DROPS / 94 / 16

Sweet Siren by DROPS Design

Moebius DROPS sjal i ”Alpaca” og ”Vivaldi”.

DROPS design: Modell nr Z-207
--------------------------------------------------------

Størrelse: S - M - L - XL - XXL
Omkrets: 100 - 110 - 120 - 130 - 140 cm
Høyde: ca 35 - 36 - 37 - 38 - 39 cm
Materialer: DROPS Alpaca fra Garnstudio
150-150-150-150-200 gr nr 7300, eplegrønn
og bruk: DROPS Vivaldi fra Garnstudio
100-100-100-100-150 gr nr 18, mint

DROPS Rundp 5,5 (80 cm lang) – eller den p du må ha for å få 16 m x 20 p med 2 tråder og perlestrikk på 10 x 10 cm.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: moebius, vinkelstrikk, mønster/teknik: struktur, type oppskrift: sjal,

Perlestrikk: 1.omg: * 1 r, 1 vr *, gjenta fra *-* til ferdig mål.

Obs: Maskeantallet rundt sjalet blir oddetall på den omg hvor det plukkes opp nye m i nederkant av m på p, og pga sjalets vridning vil maskene automatisk forskyve seg til perlestrikk. Derfor gjentas 1.omg rundt hele sjalet.

Strikkeinfo: Det må strikkes på en rundp 80 cm lang. Det er viktig at rundp er så lang da den vil ligge i spiral.

Opplukningstips (gjelder fig.1): (Garnet som er brukt på fig.1-3 er for enkelthets skyld en annen tråd enn de som er brukt i oppskriften). Det er den lange løse del under masken på pinnen som plukkes opp. Når denne plukkes opp strammes masken på pinnen litt.

Sjal: Sjalet strikkes i en vridd ring fra midten av arbeidet og ut mot ytterkantene - dvs det strikkes oppover og nedover samtidig. Alle mål gjelder hele arb (ikke fra midten og ut).
Brett rundp dobbel (evt bruk 2 stk rundp med samme tykkelse) og legg opp 160-176-192-208-224 m (delelig med 4) over 2 pinner nr 5,5 med 1 tråd Alpaca + 1 tråd Vivaldi (= 2 tråder) - dette gjøres for at oppleggskanten skal bli ekstra løs. Trekk den ene pinnen ut, maskene skal nå være meget løse på rundp.
Nå plukkes det opp 1 ny m i nederkant av hver m på p uten at masken på p strikkes (se fig.1 og les Opplukningstips i teksten over - det plukkes ikke opp 1 maske i den første masken på p). Når opplukkingen er ferdig ligger rundp i en vridd ring - se fig.2 = 319-351-383-415-447 m.
Nå strikkes det perlestrikk - det er selvfølgelig masken som sitter på selve pinne-spissen som strikkes. Den m som er plukket opp i nederkant av denne m vil automatisk komme frem til pinne-spissen senere på omg. Etter et par omg vil vridningen bli tydeligere - se fig.3. Strikk perlestrikk til arb måler 28-29-30-31-32 cm. Nå strikkes det 2 m i den første m på omg = 320-352-384-416-448 m.
Videre strikkes det vrbord med 2 r/ 2 vr i 3 cm - samtidig på siste omg strikkes det opp 1 ny m i hver 4. m = 400- 440-480-520-560 m. Fell løst av med r over r og vr over vr. Arb måler ca 35-36-37-38-39 cm.