DROPS / 52 / 1

Hanna by DROPS Design

DROPS Trui met sterretjes en kleurige strepen van ‘Karisma Superwash’.

Trui:
Maat: Small (Medium - Large)
Materialen: DROPS Karisma Superwash van Garnstudio
500 (550-600) gr nr. 53, donkergrijs
200 (200-250) gr nr. 01, natuurwit
50 ( 50- 50) gr nr. 36, flesgroen
50 ( 50-100) gr nr. 48, wijnrood
50 (100-100) gr nr. 52, mosterdgroen
50 ( 50- 50) gr nr. 11, oranje
DROPS Rond- en sokkenbreinld 2,5mm en 3,5mm.
DROPS Tinnen knoop: 7 stk (en een kleine knoop nr. 607).

Hoofdband:
Maat: S/M (52 cm) - M/L (57 cm)
Materialen: DROPS Karisma van Garnstudio,
50 (50) gr nr. 53, donkergrijs
+ en restjes van de kleuren van de trui
DROPS Sokkenbreinld 3mm.

Sokken:
Maat: 38-41 (41-44)
- Lengte: 58 (65) cm. - Voet: 23 (26) cm.
Materialen: DROPS Karisma Superwash van Garnstudio,
250 (300) gr nr. 53, donkergrijs
50 ( 50) gr nr. 01, natuurwit
+ en restjes van de kleuren van de trui
DROPS Sokkenbreinld 2,5mm en 3,5mm.

vanaf 2.05 € /50g
DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 2.05 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 2.05 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 48.00€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

TRUI:

Steekverhouding: 22 st x 30 nld met breinld nr. 3,5 in het motief = 10 x 10 cm. Gebruik eventueel grotere of kleinere naalden om de juiste steekverhouding te krijgen. Brei een proeflapje!

Motief: zie de teltekening (1 x de teltekening = 1 herhaling). De teltekening geeft het patroon weer op de goede kant. Het hele patroon wordt in tricotst gebreid.

Zoom: brei 3 cm tricotst, 1 nld av (= vouwlijn – vanaf hier het werk meten), 3 cm tricotst.

Rug- en voorpand: de trui wordt vanaf de zoom in het rond op de rondbreinld gebreid, en bij het afwerken worden de armsgaten in het midden opengeknipt. Zet met rondbreinld 2,5mm en donkergrijs 255 (271-291) st op (incl. 1 kantst aan weerskanten) en brei de zoom heen en weer op de nld. Wissel naar breinld 3,5mm en brei teltekening M.1 in het rond op de rondbreinld, en zet tegelijkertijd op het middenvoor 3 nieuwe st op – deze st + de 2 kantst (= 5 st) worden bij het afwerken opengeknipt, en maken zodoende geen deel uit van het patroon) = 253 (269-289) st + 5 tricotst. Begin met teltekening M.1 bij het pijltje na de 5 tricotst op het middenvoor. Ga na teltekening M.1, verder met teltekening M.2 – begin bij het pijltje na de 5 tricotst op het middenvoor. Meerder bij een hoogte van 34 (33-41) cm 5 st aan weerskanten (deze st zijn voor de armsgaten, en worden ook opengeknipt bij het afwerken. Zij maken dus ook geen deel uit van het patroon). Voorpand = 126 (134-144) st + 5 tricotst, rugpand = 127 (135-145) st. Kant bij een hoogte van 52 (52-60) cm de middelste 28 (30-30) st + de 5 tricotst van het middenvoor af voor de halsopening. De rest van het werk wordt heen en weer gebreid. Kant vervolgens af aan de halszijden in elke 2e nld: 1 x 3 st, 1 x 2 st en 2 x 1 st. Brei tegelijkertijd bij een hoogte van ca 54 (54-62) cm (na een hele of halve herhaling van het patroon van teltekening M.2 – er moet nog 5 cm gebreid worden) teltekening M.3. Kant tegelijkertijd bij een hoogte van 57 (57-65) cm de middelste 39 (41-41) st af op het rugpand voor de halsopening, en kant vervolgens nog 2 st af aan de halszijden in de volgende nld. Kant na teltekening M.3 de overige st af. Het voor- en rugpand hebben een totale hoogte van ca 59 (59-67) cm.

Mouwen: zet met sokkenbreinld nr. 2,5 en donkergrijs 50 (52-52) st op en brei de zoom. Wissel naar sokkenbreinld nr. 3,5 en brei teltekening M.1. Meerder tegelijkertijd in de 1e nld na de zoom in het midden van de ondermouw: 30 (31-31) x 2 st voor maat S: in elke 4e nld, voor maat M+L: afwisselend in elke 3e en 4e nld = 110 (114-114) st. Brei na teltekening M.1, de rest van de mouw volgens teltekening M.4. Brei bij een hoogte van 47 (46-46) cm 2 cm averechte tricotst (av op de heeng en r op de terugg nld). Dit is de naadtoeslag die later samenvalt met de afgeknipte rand van de armsgaten. Kant de st af.

Afwerken: rijg een draad door het midden van de gemeerderde st in de armsgaten en door de extra st op het middenvoor. Naai vervolgens met de naaimachine 2 naden naast deze rijgdraden, 1e naad = 1/2 st naast de rijgdraad, 2e naad = 1/2 st naast de 1e machinenaad. Knip vervolgens de armsgaten en het voorpand open. Sluit de schoudernaden. Neem met breinld nr. 2,5 en donkergrijs ca 110-120 st op langs de linkerkant van het voorpand en brei de zoom. Kant af. Herhaal dit op de rechterkant van het voorpand, maar kant na 1 cm gelijkmatig verdeeld af voor 7 knoopsgaten – 1 knoopsgat = kant 2 st af en zet vervolgens in de volgende nld 2 nieuwe st op boven de afgekante st. Vouw de zoom dubbel naar de binnenkant en zet hem vast. Neem met sokkenbreinld nr. 2,5 en donkergrijs ca 110-116 st op langs de halsopening en brei 2,5 cm tricotst, wissel naar natuurwit en brei 1 nld tricotst, 1 nld av (vouwlijn), 1 nld tricotst. Wissel weer naar donkergrijs en brei nog 2,5 cm tricotst. Kant de st af. Naai de mouwen aan het rug- en voorpand met de goede kanten op elkaar als volgt: naai afwisselend één steek in de laatste nld voor het extra stukje op de mouw en één steek in het rug- of voorpand net na de eerste machinenaad. Naai aan de binnenkant het extra stukje van de mouwen vast over het afgeknipte stukje van het voor- en rugpand. Vouw alle zomen om naar binnen en zet ze vast. Naai de knopen op de linker voorkant.

HOOFDBAND:

Stekenverhouding: 23 st x 32 nld op breinld nr. 3 in het patroon = 10 x 10 cm. Gebruik eventueel grotere of kleinere naalden om de juiste steekverhouding te krijgen. Brei een proeflapje!

Hoofdband: zet met sokkenbreinld 3mmen donkergrijs 120-132 st op en brei 19 nld tricotst, 1 nld av (= vouwlijn), 1 x teltekening M.5, 1 nld av (= vouwlijn), 2 nld tricotst met donkergrijs. Kant vervolgens de st af. Sluit de naden met mooie kleine st in de laatste st, zodat de naad niet te dik wordt.

SOKKEN:

Stekenverhouding: 22 st x 30 nld op breinld nr. 3,5 in tricotst = 10 x 10 cm. Gebruik eventueel grotere of kleinere naalden om de juiste steekverhouding te krijgen. Brei een proeflapje!

Patroon: zie de teltekening (1 teltekening = 1 herhaling). De teltekening geeft het patroon weer op de goede kant van het werk.

Boordsteek: *2 r, 2 av*

Afkanten voor de hiel:
1e nld (=heeng nld): brei totdat er 8 (9) st over zijn op de nld, haal de volgende st af, brei 1 st r en haal de afgeh st daarover. Keer het werk.
2e nld (=terugg nld): brei totdat er 8 (9) st over zijn op de nld, haal de volgende st af, brei 1 st av en haal de afgeh st daarover. Keer het werk.
3e nld (=heeng nld): brei totdat er 7 (8) st over zijn op de nld, haal de volgende st af, brei 1 st r en haal de afgeh st daarover. Keer het werk.
4e nld (=terugg nld): brei totdat er 7 (8) st over zijn op de nld, haal de volgende st af, brei 1 st av en haal de afgeh st daarover. Keer het werk.
5e nld (=heeng nld): brei totdat er 6 (7) st over zijn op de nld, haal de volgende st af, brei 1 st r en haal de afgeh st daarover. Keer het werk.
6e nld (=terugg nld): brei totdat er 6 (7) st over zijn op de nld, haal de volgende st af, brei 1 st av en haal de afgeh st daarover. Keer het werk.
7e nld (=heeng nld): brei totdat er 5 (6) st over zijn op de nld, haal de volgende st af, brei 1 st r en haal de afgeh st daarover. Keer het werk.
8e nld (=terugg nld): brei totdat er 5 (6) st over zijn op de nld, haal de volgende st af, brei 1 st av en haal de afgeh st daarover. Keer het werk.
Brei totdat er 1 st minder zijn voordat de st wordt los afgehaald. Brei totdat er 12 (14) st over zijn.

Sok: zet met sokkenbreinld 2,5mm en donkergrijs 72 (84) st op en brei 14 (16) cm boordsteek. Wissel naar sokkenbreinld 3,5mm en brei 2 nld tricotst. Brei teltekening M.6, en daarna teltekening M.7 op de rest van de sok. Bij een hoogte van 30 (32) cm begint het minderen voor de enkel.
Plaats een merkdraad in de middenachter. Minder aan weerskanten van deze draad als volgt: de 2 st voor de draad: haal 1 st af, brei 1 st r, haal de afgeh st daarover, en de 2 st na de draad: r sam.br – herhaal dit in elke 5e (4e) nld in totaal 12 (14) keer = 48 (56) st. Zet bij een hoogte van 50 (56) cm de middelste 24 (28) st van de voorkant op een draad (of een stekenhouder), en brei de rest van de sok met donkergrijs. Brei vervolgens 5 (6) cm tricotst (hiel) op de middelste 24 (28) st aan de achterkant, en maak vervolgens de hiel volgens de beschrijving hierboven. Neem hierna 12 (13) st op aan weerskanten van de hiel, en verdeel alle st gelijkmatig over 4 nld = 60 (70) st. Zet een merkdraad aan weerskanten van de bovenste 24 (28) st. Minder 6 x 1 st af voor de draad voor de 24 (28) st en 1 st na de draad na de 24 (28) st in elke 2e nld = 48 (58) st. Minder als volgt: voor de draad: brei 2 st r samen, na de draad: haal 1 st af, brei 1 st r, en haal de afgeh st daarover. Brei totdat de voet een lengte van ca 19 (21,5) cm heeft. Plaats nu een merkdraad aan beide kanten van de voet, en minder voor de tenen aan weerkanten van de draad als volgt: brei de 2 st voor de draad r samen en de 2 st na de draad ook r samen. Herhaal dit 3 keer in elke 2e nld = 36 (46) st. Vervolgens 7 (9) keer in elke nld = 8 (6) st. Knip de draad af en rijg deze door de resterende st, trek stevig aan en hecht af.

Telpatroon

= antraciet
= naturel
= flesgroen
= wijnrood
= mosterdgeel
= oranje

Opmerkingen (3)

DROPS Design NL 05.04.2009 - 20:00:

Hoi Marga. Ja, je moet de knoopsgat weer breien. Je moet voor 7 knoopsgaten afkanten met een gelijkmatige afstand. Je mag dan ook het eerste knoopsgat maken in het halsboord boven de overige knoopsgaten. Het hangt vanaf wat je het mooiste/handigste vindt. Succes verder. Gr. Tine

Marga Rijskamp 04.04.2009 - 10:19:

Nog een vraag: op de foto zit er in de boord langs de hals ook een knoopsgat dit staat niet in de beschrijving ?

Marga Rijskamp 04.04.2009 - 10:15:

Moet je in de zoom langs het voorpand de knoopsgaten ook 2 keer breien (want je vouwt de zoom dubbel, anders wil de knoop er toch niet door ??)

Laat een opmerking achter voor DROPS 52-1