DROPS / 86 / 5

DROPS 86-5 by DROPS Design

Pitsikuviollinen kaksinkertaisella langalla neulottu kaulahuivi sekä sormikkaat ”Alpaca”-langasta

Tällä ohjeella ei vielä ole nimeä. Tee nimiehdotus!

Drops 86-5
Kaulahuivi:
Mitat: n. 20 x 120 cm
Langanmenekki: Alpaca
katso - Lankavaihtoehdot ja langankoostumus.
150 g nro 0100, luonnonvalkoinen

DROPS Puikot nro 4,5.
Neuletiheys: Puikkonro on vain suositus!
18 s x 23 krs sileää kaksinkertaisella langalla puikoilla nro 4,5 = 10 x 10 cm.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kuvio/tekniikka: pitsineule, ohjetyyppi: huivit, käsineet, setti,

Mallineule: Katso ruutupiirrokset M.1 ja M.2. Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.

Ainaoikeinneule (edestakaisin puikoilla):
1. krs: Oikein, 2. krs: Oikein.

Kaulahuivi: Luo puikoille nro 4,5 kaksinkertaisella Alpaca-langalla 43 s ja neulo 4 krs ainaoikeaa. Neulo sitten seuraava krs näin (= oikea puoli): 8 o, nosta 1 s oikein neulomatta, 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli, * 9 o, nosta 1 s oikein neulomatta, 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli *, toista *-* vielä kerran ja neulo lopuksi 8 o. Olet nyt kaventanut 6 s = 37 s puikoilla. Neulo 1 krs nurin takaisinpäin, neulo kuitenkin kummassakin reunassa 3 ainaoikeaa s. Jatka sitten neulomalla M.1:n mukaan kunnes työn pituus on n. 119 cm - sopeuta kokonaisen mallikerran jälkeen. Neulo M.2:n mukaan ja päätä tämän jälkeen s:t löyhästi, työn pituus on n. 120 cm.

Sormikkaat:

Koko: (XS/S) M/L
Langanmenekki: Alpaca
Lankavaihtoehdot ja langankoostumus - katso sivu 1
(100) 100 g nro 0100, luonnonvalkoinen

DROPS Sukkapuikot nro 2,5.
Neuletiheys: Puikkonro on vain suositus!
25 s x 34 krs sileää puikoilla nro 2,5 = 10 x 10 cm.

Mallineule: Katso ruutupiirrokset M.3-M.6. Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.

Oikea sormikas: Luo sukkapuikoille nro 2,5 Alpaca-langalla (112) 126 s ja neulo nirkkoreunus näin: * 7 s sileää, nosta 6. s, sitten 5. s ja lopuksi 4. s seitsemännen s:n yli (ts. viimeisen neulotun s:n yli) = 4 s jäljellä puikolla *, toista *-* koko krs:n ajan = (64) 72 s. Neulo sitten M.3:n mukaan - kavenna samalla mallineuleen viimeisellä krs:lla (4) 6 s = (60) 66 s.

Lue koko seuraava katkelma ennen kuin jatkat neulomista.

Mallineule: Neulo M.4:n mukaan kunnes työn pituus on (11) 12 cm, neulo sitten M.5:n mukaan ja kavenna samalla M.5:n 1. krs:lla (14) 12 s tasavälein = (46) 54 s. Kun M.5 on valmis, neulo seuraava krs näin: (23) 27 s sileää (= kämmenen sisällä), kiinnitä 1 merkkilanka (= sivu), (2) 4 s sileää, M.6 (= 19 s), (2) 4 s sileää, kiinnitä 1 merkkilanka (= sivu). Jatka samalla tavalla.

Peukalo: Tee samanaikaisesti M.6:n 2. krs:lla lisäykset peukaloa varten (työn pituus on n. (13) 14 cm):
lisää 1 s krs:n 2. s molemmin puolin joka 2. krs yht. (5) 6 kertaa = (11) 13 peukalo-s. Lisää 1 s poimimalla edellisen krs:n s puikolle ja neulomalla tämä oikein.
Kun työn pituus on (18) 20 cm (on hyvin tärkeää, että peukalolisäysten aloituskohdan jälkeen on neulottu vähintään (5) 6 cm), siirrä peukalon (11) 13 s hakaneulalle. Luo 1 uusi s hakaneulan yläpuolelle = (45) 54 s, jatka mallineuletta kuten aiemmin.
Kun työn pituus on n. (22) 23 cm - sopeuta M.6:n mukaisen kokonaisen mallikerran jälkeen - jatka neulomalla kaikilla s:illa sileää neuletta. Kun työn pituus on (23) 24 cm, siirrä ensimmäiset ja viimeiset (19) 22 s apulangalle. Neulo nyt pikkusormi jäljellä olevilla (8) 10 s.

Pikkusormi: Luo (5) 4 uutta s kohti apulangan s:ita = (13) 14 s, jaa s:t 3:lle sukkapuikolle ja neulo sileää neuletta kunnes sormen pituus on n. (5) 6 cm. Neulo sitten s:t pareittain yhteen, katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien s:iden läpi.
Siirrä apulankojen s:t takaisin puikoille ja poimi 2 s kohti pikkusormea = (40) 46 s, neulo kaikilla s:illa 3 krs sileää neuletta. Siirrä s:t takaisin apulangoille, ts. siirrä kämmenen sisällä olevat (20) 23 s omalle apulangalleen ja käden päällä olevat (20) 23 s omalle apulangalleen.

Nimetön: Siirrä (7) 8 s kummastakin apulangasta takaisin puikoille ja luo 2 uutta s kohti keskisormea = (16) 18 s. Jaa s:t 3:lle sukkapuikolle ja neulo sileää neuletta kunnes sormen pituus on n. (7) 8 cm. Neulo s:t pareittain yhteen, katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien s:iden läpi.

Keskisormi: Siirrä (6) 7 s kummastakin apulangasta takaisin puikoille, poimi (3) 4 s kohti nimetöntä ja luo 3 uutta s kohti etusormea = (18) 21 s. Jaa s:t 3:lle sukkapuikolle ja neulo sileää neuletta kunnes sormen pituus on n. (8) 9 cm. Neulo s:t pareittain yhteen, katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien s:iden läpi.

Etusormi: Siirrä jäljellä olevat (14) 16 s takaisin puikoille ja poimi (3) 4 s kohti keskisormea = (17) 20 s puikoilla. Neulo sileää neuletta kunnes sormen pituus on n. (6) 7 cm. Neulo s:t pareittain yhteen, katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien s:iden läpi.

Peukalo: Siirrä hakaneulan (11) 13 s puikolle ja poimi (7) 8 s näiden s:iden takana = (18) 21 s. Jaa s:t 3:lle sukkapuikolle ja neulo n. (5) 6 cm sileää neuletta. Neulo s:t pareittain yhteen, katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien s:iden läpi.

Vasen sormikas: Neulo kuten oikea käsine, mutta tämän peilikuvaksi, ts. kun M.5 on valmis seuraava krs neulotaan näin: (2) 4 s sileää, M.6 (= 19 s), (2) 4 s sileää, kiinnitä 1 merkkilanka (= sivu), (23) 27 s sileää (= kämmenen sisällä), kiinnitä 1 merkkilanka (= sivu). Peukalon lisäykset tehdään krs:n toiseksi viimeisen s:n molemmin puolin.

= nosta 1 s oikein neulomatta, 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 86-5 alkuperäisohjeeseen.