DROPS / 94 / 32

DROPS 94-32 by DROPS Design

DROPS sjal i ”Alpaca” og ”Vivaldi” med hullkant

DROPS design: Modell nr Z-206
--------------------------------------------------------

Størrelse: Bredde øverst: ca 150 cm Lengde midt bak: ca 80 cm
Materialer: DROPS Alpaca fra Garnstudio
200 gr f.nr 100, natur
og bruk: DROPS Vivaldi fra Garnstudio
150 gr f.nr 06, natur

DROPS Pinne nr 6 – eller den p du behøver for å få 15 m x 28 p rillestrikk på 10 x 10 cm.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: hullmønster, volang, type oppskrift: sjal,

Blondekant: Se diag M.1.

Måletips (gjelder blondekanten):
Pga strukturen i garnet vil arb sige noe, hold opp sjalet og mål hvor lang blondekanten skal strikkes slik at blondekanten ikke blir for kort og kommer til å stramme.

Sjal: Sjalet strikkes i riller, deretter strikkes det en blondekant som syes på tilslutt.
Legg løst opp 8 m på p nr 6 med 1 tråd Vivaldi + 1 tråd Alpaca (= 2 tråder). Strikk 3 riller. Fortsett med riller samtidig som det økes 1 m i hver side på hver 2.p ved å lage 1 kast innenfor de 3 ytterste m i hver side. Når arb måler ca 66 cm (legg arb flatt når det måles) - det er nå ca 186 m på p - strikkes det 1 rille over alle m (uten å øke) før det felles løst av.

Blondekant: Legg opp 9 m over 2 pinner nr 6 med 1 tråd Vivaldi + 1 tråd Alpaca. Trekk den ene p ut og strikk M.1 - NB: Legg merke til at blank rute i diag indikerer rillestrikk.
Når blondekanten måler ca 2 meter (avpass etter en hel rapport i høyden) - les Måletips - felles det meget løst av.

Montering: Legg sjalet flatt på bordet. Fest blondekanten kant i kant med nåler - start øverst i hver side og fest nedover mot spissen - men når det gjenstår 10 cm på hver side av spissen nederst, settes det 1 rynketråd i hjørnet på blondekanten. Rynk sammen det overflødige slik at kanten ikke kommer til å stramme nederst. Sy blondekanten til sjalet kant i kant med små pene sting i ytterste ledd av ytterste m.

Diagram

= rett fra retten, rett fra vrangen (= riller)
= 1 kast om p, på p tilbake strikkes kastet rett
= 2 kast om p, på p tilbake strikkes det første kastet rett og det andre kastet vridd rett
= fell 1 m