DROPS / 94 / 29

DROPS 94-29 by DROPS Design

DROPS Bluse i Symphony eller Melody med hulmønster på manchetten og skrå nederkant.

Størrelse: S - M - L - XL - XXL
Materialer: DROPS Symphony fra Garnstudio
300-350-350-400-450 gr f.nr 10, isblå

Eller brug:
DROPS Melody fra Garnstudio
150-200-200-200-250 gr f.nr 02, tåge

DROPS Pinde nr 8 – eller den p du behøver for at få 13 m x 18 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS Hæklenål nr 7 til kant.

Hulmønster: 1.p: * 2 r sm, slå om *, gentag fra *-* til der er 1 m tilbage som strikkes r. Gentag 1.p til færdig mål –
OBS: Der strikkes mønster på alle p!

Måletips: Pga tyngden i garnet skal alle længdemål gøres når tøjet holdes op ellers vil det blive for lang når det tages på.

Forstk: Læs hele afsnittet før det strikkes. Slå 3 m op på p 8 med Symphony eller Melody og strik glatstrik - samtidig som der slåes nye m op i hver side på hver 2.p således:

Højre side (når tøjet tages på):
1 m totalt 8-7-7-6-8 gange
2 m totalt 2-3-3-5-2 gange
4 m totalt 1-0-2-2-2 gange
6 m totalt 0-1-0-0-1 gang.

Venstre side (når tøjet tages på):
1 m totalt 4-4-5-4-3 gange
2 m totalt 4-2-2-2-4 gange
3 m totalt 1-1-0-2-2 gange
4 m totalt 1-3-3-4-0 gange
6 m totalt 0-1-2-0-3 gange
8 m totalt 1-0-0-1-1 gang.

Efter alle udtagninger er der 46-51-57-65-72 m på p og arb måler ca 12-12-13-14-14 cm. Sæt 1 mærketråd i arb - herfra måles arb! Når arb måler 6 cm tages der 1 m ud i hver side på hver 6. cm totalt 4 gange = 54-59-65-73-80 m. Når arb måler 28-29-30-31-32 cm - læs Måletips - lukkes der af til ærmegab i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 0-1-2-3-4 gange og 1 m 1-1-1-2-3 gange = 46-47-49-51-52 m. Når arb måler 37-38-39-41-42 cm lukkes de midterste 4-5-5-7-8 m af til hals. Videre lukkes der af på hver side af halsen på hver 2.p: 2 m 2 gange og 1 m 2 gange = 15-15-16-16-16 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler 46-48-50-52-54 cm.

Rygstk: Slå op og strik som forstk.
Luk af til ærmegab som på rygstk og strik videre til arb måler 44-46-48-50-52 cm (husk Måletips). Nu lukkes de midterste 14-15-15-17-18 m af til hals. Videre lukkes der 1 m på næste p mod halsen = 15-15-16-16-16 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler 46-48-50-52-54 cm.

Ærme: Slå 29-29-31-31-33 m løst op på p 8 med Symphony eller Melody. Strik 4 p ret (1.p = vrangen), derefter strikkes der Hulmønster - se forkl over. Når arb måler 16 cm – sørg for at næste p strikkes fra retsiden - strikkes der 4 p ret, derefter fortsættes der med glatstrik. Samtidig når arb måler 18 cm tages der 1 m ud i hver side på hver 3,5.-2,5.-2,5.-2.-1,5. cm p totalt 6-8-8-10-11 gange = 41-45-47-51-55 m. Når ærmet måler 38-38-38-38-37 cm lukkes der af til ærmekuppel i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 1-1-2-2-2 gange og 1 m 1-1-2-2-3 gange, videre lukkes der 2 m af i hver side til arb måler 45-45-46-47-47 cm, derefter lukkes 3 m 1 gang i hver side. Luk de resterende m af, arb måler ca 46-46-47-48-48 cm.

Montering: Sy skuldersømmene.
Sy sidesømmene indenfor 1 kantm.
Sy ærmesømmene i yderste led af yderste m. Sy ærmerne i.

Hæklet kant: Hækl til sidst en kant nederst på ryg- og forstykke og rundt i halsen på nål 7 med Symphony eller Melody således: 1 fm i første m, * 1 lm, spring over 1 m, 1 fm i næste m * - gentag fra *-* og slut af med 1 lm og 1 km i første fm - OBS: Kanten må ikke komme til at udvide tøjet.

www.garnstudio.com

Diagram

Debbie Bland 05.03.2017 - 18:50:

Hi, I've had a little practice & my cast on stitches seems to leave a hole? Kind regards Debbie

DROPS Design 06.03.2017 kl. 10:03:

Dear Mrs Bland, the video below shows how to inc new sts at the end of row - remember to work them in stocking st: P from WS and K from RS. Happy knitting!

Debbie Bland 05.03.2017 - 18:19:

Hi, I'm knitting size s . Do I cast on my extra stitches on a purl row? If so when I add the stitches, Do i cast on as if I was knitting In plain? Also to make sure I'm doing it correctly, after reaching 46 stitches, I have knitted 29 rows? Kind regards

DROPS Design 06.03.2017 kl. 10:02:

Dear Mrs Bland, you will cast on new sts at the end of RS rows (= left side when worn) and at the end of WS rows (= right side when worn). Work all new sts in stocking st. Happy knitting!

Madeleine 20.12.2013 - 09:26:

Bonjour que veut dire a droite quand il est porté

DROPS Design 20.12.2013 kl. 13:58:

Bonjour Madeleine, c'est le côté droit quand portez le pull. Bon tricot!

Helen Gallagher 08.03.2010 - 18:47:

I love your patterns as they are much more exciting than most others. However, I am struggling with the shaping at the start of this pattern. Can you explain how to do the uneven increases please? I've tried and ended up with a piece 20cm long instead of 12cm!

Kirsten Jensen 25.01.2006 - 17:54:

En utrolig sød, smart og lidt fræk model som jeg glæder mig meget til at give i kast med! Den ser heller ikke ud til at være alt for indviklet for en nybegynder som mig:)

Grethe Kristensen 10.01.2006 - 18:57:

Sjov og smart model i min ynglingsgarn !!

04.01.2006 - 15:28:

Lekker!!

24.12.2005 - 04:49:

Denne likte jeg veldig godt.

Mailinglisten 14.12.2005 - 09:13:

Tanken är god, men kommer "snibben" hålla sig snygg?

Mailinglisten 13.12.2005 - 16:51:

likte denne veldig godt, men ikke halsen, og armene skulle vært lengre.

Kommentere opskrift DROPS 94-29