DROPS / 93 / 43

DROPS 93-43 by DROPS Design

DROPS Vantar med flätmönster i ”Karisma Superwash”.

Tags: fläta, hanskar,
Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Storlek: S (M/L)
Garnåtgång: DROPS Karisma Superwash från Garnstudio
100 gr nr 38, mörk plommon
DROPS Strumpst nr 3.

Garnet till detta mönstret kostar 46kr. Läs mer.
Stickfasthet: St.nr är bara rekommenderad! 23 m x 32 v på st 3 och slätst = 10 x 10 cm.

Resår: * 1 rm, 1 am *, upprepa *-*.

Moss-st: varv 1: * 1 rm, 1 am *, upprepa *-*. varv 2: Sticka rm över am och am över rm.
Upprepa varv 2 uppöver.

Mönster: Se diagram M.1. Diagr visar mönstret sett från rätsidan.

Höger Vante: Lägg upp 54 (58) m på strumpst 3 med Karisma. Sticka 1,5 cm Moss-st - se förkl ovan. Sedan stickas det 2 cm resår samtidigt som det minskas 8 m jämnt fördelat på sista v = 46 (50) m. Nästa v stickas så här: 4 (5) m slätst, M.1 (= 16 m), 4 (5) m slätst (dessa 24 (26) m = ovanpå handen), 1 m slätst till tumme (sätt 1 märktråd i denna m), 21 (23) m slätst (= inuti handflatan). Härifrån mäts nu arb! Fortsätt mönstret uppöver. Samtidigt när arb mäter 1 (2) cm ökas det 1 m på varje sida om m med märktråd på vart 4:e (3:e) v totalt 5 (6) ggr = 56 (62) m - de ökade m slätstickas. Efter sista ökning sätts de 11 (13) tum-m på 1 tråd. Lägg upp 1 ny m över dessa m på nästa v = 46 (50) m. Sticka vidare tills arb mäter 9 (10) cm. Sätt de 24 (26) m ovanpå handen på en tråd = tråd-1 och de 22 (24) m i handflatan på en annan tråd = tråd-2.

Lillfinger: Plocka upp 5 (5) m från tråd-1 och 4 (5) m från tråd-2 och lägg upp 2 nya m mot ringfingret = 11 (12) m. Sticka slätst tills fingret mäter ca 5 (6) cm. Nu stickas alla m ihop 2 och 2. Drag tråden genom de resterande m och fäst ordentligt.
Sätt alla m från trådarna tillb på st och sticka 3 v med mönster och slätst som innan. Sedan sätts m tillbaka på tråd-1 och tråd-2.

Ringfinger: Plocka upp 6 (7) m från tråd-1 och 6 (6) m från tråd-2 och lägg upp 1 m mellan fingrarna på varje sida = 14 (15) m. Sticka slätst tills fingret mäter ca 6 (7) cm. Nu stickas alla m ihop 2 och 2. Drag tråden genom de resterande m och fäst ordentligt.

Långfinger: Plocka upp 7 (7) m från tråd-1 och 6 (7) m från tråd-2 och lägg upp 1 m mellan fingrarna på varje sida = 15 (16) m. Sticka slätst tills fingret mäter ca 7 (8) cm, sedan stickas alla m ihop 2 och 2. Drag tråden genom de resterande m och fäst ordentligt.

Pekfinger: Plocka upp de resterande 6 (7) m från tråd-1 och 6 (6) m från tråd-2 och lägg upp 2 nya m mot långfingret = 14 (15) m. Sticka slätst tills fingret mäter ca 6 (7) cm, sticka ihop alla m 2 och 2 och drag tråden genom de resterande m. Fäst ordentligt.

Tumme: Sätt de 11 (13) tum-m på st och sticka upp 3 m bakom dessa = 14 (16) m runt tummen. Sticka slätst tills tummen mäter ca 5 (6) cm, maska av som på de andra fingrarna.

Montering: Sy ett litet maskstygn mellan alla fingrarna så att det inte blir hål i övergångarna.

Sticka 1 vante till men spegelvänd.

Diagram

= rm på rätsidan
= am på rätsidan
= sätt 3 m på hj.st framför arb, 3 rm, 3 rm från hj.st

Catherine 12.10.2017 - 17:16:

Bonjour Je viens de terminer l'auriculaire. Il faut reprendre les mailles en attente et tricoter 3 rangs. Est ce en aller et retour? Pour réaliser le second doigt (l'annulaire), je reprend 6 m sur le fil 1, 6 m sur le fil 2 mais pourquoi je ne reprend pas de mailles à la base de l'auriculaire pour combler le trou? Merci de votre aide

DROPS Design 13.10.2017 kl. 09:14:

Bonjour Catherine, les gants se tricotent entièrement en rond, après l'auriculaire, tricotez 3 rangs/tours sur toutes les mailles puis tricotez chaque doigt séparément en montant 1 m côté mailles en attente quand il en reste et en montant 1 m côté doigt précédent (vous pouvez relever cette maille et ainsi vous n'aurez pas de trous à fermer à la fin). Bon tricot!

Kristin Helgesen Torkveen 25.03.2016 - 17:47:

Jeg lurer på om det er en feil under punktet som beskriver lillefinger. Etterat lillefinger er strikket så skal man strikke tre runder i etablert mønster over alle maskene på tråd 1 og 2. Deretter står det at man skal plukke opp masker til ringfinger, også mot lillefinger. Må ikke maskene mot lillefinger plukkes opp før de tre omgangene strikkes?

DROPS Design 06.04.2016 kl. 10:13:

Hej Kristin, Jo du har ret, m mod lillefingeren plukker du op allerede når du sætter alle m tilbage på pinden, og den sidste når du starter på ringefingeren. God fornøjelse!

Teresa 23.04.2012 - 05:58:

One of your patterns for gloves that after the right glove I should mirror the pattern to knit the other glove. How do I do that?!

DROPS Design 23.04.2012 kl. 19:38:

When establish pattern: 4 (5) sts stockinette st, Pattern 1 (= 16 sts), 4 (5) sts stockinette st (= top of hand), 21 (23) sts stockinette st and then 1 st stockinette st for thumb (put a marker in this st)(= inside of hand).

Anneli Katajaranta 24.01.2012 - 13:27:

Tästä ohjeesta puuttuu vasemman käsineen ohje kokonaan!! Peukalon paikkaa ei ole kerrottu. Itse sen päättelin ja uskon onnistuneeni, mutta voisiko ohjeeseen lisätä tuon asian peukalosta, Kiitos.

Drops Design France 06.09.2011 - 15:54:

Tout à fait Nadège, désolée pour ces erreurs et encore merci pour votre aide.

Nadège 06.09.2011 - 14:17:

Re-bonjour, encore une question : après avoir fini l'auriculaire, on repart sur le corps de la main, et le modèle dit de tricoter 3 cm. Ca me semble énorme d'avoir 3 cm de décalage entre la base de l'auriculaire et des autres doigts. N'est-ce pas plutôt 3 rangs ?

Nadège 03.09.2011 - 12:32:

Merci !

Drops Design France 03.09.2011 - 11:15:

Les explications ont été reformulées, on tricote 2 cm de côtes, et la main mesure 9 (10) cm à partir du marqueur.

Nadège 02.09.2011 - 22:31:

La hauteur de côtes n'est pas précisée. Du coup, après la mise en attente du pouce, lorsque le modèle dit "continuer jusqu'à 9 (10)cm de hauteur totale", je n'ai pas de repère car je ne sais pas si ma hauteur de côtes était juste.

Drops Design France 01.09.2011 - 14:23:

Tout à fait, merci Nadège.

Kommentér oppskrift DROPS 93-43