DROPS / 52 / 18

DROPS 52-18 by DROPS Design

DROPS genser til herre i Karisma med nordisk snøstjerner og lus + lue og vanter

Stikkord: gensere, hansker, luer, nordisk, sett,

DROPS design: Modell nr U-382
-------------------------------------------------------

Størrelse:
Dame: Small - Medium - Large
Herre: (Small/medium - Medium/large)

Materialer: DROPS Karisma fra Garnstudio

Alt 1: (mørk bunn)
500-550-600 (650-700) gr f.nr 53, koksgrå
150-150-200 (200-200) gr f.nr 44, lys grå
50- 50- 50 ( 50- 50) gr f.nr 49, rust
50- 50- 50 ( 50- 50) gr f.nr 52, sennep
50- 50- 50 ( 50- 50)gr f.nr 36, flaskegrønn

Alt 2: (lys bunn)
300-350-350 (400-450) gr f.nr 53, koksgrå
350-400-450 (450-500) gr f.nr 44, lys grå
50- 50- 50 ( 50- 50) gr f.nr 49, rust
50- 50- 50 ( 50- 50) gr f.nr 52, sennep
50- 50- 50 ( 50- 50) gr f.nr 36, flaskegrønn

DROPS Rundp og Ermp 2,5 og 3,5.
Genser med halssplitt: DROPS Tinn-hekter: 3 par (Kari - hekte nr 600).

fra 15.60 kr /50g
DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 15.60 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 15.60 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 265.2kr. Les mer.
Strikkefasthet: 22 m x 30 p på p 3,5 og glstrikk = 10 x 10 cm. Husk pinnenr er kun veiledende!

Mønster: Se diagram (1 diagram = 1 rapport). Mønsteret i diagrammet sees fra retten.

Vrbord: * 1 r, 1 vr *, gjenta fra *-*.

Bolen: Tallene i () = herrestr. Genseren strikkes på rundp og klippes opp til ermhull og evt halssplitt etterpå. Legg opp 192-200-206 (206-214) m på rundp 2,5 med koksgrå og strikk vrbord i 6 cm. Bytt til rundp 3,5 og strikk M.1 samtidig som det økes 60-64-70 (58-62) m jevnt fordelt på 1.omg = 252-264-276 (264-276) m. Etter M.1 strikkes videre med M.2 (for Alt: 2 strikkes M.5) til arb måler ca 28-30-32 (35-38) cm - avpass etter mønsteret (det gjenstår ca 32 cm av arb). Husk på strikkefastheten. Sett en merketråd i hver side; forstk og bakstk = 126-132-138 (132-138) m. Nå strikkes det ferdig med M.3 - start ved startpil og strikk m over forstk, start ved pilen igjen og strikk m over bakstk. Samtidig når arb måler 33-35-36 (39-41) cm økes det 5 m i hver side (disse m er til å klippe opp i etterpå og strikkes ikke inn i mønsteret). Fortsett mønsteret oppover.

Genser med rund hals: Når arb måler ca 54-56-58 (61-64) cm - felles de midterste 24-26-28 (28-30) m på forstk til hals og det strikkes ferdig frem og tilbake på p. Videre felles mot halsen på hver 2.p: 3 m x 1, 2 m x 2, 1 m x 3. Samtidig når arb måler 58-60-62 (65-68) cm felles de midterste 40-42-44 (44-46) m bak til hals. Deretter felles 2 m i hver side på neste p mot halsen. Fell av etter M.3 - arb måler ca 60-62-64 (67-70) cm.

Genser med splitt: Når arb måler 40-42-44 (47-50) cm felles de midterste 12 m foran til splitt. Legg opp 5 nye m over de felte m på neste p (disse m er til å klippe opp i etterpå og strikkes ikke inn i mønsteret). Når arb måler 54-56-58 (61-64) cm felles de midterste 12-14-16 (16-18) m + de 5 oppklippsmaskene foran til hals og det strikkes ferdig frem og tilbake på p. Videre felles mot halsen på hver 2.p: 3 m x 1, 2 m x 2, 1 m x 3. Samtidig når arb måler 58-60-62 (65-68) cm felles de midterste 40-42-44 (44-46) m bak til hals. Deretter felles 2 m i hver side på neste p mot halsen bak. Fell av etter M.3 - arb måler ca 60-62-64 (67-70) cm.

Erme: Legg opp 50-50-52 (52-54) m på ermp 2,5 med koksgrå og strikk vrbord i 5 (6) cm. Bytt til ermp 3,5 og strikk M.1 samtidig som det økes 6-6-6 (6-6) m jevnt fordelt på 1.omg = 56-56-58 (58-60) m. Samtidig etter vrborden økes det midt under ermet: 2 m x 31-31-33 (33-34) m på Dame S+M+Herre S/M+M/L: Hver 4.omg, Dame L: Vekselsvis hver 3.og 4.omg = 118-118-124 (124-128) m. Samtidig etter M.1 strikkes M.2 (for Alt: 2 strikkes M.5) oppover til arb måler ca 38-38-37 (43-43) cm - avpass etter mønsteret (det gjenstår ca 11 cm av arb). Etter M.2 (alt: M.5) strikkes M.4. Arb måler ca 49-49-48 (54-54) cm. Deretter strikkes 2 cm glstrikk med vrangen ut til belegg over klippekanten på bolen med koksgrå. Fell av.

Montering:
Genser med rund hals: Sy en merketråd ned midt i de økte m i hver side. Sy to maskinsømmer rundt merketråden, 1.søm = 1/2 m fra tråden, 2.søm = 1/2 m fra 1.søm. Klipp opp til ermhull. Sy skuldersømmen. Plukk opp ca 104-116 m rundt halsen på ermp 2,5 med koksgrå og strikk 1 omg glstrikk og deretter vrbord i 6 cm, fell av. Brett vrborden dobbel mot vrangen og sy. Sy ermene til bolen fra retten slik: Sy vekselvis et sting i siste rettstrikkede omg på ermet før belegget og et sting på bolen etter maskinsømmen. Vreng genseren og sy belegget fra ermet over klippekanten på bolen for hånd.

Genser med splitt: Sy en merketråd ned midt i de økte m i hver side og midt foran i splitten. Sy to maskinsømmer rundt merketrådene, 1.søm = 1/2 m fra tråden, 2.søm = 1/2 m fra 1.søm. Klipp opp til ermhull og splitt. Sy skuldersømmen. Plukk opp ca 25-35 m langs venstre side av splitten på forstk på ermp 2,5 med koksgrå og strikk 3 cm glstrikk, 1 p vr (= brettekant), 3 cm glstrikk. Gjenta langs høyre side av splitten. Sy splitten fast nederst med maskesting fra retten. Brett kantene dobbelt mot vrangen og sy. Plukk opp ca 104-120 m rundt halsen og over stolpen på ermp 2,5 med koksgrå og strikk 3 cm glstrikk, 1 p vr (=brettekant), 3 cm glstrikk, fell av. Brett kanten dobbel mot vrangen og sy. Sy ermene til bolen fra retten slik: Sy vekselvis et sting i siste rettstrikkede omg på ermet før belegget og et sting på bolen etter maskinsømmen. Vreng genseren og sy belegget fra ermet over klippekanten på bolen for hånd. Sy i hektene.

STRØMPER: Se oppskriften under Modell nr 16.

LUE:

Størrelse: Dame (Herre)

Materialer: DROPS Karisma fra Garnstudio
Alt:1 (mørk bunn)
100 (100) gr f.nr 53, koksgrå
50 ( 50) gr f.nr 44, lys grå
+ rester av mønsterfargene
Alt:2 (lys bunn)
100 (100) gr f.nr 44, lys grå
50 ( 50) gr f.nr 53, koksgrå
+ rester av mønsterfargene

DROPS Ermp 3 og 3,5.

Strikkefasthet: 22 m x 30 p på p 3,5 og mønster = 10 x 10 cm.

Mønster: Se diagram (1 diagram = 1 rapport). Mønsteret i diagrammet sees fra retten.

Lue: Fargealt i () = Alt: 2. Legg opp 108 (120) m på Ermp 3 med koksgrå (lys grå) og strikk 4 cm glstrikk, 1 omg vr (=brettekant - herfra måles arb). Bytt til Ermp 3,5 og strikk M.8 og deretter M.9. Videre strikkes M.7 oppover til ferdig mål. Når arb måler ca 14 (14) cm settes en merketråd etter hver 6.m. Nå strikkes de to m etter merketråden sm. Dette gjentas på hver 6.p til det gjenstår 18 (20) m (M.7 avpasses/fordeles etterhvert som m felles). Strikk en omg hvor to og to m strikkes sm, trekk deretter en dobbelt tråd gjennom disse m og fest tråden. Brett kanten dobbelt mot vrangen og sy.

VANTER:

Størrelse: Dame (Herre)

Materialer: DROPS Karisma fra Garnstudio
Alt 1: (mørk bunn)
100 (100) gr f.nr 53, koksgrå
+ en rest av mønsterfargene (44,49,52,36)
Alt 2: (lys bunn)
50 (100) gr f.nr 44, lysgrå
50 ( 50) gr f.nr 53, koksgrå
+ en rest av mønsterfargene (49,52,36)

DROPS Ermp 3,5 og 4.

Strikkefasthet: 21 m x 28 p på p 4 og glstrikk = 10 x 10 cm. Husk pinnenr er kun veiledende!

Vrbord: * 2 r, 2 vr *, gjenta fra *-*.

Vanter: Tallene () = herre, fargeforslaget i () = Alt: 2. Legg opp 52 (56) m på ermp 3,5 med koksgrå (koksgrå) og strikk vrbord i 15 cm samtidig som det felles 8 (8) m jevnt fordelt på siste omg = 44 (48) m. Bytt til ermp 4 og strikk M.6 samtidig som det settes en merketråd etter 22 (24) m = oppå hånden) - merketråden settes i den 23. (25.) m - m til tommel økes på hver side av denne m - de resterende 21 (23) m = inni hånden. Herfra måles arb! Når arb måler 1 cm økes på hver side av 1 m med merketråden slik: 1 m x 5 (6) på hver 4.omg (3.omg) = 54 (60) m. Etter M.6 strikkes M.7 og de økte m strikkes inn i M.6 og M.7 etterhvert. Når økningen til tommelen er avsluttet settes de midterste 11 m over tommelen på en tråd. Videre legges det opp 1 ny m over m på tråden = 44 (50) m. Fortsett med M.7 til arb måler 10 (11) cm. Nå strikkes fingre med koksgrå (lysgrå) slik:

Lillefinger: Plukk opp 4 (6) m fra oppå hånden og 4 (5) m fra inni hånden og legg opp 1 m mot ringfingeren = 9 (12) m. Strikk 5 (6) cm med koksgrå (lysgrå) i glstrikk. Deretter strikkes m sammen to og to på neste omg og trekk så tråden dobbelt gjennom m.
Strikk 3 omg over de resterende m på vanten før de resterende fingrene strikkes.

Ringfinger: Plukk opp 6 (6) m fra oppå hånden og 6 (7) m fra inni hånden og legg opp 1 m mot lillefingeren og ringfingeren og 1 m mot langfingeren = 14 (15) m. Strikk 6 (7) cm glstrikk med koksgrå (lysgrå) og deretter strikkes m sammen to og to på neste omg og trekk så tråden dobbelt gjennom m.

Langfinger: Som ringfingeren men strikk 7 (8) cm glstrikk med koksgrå (lysgrå).

Pekefinger: Plukk opp 6 (6) m fra oppå hånden og 6 (7) m fra inni hånden og legg opp 1 m mot langfingeren = 13 (14) m. Strikk som ringfingeren.

Tommel: Plukk opp 14 (16) m rundt tommelen og strikk 6 (6,5) cm glstrikk med koksgrå (lysgrå) og fell av som på ringfinger.
Sy et lite maskesting mellom fingrene.

Strikk en vante til men med tommelen i motsatt side.

Diagram

= koksgrå (lysgrå)
= lysgrå (koksgrå)
= rust
= sennep
= flaskegrønn

Margit 02.04.2019 - 20:30:

Hej. Jeg skal til at strikke denne bluse men undrer mig over startpilen på mønster 3 for damestørrelse medium. Er den placeret korrekt på mønsteret eller burde den ikke været rykket en maske til højre således at der er tre masker mellem small og medium for at mønsteret passer? Mvh Margit

DROPS Design 05.04.2019 kl. 14:41:

Hej Margit, nej mønsteret skal stemme når du starter ved startpilen. God fornøjelse!

Ann-Liz Andersson 23.08.2018 - 10:46:

Tröja med sprund. Sa maskorna som sätts på sticka göras först o sedan sticka resten.

DROPS Design 30.08.2018 kl. 13:54:

Hej, När du har avmaskat de 12 m fram till sprund, lægger du upp 5 nya m på nästa varv, du fortsätter att sticka runt. Lycka till!

Marijke 30.08.2013 - 18:01:

Waar kan ik (in NL?) de haken Kari nr. 600 kopen die nodig zijn voor dit patroon?

DROPS Design 02.09.2013 kl. 13:35:

Hoi Marijke. Deze haken zijn helaas niet meer verkrijgbaar. Het kan zijn dat je soortgelijke haken zou kunnen krijgen bij een fourniture winkel.

Ingrid 16.10.2012 - 09:05:

De kleuren 49 en 36 zitten niet meer in het assortiment. Welke kleuren kan ik ter vervanging het beste gebruiken?

DROPS Design 17.10.2012 kl. 13:29:

Kijk op het kleurenoverzicht van Karisma voor een alternatief of vraag bij uw DROPS verkooppunt.

Laurence CHARBEY 29.08.2012 - 16:59:

Bonjour Les diagrammes du modèles DROPS 52-18 sont illisibles, les signes sont très flous même sur l'écran de l'ordinateur. Merci de bien vouloir me les envoyer beaucoup plus nets, je suis bloquée dans le tricot et c'est dommage. Cordialement

DROPS Design 30.08.2012 kl. 11:30:

Bonjour Laurence, nous avons changé pour de nouveaux diagrammes plus clairs. Bon tricot !

Anne Roos 20.02.2012 - 15:55:

Ik heb deze trui gebreid van karisma. Het nieuwe garen van karisma is dikker dan bij dit patroon. Ik heb een maat smaller gebreid, maar de halsuitsnijding was relatief te diep, hierdoor stond de rechte boord af van de hals. Ik heb de boord opnieuw gebreid, maar nu met minderingen halverwege de boord. Het is een mooie trui geworden, en heerlijk warm. Bedankt voor het leuke patroon!

Kommentér oppskrift DROPS 52-18