DROPS / 93 / 37

DROPS 93-37 by DROPS Design

DROPS Schal med Björnbär- och Bladmönster i ”Alpaca”

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Mått: Bredd överst: ca 200 cm
Längd mitt bak: ca 70 cm
Garnåtgång: DROPS Alpaca från Garnstudio
300 gr nr 618, beigemelerad
DROPS Rundst nr 4,5.

Garnet till detta mönstret kostar 162kr. Läs mer.
Stickfasthet: St.nr är bara rekommenderad!
20 m x 26 v på st 4,5 och slätst = 10 x 10 cm

Mönster: Se diagram M.1 och M.2.

Schal: Pga antalet m stickas arb fram och tillbaka på en rundst - starta överst och sticka neråt/utåt.
Läs hela beskrivningen innan du stickar!
Lägg upp 6 m på rundst 4,5 med Alpaca och sticka 1 v räta - OBS: yttersta m i varje sida stickas rät på varje v till färdigt mått (= kantm) och de 2 mittersta m på v slätstickas till färdigt mått (dvs räta från rätsidan och aviga från avigan). Sedan stickas det så här:
varv 1 (= rätsidan): 1 kantm, öka 1 m genom att hämta upp tråden mellan m och sticka denna vriden räta, 1 rm, 1 omslag, 2 rm (= mitt-m), 1 omslag, 1 rm, öka 1 m genom att hämta upp tråden mellan m och sticka denna vriden räta, 1 kantm.
varv 2 (= avigsidan): Sticka räta m men de 2 mittersta m stickas aviga (som förkl ovan).
varv 3: 1 kantm, öka 1 m som innan, sticka rm fram till de 2 mitt-m, 1 omslag, 2 rm, 1 omslag, sticka rm fram till kantm, öka 1 m som innan och avsluta med 1 kantm.
varv 4: Som varv 2.
Upprepa 3:e och 4:e v tills det är 38 m på st Obs: efter det sista ökningsvarvet när det är 38 m på st stickas det avigt på st tillbaka över alla m (i stället för räta). Sedan stickas det 1 v avigt från rätsidan, 1 v räta från avigan och 1 v räta från rätsidan samtidigt som kantm och mitt-m stickas som innan och det ökas i varje sida och på mitten som innan = 46 m.
Nu stickas M.1 (Björnbärsmönster) så här:
varv 1 (= avigsidan): 1 kantm, M.1A över de följande 20 m, 4 am, M.1B över de följande 20 m, 1 kantm.
Fortsätt så enl M.1A och M.1B samtidigt som det ökas på varje sida om mitt-m som innan (öka inte längre i varje sida innanför kantm, denna ökning är med i M.1 så att själva mönstret ökar på vart 4:e v - se diagr).
Obs: De ökade m på varje sida om de 2 mitt-m stickas aviga från rätsidan och räta från avigan tills de går upp i mönstret, dvs att det måste ökas 5 m på varje sida om de 2 mitt-m innan dessa kan stickas in i M.1 (det måste alltid vara 1 m kvar på varje sida om de 2 mitt-m före M.1 startar/slutar så att M.1 inte startar/slutar precis intill omslagen).

Fortsätt mönstret utåt tills arb mäter ca 48 cm mitt bak, ev till önskad längd. Nu stickas M.2 en gång (1:a v = avigsidan) samtidigt som kantm och mitt-m stickas som innan och det ökas på varje sida om mitt-m som innan. I tillägg ökas det 1 m i varje sida innanför kantm på vartannat v (dvs på varje v från rätsidan) genom att hämta upp tråden mellan m och sticka denna vriden räta.
Efter M.2 börjar Bladmönstret:
Följ förkl nedan men kantm, mitt-m och ökningar stickas som innan (dvs att det ökas med 1 omslag på varje sida om mitt-m och ökas 1 m i varje sida innanför kantm genom att hämta upp tråden från föregående v).
varv 1 (= avigsidan): (kom ihåg kantm), * 9 rm, 5 am *, upprepa *-* fram mot de 2 mitt-m så länge antalet m är delbart med 14 (när det inte är plats till en hel rapport *-* stickas de resterande m räta), sticka de 2 mitt-m aviga, sedan stickas Bladmönstret spegelvänt från mitt-m (dvs att det ska vara lika många räta-m på varje sida om mitt-m innan du stickar 5 am. Mönstret avslutas då med 9 rm före kantm i slutet på st.
varv 2 (= rätsidan): (kom ihåg kantm och ökning). Sticka am till 5 m före de första 5 m i slätst, nu stickas: * 1 omslag, 1 rm, 1 omslag, 4 am, 5 rm, 4 am *, upprepa *-* fram mot mitt-m, men avsluta rapporten med 1 omslag, 1 rm, 1 omslag efter sista 4 am, sedan stickas det am fram till mitt-m (kom ihåg ökning). Efter mitt-m stickas mönstret spegelvänt.
varv 3: Sticka rm över rm och am över am (omslagen i bladmönstret stickas aviga).
varv 4: Sticka am fram till första blad (som är 3 m slätst), sedan * 1 rm, 1 omslag, 1 rm, 1 omslag, 1 rm, 4 am, lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över, 1 rm, 2 rm tills, 4 am *, upprepa *-* fram mot mitt-m och avsluta med 1 rm, 1 omslag, 1 rm, 1 omslag, 1 rm, sedan stickas det am efter sista bladet fram mot mitt-m. Efter mitt-m stickas det spegelvänt.
varv 5: Som 3:e v.
varv 6: Sticka am fram till första bladet (som är 5 m slätst), sedan * 2 rm, 1 omslag, 1 rm, 1 omslag, 2 rm, 4 am, lyft 1 m, 2 rm tills, drag den lyfta m över, 4 am *, upprepa *-* och avsluta med 2 rm, 1 omslag, 1 rm, 1 omslag, 2 rm. Sedan stickas det am efter sista bladet fram mot mitt-m. Efter mitt-m stickas det spegelvänt.
varv 7: Sticka rm fram till det första bladet, sedan stickas * 7 am, 9 rm *, upprepa *-* fram mot mitt-m. Efter mitt-m stickas det spegelvänt.
varv 8: Sticka som m visar, rm över rm och am över am.
varv 9: Som 3:e v.
varv 10: Sticka am till 5 m före det yttersta bladet i slätst, * 1 omslag, 1 rm, 1 omslag, 4 am, lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över, 3 rm, 2 rm tills, 4 am *, upprepa *-* fram mot mitt-m, och avsluta med 1 omslag, 1 rm och 1 omslag. Sedan stickas det am fram till mitt-m. Efter mitt-m stickas det spegelvänt.
varv 11: Som 3:e v.

Upprepa fr.o.m 4:e v t.o.m 11:e v 3 ggr till. Sticka sedan från och med 4:e v till och med 9:e v 1 gång.
Sluta sedan bladmönstret så här (nästa v är från rätsidan):
varv 1: Sticka am fram till det yttersta bladet, * lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över, 3 rm, 2 rm tills, 9 am *, upprepa *-* fram mot mitt-m. Sticka am efter avm i sista bladet fram mot mitt-m. Efter mitt-m stickas det spegelvänt.
varv 2: Sticka rm över rm och am över am men öka så här i de 9 rm mellan varje blad: 2 rm, öka 1 m, 5 rm, öka 1 m, 2 rm.
varv 3: Sticka rm över alla m, men avm i varje sida av bladen som på 4:e v i mönstret.
varv 4: Bladens 3 m stickas aviga, de övriga m stickas räta och det ökas mellan varje blad så här: 2 rm, öka 1 m, 7 rm, öka 1 m, 2 rm.
varv 5: Sticka räta över alla m och maska av bladens 3 m som på 6:e v.

Sticka 1 v räta från avigan över alla m förutom mitt-m. Sedan stickas det 1 v räta från rätsidan med ökningar i sidan och på mitten som innan och till sist 1 v räta från avigan med 2 aviga mitt-m.
Maska av löst - för att avm.kanten inte ska strama görs det 1 omslag om st efter ca var 5:e m samtidigt som det maskas av (omslagen avm som m).

Diagram

= rm från rätsidan, am från avigan
= am från rätsidan, rm från avigan
= i denna m stickas det: 1 rm, 1 am, 1 rm och 1 am
= sticka 4 am tills, strama tråden
= lägg upp 5 nya m i slutet på detta v

Dorthe Nielsen 07.12.2008 - 17:46:

Tak - ja det kan jeg se da jeg fortsatte med mønsteret. Men tak.

Lotta 06.12.2008 - 08:40:

Hej Dorthe! Sjalen stickas från nacken (under hennes hår) och nedåt-utåt. Så även om du börjar men brombär kommer de att hamna överst som på bilden. Mvh, Lotta

Dorthe Nielsen 05.12.2008 - 18:37:

Er lige begyndt på dette sjal men når jeg følger opskriften kommer brombær mønster til at være i bunden og blade i top - men sådan er den jo ikke på billedet. Jeg er helt forvirret.

Merethe Bering 03.02.2008 - 13:30:

Jeg har strikket 3 sjal med brombær og bladmønster. Jeg synes, det er synd at der kommer sådan en bule, der hvor man starter sjalet. Altså sådan et stykke, som man er nød til at bøje ned, når man har det på. Kan I udtænke en anden måde at starte på?

DROPS Design 15.06.2007 - 16:25:

If you look immediately above the diagram, you will find lines starting with an = sign. These are the translations, and they are given in the same vertical order as the chart symbols within the diagram.

Elaine Bowman 15.06.2007 - 16:13:

The diagram for this pattern is in Norwegian. How to I get it in English?

Kommentér oppskrift DROPS 93-37