DROPS / 93 / 37

DROPS 93-37 by DROPS Design

DROPS Omslagdoek met brambessen- en bladmotief van “Alpaca”.

Dit model heeft nog geen naam. Heeft u misschien een goede voorstel?

Afmetingen: Breedte boven: ca 200 cm
Lengte middenachter: ca 70 cm
Materialen: DROPS Alpaca van Garnstudio,
300 gr nr. 0618, havermout

DROPS Rondbreinld 4,5 mm, of de maat die u nodig heeft voor de juiste steekverhouding.

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden:

patroontype: omslagdoek, techniek: bladpatroon, braambespatroon, structuur, vorm: van boven naar beneden,
Garen type
Deals vanaf
3.75 EUR
3.20 EUR

Steekverhouding: 20 st x 26 nld met breinld 4,5 mm in tricotst = 10 x 10 cm. Deze muts wordt vrij losjes gehaakt. Gebruik eventueel grotere of kleinere nld om de juiste steekverhouding te krijgen. Brei een proeflapje!

Motief: Zie de teltekeningen M.1 en M.2. De teltekening geeft de goede kant van het werk weer. Zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn weergegeven.

Omslagdoen: Vanwege het grote aantal st, wordt deze omslagdoek heen en weer op de rondbreinld gebreid. De omslagdoek wordt van boven naar beneden gebreid.
Lees a.u.b. het hele patroon goed door, voordat u begint met het breien!
Zet 6 st op met rondbreinld 4,5 mm ent Alpaca. Brei 1 nld r – NB: De eerste 2 st (= kantst) recht breien en de 2 middelste st in tricotst breien tot de vereiste afmetingen. Brei door als volgt:
1e nld (= goede kant): 1 kantst, meerder 1 st (haal 1 st op van de vorige nld en brei deze verdraait r), 1 r, 1 omsl, 2 tricotst (= midden-st), 1 omsl, 1 r, meerder 1 st (haal 1 st op van de vorige nld en brei deze verdraait r) en 1 kantst.
2e nld (= verkeerde kant: Recht breien, maar brei de 2 middelste st av (tricotst) – zie de beschrijving hierboven.
3e nld: 1 kantst, meerder 1 st (als in de 1e nld), recht breien tot aan de 2 midden-st, 1 omsl, 2 tricotst (midden-st), 1 omsl, r breien tot er nog 1 st op de nld staat, meerder 1 st en eindig met de kantst (recht).
4e nld: Als de 2e nld breien.
Herhaal vervolgens nld 3 en 4 totdat er totaal 38 st op de nld staan. NB: Brei als er totaal 38 st op de nld staan de volgende nld (verkeerde kant) av over alle st. Brei vervolgens 1 nld av op de goede kant, 1 nld r op de verkeerde kant en uiteindelijk 1 nld r op de goede kant. Brei tegelijkertijd steeds de 2 middelste st in tricotst en meerder aan de weerskanten en in het midden van het breiwerk = 46 st.
Brei door volgens teltekening M.1 (Braambessenmotief) als volgt:
1e nld (= verkeerde kant): 1 kantst, M.1A over de volgende 20 st, 4 av, M.1B over de volgende 20 st, 1 kantst.
Brei door als net beschreven en meerder tegelijkertijd de st in het midden van het werk (dwz meerder niet meer aan de weerskanten. Meerder volgens de teltekening M.1 in elke 4e nld – zie de teltekening).
NB: Brei de nieuwe st aan elke zijde van de 2 midden-st av op de goede kant en r op de verkeerde kant totdat zij deel van het motief gaan vormen. Dwz meerder 5 st aan elke zijde van de 2 midden-st meerderen voordat zij deel van teltekening M.1 gaan vormen (er moet altijd 1 st aan elke zijde van de 2 midden-st staan voordat M.1 begint/eindigt).

Brei door op deze manier totdat de omslagdoek een hoogte van ca 48 cm heeft (of eventueel naar een gewenste hoogte breien). Brei vervolgens één herhaling van teltekening M.2 (1e nld = verkeerde kant) en meerder tegelijkertijd bij de kantst en de midden-st als eerder beschreven. Meerder daarbij nog 1 st aan de weerskanten naast de kantst in elke 2e nld (op de goede kant).
Na teltekening M.2 begint het bladmotief:
Volg de beschrijving hieronder, en meerder daarbij ook aan de weerskanten en aan elke zijde van de midden-st als eerder beschreven
1e nld (= verkeerde kant): (vergeet niet de kantst = ribbelst), * 9 r, 5 av *, herhaal steeds *-* tot aan de 2 midden-st, zolang dat het aantal st nog deelbaar met 14 is (dwz, als er geen st is voor nog een herhaling van *-*, brei dan de resterende st r). Brei de 2 midden-st in tricotst, en brei vervolgens het bladmotief in spiegelbeeld (dwz brei dan ook eerst dezelfde aantal st r, voordat *-* weer begint. Begin dan ook met 5 av). Eindig met 9 r en 1 kantst.
2e nld (= goede kant): (Vergeet niet de kantst en de meerderingen) Brei av tot de eerste 5 av (van de vorige nld), brei vervolgens: * 1 omsl, 1 r, 1 omsl, 4 av, 5 r, 4 av *, herhaal steeds *-* tot aan de midden-st - maar eindig met 1 omsl, 1 r, 1 omsl voor de laatste 4 av. En brei av tot aan de midden-st (vergeet niet de meerderingen). Brei na de midden-st het motief in spiegelbeeld.
3e nld: R boven r en av boven av breien. (de omslagen van de vorige nld in av breien).
4e nld: brei av tot het eerste blad (het blad is 3 st tricot), vervolgens *1 r, 1 omsl, 1 r, 1 omsl, 1 r, 4 av, haal 1 st los af, 1 r, haal de afgeh st daarover, 1 r, 2 r samenbreien, 4 av*, herhaal *-* tot de midden-st maar sluit af met 1 r, 1 omsl, 1 r, 1 omsl, 1 r, en brei dan av na het laatste blad tot de midden-st. Brei na de midden-st het motief omgekeerd.
5e nld: Als de 3e nld breien.
6e nld: Brei av tot het eerste blad (het blad is 5 tricot). Brei vervolgens * 2 r, 1 omsl, 1 r, 1 omsl, 2 r, 4 av, haal 1 st r af, 2 st r samen breien en haal de afgeh st daarover, 4 av *, herhaal *-* en eindig met 2 r, 1 omsl, 1 r, 1 omsl en 2 r. Brei na het laatste blad av tot de midden-st. Brei na de midden-st *-* in spiegelbeeld.
7e nld: Brei r tot het eerste blad. Brei vervolgens * 7 av, 9 r *, herhaal *-* tot aan de midden-st. Brei na de midden-st het *-* in spiegelbeeld.
8e nld: R boven r en av boven av breien.
9e nld: Als de 3e nld breien.
10e nld: Brei av tot 5 st voor het eerste blad. Brei vervolgens: * 1 omsl, 1 r, 1 omsl, 4 av, haal 1 st r af, 1 r, haal de afgeh st daarover, 3 r, 2 st r samen, 4 av *, herhaal *-* tot aan de midden-st maar eindig met 1 omsl, 1r en 1 omsl. Brei na de midden-st *-* in spiegelbeeld.
11e nld: Als de 3e nld breien.

Herhaal nld 4 t/m nld 11 nog 3 keer. Brei vervolgens nld 4 t/m 9 1 keer.
Eindig het bladmotief als volgt (1e nld = goede kant):

1e nld: Brei av tot het eerste blad. Brei vervolgens: * haal 1 st r af, 1 r, haal de afgeh st daarover, 3 r, 2 st r samen breien, 9 av *, herhaal steeds *-* tot aan het midden, maar brei na het laatste blad av tot aan de midden-st. Brei na de midden-st *-* in spiegelbeeld.
2e nld: R boven r en av boven av breien. Maar meerder in de 9 r tussen elk blad als volgt: 2 r, meerder 1 st, 5 r, meerder 1 st en 2 r.
3e nld: Recht breien. Maar kant af aan elke zijde van de bladen zoals beschreven in nld 4 van het motief.
4e nld: De 3 st van de bladen av breien. De overige st r breien en meerder tegelijkertijd tussen de bladen als volgt: 2 r, meerder 1 st, 7 r, meerder 1 st en 2 r.
5e nld: Recht breien. Maar kant de 3 st van de bladen af zoals beschreven in nld 6 van het motief.
Brei vervolgens 1 nld r op de verkeerde kant (behalve op de midden-st). Brei nog 1 nld r op de goede kant - meerder nog steeds aan de weerskanten en in het midden. Brei uiteindelijk 1 nld r op de verkeerde kant (de midden-st av breien).

Kant losjes af – om te zorgen dat de rand niet te strak wordt, maak dan tegelijkertijd met het afkanten 1 omsl na elke 5e st (kant ook de omsl af).

Telpatroon

= recht op de goede kant, averecht op de verkeerde kant
= ave recht op de goede kant, recht op de verkeerde kant
= Brei in deze st als volgt: 1 r, 1 av, 1 r en 1 av
= Brei 4 st av samen, trek aan de draad
= Zet 5 nieuwe st op aan het eind van deze nld

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 93-37.