DROPS / 70 / 21

Villmark by DROPS Design

DROPS tröja till herr i «Ull-Tweed» med raglan med eller utan blixtlås. Ribbstickad halsduk i «Vienna»

Storlek: Dam: S/M - M/L, Herr: (M - L - XL)
Garnåtgång: DROPS Ull-Tweed från Garnstudio
550-600 (650-750-850) gr f.nr 01, natur

DROPS Rundst och Strumpst 3,5 och 4,5
DROPS Blixtlås vit, nr 7101: 20 cm

Stickfasthet: 21 m x 24 v = 10 x 10 cm på st 4,5 och slätst. Kom ihåg att st.nr endast är rekommenderad!

Resår: * 2 rm, 2 am *, upprepa från *-*.

Mönster: Se diagram - M.1 till M.4. Mönstret i diagrammen visas från rätsidan.

Fram- och bakst: Lägg upp 184-200 (216-232-248) m på rundst 3,5 med natur. Sticka 1 v avigt (sett från rätsidan) sedan stickas M.2. Byt till rundst 4,5 och fortsätt med slätst. Kontrollera stickfastheten! När arb mäter 28-30 (32-35-39) cm stickas M.3. Samtidigt när arb mäter 35-36 (39-42-46) cm sätts 1 märktråd i varje sida - dvs mitt i 2 rm. Det skall vara 92-100 (108-116-124) m mellan märktrådarna till fram- och bakst. På nästa v avm 12 m i var sida för ärmhål (dvs avm 6 m på var sida om märktrådarna = 1 am, 2 rm, 2 am, 1 rm). Det är nu 80-88 (96-104-112) m till fram- och bakst. Lägg arb åt sidan och sticka ärmarna.

Ärm: Lägg upp 52-52 (60-60-60) m på strumpst 3,5 med natur. Sticka 1 v avigt, sedan stickas M.1. Efter M.1 byts till strumpst 4,5 och det fortsätts i slätst.
Läs resten av ärm-beskrivningen innan du stickar vidare!
Samtidigt när arb mäter 14 cm ökas 1 m på varje sida om 2 m mitt under ärmen totalt 12-16 (12-16-16) ggr på: stl S/M (dam): växelvis vart 6:e och 7:e v. stl M/L (dam): vart 5:e v. Stl M (herr): växelvis vart 7:e och 8:e v. stl L + XL (herr): växelvis vart 5:e och 6:e v = 76-84 (84-92-92) m - de ökade m stickas in i mönstret efterhand. Samtidigt när arb mäter 41-42 (45-45-46) cm stickas M.3 - se till att det kommer 2 räta m mitt under ärmen. Sedan ökas det på var sida om dessa 2 rm - maskorna som ökas stickas in i mönstret efterhand. När arb mäter 48-49 (52-52-53) cm avm 12 m mitt under ärmen (dvs 1 am, 2 rm, 2 am, 2 rm, 2 am, 2 rm, 1 am) = 64-72 (72-80-80) m kvar på st. Lägg arb åt sidan och sticka 1 ärm till.
Ok: Sätt in ärmarna in på samma rundst som fram- och bakst där det är avm för ärmhål = 288-320 (336- 368-384) m. Sätt 1 märktråd i alla övergångar mellan framst, bakst och ärmar = 4 märktrådar. Fortsätt med M.3 och sedan M.4 till färdigt mått samtidigt som det avm till raglan.

Raglan avm: Läs hela avsnittet innan du stickar. Det är 8 avm per avm-varv och 8 m mellan avm i övergångarna mellan framst, bakst och ärmar (dvs 4 m på var sida om märktrådarna). Dessa 8 m = raglanm som stickas så här: 1 am, 2 rm, 2 am, 2 rm, 1 am. Sticka 4 v innan raglanavm startar.
Maska av 1 m på var sida om 8 raglanm:
På vart 4:e v: 2 ggr, på vartannat v: 14-12 (15-13-13) ggr och på varje v: 8-14 (11-17-17) ggr. Det avm totalt 192-224 (224-256-256) m till raglan.
Maska av så här från rätsidan: 2 am tills.
Maska så här från avigsidan (gäller efter halsavm): 2 rm tills.

Krage med blixtlås: Samtidigt när arb mäter 46-48 (52-56-60) cm stickas 2 v med rätst över de mittersta 2 m (= 2 aviga m). På nästa v maskas dessa 2 m av (till blixtlås). Den yttersta m på varje sida om öppningen mitt fram rätstickas vidare uppöver. När arb mäter 52-54 (58-60-62) cm avm 4-4 (6-6-8) m i var sida mot mitt fram, sedan avm mot halsen på vartannat v: 2 m 2 ggr och 1 m 2 ggr. Efter alla avm för raglan och hals är det 74-74 (86-86-98) m på st och arb mäter ca 58-60 (64-68-72) cm upp till axlarna. Sätt m runt halsen på strumpst 3,5, plocka i tillägg upp 14-14 (16-16-18) m på var sida om mitt fram = 102-102 (118-118-134) m. Sticka resår fram och tillbaka med 1 rätst m i var sida mot mitt fram - se till att m stämmer över varann från fram- och bakst. Maska av med rm över rm och am över am när kragen mäter ca 12 cm.

Krage utan blixtlås: Samtidigt när arb mäter 52-54 (58-60-62) cm sätts 10-10 (14-14-18) m mitt fram på 1 tråd till hals. Sedan avm mot halsen på vartannat v: 2 m 2 ggr och 1 m 2 ggr. Efter alla avm till raglan och hals är det 74-74 (86-86-98) m på st och arb mäter ca 58-60 (64-68-72) cm upp till axlarna.
Sätt m runt halsen på strumpst 3,5, plocka i tillägg upp 30-30 (34-34-38) m fram (inkl m på tråden) = 104-104 (120-120-136) m. Sticka resår uppöver - se till att m stämmer över varann från fram- och bakst. Maska av med rm över rm och am över am när kragen mäter ca 12 cm.

Montering: Sy ihop öppningarna under ärmarna och sy ev i blixtlåset.

RIBBESTICKAD HALSDUK I "VIENNA".

Bredd: ca 26 cm.
Längd: 160 cm.
Garnåtgång: Vienna,
150 gr f.nr 44, brun.
DROPS St nr 8.

Stickfasthet: 12 m x 14 v resår på st 8 = 10 x 10 cm.
Resår: * 2 rm, 2 am *, upprepa från *-*.
Rätst (fram och tillbaka på st): varv 1: Räta. Varv 2: Räta.

Halsduk: Lägg upp 32 m med 2 trådar Vienna på st 8. Byt till 1 tråd och sticka så här: 1 rätst m, 30 m resår, 1 rätst m. När halsduken mäter 160 cm maskas det av med dubbelt garn och rm över rm och am över am.

Sabine 23.04.2018 - 12:08:

Sorry, aber ich verstehe die Abnahmen für den Hals immer noch nicht. Können Sie mir sie bitte noch einmal erklären. Ab der Abnahme für den Reißverschluss wird nicht mehr in Runden gestrickt, was passiert mit dem Maschen rechts und links des Reißverschlusses, wenn die die 8 Maschen rechts und links in der Mitte abgekettet werden? Werden Sie stillgelegt?

DROPS Design 23.04.2018 kl. 12:40:

Liebe Sabine, für den Reißverschluss werden nach 46-48 (52-56-60) cm die 2 mittleren Maschen abgekettet und dann hin und zurück gestrickt. Nach 52-54 (58-60-62) cm (= nach weitere 6-4(6-4-2) cm werden die 4-4(6-6-8) Maschen auf beiden Seiten abgekettet, dann auf beiden Seiten so abketen: 2 M x 2, 1 M x 2 (= Halsausschnitt). Viel Spaß beim stricken!

Sabine 17.04.2018 - 17:43:

Ich stricke diesen Pullover mit Reißverschluss und verstehe nach der Teilung für den Kragen die Anleitung nicht : Wenn die Arb 52-54 (58-60-62) cm misst, 4-4 (6-6-8) M auf jeder Seite der Mitte vorne abketten. Wenn ich auf jeder Seite 8 Maschen abkette, ist da die Lücke für den Reißverschluss nicht zu groß?

DROPS Design 18.04.2018 kl. 09:09:

Liebe Sabine, diese Maschen werden nicht für die Lücke für den Reißverschluss abgekettet sondern für den Hals. Später werden Sie die Maschen um den Hals auffassen und weiter in Krausrippen stricken. Viel Spaß beim stricken!

Elin Østensen 09.08.2017 - 17:53:

Det står at du skal strikke M 1-M4, men det står ikke hva slags masker det skal være? På skjerf står det at det er vrang og rett med skjerf i parantes. Ut fra bildet ser det ut som det er rett og vrang? Mvh Elin

DROPS Design 10.08.2017 kl. 07:41:

Hei Elin. Her skulle det ikke ha stått skjerf i parentes. Diagrammet gjelder for genseren, ikke skjerfet (skjerfet strikkes kun i rille og vrangbord). Takk for at du gjorde oss oppmerksom på dette, vi skal få ordnet opp i dette.

Bettina Kaping 16.03.2016 - 09:11:

Hallo, ich verstehe die Zunahme an den Ärmeln nicht: was ist unter 1 Masche auf jeder Seite der 2. Masche in der Mitte zu verstehen? Auch die weitere Zunahme von 2 re Maschen unten in der Mitte ist für mich nicht verständlich. Und wo wird abgekettelt, an den Seiten oder mittig? Vielen Dank für Ihre Hilfe

DROPS Design 16.03.2016 kl. 18:23:

Liebe Bettina, es wird wie üblich an der Ärmelunterkante zugenommen. Es heisst auch: auf jeder Seite der 2 Maschen in der Mitte zunehmen, nicht der 2. Masche. Abgekettet wird dann auch an der Ärmelunterkante, also unter der Achsel.

Claes 19.08.2015 - 18:57:

No, of course not

Maple F 19.08.2015 - 18:03:

Thank you for helping me. I had another questions. Is this man drop 70-21pullover, knit in one pice,top down or no???

DROPS Design 20.08.2015 kl. 13:42:

Dear Maple, this jumper is worked bottom up, you first work body in one piece (in the round) up to armhole, then put aside, work both sleeve and then put all pieces tog to work yoke. Happy knitting!

Maple F 18.08.2015 - 21:29:

Hi,I don't understand ,knit pattern 2. I don't see pattern 2. I only see M 2. And this drops 70-21 pullover chart,I don't understand... the chart box,M1,M2,M3. They put chart box all together. I don't know where to start and where to stop. Please help..

DROPS Design 19.08.2015 kl. 09:28:

Dear Mapple, pattern 2 = M.2 in diagram - in the diagram you will see straight line on the sides matching each section: on the left side you can see M.1, repeat these rows to work M.1 - on the right side, you can read M.2, repeat the rows framed with M.2, same then for M.3 and M.4. Happy knitting!

Maple F 18.08.2015 - 18:26:

Hi,I am maple. I am a beinger knitting.. I don't understand how to read this top down sweater pattern chart...I know is read from right to left... read the chart from top right to left. Or start from bottom right... and please touch me how to read this man sweater chart...

DROPS Design 18.08.2015 kl. 19:00:

Dear Mrs Maple, please click here for more informations about how to read diagrams - you will read from right to the left from RS (and when working in the round), and from the left to the right (from WS when working back and forth). Happy knitting!

Karen H. O'Shea 19.11.2014 - 08:28:

Hvor meget garn skal der bruges til halstørklædet? Er 100g nok?

DROPS Design 19.11.2014 kl. 10:50:

Hej Karen. Det staar i mönstret: Materialer: Vienna, 150 gr f.nr 44, brun.

Riitta Jääskeläinen 07.07.2013 - 11:27:

Neuletiheys 21 silmukkaa. Miehen M koossa silmukoita 216 vastaten 103 cm. Kaavassa miehen M koon leveydeksi merkitty 2 x 57 cm eli 114 cm. Missä virhe ? Vastaavasti hihan leveys kaavassa 2 x (22 + 3) eli 50 cm, ohjeessa silmukoita 84 eli siis 40 cm. Missä virhe ?

DROPS Design 07.07.2013 kl. 18:50:

Ohjeen pusero neulotaan joustinneuleena. Kaavan mitat näyttävät neuleen hieman venytettynä. Eli mitat ovat oikeat.

Kommentér oppskrift DROPS 70-21