DROPS / 94 / 16

Sweet Siren by DROPS Design

Moebius DROPS sjal i ”Alpaca” og ”Vivaldi”.

Stikkord: moebius, sjal, vinkelstrikk,

DROPS design: Modell nr Z-207
--------------------------------------------------------

Størrelse: S - M - L - XL - XXL
Omkrets: 100 - 110 - 120 - 130 - 140 cm
Høyde: ca 35 - 36 - 37 - 38 - 39 cm
Materialer: DROPS Alpaca fra Garnstudio
150-150-150-150-200 gr nr 7300, eplegrønn
og bruk: DROPS Vivaldi fra Garnstudio
100-100-100-100-150 gr nr 18, mint

DROPS Rundp 5,5 (80 cm lang) – eller den p du må ha for å få 16 m x 20 p med 2 tråder og perlestrikk på 10 x 10 cm.

Kommentarer (52)

100% Alpakka
fra 21.00 kr /50g
DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 21.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 21.00 kr /50g
Perlestrikk: 1.omg: * 1 r, 1 vr *, gjenta fra *-* til ferdig mål.

Obs: Maskeantallet rundt sjalet blir oddetall på den omg hvor det plukkes opp nye m i nederkant av m på p, og pga sjalets vridning vil maskene automatisk forskyve seg til perlestrikk. Derfor gjentas 1.omg rundt hele sjalet.

Strikkeinfo: Det må strikkes på en rundp 80 cm lang. Det er viktig at rundp er så lang da den vil ligge i spiral.

Opplukningstips (gjelder fig.1): (Garnet som er brukt på fig.1-3 er for enkelthets skyld en annen tråd enn de som er brukt i oppskriften). Det er den lange løse del under masken på pinnen som plukkes opp. Når denne plukkes opp strammes masken på pinnen litt.

Sjal: Sjalet strikkes i en vridd ring fra midten av arbeidet og ut mot ytterkantene - dvs det strikkes oppover og nedover samtidig. Alle mål gjelder hele arb (ikke fra midten og ut).
Brett rundp dobbel (evt bruk 2 stk rundp med samme tykkelse) og legg opp 160-176-192-208-224 m (delelig med 4) over 2 pinner nr 5,5 med 1 tråd Alpaca + 1 tråd Vivaldi (= 2 tråder) - dette gjøres for at oppleggskanten skal bli ekstra løs. Trekk den ene pinnen ut, maskene skal nå være meget løse på rundp.
Nå plukkes det opp 1 ny m i nederkant av hver m på p uten at masken på p strikkes (se fig.1 og les Opplukningstips i teksten over - det plukkes ikke opp 1 maske i den første masken på p). Når opplukkingen er ferdig ligger rundp i en vridd ring - se fig.2 = 319-351-383-415-447 m.
Nå strikkes det perlestrikk - det er selvfølgelig masken som sitter på selve pinne-spissen som strikkes. Den m som er plukket opp i nederkant av denne m vil automatisk komme frem til pinne-spissen senere på omg. Etter et par omg vil vridningen bli tydeligere - se fig.3. Strikk perlestrikk til arb måler 28-29-30-31-32 cm. Nå strikkes det 2 m i den første m på omg = 320-352-384-416-448 m.
Videre strikkes det vrbord med 2 r/ 2 vr i 3 cm - samtidig på siste omg strikkes det opp 1 ny m i hver 4. m = 400- 440-480-520-560 m. Fell løst av med r over r og vr over vr. Arb måler ca 35-36-37-38-39 cm.

www.garnstudio.com

Diagram

Kommentarer (52)

Legg inn en kommentar!

Patrizia 28.02.2018 - 12:28:

Ho fatto un campione ed è venuto abbastanza bene. Vorrei solo sapere se è normale che in centro ben visibile rimane una linea di congiunzione! Grazie.

Jule 24.01.2018 - 19:07:

Hallo ihr Lieben! Welches Garn aus der Garngruppe C eignet sich denn am besten als Ersatz für Vivaldi? Eher was 'Flauschiges' wie die Air oder Brushed Alpaca Silk oder etwas glattes wie die Baumwoll-Garne? Liebe Grüße, Jule

DROPS Design 25.01.2018 kl. 08:12:

Lieber Jule, DROPS Brushed Alpaca Silk ist die beste Alternative zu Vivaldi - aber gerne können Sie Vivaldi auch durch 2 Fäden Kid-Silk ersetzen. Viel Spaß beim stricken!

Fyrkrkr 21.09.2015 - 11:15: www.pawsitivestepsse ...

Why not call it "Cross My Heart"?

Filiz 03.02.2015 - 19:07:

I wish I had looked up "Moebius cast on" on Youtube first. There are alternate methods that probably would have worked better with this yarn choice.

Filiz 03.02.2015 - 19:07:

I tried casting on following the instructions on the video many times. Looser with each try and yet still unable to pick up the bottom stitch. By the time it was loose enough, I ended up with an eyelet like hole in the middle of my knitting. I don't think it is a fault of the technique. It probably works fine with different yarns. The problem in this case lies in the fuzzy Vivaldi yarn not slipping past itself.

Marianne Rytter Behrens 26.01.2015 - 14:17:

Af hensyn til strikkefastheden er jeg blevt nødt til at bruge pind nr. 6. Her er 80 cm længde fuldstændig umulig. Den er simpelthen for kort. M.h.t. opsamling af masker , måtte jeg opgi, fandt en anden metode på youtube hvor man går ind laver en ny maske ml. hver eksisterende maske. nemt og bekvemt.

Joke 15.02.2014 - 21:49:

Zo twee mnd. Later, maar nu ga ik beginnen met precies de juiste kleur. Bedankt voor het filmpje.

Joke 15.02.2014 - 20:28:

Zo twee mnd. Later, maar nu ga ik beginnen met precies de juiste kleur. Bedankt voor het filmpje.

Joke 26.12.2013 - 19:10:

Is dit model ook alleen op de gewone breinaalden te breien? En welk nummer zal dit dan zijn? Heel leuk model, zeker in het groen😊

DROPS Design 28.12.2013 kl. 18:20:

Hoi Joke. Het breien van een Moebius sjaal is niet te doen op gewone naalden vanwege de draai. Je kan eventueel op deze video kijken hoe je deze sjaal breit:

Ana 26.11.2013 - 11:46:

Yesterday got started!

Kommentér oppskrift DROPS 94-16