DROPS / 87 / 1

DROPS 87-1 by DROPS Design

Nelikulmainen hartiahuivi pitsireunuksella ”Vivaldi”-langasta

Tällä ohjeella ei vielä ole nimeä. Tee nimiehdotus!

Drops 87-1
Mitat: n. 125 x 125 cm
Langanmenekki: Vivaldi:
200 g nro 13, beige

DROPS Puikot nro 9.
Neuletiheys: Puikkonro on ainoastaan suositus!
11 s x 22 krs ainaoikeaa puikoilla nro 9 = 10 x 10 cm.

Pitsireunus: Katso ruutupiirros M.1.

Hartiahuivi: Tee aluksi ainaoikeinneulottu nelikulmio, neulo sitten pitsireunus ja ompele se kiinni nelikulmioon. Luo 2:lle puikolle nro 9 (jotta luomisreunasta tulisi löyhä) Vivaldi-langalla 59 s. Vedä toinen puikko pois ja neulo ainaoikeaa. Tarkista neuletiheys. Päätä s:t kun työn korkeus on 54 cm (laita työ litteäksi pöydälle ja tarkista, että työn korkeus on sama kuin sen leveys).

Pitsireunus: Luo 36 s 2:lle puikolle nro 9. Vedä toinen puikko pois ja neulo M.1:n mukaan - Huom: tyhjä ruutu piirroksessa tarkoittaa ainaoikeinneuletta, ts. neulo ainaoikeaa, eikä sileää neuletta. Päätä s:t hyvin löyhästi kun pitsireunuksen pituus on n. 3,5 m - sopeuta kokonaisen mallikerran jälkeen.

Viimeistely: Käännä pitsireunus kaksinkertaiseksi ja kiinnitä merkkilanka kääntöreunaan, käännä reunus uudestaan kaksinkertaiseksi ja kiinnitä 2 uutta merkkilankaa 2:een uuteen kääntöreunaan - käännä pitsireunus auki. Neulaa pitsireunuksen toinen pää kiinni nelikulmion sivun keskelle, neulaa sitten pitsireunus kiinni niin, että jokainen merkkilanka tulee nelikulmion sivun keskelle. Nyt pitsireunuksen toinen pää kohtaa ensimmäisen pään nelikulmion sivun keskellä. Neulaa pitsireunus kiinni nelikulmion ympäri, mutta jätä n. 10 cm ennen ja jälkeen jokaista kulmaa auki. Laita rypytyslanka pitsireunuksen jokaiseen kulmaan ja rypytä ylimääräinen pitsi.
Kiinnitä pitsireunus nelikulmioon reunat vastakkain pienin siistein pistoin ja ompele pitsireunuksen lyhyet sivut yhteen reunat vastakkain samalla tavalla.

Piirros

= oikea s oikealta puolelta, oikea s nurjalta puolelta (= ainaoikeinneule)
= 1 langankierto, neulo langankierto seuraavalla krs:lla oikein
= 2 langankiertoa puikolle, neulo ensimmäinen langankierto seuraavalla krs:lla oikein ja toinen langankierto kiertäen oikein
= päätä 1 s

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 87-1 alkuperäisohjeeseen.