DROPS / 52 / 11

DROPS 52-11 by DROPS Design

DROPS nordisk bluse i Karisma med eller uden lynlås

Tags: bluser, nordisk,

Størrelse:
Dame: Small - Medium - Large
Herre: (Small/medium - Medium/large)

Materialer: DROPS Karisma fra Garnstudio

Alt 1: (blå bund)
400-450-500 (550-600) gr f.nr 37, blågrøn
300-350-400 (400-450) gr f.nr 55, lysebrun-meleret
50- 50- 50 ( 50- 50) gr f.nr 48, vinrød
50- 50- 50 ( 50- 50) gr f.nr 52, sennep
50- 50- 50 ( 50- 50) gr f.nr 45, lys oliven

Alt 2: (hvid bund)
400-450-500 (550-600) gr f.nr 01, natur
300-350-400 (400-450) gr f.nr 37, blågrøn
50- 50- 50 ( 50- 50) gr f.nr 48, vinrød
50- 50- 50 ( 50- 50) gr f.nr 45, lys oliven
50- 50- 50 ( 50- 50) gr f.nr 47, mørk oliven

Alt 3: (rød bund)
400-450-500 (550-600) gr f.nr 48, vinrød
300-350-400 (400-450) gr f.nr 55, lysebrun-meleret
50- 50- 50 ( 50- 50) gr f.nr 36, flaskegrøn
50- 50- 50 ( 50- 50) gr f.nr 52, sennep
50- 50- 50 ( 50- 50) gr f.nr 45, lys oliven

Pinde: DROPS Rundp og Ærmep 2,5 og 3,5.
Bluse med lynlås: DROPS Lynlås, 20 cm sort (Lynlås nr 7105)

Garnet til denne opskrift koster fra 164.45kr. Læs mere.
Strikkefasthed: 22 m x 30 p på p 3,5 og glatstrik = 10 x 10 cm. Husk pindenr er kun vejledende!

Mønster: Se diagram (1 diagram = 1 rapport). Mønsteret i diagrammet ses fra retten.
Ribkant: * 1 r, 1 vr *, gentag fra *-*.

Ryg og forstykke: Tallene i () = herrestr, farverne i () = farvealt.2 og 3. Blusen strikkes på rundp og klippes op til ærmegab bagefter. Slå 190-198-210 (200-212) m op på rundp 2,5 med lysebrun-meleret (blågrøn-lysebrun-meleret) og strik ribkant således: 1 omg lysebrun-meleret (blågrøn-lysebrun-meleret), skift til blågrøn (natur-vinrød) og strik til ribkanten måler 5 cm. Skift til rundp 3,5 og strik M.1 (M.7-M.1) samtidig med at der tages 62-66-66 (64-64) m ud jævnt fordelt på 1. omg = 252-264-276 (264-276) m. Husk på strikkefastheden. sæt en mærketråd i hver side; forstk og ryg = 126-132-138 (132-138) m. Efter M.1 strikkes M.2 - start ved pilen på diagrammet og strik m over forstk, start tilbage ved pilen og strik m over ryg. Strik derefter M.3 opover til arb måler ca 22-24-26 (29-32) cm - afpasses efter mønsteret, der skal strikkes et helt antal rapporter (der er ca 38 cm tilbage af arb). Strik videre således: Forstk; Start ved pilen og strik 36-39-42 (39-42) m af M.3, M.4 (= 54 m), 36-39-42 (39-42) m af M.3. Gentag over ryg. Fortsæt i 24 omg, derefter strikkes der således: Forstk; Start ved pilen og strik 36-39-42 (39-42) m af M.5, M.4 (= 54 m), 36-39-42 (39-42) m af M.5. Gentag over ryg. Samtidig når arb måler 33-35-36 (39-41) cm tages der 5 m ud i hver side (disse m er til at klippe op i bagefter og strikkes ikke ind i mønsteret)). Fortsæt mønsteret opover.

Bluse med slids: Når arb måler 36-38-40 (43-46) cm (der er ca 24 cm tilbage af arb) strikkes næste omg således: 5 opklipsm, 62-65-68 (65-68) m forstk, luk 3 m af til halsslids, 61-64-67 (64-67) m forstk, 5 opklipsm, 126-132-138 (132-138) m ryg. Arb strikkes færdig frem og tilbage på p. Når M.4 og M.5 er færdig, strikkes M.6, derefter M.1 (M.7-M.1) til færdig mål. Samtidig når arb måler 53-55-57 (60-63) cm lukkes der af til hals på hver side af halsslidsen midt foran på hver 2. p: 11-12-13 (13-13) m 1 gang, 3 m 1 gang, 2 m 2 gange, 1 m 3 gange (Der er forskellig maskeant på skulder-forstykkerne; Højre skulder = 40-42-44 (41-44) m, venstre skulder = 41-43-45 (42-45) m). Samtidig når arb måler 58-60-62 (65-68) cm lukkes de midterste 42-44-46 (46-46) m af bagpå til hals. Derefter lukkes 2 m af i hver side på næste p mod halsen bag. Luk af efter M.1 (M.7-M.1). - arb måler ca 60-62-64 (67-70) cm.

Bluse med rund hals: Efter M.4 og M.5 strikkes M.6, derefter M.1 (M.7-M.1) opover til færdig mål. Samtidig når arb måler ca 53-55-57 (60-63) cm - lukkes de midterste 26-28-30 (30-30) m af på forstk til hals og der strikkes færdig frem og tilbage på p. Videre lukkes der af mod halsen på hver 2. p: 3 m 1 gang, 2 m 2 gange, 1 m 3 gange. Samtidig når arb måler 58-60-62 (65-68) cm lukkes de midterste 42-44-46 (46-46) m af bagpå til hals. Derefter lukkes 2 m af i hver side på næste p mod halsen. Luk af efter M.1 (M.7-M.1) - arb måler ca 60-62-64 (67-70) cm.

Ærme: Slå 48-50-50 (52-52) m op på ærmep 2,5 med lysebrun-meleret (blågrøn-lysebrun-meleret) og strik ribkant således: 1 omg lysebrun-meleret (blågrøn-lysebrun-meleret), skift til blågrøn (natur-rød) og strik til ribkanten måler 5 cm. Skift til ærmep 3,5 og strik M.1 (M.7-M.1) samtidig med at der tages 10-10-10 (8-10) m ud jævnt fordelt på 1. omg = 58-60-60 (60-62) m. Samtidig efter ribkanten tages der ud midt under ærmet: 2 m 30-29-32 (32-33) gange på Dame S+M+Herre S/M+M/L: Hver 4. omg, Dame L: Vekselsvis hver 3.og 4. omg = 118-118-124 (124-128) m. Samtidig efter M.1 (M.7-M.1) strikkes M.2 (sørg for at få en rapport midt oppe på ærmet), derefter M.3 opover til færdig mål. Når arb måler 49-49-48 (54-54) cm strikkes 2 cm glatstrik med vrangen ud til tillæg over klippekanten på blusen, luk af.

Montering:
Bluse med slids: Sy en mærketråd i midt i de udtagne m i hver side. Sy to maskinsømme rundt mærketrådene, 1.søm = 1/2 m fra tråden, 2.søm = 1/2 m fra 1.søm. Klip op til ærmegab. Sy skuldersømmen. Saml ca 40 m op langs venstre side af slidsen på forstk på ærmep 2,5 med blågrøn (blågrøn-rød) indenfor 1.m og strik 2 p glatstrik, luk af. Gentag langs højre side af slidsen. Sy slidsen fast nederst med maskesting fra retten. Saml ca 100-110 m op rundt i halsen og over slidsen fra midt foran på ærmep 2,5 med blågrøn (blågrøn-rød) og strik 2,5 cm glatstrik, skift til lysebrun-meleret (natur-lysebrun-meleret) og strik 1 p glatstrik, 1 p vr (=foldekant), skift tilbage til blågrøn (blågrøn-rød) og strik 2,5 cm glatstrik, luk af. Fold kanten dobbelt mod vrangen og sy. Sy ærmerne til blusen fra retten således: Sy skiftevis et sting i sidste retstrikkede omg på ærmet før tillægget og et sting på blusen efter maskinsømmen. Vend blusen og sy tillægget fra ærmet over klippekanten på blusen i hånden. Sy lynlåsen i.

Bluse med rund hals: Sy en mærketråd ned midt i de udtagne m i hver side. Sy to maskinsømme rundt mærketråden, 1.søm = 1/2 m fra tråden, 2.søm = 1/2 m fra 1.søm. Klip op til ærmegab. Sy skuldersømmen. Saml ca 100-110 m op rundt i halsen på ærmep 2,5 med blågrøn (blågrøn-rød) og strik 2,5 cm glatstrik, skift til lysebrun-meleret (natur-lysebrun-meleret) og strik 1 p glatstrik, 1 p vr (=foldekant), skift tilbage til blågrøn (blågrøn-rød) og strik 2,5 cm glatstrik, luk af. Fold kanten dobbelt mod vrangen og sy. Sy ærmerne i blusen fra retten således: Sy skiftevis et sting i sidste retstrikkede omg på ærmet før tillægget og et sting på blusen efter maskinsømmen. Vend blusen og sy tillægget fra ærmet over klippekanten på blusen i hånden.

Alt:1
= blågrøn
= lysebrun-mel.
= sennep
= vinrød
= lys oliven

Alt: 2
= natur
= blågrøn
= vinrød
= mørk oliven
= lys oliven

Alt: 3
= vinrød
= lysebrun-mel.
= lys oliven
= flaskegrøn
= sennep

Diagram

= Alt.1: blågrøn. Alt.2: natur. Alt.3: vinrød
= Alt.1: lysebrunmel. Alt.2: blågrøn. Alt.3: lysebrun-melert
= Alt.1: sennep. Alt.2: vinrød. Alt.3: lys oliven
= Alt.1: vinrød. Alt.2: mørk oliven. Alt.3: flaskegrøn
= Alt.1: lys oliven. Alt.2: lys oliven. Alt.3: sennep

Kommentarer (13)

Skriv din kommentar her!

Helene Anker Knudsen 24.05.2018 - 11:02:

Jeg er i gang med at strikke damestørrelse Medium. Jeg har strikket M2 og M3 i størrelse Medium og er startet ved pilen M+S/M. Nu er mit spørgsmål: Hvor skal jeg starte, når jeg skal strikke M5 og M4? Jeg er startet ved M+S/M, men kan ikke få det til at passe. Desuden når jeg skal strikke ærmer, hvor skal jeg så starte ved M2 og M3?

DROPS Design 29.05.2018 kl. 14:08:

Hej Helene, du starter i siden og strikker M.3 så det passer over M.2 til arb måler ca 24 cm (hel rapport i højden). Nu fortsætter du med M.3 men strikker M.4 over de midterste masker på forstykket, så mønsteret fortsat passer. God fornøjelse!

Mario 105 22.07.2017 - 21:13:

What color yarns was used on the man sweater. Can't tell if is the Alt #1 or Alt # 2. If along with the yarn you list the color numbers it would be much easy to see the color combinations.

DROPS Design 23.07.2017 kl. 10:47:

Dear Mario, the pattern you are asking about is an older one, and the colors slightly changed since, and so did the way the patterns are written. The newer patterns do list the colors with the actual numbers. Also, this pattern was designed to suit several color combination. If I would do the man's sweater in a color combo similar to the one on the picture, from the currently available colors, I would use a dark blue for the base (Karisma 17 or 37), a light grey for the contrast color (Karisma 72), and a dark mustard or orange (52 or 11). I hope this helps. Happy knitting!

Barbara 30.05.2016 - 15:16:

Ich habe die 5 Hilfsmaschen für die Ärmelausschnitte in einem anderen, gleichmäßige Muster gestrickt, das erleichtert das Mitführen des 2. Fadens und das spätere Nähen, ich brauchte keinen Markierungsfaden mehr durchzuziehen. Vielen Dank für die vielen tollen Anleitungen!

Barbara 30.05.2016 - 15:16:

Dann hatte ich Schwierigkeiten, die Musterangabe zu interpretieren. M1 oder (M7-M1)? Wann wird was gestrickt? Ich habe nur M1 genommen, leider, M7 wurde m.E. im Musterpulli gestrickt. Dort ist mehr rot drin, in M1 mehr weiß. Vom Muster her sind sie identisch. Also: wann wird nur M1 gestrickt, wann (M7-M1)? Die Angabe fehlt m.E. in der Anleitung.

Barbara 30.05.2016 - 15:15:

Beim Bestellen der Wolle habe ich leider feststellen müssen, dass Nr. 47 von Karisma nicht dunkeloliv, sondern tannengrün ist. Geht zusammen gar nicht! Bitte die Nr. ändern.

Anita Nordberg 29.07.2015 - 00:28:

Har kommit på vart jag gjorde fel,,,, mönstret stämde inte när jag la ihop mönstret på papper sida vid sida ,,,men det va "rutorna" som inte var lika stora....så där hade jag ju felet.:)...så nu ska det flyta bra.

Anita Nordberg 25.07.2015 - 21:05:

Tänkte ge mig i kast med denna tröja, men får inte mönstret att stämma,det står ,, vid 22 cm stickar det 36 m i M3, 54 m i M4 och 36 m i M 3 ,så långt är jag med,,,,men jag får inte det att stämma när jag har stickat 24 v,,,där ska jag då lägga in M5 istället för M3,,,men jag får inte till det så att bilden blir rätt,,,,// Anita

DROPS Design 28.07.2015 kl. 14:11:

Hej Anita, Svårt att se vad som inte stämmer... börjar du vid pilen i diagrammet enligt din str? Tag gärna arbetet med till butiken där du har köpt garnet, så hjälper de dig. Lycka till!

Knut 18.07.2015 - 19:04:

Storlekarna inom parentes= herrstorlekar.

Lene Corvinius 16.07.2015 - 17:52:

Hej Det er en utrolig smuk bluse. Jeg vil gerne lave den i Xl, men er lidt i tvivl om maskeantal, da de ikke stiger jævnt gennem størrelserne. Kan I hjælpe mig? Mvh Lene P.S. Har fået fat i Drops garn, så jeg mangler bare at sikre mig denne sidste "detalje" :-)

DROPS Design 29.07.2015 kl. 15:58:

Hej Lene, Brystvidden vil ifølge måleskitsen blive 126 cm. Vi kan desværre ikke ændre på opskriften, så er du nødt til at finde en anden model i Karisma og sammenligne maskeantal. God fornøjelse!

Nick 27.11.2014 - 17:36:

Bj je voudrais réaliser ce pull mais avec aiguille n° 3,5 normale aller -retour pourriez vous me dire combien de mail il faudra pour la taille M. mais la laine que j'utilise est pour aiguille 4 donc un peu perdue. En vous remerciant

DROPS Design 28.11.2014 kl. 08:36:

Bonjour Nick, pour tricoter sur aig. droites vous pouvez recalculer le nombre de m pour chaque pièce, ajouter les m lis pour les coutures et bien centrer le motif. On tricote ici sur la base de 22 m x 30 rangs = 10 x 10 cm, vérifiez votre échantillon et adaptez si nécessaire. Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS 52-11