DROPS / 52 / 3

Linus by DROPS Design

DROPS Trui met kleurige randen van “Karisma Superwash”.

Trefwoorden: mutsen, scandinavisch, set, sokken, truien,

Trui:
Maat: Jaar: 3/4 - 5/6 - 7/8 (9/10 - 11/12 - 13/14).
Afmetingen in cm: 98/104 - 110/116 - 122/128 (134/140 - 146/152 - 158)
Materialen: DROPS Karisma Superwash van Garnstudio
300-350-350 (400-450-450) gr nr. 53, donkergrijs
50-100-100 (100-100-100) gr nr. 01, natuurwit
50- 50- 50 ( 50- 50- 50) gr nr. 36, groen
50- 50- 50 ( 50- 50- 50) gr nr. 14, wijnrood
50- 50- 50 ( 50- 50- 50) gr nr. 52, mosterdgroen
50- 50- 50 ( 50- 50- 50) gr nr. 11, oranje
Drops Rond- en sokkenbreinld nr. 2,5 en 3,5.
Drops haken: 2(3) paar (Laila, haak nr. 601)

Muts:
Maat: 3/5 - 6/9 - 10/14 jaar.
Omtrek van de muts: 44-49-54 cm.
Materialen: DROPS Karisma Superwash van Garnstudio
100-100-100 (100-100-100) gr nr. 53, donkergrijs
+ restjes van de kleuren van de trui
DROPS Rondbreinld 2,5mm en 3,5mm.
DROPS Haaknld 3,5mm.

Sokken:
Maat: 3/4 - 5/6 - 7/8 (9/10 - 11/12 - 13/14) jaar.
Voetlengte van de sok: 17-19-21 (22-23-25) cm.
Materialen: DROPS Karisma Superwash van Garnstudio
100-150-150 (150-150-200) gr nr. 53, donkergrijs
50- 50- 50 ( 50- 50- 50) gr nr. 01, natuurwit
+ restjes van de kleuren van de trui
DROPS Sokkenbreinld 3mm en 3,5mm.

vanaf 2.05 € /50g
DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 2.05 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 2.05 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 31.20€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

TRUI:

Steekverhouding: 22 st x 30 nld op breinld nr. 3,5 in motief = 10 x 10 cm. Gebruik eventueel grotere of kleinere naalden om de juiste steekverhouding te krijgen. Brei een proeflapje!

Zoom: 1,5 cm tricotst, 1 nld av (= vouwlijn), 1,5 cm tricotst.

Boordst: *1 r, 1 av*, herhaal steeds *-*.

Motief: zie de teltekening (1 teltekening = 1 herhaling). De teltekening geeft het patroon weer op de goede kant van het werk. Het hele patroon wordt in tricotst gebreid.

Rug- en voorpand: De trui wordt in het rond op de rondbreinld gebreid en bij het afwerken, worden de armsgaten en de split in de hals opengeknipt (zie afwerken). Zet met rondbreinld 2,5mm en donkergrijs 176-184-200 (216-224-232) st op en brei 5-5-5 (5-6-6) cm boordst. Wissel naar rondbreinld 3,5mm en brei teltekening M.1. Brei na teltekening M.1 door met teltekening M.2 tot een totale hoogte van ca 34-37-42 (44-46-49) cm – d.w.z. na een volledige herhaling van het motief (er moet vanaf hier nog 11 cm gebreid worden). Begin teltekening M.2 bij het pijltje en brei het voorpand, begin weer bij het pijltje voor het rugpand. Meerder tegelijkertijd bij een hoogte van 29-31-34 (35-36-38) cm 4 st aan weerskanten voor de armsgaten (deze st worden bij het afwerken opengeknipt, en vormen daarom geen onderdeel van het motief). Kant tegelijkertijd bij 32-35-37 (39-41-42) cm de middelste 6 st van het voorpand af voor de split. Zet in de volgende nld 4 nieuwe st op boven de net afgekante st (deze st worden bij het afwerken opengeknipt, en vormen daarom geen onderdeel van het motief). Brei na teltekening M.2 teltekening M.3.- begin bij het pijltje en brei het voorpand, begin weer bij het pijltje voor het rugpand. Kant bij een hoogte van 40-43-47 (49-51-54) cm de middelste 22-22-24 (24-26-26) st + 4 nieuwe st op het voorpand af voor de halsopening. De rest van de trui wordt heen en weer gebreid op de rondbreinld. Kant vervolgens af aan de halszijden in elke 2e nld: 1 x 2 st, 2 x 1 st. Kant tegelijkertijd bij een hoogte van 43-46-51 (53-55-58) cm de middelste 32-32-34 (34-36-36) st van het rugpand af voor de halsopening. Kant hierna nog 2 st af aan weerskanten van de halsopening in de volgende nld. Kant na teltekening M.3. de overige st af. Het werk heeft een totale hoogte van ca 45-48-53 (55-57-60) cm.

Mouwen: zet met sokkenbreinld 2,5mm en donkergrijs 38-38-40 (42-44-46) st op en brei 3-4-4 (4-4-4) cm boordst en meerder tegelijkertijd gelijkmatig verdeeld 4-6-8 (6-6-4) st in de laatste nld van de boordst = 42-44-48 (48-50-50) st. Wissel naar sokkenbreinld 3,5mm en brei teltekening M.1. Meerder tegelijkertijd na de boordst op het midden van de ondermouw: 14-16-18 (20-21-24) x 2 st keer voor maat 3/4+5/6+7/8+9/10+13/14 jaar: afwisselend op elke 4e en 5e nld. Voor maat 11/12 jaar: in elke 5e nld = 70-76-84 (88-92-98) st. Brei na teltekening M.1 teltekening M.2 tot een totale hoogte van ca 23-27-31 (34-38-41) cm – d.w.z. na een complete herhaling van het motief (er moet nog 3 cm gebreid worden vanaf dit punt). Brei na teltekening M.2 teltekening M.4, en daarna 2 nld tricotst met donkergrijs. De mouw heeft een totale lengte van ca 26-30-34 (37-41-44) cm. Brei vervolgens 2 cm averechte tricotst met donkergrijs (av op de heeng, en r op de terugg nld breien). Dit stukje is bedoeld om de afgeknipte rand van de armsgaten af te dekken. Kant de st af.

Afwerken: rijg een draad door het midden van de gemeerderde st aan weerskanten en in het split. Maak vervolgens met de naaimachine 2 naden naast deze rijgdraden: 1e naad = 1/2 st naast de rijgdraad, 2e naad = 1/2 st van de 1e naad. Knip vervolgens de armsgaten en het split open tussen de naden. Sluit de schoudernaden. Neem met breinld 2,5mm en donkergrijs ca 20-30 st op langs de linkerkant van de split en brei de zoom. Herhaal dit aan de rechterkant van het split. Vouw deze randen naar binnen om en zet ze vast. Sluit de onderkant van het split aan de buitenkant met mooie kleine steken. Neem met sokkenbreinld 2,5mm en donkergrijs ca 80-94 st op langs de halsopening en de bovenkant van het split en brei de zoom heen en weer op de nld. Vouw deze rand om naar de binnenkant en zet hem vast. Zet de mouwen in de trui als volgt (goede kanten op elkaar): naai afwisselend 1 steek in de laatste nld van tricotst voor het extra stukje op de mouw en vervolgens 1 steek in de trui net voor de naad. Leg hierna, aan de binnenkant van de trui, het extra stukje van de mouw over de afgeknipte rand van de armsgaten en zet dit vast met mooie kleine steekjes. Naai de haakjes op de trui.

MUTS:

Steekverhouding: 22 st x 30 nld op breinld 3,5mm en motief = 10 x 10 cm. Gebruik eventueel grotere of kleinere naalden om de juiste steekverhouding te krijgen. Brei een proeflapje!

Muts: zet met rondbreinld 2,5mm en donkergrijs 96-108-120 st op en brei 2 cm ribbelst. Wissel naar rondbreinld 3,5mm en brei teltekening M.3 – maar brei het motief van boven naar beneden! Brei vervolgens de muts af volgens teltekening M.2. Kant bij een hoogte van 18-20-22 cm af. Leg de muts dubbel en sluit de naden met mooie elastische steken aan de buitenkant.

Oorkleppen: zet met breinld nr. 3,5 en donkergrijs 3 st op en brei ribbelst. Begin met het meerderen aan weerskanten in elke 2e nld: 9-10-11 x 1 st als volgt: rechterkant: brei 2 st in de eerste st. Linkerkant: brei 2 st in de twee na laatste st = 21-23-25 st op de nld. Brei door totdat het klepje een totale hoogte van 9-10-11 cm heeft en kant vervolgens af. Haak met haaknld 3,5mm een lossenketting met een lengte van ca 25 cm en naai deze vast op de middelste van de 3 st aan de onderkant van het klepje.

Afwerken: naai de klepjes vast op de muts aan de binnenkant in de laatste nld ribbelst voor de tricotst met 11-12-13 cm tussen de klepjes aan de achterkant.

SOKKEN:

Steekverhouding: 22 st x 30 nld op breinld nr. 3,5 en motief = 10 x 10 cm. Gebruik eventueel grotere of kleinere naalden om de juiste steekverhouding te krijgen. Brei een proeflapje!

Boordst: *1 r, 1 av*, herhaal steeds *-*.

Sok: zet met sokkenbreinld 3mm en donkergrijs 44-46-48 (50-52-52) st op en brei 5 cm boordst. Wissel naar sokkenbreinld 3,5mm en brei teltekening M.1, en meerder tegelijkertijd gelijkmatig verdeeld 4-6-4 (6-4-4) st in de 1e nld na de boordst = 48-52-52 (56-56-56) st. Brei na teltekening M.1 teltekening M.2, en plaats een merkdraad in het middenachter van de sok. Minder bij een hoogte van 24-24-28 (27-30-32) cm af aan weerkanten van de merkdraad in de achterkant in elke 4e nld: 4-5-4 (6-5-5) x 1 st = 40-42-44 (44-46-46) st. Brei vanaf 30-32-34 (36-38-40) cm door met donkergrijs. Brei verder als volgt voor de hiel: brei 5-5-5 (6-6-6) cm tricotst heen en weer over de middelste 18 st aan de achterkant (zet de bovenste 22-24-26 (26-28-28) st op een draad (of stekenhouder).

Minderen voor de hiel:
1e nld (= heeng nld): brei 10 r, 2 verdraait r samen, 1 r, keer het werk.
2e nld (= terugg nld): haal 1 st af, 4 av, 2 av sam.br, 1 av, keer het werk.
3e nld: haal 1 st af, 5 r, 2 st verdraaid r sam.br, 1 r, keer het werk.
4e nld: haal 1 st af, 6 av, 2 st verdraaid av sam.br, 1 av, keer het werk.
5e nld: haal 1 st af, 7 r, 2 st verdraaid r sam.br, 1 r, keer het werk.
6e nld: haal 1 st af , 8 av, 2 st verdraaid av sam.br, 1 av, keer het werk.
7e nld: 2 st r sam.br, 8 r, 2 st verdraaid r sam. br = 10 st op de nld.

Neem vervolgens 11-11-11 (13-13-13) st op aan weerskanten van de hiel en zet alle st gelijkmatig verdeeld op de 4 breinld = 54-56-58 (62-64-64) st. Kant vervolgens af aan elke zijde van de bovenste 22-24-26 (26-28-28) st in elke 2e nld: 6-6-5 (7-7-7) x 1 st = 42-44-48 (48-50-50) st. Minder bij een voetlengte van 13-15-16 (17-18-20) cm (gemeten vanaf het begin van het afkanten voor de hak) st af voor de tenen. Plaats een merkdraad aan weerskanten van de voet en minder 8-8-10 (10-10-10) x 1 st aan weerskanten van deze draden (in totaal 4 keer minderen per nld) in elke 2e nld = 10-12-8 (8-10-10) st. Rijg de draad door de resterende st, trek stevig aan en hecht af.

Telpatroon

= donkergrijs
= naturel
= groen
= wijnrood
= mosterdgeel
= oranje

Opmerkingen (2)

Drops Design 15.01.2009 - 12:41:

Du feller på hver og annenhver pinne omhverandere: 1., 3., 4., 6., 7., 9........

Lena 14.01.2009 - 18:52:

Jeg skjønner ikke hvordan det skal felles til tå på strømpene. Hva menes med vekselvis hver og hver 2.omg??? Betyr det annenhver omgang, eller 2 omganger med felling, en omgang uten felling?

Laat een opmerking achter voor DROPS 52-3