DROPS / 94 / 23

DROPS 94-23 by DROPS Design

DROPS Jakke i ”Vivaldi”

150-200-200-200-250 gr f.nr 18, mint

DROPS Pinde nr 7 – eller den p du skal bruge for at få 13 m x 18 p i glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS Hæklenål nr 5 (til kant).

Ryg- og forstykke: Hele ryg- og forstykke strikkes i et. Jakken strikkes fra side til side fra højre forkant (opslåningskanten) til venstre forkant (aflukningskanten) – se foto.

Slå 96-102-105-108-111 m op på p 7 med Vivaldi og strik 3 cm glatstrik. Næste p strikkes således fra retsiden: 4 m glatstrik, * slå om, 2 r sm, 1 r *, gentag fra *-* til der er 5 m tilbage, slut af med slå om, 2 r sm og 3 m glatstrik. Derefter strikkes der glatstrik samtidig med at yderste hul i hver side fortsættes på hver 2.p (dvs på hver p fra retsiden) således: 4 m glatstrik, slå om, 2 r sm, strik glatstrik til der er 5 m tilbage, slut af med slå om, 2 r sm og 3 m glatstrik.
Samtidig når arb måler 20-21-22-23-24 cm strikkes næste p således fra retsiden: 18-20-21-21-22 m som før, luk de næste 25-26-27-29-30 m løst af til ærmegab og strik de resterende 53-56-57-58-59 m som før.
Strik 4 p glatstrik (med hulkant i siden som før) over m på hver side af ærmegabet. Derefter slåes der 25-26-27-29-30 m løst op til ærmegab over de aflukkede m og der fortsættes med glatstrik og hulkant i hver side som før. Når arb måler 56-59-62-65-68 cm lukkes der af til ærmegab igen på samme måde som sidst. Strik 4 p på hver side af ærmegabet før der slåes nye m op til ærmegab på samme måde som sidst. Fortsæt med glatstrik og hulkant i hver side til arb måler 74-78-82-86-90 cm. Næste p strikkes således fra retsiden: 4 m glatstrik, * slå om, 2 r sm, 1 r *, gentag fra *-* til der er 5 m tilbage, slut af med slå om, 2 r sm og 3 m glatstrik.
Strik 3 cm glatstrik over alle m, arb måler ca 78-82-86-90-94 cm og luk løst af.

Ærme: Slå 32-35-35-38-41 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 7 med Vivaldi. Strik 3 cm glatstrik.
Næste p strikkes således fra retsiden: 1 kantm * 1 r, slå om, 2 r sm *, gentag fra *-* og slut af med 1 kantm. Fortsæt med glatstrik. Når arb måler 21-21-18-18-18 cm tages der 1 m ud i hver side på hver 3.-3.-3.-3.-3. cm totalt 10-10-11-11-10 gange = 52-55-57-60-61 m. Når ærmet måler 52-52-50-50-49 cm lukkes der af til ærmekuppel i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, videre lukkes der 2 m i hver side til arb måler 55 cm, derefter lukkes 3 m 1 gang i hver side. Luk de resterende m af, arb måler ca 57 cm.

Montering: Sy ærmesømmene indenfor 1 kantm. Sy ærmerne i.

Hæklekant: Hækl en kant rundt hele jakken og nederst rundt begge ærmer på nål 5 med Vivaldi således:
1.omg: 1 fm i første m,* 5 lm, spring over 3 m (dvs ca 2 cm), 1 fm i næste m *, gentag fra *-* og slut af med 5 lm og 1 km i 1.fm på beg af omg.
2.omg: Hækl 2 km om første lm-bue, 4 lm (= 1 dbl-st), 4 dbl-st om samme lm-bue, * 3 lm, 5 dbl-st om næste lm-bue *, gentag fra *-* omg rundt og slut af med 3 lm og 1 km i 4.lm på beg af omg.
3.omg: Hækl 1 km i mellemrummet før næste dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st mellem hver af de næste dbl-st i st-gruppen (= 4 dbl-st ), * 1 lm, 1 dbl-st om lm-buen, 1 lm, 1 dbl-st om samme lm-bue, 1 lm, 1 dbl-st mellem hver af de 5 dbl-st i st-gruppen (= 4 dbl-st) *, gentag fra *-* omg rundt og slut af med 1 lm, 1 dbl-st om sidste lm-bue, 1 lm, 1 dbl-st om samme lm-bue, 1 lm og 1 km i 4.lm på beg af omg.

www.garnstudio.com

Diagram

Purple Turtle 04.03.2010 - 12:47:

Nachtrag: Ich habe die Häkelkante mit einer halben Nummer größeren Häkelnadel gehäkelt als angegeben. Dadurch ist die Rüschenkante welliger geworden und nicht so flach wie auf dem Bild. Der gesamteindruck wurde also romantischer.

Purple Turtle 03.03.2010 - 14:14:

Sehr romantische Jacke. Sehr wandlungsfreudig, da sie immer wieder neu arrangiert werden kann. Schnell und einfach zu stricken. Das einzige was ich jetzt am Strickmuster ändern würde, wäre die Ärmel als Trompetenärmel zu stricken. Damit wäre die Jacke modernerner. Ich habe sie übrigens in grau gestrickt.

Anne Wessel 17.02.2006 - 19:57:

Den vil jer gerne have opskrift på

Bettina 29.01.2006 - 20:15:

Meget smart...hvilken skøn trøje til bukser! Hvornår kommer den på Jeres hjemmeside? Den MÅ jeg bare eje.

mette 09.01.2006 - 13:55:

fantastic.. fun romantic

03.01.2006 - 13:12:

Skir och tunn, vacker till sommarklänningen.

Mailinglisten 14.12.2005 - 09:11:

Underbar! Perfekt utanpå sommarklänningar.

Mailinglisten 12.12.2005 - 20:54:

Smart jakke, som kan brukes til mye.

Kommentere opskrift DROPS 94-23