant som ruta 6, sedan stickas ruta 25 som vanligt, sedan en avslutnings-trekant och en start-trekant igen. Avsluta raden med en vanlig ruta.
6:e rad: Stickas som 2:a rad.
7:e rad: Stickas som 3:e rad.

Ärm: Lägg upp 60-62-64-66-68 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 3,5 med beige. Sticka rätst i 8 cm. Fortsätt så här: * varv 1 (rätsidan): Räta, varv 2 (= avigsidan): Avigt, 3:e v: Räta, 4:e v: Räta. *, upprepa 1:a - 4:e v till färdigt mått. Samtidigt när arb mäter 10-10-12-10-12 cm ökas det 1 m i varje sida med 3½-3-2-2-1½ cm mellanrum totalt 13-15-20-22-25 ggr = 86-92-104-110-118 m. När arb mäter 54 cm maskas alla m av.

Montering: Sy ärmsömmarna innanför 1 kantm. Sy i ärmarna.
Stäng koftan med en quiltnål eller liknande.

Titisa 27.03.2016 - 16:16:

Hello, first of all thank you for your beautiful patterns, do you have video tutorial for your patterns? I am not good at reading the patterns! Thank you

DROPS Design 29.03.2016 kl. 09:51:

Dear Titisa, thank you for your nice feedback. You will find several videos related to that pattern under tab "videos" on the right side of "materials" one. There are some videos showing how to work the dominos, ie 1 domino square and half a domino vertical. Happy knitting!

Anne Bjørnsen 13.10.2015 - 02:08:

Fantastisk morsom og enkel å strikke. Grugleder meg til jeg er ferdig. Veien er målet, men heldigvis har jeg funnet en nytt mønster, her inne, jeg skal starte på når denne er ferdig ☺

Lili9417 09.09.2013 - 15:47:

Pour les carrés, il est indiqué en ligne 1 de tricoté en point endroit et sur le rang de tricoter aussi en point endroit. Ce n'est plus du jersey mais du point mousse? Faut il faire en rang 2 du point envers ?

DROPS Design 09.09.2013 kl. 17:30:

Bonjour Lili9417, les carrés (dominos) se tricotent entièrement au point mousse = tous les rangs à l'endroit. Bon tricot!

Karin 22.05.2006 - 18:54:

roligaste koftan att sticka på länge!

breiyet 03.03.2006 - 13:33:

geweldig dit model. als ik de tijd vind ga ik dit zeker maken

Monica 14.02.2006 - 19:55:

Läckraste tröjan på väldigt länge. Hoppas mönstret kommer snart.

Lise-Lotte 10.02.2006 - 12:10:

Helt vildt smart, hvornår kan man få opskriften???

willemke 20.01.2006 - 08:29:

Den här tröjan ser väldigt spänande ut. Den skulle jag villa sticka såfort mönster är där. (Kanske på Holländksa)

Grethe 12.01.2006 - 15:58:

Kjempe stilig, kan dere lage mønster av denne modellen til barn også?

margareta 11.01.2006 - 19:08:

superläcker.Kommer att sticka den så fort mönstret kommer

Kommentér oppskrift DROPS 95-1