DROPS / 87 / 1

DROPS 87-1 by DROPS Design

Firkantet DROPS sjal i "Vivaldi" med blondekant

DROPS design: Modell nr OO-037
--------------------------------------------------------
Mål: ca 125 x 125 cm
Materialer: DROPS Vivaldi fra Garnstudio
200 gr f.nr 13, beige

DROPS Pinne nr 9.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: hullmønster, sjal, volang,

Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende 11 m x 22 p på p 9 og riller = 10 x 10 cm.

Rille (frem og tilbake på p): 1 rille = 2 pinner. 1.p: Rett, 2.p: Rett.

Blondekant: Se diag M.1.

Sjal: Det strikkes først en firkant i riller, deretter strikkes det en blondekant som syes på firkanten. Legg opp 59 m over 2 pinner nr 9 med Vivaldi (dette gjøres for at oppleggskanten skal bli elastisk). Trekk den ene p ut og strikk riller. Husk på strikkefastheten. Når arb måler 54 cm (legg arb flatt på bordet og mål slik at det måler like mye i høyden som i bredden) felles det løst av.

Blondekant: Legg opp 36 m over 2 pinner nr 9. Trekk den ene p ut og strikk M.1 - NB: Legg merke til at blank rute i diag indikerer rillestrikk, dvs det strikkes rett på alle p, ikke glstrikk. Når blondekanten måler ca 3,5 m - avpass etter en hel rapport - felles det meget løst av.

Montering: Brett blondekanten dobbelt og sett 1 merketråd i bretten, brett blondekanten dobbelt en gang til og sett 1 merketråd i de 2 nye brettene - brett hele lengden ut igjen. Nål den ene enden av blondekanten fast midt på en av sidene i firkanten, videre nåles blondekanten fast slik at hver merketråd kommer midt på en side i firkanten, den andre enden av blondekanten vil møte den første enden midt på en side. Nål blondekanten fast til firkanten men la det stå igjen ca 10 cm før og etter hvert hjørne på firkanten. Sett 1 rynketråd i hvert hjørne på blondekanten og rynk sammen det overflødige. Sy blondekanten til firkanten kant i kant med små pene sting og sy de to kortsidene på blondekanten sammen kant i kant på samme måte.

Diagram

= rett fra retten, rett fra vrangen (= riller)
= 1 kast om p, på p tilbake strikkes kastet rett
= 2 kast om p, på p tilbake strikkes det første kastet rett og det andre kastet vridd rett
= fell 1 m