DROPS / 93 / 49

DROPS 93-49 by DROPS Design

DROPS Poncho med frynser og hekle blomster i ”Highlander” og ”Eskimo”.

Stikkord: blomst, ponchoer,

DROPS design: Modell nr HH-045
--------------------------------------------------------

Størrelse: S/M (L/XL)
Materialer: DROPS Highlander fra Garnstudio
200 (250) gr f.nr 07, cerise
og bruk: DROPS Eskimo fra Garnstudio
100 (150) gr f.nr 26, pink
100 (100) gr f.nr 08, rød
DROPS Pinne nr 8
DROPS Heklenål nr 6.

DROPS Eskimo uni colour DROPS Eskimo uni colour 15.50 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Eskimo mix DROPS Eskimo mix 18.50 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Eskimo print DROPS Eskimo print 20.50 kr /50g
10 m x 16 p på p 8 og glstrikk = 10 x 10 cm

Poncho: Ponchoen strikkes i to deler som hekles sammen etterpå.
1.del: Legg løst opp 44 (50) m på p 8 med Highlander og strikk glstrikk. Når arb måler 68 (78) cm felles det løst av.
2.del: Legg opp og strikk som 1.del.

Montering: Delene hekles sammen med Highlander på nål 6. Legg avfellingskanten på 1.del mot høyre langside på 2.del - nederst mot oppleggskanten og 44 (50) cm oppover. Hekle de 2 delen sammen med fm. Deretter hekles avfellingskanten på 2.del til 1.del på samme måte men til 1.dels venstre langside. Hekle fm langs halsåpningen med 1 tråd Highlander, 1 tråd Eskimo nr 26 og 1 tråd Eskimo nr 08 på nål 6 - hekle løst og lag m ca 2 cm lange før det hekles 1 ny m.

Frynser: 1 frynse = 1 tråd Eskimo nr 08, 2 tråder Eskimo nr 26 og 2 tråder Highlander (= 5 tråder) á 40 cm. Legg trådene dobbelt, tre løkken gjennom m på ponchoen og trekk endene gjennom løkken. Det settes 1 frynse nederst midt foran og midt bak. Deretter fordeles det frynser jevnt mellom disse med ca 6-7 cm mellomrom. Tips: Dersom garnet krøller, gjennombløtes trådene og ristes hardt slik at trådene retter seg pent ut.

Hekleblomst: Det hekles 1 liten og 2 store blomster.
Liten blomst: 1 blad rekke i f.nr 08 og 2 bladrekker i f.nr 26.
Stor blomst: 3 bladrekker i f.nr 26 og 1 bladrekke i f.nr 08.

Hekle med Eskimo på nål 6 slik: Hekle 4 lm og sett dem til 1 ring med 1 kjm.
1.omg: * 1 fm om ringen, 3 lm ,* gjenta fra *-* totalt 3 ganger og avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg = 3 lm-buer.
2.omg: Hekle slik i hver lm-bue: 1 kjm, 5 st og 1 kjm = 3 Blader. Snu arb - neste omg hekles fra blomstens bakside.
3.omg: 1 lm, hekle 1 fm rundt første fm fra 1.omg, 3 lm, hekle 1 fm nederst mellom den 3. og 4.st på første blad fra 2.omg, deretter 3 lm, hekle 1 fm nederst mellom den 1. og 2.st i andre blad fra 2.omg, deretter 3 lm, hekle 1 fm nederst mellom den 5.st og kjm i andre blad fra 2.omg, deretter 3 lm, hekle 1 fm nederst mellom den 1. og 2.st i tredje blad fra 2.omg, deretter 3 lm, hekle 1 kjm i første lm på beg av omg = 5 lm-buer. Snu arb - neste omg hekles fra blomstens forside. NB! Her begynner andre bladrekke så her skiftes tråden på den lille blomsten.
4.omg: Hekle slik i hver lm-bue: 1 kjm, 6 st og 1 kjm = 5 Blader. Snu arb - neste omg hekles fra blomstens bakside.
5.omg: 1 lm, hekle 1 fm rundt første fm fra 3.omg, 3 lm, hekle 1 fm nederst i den 5.st i første blad fra 4.omg, deretter 3 lm, hekle 1 fm nederst i den 4.st i andre blad fra 4.omg, deretter 3 lm, hekle 1 fm nederst i den 3.st i tredje blad fra 4.omg, deretter 3 lm, hekle 1 fm nederst i den 2.st i fjerde blad fra 4.omg, deretter 3 lm, hekle 1 fm nederst i den 1.st i femte blad fra 4.omg, deretter 3 lm, hekle 1 kjm i første lm på beg av omg = 6 lm-buer. Snu arb - neste omg hekles fra blomstens forside.
6.omg: Hekle slik i hver lm-bue: 1 kjm, 6 st og 1 kjm = 6 Blader. NB! Her avsluttes den lille blomsten. Klipp og fest tråden.
7.omg: 1 lm, hekle 1 fm rundt første fm fra 5.omg, 3 lm, hekle 1 fm nederst i den 5.st i første blad fra 6.omg, deretter 3 lm, hekle 1 fm nederst i den 4.st i andre blad fra 6.omg, deretter 3 lm, hekle 1 fm nederst i den 3.st i tredje blad fra 6.omg, deretter 3 lm, hekle 1 fm nederst i den 2.st i fjerde blad fra 6.omg, deretter 3 lm, hekle 1 fm nederst i den 1.st i femte blad fra 6.omg, deretter 3 lm, hekle 1 fm i kjm i femte blad fra 6.omg, deretter 3 lm, hekle 1 kjm i første lm på beg av omg = 7 lm-buer. Snu arb - neste omg hekles fra blomstens forside. NB! Her begynner fjerde bladrekke så her skiftes tråden på de store blomstene.
8.omg: Hekle slik i hver lm-bue: 1 kjm, 6 st og 1 kjm = 7 Blader. Klipp og fest trådene.
Sy fast 1 sikkerhetsnål på baksiden av blomstene og fest de langs halskanten på ponchoen som vist på foto.

Haquenne Nicole 16.12.2015 - 05:52:

Quelle doit être la largeur des deux morceaux du poncho, le nombre de mailles est indiqué ainsi que la hauteur mais pas la largeur. D'avance merci

DROPS Design 16.12.2015 kl. 09:45:

Bonjour Mme Haquenne, sur la base de l'échantillon de 10 m = 10 cm, vous aurez 44 cm de large x 68 cm de long dans la 1ère taille et 50 cm de large x 78 cm de long dans la 2ème taille pour chacune des 2 parties du poncho. Bon triot!

H. Van Zessen 07.05.2015 - 08:20:

Wat is de breedte van elk pand bij een hoogte van 68 cm?

DROPS Design 07.05.2015 kl. 12:37:

Hoi. Je kan dit berekenen met de stekenverhouding. Je zet 44 st op en moet 10 st per 10 cm hebben, dus breedte per deel is ook 44 cm.

Katri Viitanen 06.08.2014 - 18:03:

Miten koko ponchon langanmenekki voi olla 250g, jos pelkkiin kukkiin menee 100g? Tuo 250g riittää juuri toiseen osaan...

Kerstin Axelsson 23.10.2013 - 11:47:

Hej! Det måste vara fel beräknad garnåtgång till detta mönster, 250g räcker ju inte till två stora stycken?

DROPS Design 08.09.2011 - 17:16:

Sallyann, the amounts are correct. Highlander which is discontinued had a yardage of 80 m = 87 yards per skein. You can substitute with for example Eskimo or Andes, but note that they have 50 m = 54 yds per skein, so you will have to calculate based on that.

Sallyann Divine 08.09.2011 - 08:10:

I don't think the yarn quantities are correct for this pattern can you check it

Drops Design 27.10.2010 - 11:31:

Sy sammen fra retsiden. Find evt en video som viser hvordan man syr pænt sammen. God fornøjelse!

Christine 25.10.2010 - 12:24:

Hej Igen. Er nu nået til montering. Skal stykkerne lægges sammen vrang mod vrang? Skal man stikke i 'begge' kantmasker på de 2 sider - altså fm gn. 4 masker i alt?? Eller er det kun de 2 'bagerste' masker nærmest vrangsiden man hækler i?? 1000 tak for hjælp!

Drops Design 22.09.2010 - 11:23:

Strikker du i Eskimo skal du få 10 m på 10 cm, så strikkefastheden stemmer med Highlander! Strik efter den mindste størrelse, så kan du helt sikkert bruge denne poncho til str 10år. Ja brug evt 2 forskellige farver i Eskimo til frynser... God fornøjelse!

Christine 22.09.2010 - 09:43:

Hej. Skal jeg reducere i masker når Eskimo kun er 14pinde til 10cm? Noget bud på opskriften til en str. 10 år? Noget bud på garnkvalitet til frynser? (Kun Eskimo eller?) Tak for hjælp! C.

Kommentér oppskrift DROPS 93-49