DROPS / 94 / 28

DROPS 94-28 by DROPS Design

Spets-stickad DROPS kofta i ”Safran”

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Storlek: S - M - L - XL - XXL
Garnåtgång: DROPS Safran från Garnstudio
350-350-400-450-500 gr nr 50, isblå
och använd: DROPS Silke-Tweed från Garnstudio
50 gr till alla stl av nr 02, brun (till kanter)

DROPS Rundst och Strumpst nr 3,5 –
eller det st.nr du behöver för att få 23 m x
30 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS Rundst och Strumpst nr 3 (till resårer).
DROPS Virknål nr 3 (till kanter)
DROPS Pärlemorknapp, nr 521: 6 st.

Garnet till detta mönstret kostar 126kr. Läs mer.
Resår-1: * 1 rm, 2 am *, upprepa *-*.
Resår-2: * 1 rm, 1 am *, upprepa *-*.

Mönster: Se diagram M.1. Diagr visar mönstret sett från rätsidan.

Knapphål: Avm för knapphål på höger framkant från rätsidan. 1 knapphål = sticka 3:e och 4:e m aviga tills och gör 1 omslag.
Maska av för knapphål när arb mäter:
Stl S: 2, 8, 14, 20, 26 och 32 cm.
Stl M: 2, 8, 15, 21, 27 och 33 cm.
Stl L: 2, 8, 15, 21, 28 och 34 cm.
Stl XL: 2, 8, 15, 22, 28 och 35 cm.
Stl XXL: 2, 9, 16, 22, 29 och 36 cm.

Avmaskningstips (gäller halsringningen):
Maska av innanför 7 framkantsm som stickas som det förkl i mönstret.
Alla avm görs från rätsidan.
Maska av så här efter 7 m: Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över. Maska av så här före 7 m: 2 rm tills.

Fram- och bakst: Koftan stickas fram och tillbaka på rundst från mitt fram. Lägg upp 330-366-411-447-483 m (inkl 7 kantm i varje sida mot mitt fram) på rundst 3 med Silke-Tweed. Sticka 3 v Resår-1 med 1 kantm i varje sida som stickas rät på varje v (varv 1 = rätsidan). Sedan stickas nästa v så här från avigan: 1 rätst kantm, 1 am, 2 rm, 1 am, 2 rm * 1 am, 2 rm tills *, upprepa *-* tills det återstår 8 m - dessa stickas: 1 am, 2 rm, 1 am, 2 rm, 1 am och 1 rätst kantm. Det är nu 225-249-279-303-327 m på st. Byt till Safran och fortsätt med Resår-2, men 7 kantm i varje sida stickas som innan till färdigt mått (dvs 1 rätst kantm, 1 rm, 2 am, 1 rm och 2 am - sett från rätsidan). Kom ihåg knapphål på höger framkant - se förkl ovan. När arb mäter 14 cm, byts det till rundst 3,5 och det stickas 1 v räta från rätsidan (framkanterna stickas som innan) samtidigt som det minskas 18-18-24-24-24 m jämnt fördelat (minska inte över framkanterna) = 207-231-255-279-303 m. Sticka 1 v avigt från avigan (framkanten som innan). Sedan fortsätts det med M.1 till färdigt mått så här: 7 kantm som innan, M.1A (= 7 m), M.1B över 180-204-228-252-276 m, M.1C (= 6 m) och 7 kantm som innan. När arb mäter 33-34-35-36-37 cm stickas nästa v så här (från rätsidan): 50-50-50-56-56 m (= höger framst), avm 10-22-34-34-46 m (= ärmhål), sticka 87-87-87-99-99 m (= bakst), avm 10-22-34-34-46 m (= ärmhål), sticka 50-50-50-56-56 m (= vänster framst). Varje del stickas färdig för sig.

Vänster framst: = 50-50-50-56-56 m. Fortsätt mönstret med 1 kantm mot ärmhålet. När arb mäter 34-35-36-37-38 cm
avm 1 m mot mitt fram till halsringning - se avm.tips: på vartannat v totalt 12 ggr, och sedan på vart 4:e v totalt 6 ggr = 32-32-32-38-38 m kvar på axeln - OBS: de m som inte går upp i mönstret när det avm slätstickas. När arb mäter 52-54-56-58-60 cm sätts de yttersta 7 kantm mot halsen på 1 tråd och de resterande m maskas av.

Höger framst: = 50-50-50-56-56 m. Sticka färdigt som vänster framst men motsatt.

Bakst: = 87-87-87-99-99 m. Fortsätt mönstret med 1 kantm i varje sida. När arb mäter 50-52-54-56-58 cm maskas de mittersta 33 m av till hals. Fortsätt avm 1 m mot halsen på vartannat v 2 ggr = 25-25-25-31-31 m kvar på varje axel. Maska av när arb mäter 52-54-56-58-60 cm.

Ärm: Lägg upp 87-99-99-111-111 m på strumpst 3 med Silke-Tweed. Sticka 3 v med Resår-1, sedan stickas det 1 v samtidigt som alla 2 am minskas till 1 am = 58-66-66-74-74 m. Byt till Safran och sticka Resår-2 tills arb mäter 18 cm. Byt till strumpst 3,5, sticka 1 v slätst samtidigt som det minskas 10-6-6-2-2 m jämnt fördelat = 48-60-60-72-72 m. Fortsätt med M.1B över alla m. Samtidigt när arb mäter 20 cm ökas det 2 m mitt under ärmen totalt 19-16-18-14-16 ggr på stl S + L + XXL: vart 5:e v, stl M: växelvis vart 5:e och 6:e v, stl XL: vart 6:e v - de ökade m stickas löpande in i Resår-2 = 86-92-96-100-104 m. När arb mäter 54-51-50-50-47 cm delas det mitt under ärmen och det stickas färdigt fram och tillbaka på st. Samtidigt när arb mäter 54-54-55-55-55 cm avm 4 m i början på varje v tills arb mäter 56-56-57-57-57 cm. Maska av de resterande m.

Montering: Sätt de 7 kantm på den ena sidan om halsen på st 3,5. Lägg upp 1 ny m mot axeln (= kantm till att sy fast halskanten mot bakst i) och fortsätt resåren tills kanten mäter ca 8 cm, maska av. Upprepa på den andra sidan om halsen och sy ihop halskanterna mitt bak med osynliga maskstygn.
Sy axelsömmarna och sy halskanten fint mot halsringningen på bakst. Sy i ärmarna och knapparna.

Virkade kanter: Virka med nål nr 3 och Silke-Tweed. Virka nederst runt fram- och bakst och runt ärmarna: 1 sm i första rm, * 1 lm, 1 picot (= 2 lm, 1 fm i den 1:a av de 2 lm), 1 lm, 1 sm i nästa rm *, upprepa *-*.
Virka på samma sätt längs båda framst och runt halsen - men virka innanför de 7 kantm, dvs i den 8:e m från kanten (= rm-m) - hoppa över 2 v på höjden för varje sm det fästs med.

Under ärm: de ökade maskorna stickas in i resår-2 (inte resår-1).

= lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.
= lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 rm tills, drag den lyfta m över.

Mar G Hermosa 04.05.2016 - 23:07:

¿Cómo puedo saber la raya que me corresponde?¿no encuentro la guía de tallas? Gracias

DROPS Design 07.05.2016 kl. 09:44:

Hola Mar, tienes que comprobar las medidas que vienen en el diagrama debajo de cada patrón y compararlas con las tuyas para calcular tu talla.

DROPS Design NL 05.07.2011 - 10:11:

Hoi Toos. De teltekening voor dit patroon geeft zowel de heengaande als de teruggaande nld aan. Dus de tweede, vierde, zesde rij (enzovoort) zijn de teruggaande naalden. Volgens de beschrijving moet u deze av breien (verkeerde kant). Succes verder.

Toos 05.07.2011 - 10:09:

Ik heb even een vraag over een patroon. De tweede toer er van is dat averecht want dat staat er niet op. Graag een antwoord. Heel hartelijke dank er voor .

Parnia 14.02.2008 - 21:00:

Absolutely stunning pattern i couldn't believe my eyes this was the pattern i was dying to get my hands on. Thanks to your team i finally got it but i am stuck in the pattern could u please check that if the transation is correct. Thank you.

Beate Quartarolo 22.02.2006 - 10:48:

Meget yndig. Bestemt en jeg vil producere.

Gitte Norlander 29.12.2005 - 20:14:

Meget elegant og flot. Glæder mig til at skrikke den.

Mailinglisten 12.12.2005 - 22:34:

Den är nätt och fin passar bra till en nätt figur.

Mailinglisten 12.12.2005 - 21:35:

dette var en fin nostalgisk jakke. den håper jeg å kunne strikke en dag!

Kommentér oppskrift DROPS 94-28